Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663508 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3585 Gepost op: 20 april 2019, 22:45:20 »
Zitten jullie niet bij BNLS dan?
Heeft de EMV daarnaast ook nog een eigen modulebaan?

Leen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3586 Gepost op: 20 april 2019, 22:49:39 »
In opbouw....

Stationskwartier zal in de basis daaraan koppelbaar zijn.
Daarnaast bij leden nog legio modules in aanbouw, zoals je wel weet.
Zijn daar dan natuurlijk vrij in bij wie we aansluiten om te gaan rijden. Dat hoeft niet altijd op een/de clublocatie te zijn.

Ergo, bij de club zijn de bouwers wekelijks aan te klampen natuurlijk.
Normaal ziet men die alleen tijdens de openbare optredens.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2019, 22:56:18 door Marcel112 »
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3587 Gepost op: 20 april 2019, 22:55:32 »
@Leen,

Naast het Stationskwartier Eindhoven, hebben we ook nog de modulaire baan voor ons Scholenproject.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3588 Gepost op: 20 april 2019, 22:59:43 »
Mooi dat het de EMV er nu ook bij staat. Hoe meer mogelijkheden hoe beter. Ik heb de tekst hierboven aangepast:

"............als je je met een module bij een modulebaangroep aansluit, dan kun je meteen profiteren van hulp bij het oplossen van problemen. Keuze genoeg: de BNLS-Forumbaan, Modulebaan.nl en de  BMB maken allemaal gebruik van "ons" BNLS-concept. Daarnaast maken modelspoorverenigingen als de EMV en Modelspoor groep Zeewolde gebruik van hetzelfde concept. Het is natuurlijk geen must om je bij zo'n groep aan te sluiten en je kan, al of niet binnen een club, ook een ander moduleconcept dan dat van BNLS gebruiken."

Plenty mogelijkheden voor aspirant bouwers van een module volgens het BNLS-concept, daar gaat het nu even om.  (y)

Bedankt voor jullie bijdrage, en het is nu 100% duidelijk dat de EMV aan een moduleproject bouwt, maarrr......

@Hans
Ik kan me moeilijk voorstellen, dat potentiële modulebouwers met hun bak aan jullie scholenproject kunnen deelnemen, dus wat mij betreft is die informatie hier volkomen irrelevant.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2019, 10:49:47 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3589 Gepost op: 21 april 2019, 11:47:43 »
@Leen,

Dat is niet helemaal waar...

De EMV heeft vijf complete kasten gebouwd volgens het BNLS concept.

De constructie van het landschapsdeel is daarbij echter in twee delen uitgevoerd, die als een puzzel op elkaar passen.



De bovenzijde is 59mm hoog en bestaat uit multiplex kopschotten, voor- en achterzijde en ribben van 50mm hoog en 9mm dik. met een multiplex toplaag van 9mm.
Leden van de EMV kunnen hun thema op zo’n “hoed” bouwen. We hebben trouwens ook enkele niet bebouwde hoeden.



Het tweede deel vormt een draagbak voor de hoed. Deze draagbak is 141mm hoog en bestaat uit multiplex kopschotten, voor- en achterzijde en ribben van 141mm hoog en 9mm dik. De draagbak heeft geen toplaag, maar wel gekante blokken in de hoeken. De blokken in de hoeken steken 30mm uit om de "hoed" op de juiste positie te krijgen. De middelste ribben zijn voorzien van openingen. De draagbak wordt ondersteund door poten conform de BNLS module standaard.

De bovenzijde is zo compact dat hij uiterst eenvoudig getransporteerd kan worden, en ook zonder kijkkast gebruikt kan worden. Iets wat ook de leden van de EMV aanspreekt.
Zij kunnen zowel in clubverband, als individueel thuis aan hun "hoed" werken. Ook kan de hoed makkelijker dan een hele kijkkast geïntegreerd worden in de eigen modelbaan. De modulekasten kunnen derhalve niet alleen gebruikt voor het scholen project, maar ook door leden.

Gr, Hans

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3590 Gepost op: 21 april 2019, 13:43:09 »
Het is een erg goed concept. Uiteraard zou ik ook graag zien dat er niet enkel Engelse bakken gemaakt worden maar ook Nederlandse, die bijvoorbeeld aan kunnen sluiten bij "Het Stationskwartier" van de EMV en "Het Spoormuseum" (van Modelspoorgroep Eindhoven).
Voordeel van deze hoeden is, dat de rest van het frame voor meerdere verschillende thema's gebruikt kan worden.

Ik probeer momenteel meer jeugdleden te stimuleren om met een eigen bak / hoed te beginnen.
Groeten Jake
« Laatst bewerkt op: 21 april 2019, 13:45:15 door jakeman »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3591 Gepost op: 21 april 2019, 20:03:48 »
Mooi, heel mooi zelfs. De EMV faciliteert de bouw van modules volgens het BNLS-concept. Toch kan ik me voorstellen dat er nog wat vragen over zijn hoe alles precies zit. Het onderstaande geeft tevens een beeld van waar je tijdens de bouw van je module tegenaan loopt en als je geen lid bent van een club los je dat allemaal met of zonder hulp van anderen zelf op.

Dus stel ik bouw graag scenery maar heb verder twee linkerhanden. Ik wil al 20 jaar of zo een modelbaan bouwen en dat lukt steeds maar niet, om welke reden dan ook. Dat komt vaak genoeg voor (en bij mij was het ook zo). Dan wordt ik eindelijk lid van de EMV en dan hoef ik niet eens een module meer te bouwen, maar alleen nog maar een "hoed", waarop ik mijn dubbelspoor en landschap kan bouwen. Het onderstel hoef ik dan dus niet te maken. Dat lees ik hierboven. Hoeveel kost mij dan de hoed naast het EMV-lidmaatschap?

De hoed neem ik mee naar huis en daar kan ik lekker aan de keukentafel knutselen terwijl de vrouw des huizes avond na avond bier voor me inschenkt, de ideale situatie.  Nu is de hoed klaar en wil ik hem in mijn thuisbaan integreren. Mag ik daar dan wel het EMV-onderstel voor gebruiken?

Als basis voor de thuisbaan heb ik dan in korte tijd een stuk spoor met scenery gemaakt, waaromheen ik bijvoorbeeld een ovaaltje kan maken met wat opstelsporen. Dan heb ik in vrij korte tijd een leuke baan gemaakt om mee te spelen zonder dat ik jarenlang met een loodzwaar project bezig ben. OK, het is misschien niet het project met sporen op drie, vier niveaus, helixen en 500 kermisattracties, wat ik al die jaren in gedachten had, maar nu rij ik tenminste.

Nu de hoed "klaar" is wil ik, omdat ik H0 rij en een stuk of drie hondekoppen en een Sik met karretjes heb, in Rijswijk 2020 met de BNLS-baan meedoen. Mag ik daarbij gebruik maken van het EMV-onderstel en hoe zit het met de zijkanten, achterkant en dak met verlichting? Wordt dat ook door de EMV gefaciliteerd of moet ik dat met mijn twee linkerhanden zelf in elkaar worstelen?

Nu de laatste vraag. Ik wil met mijn module deelnemen aan de eigen EMV-modulebaan. Wat geeft mij dat voor mogelijkheden? Worden er op de club rijdagen georganiseerd, gaan we met de baan naar exposities als Eurospoor? Ben ik dan verplicht om altijd mee te gaan?

Hoe dan ook, het is gewoon super dat je je module zo veelzijdig kan gebruiken.

Leen.






Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3592 Gepost op: 21 april 2019, 22:31:19 »
Leen,
Ik zal als bestuurder van de EMV je vragen wat te duiden.
 
Dus stel ik bouw graag scenery maar heb verder twee linkerhanden. Ik wil al 20 jaar of zo een modelbaan bouwen en dat lukt steeds maar niet, om welke reden dan ook. Dat komt vaak genoeg voor (en bij mij was het ook zo). Dan wordt ik eindelijk lid van de EMV en dan hoef ik niet eens een module meer te bouwen, maar alleen nog maar een "hoed", waarop ik mijn dubbelspoor en landschap kan bouwen. Het onderstel hoef ik dan dus niet te maken. Dat lees ik hierboven. Hoeveel kost mij dan de hoed naast het EMV-lidmaatschap?

Die hoeden zijn qua kostprijs aanzienlijk goedkoper dan een complete module met alles er op en er aan. Voor €20,- zouden die al leverbaar zijn. En indien gewenst is dat dan inclusief de rails, en stekker om die aan te kunnen sluiten op de in het onderstel aanwezige ringleiding.

Citaat
De hoed neem ik mee naar huis en daar kan ik lekker aan de keukentafel knutselen terwijl de vrouw des huizes avond na avond bier voor me inschenkt, de ideale situatie.  Nu is de hoed klaar en wil ik hem in mijn thuisbaan integreren. Mag ik daar dan wel het EMV-onderstel voor gebruiken?

Zie dat onderstel meer als een soort utilitair deel. Niet dat het niet zo mogen, echter zou het onderstel nodig zijn voor een optreden ergens zou het weer uit de thuisbaan gehaald moeten worden.
Echter, als je de thuisbaan gebouwd krijgt, valt die hoed ook nog wel door jezelf te integreren toch.  (y)

Neem althans aan dat je nu ook niet je eigen modules vrijwel compleet op de poten bouwt. De hoogte komt dan namelijk meestal ook niet uit.

Citaat
Nu de hoed "klaar" is wil ik, omdat ik H0 rij en een stuk of drie hondekoppen en een Sik met karretjes heb, in Rijswijk 2020 met de BNLS-baan meedoen. Mag ik daarbij gebruik maken van het EMV-onderstel en hoe zit het met de zijkanten, achterkant en dak met verlichting? Wordt dat ook door de EMV gefaciliteerd of moet ik dat met mijn twee linkerhanden zelf in elkaar worstelen?

Nogmaals, zie het onderstel als utilitair. Dus dat zou zeer goed mogelijk zijn. En dan zit er dus ook nog standaard 2x BB, achterwand en fries bij.

Citaat
Nu de laatste vraag. Ik wil met mijn module deelnemen aan de eigen EMV-modulebaan. Wat geeft mij dat voor mogelijkheden? Worden er op de club rijdagen georganiseerd, gaan we met de baan naar exposities als Eurospoor? Ben ik dan verplicht om altijd mee te gaan?

Zijn jullie verplicht om altijd en overal met elkaar mee te doen?
Nee toch. Hij/zij die mee wil doen mag meedoen. In de hal zijn al mogelijkheden om te rijden op de museumbaan en de modules die daar "vast" staan. Als daar niet aan gebouwd wordt kan daar al op worden gereden. Aparte rijdagen worden, vanuit het bestuur, nog niet georganiseerd. Of dat uiteindelijk nodig is zal moeten blijken. Men kan namelijk altijd al meedoen aan rijdagen en exposities van BMB, BNLS, Modulebaan en ga zo maar verder.

Mochten er echter vragen komen over aparte rijdagen zullen we die zeker gaan opzetten.  (y)

Hopelijk wat duidelijker zo Leen.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3593 Gepost op: 22 april 2019, 10:44:29 »
Natuurlijk zijn er zoals reeds vermeld mogelijkheden voor elke aspirant bouwer om alleen aan een modulebak te beginnen of eventueel in samenwerking met de BNLS-Forumbaan, Modulebaan.nl of onze BMB, waarbij de kosten van je bak geheel voor eigen rekening komen, maar je voor het deelnemerschap geen contributie verschuldigd bent.
Bij gevestigde modelspoorverenigingen is er uiteraard sprake van andere mogelijkheden en voorwaarden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 14:44:08 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3594 Gepost op: 22 april 2019, 17:50:02 »
In de posts hierboven kan de aspirant bouwer, mede dankzij de bijdragen vanuit de EMV, zich een goed beeld vormen van wat er bij de bouw van een module zoal komt kijken en wat allemaal de mogelijkheden zijn.
Ik zou zeggen: lees het maar eens goed door en als je vragen hebt kun je ze gerust hier stellen.
Hoe dan ook zal het resultaat je veel plezier en voldoening geven. En daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 14:03:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3595 Gepost op: 22 april 2019, 18:23:18 »
In overleg met Marcel, Jake (jakeman) en Bert wordt een aantal posts verwijderd om het beeld voor de beginnende modelbouwer die een bak wil bouwen helder te houden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2019, 14:46:10 door St00mboy »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3596 Gepost op: 23 april 2019, 10:43:20 »
Hoi,

Meldingen(!) ontvangen, over een aantal berichten die niet in dit draadje thuis horen. Het was eerst even onduidelijk welke berichten het waren, vandaar dat het iets langer duurde. Vanochtend een Pb ontvangen met 'instructies'.

Vriendelijke groet,

Bert
Team moderatoren

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3597 Gepost op: 24 april 2019, 14:45:41 »
Bedankt, Bert!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3598 Gepost op: 25 april 2019, 11:51:45 »
Even iets uit een ander topic, wat hier zeker ook op zijn plaats is. Het gaat over hoe je een bakovergang maakt met een midibiels en twee manieren hoe je spoor op de BB met de ringleiding kan verbinden.

Bij de BMB maken we gebruik van flexibele railovergangen met schuiflasjes. Op de landschapsbak kun je met zo'n overgang bijna geen net resultaat krijgen. Daarom maken we hiervoor sinds kort gebruik van de midibielsjes, die vorig jaar bij de BNLS-Forumbaan door Paul Bender uitgevonden zijn:


Het midibielsje leggen we op iets minder dan 1 cm vanaf de rand van de landschapsbak, zodat als het goed is de biels van de schuiflas precies op de spleet van de bakovergang komt te liggen. Dan klopt de volgorde van je bielzen visueel nog steeds mooi.
Het is de bedoeling dat het spoor, ook over de overgang, vlak loopt. Daartoe is het van belang dat de midi- (soldeer-) biels niet te dik of te dun is. De gewenste dikte van deze biels bij Peco code 75 is 2,1 à 2,2 mm. Als de biels dunner is, wat bij sommige types midibiels het geval is, dan kun je er beter iets onder leggen. Want als de midibiels te dun is en je drukt de rails naar beneden om ze vast te solderen, dan krijg je nl. een heel ontsporingsgevoelige hobbel. Het is altijd verstandig om de vlakheid van het spoor even te checken met een lineaal o.i.d.
De Megabiels op de BB leg je in het midden van de BB of iets uit het midden naar de landschapsbak toe, omdat je daar niet veel flexibiliteit nodig hebt. De plastic Peco-bielzen van het spoor aan het uiteinde van de BB kun je een stukje opschuiven, zodat ze er tijdens het rijden voor het gezicht altijd goed uitzien wanneer je ze door het poortje op de BB kan zien liggen. De extra ruimte zit dan bij de megabiels. Bij het opruimen schuif je de plastic bielzen t.b.v. het transport weer naar de megabiels toe om ruimte voor het schuiflasje te creëren.

Verder is het volgens ons Baanconcept de bedoeling dat elk stuk rail op de baan verbonden is met de ringleiding, dus ook het spoor op de BB's. Ik soldeer daartoe twee draden (1 mm2) aan de megabiels van de BB, die ik met de ringleiding verbind. Je kan dat op twee manieren doen:
1) Je maakt in de ringleiding een aftak naar de BB's. Ik strip daartoe op de gewenste plek een stuk van 4 of 5 cm isolatie af en "rijg" het koper van de BB-draad erin. Daarna soldeer ik het solide en doe er even een krimpkous om met iets als dit als resultaat:


Daarna verbind je de draad vanaf de aftak met de megabiels.

2) Je maakt de BB tot deel van de ringleiding zelf. Daartoe boor ik aan beide zijden van de megabiels een gat t.b.v. de BB-draad, ik gebruik zoals gezegd 1mm 2.
De BB-draden lopen dan vanaf de ST16 aan de onderkant van je landschapsbak onder de BB, dan via het geboorde gat even boven de megabiels langs, en dan door het andere gat weer terug naar beneden en zo onder de BB naar het andere BB-einde. Op de megabiels strip je een cm of 2, 3 af, wat je vertint en vervolgens vastsoldeert op de (ook reeds vertinde) megabiels. Aan weerszijden van de draad maak je onder de BB een ST16-plug vast. De BB komt nu elektrisch tussen je bak en de naburige BB te zitten en is zo verbonden met de ringleiding.

Hier zie je de twee kabels bovenop de megabiels gesoldeerd:


En hier zie je de onderkant van de BB:


Ik heb zelf een voorkeur voor de eerste variant, maar ben al heel blij met de tweede.
De beide nog niet verbonden railstaven op de BB verbind ik op de megabiels nog even door met 0,25 mm2 draad. Nu zijn alle vier de railstaven met de ringleiding verbonden. Ik hoop dat ik dit laatste op de BB van Jan niet vergeten ben, want op de foto zie ik ze nog niet zitten.

Hopelijk heeft een bakkenbouwer hier iets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2019, 18:26:01 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3599 Gepost op: 25 april 2019, 18:56:42 »
Ga ik morgen eens bekijken, Leen.

Jan(tje) )
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal