Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:17:59
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door NS8714
Vandaag om 12:14:47
Wisseldigitaalgelijkblokspanning door Reinout van Rees
Vandaag om 12:03:27
THS handleiding door henk
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 12:00:07
Piko 185.2 Altmann door bellejt
Vandaag om 11:50:38
Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC door NS1220
Vandaag om 11:49:53
Verschillen decoders door bellejt
Vandaag om 11:49:21
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door Timo
Vandaag om 11:33:43
Communicatie tussen computerprogramma's en treinsystemen. door Timo
Vandaag om 11:25:56
NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 11:24:18
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door ingenium
Vandaag om 11:23:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:18:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door kawaaad
Vandaag om 11:03:23
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie. door DE-II
Vandaag om 10:53:43
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door Chris80
Vandaag om 10:34:47
's-Heer Heinkenspolder door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:34:27
Baan in Los Angeles door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:36

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 274183 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3150 Gepost op: 09 november 2018, 19:50:38 »
Wij hebben het onszelf niet eens gerealiseerd, maar de BMB staat wel degelijk met een baan op Eurospoor  ;) :

Er die had vandaag veel bekijks. Soms kon je bijna over de hoofden lopen:

Het is iets om trots op te zijn!
Helemaal top John!!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 23:22:09 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3151 Gepost op: 12 november 2018, 21:28:12 »
Hier treedt hij nog even in volle glorie voor het voetlicht: de held die - terwijl hij helemaal niet fit was - het afgelopen weekend in zijn eentje de eer van de BMB hooghield, terwijl de rest lekker thuis onderuit achter de gebreide broek bij de warme kachel zat:

John, ik hoop dat je weer een beetje opgeknapt bent!  (y)
Ik neem er een op jouw gezondheid.  :P

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 22:20:52 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3152 Gepost op: 12 november 2018, 21:45:54 »
Inmiddels hebben alle 12 boogbakken nieuwe voorplaten gekregen en zijn ze ook allemaal ingezaagd. Vandaag heb ik de poten gemaakt, voor zover ik materialen had. Alle zes de poten zijn gezaagd en ingekeept. De gaten voor de dwarsliggers zijn geboord en de twaalf stelvoeten zijn gemaakt. Alle twintig dwarsliggers zijn gezaagd en afgebraamd: 12 lange en 8 korte.
Hier zie je hoeveel ruimte zes complete poten nu nog innemen. Het zijn de 12 houten palen en de dwarsliggers zijn de 12 draadeinden die er samen met de 8 korte achter liggen:

Ik had nooit gedacht dat we met deze poten nog veel meer ruimte gaan besparen. Bovendien past het op deze manier een stuk prettiger in de auto: de palen leg je gewoon onderin allemaal naast elkaar en de rest zet je er bovenop. Dan komt de hele boel alleen 44mm hoger in je auto te liggen.  (y) Heb je wel eens 6 poten in de auto gehad? Dan weet je ook hoeveel ruimte die in een normale personenauto innemen: veel.
OK, nog wel even kijken of het inderdaad bevalt. Maar als dat zo is, dan bouw ik misschien mijn bestaande poten ook wel om.
Op de foto zitten er nog geen stelvoetjes onder. Hier liggen ze in een doos, gereed voor assemblage:

Ik heb ze zojuist thuis aan tafel in elkaar zitten plakken, ze hebben ca. 8,5 cm stelhoogte. Dat lijkt me ruim voldoende:

Nu moet ik alleen nog rampamoeren onderin de poten schroeven t.b.v. de stelpoten. Die zijn besteld. Eenmaal gemonteerd zijn feitelijk de grote bogen op het afwerken na gereed.  :D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 22:57:37 door St00mboy »

geer63

• Offline Offline
« Reactie #3153 Gepost op: 12 november 2018, 22:19:23 »
Leen ziet er goed uit de nieuwe poten. Als je hulp nodig heb kom ik je helpen er is vast nog wel een zaterdag vrij in mijn agenda.

Gerard

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3154 Gepost op: 12 november 2018, 22:32:16 »
Ik zal eerst de boel afwerken en daarna moet er geverfd worden en er moet ook spoor op de kleine bakken komen.
De eerste zaterdag dat ik niks heb is 8 december, maar ik weet niet hoever ik dan ben. In het tempo van vandaag gaat het aardig snel hoor.  ;)
Misschien kan het een keer op een zondag, kijk maar. Dan kunnen we misschien samen de rails gaan leggen.

Morgen kan ik er niet veel aan doen, want dan moet ik op een stoel in de gang op UPS wachten. Zij komen de Stirling Single brengen. Bovendien krijg ik woensdag de rampamoeren pas. Ik wilde per se de rampamoeren die je er met een inbussleutel in kan draaien en die zijn in deze wereldstad e.o. niet te koop.

Daarna dus vanaf woensdag de bakken afwerken, transportgereed maken en het bruin onder de rails kliederen. Dan zijn de grote boogbakken technisch gereed en berijdbaar. Jammer dat we volgende week of zo geen rijdag hebben.  ;D
Leen.

« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 22:37:08 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3155 Gepost op: 12 november 2018, 22:35:19 »
De Stirling Single?  Eindelijk! (y) (y) (y) (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3156 Gepost op: 12 november 2018, 22:38:03 »
Eerst zien, dan pas hoera roepen.....  ::)
Hopelijk kunnen we dan meteen de rijtuigen bestellen, want die aankondiging verwacht ik zeer binnenkort.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 23:19:27 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3157 Gepost op: 12 november 2018, 22:45:26 »
Hou dat voor mij ook even in de gaten...dat zijn dingen die ik nog wel eens mis.  :-\

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3158 Gepost op: 12 november 2018, 22:47:30 »
Is goed hoor.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3159 Gepost op: 13 november 2018, 19:13:38 »
Vandaag alleen even van de laatste twee bakken de middenschotten afgezaagd en de voorplaten vastgeplakt en -geschroefd.
Daarna nog gauw even een poot voor de grote bogen in elkaar geschroefd:

Nu nog even kijken waar de binnenste moeren precies moeten komen, dan is dat de potenmaat voor deze boogbakken en kunnen de moeren vastgezet worden. Dan is het in elkaar zetten van een poot voortaan gewoon een eitje.  (y)
Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 19:35:27 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3160 Gepost op: 14 november 2018, 20:14:27 »
Vandaag kwamen de rampamoeren binnen en heb ik stelvoetjes onder de poten gemaakt. Maar na 6 poten was de accu van de boormachine leeg en kon ik niet verder meer.  :-\ Dus daarna maar op 230V verder gegaan met het op maat schuren van de bovenkant van de poten. Een poot is 44 mm en moet 40 mm worden om tussen de blokjes onder de bak te passen:

Zes van de pootpalen rechts op de foto zijn nu klaar. De stelvoetjes zitten eronder, de "kop" is ca. 40mm en de dwarsstukken zijn gemaakt en liggen klaar:

Alle bakken hebben nieuwe voorplaten gekregen. Omdat ze trapeziumvormig zijn, moesten de voorplaten iets uitsteken:

Dat uitstekende stuk moet bij alle 12 bakken "flush" gevijld worden, anders passen de bakken niet goed tegen elkaar. Ik heb dat vijlen bij deze bakken met de hand gedaan en dit is het resultaat:

En dit is ook het resultaat:

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Gelukkig hoefde de traumahelikopter niet langs te komen.  ;)

De 6 grote boogbakken zijn nu fysiek bijna gereed. Er moeten alleen nog - op een geheel nieuwe plek, omdat deze bakken smaller zijn dan alle andere - gaten in geboord worden en er moeten nog aan één kant blokjes onder geplakt worden voor de poten. Aan de "oude" kant zitten ze nog. Verder wil ik de bekabeling nalopen. Ik zag dat die op een paar bakken nog niet gereed was. Vreemd genoeg hebben we er vorig jaar wel een keer mee gereden...  ???   En er moeten nog 6 stelvoetjes onder de poten gemaakt worden. Met een beetje geluk kunnen we overmorgen proefrijden...  ;D

Daarna verder met de medium boogbakken.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 22:25:27 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3161 Gepost op: 14 november 2018, 20:26:57 »
@Leen,

Ik vind die constructie van de poten wel fraai en vooral ruimtebesparend. Denk je dat dit systeem ook voor de module bakken gebruikt kan worden of zijn die daar te zwaar voor.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

BMB and proud of it

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3162 Gepost op: 14 november 2018, 20:37:19 »
Rob, ik ga een of twee poten maken voor normale bakken. Dat is een eitje: het zijn gewoon twee M8 draadeinden op de juiste lengte. Dan kunnen we het eens proberen. Volgens mij moet het geen probleem zijn want de constructie is beresterk. Maar goed, wel eerst even zeker weten voordat ik alle 20 of zo poten, die we al hebben, om ga bouwen.  ;D
Het bespaart volgens mij enorm veel ruimte in de auto. Bovendien passen de poten er nooit echt lekker in, zeker als je zoals ik wel eens 6 of meer poten mee moet nemen. Voor een halve grote boog heb je er alleen al 6 nodig.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 23:19:37 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3163 Gepost op: 16 november 2018, 11:39:39 »
Toe maar, nog één keertje dan..... ;) :
Morgen staat de BMB met een baanopstelling bij de Open Dag van de MSG Drechtsteden op een gezellige locatie. Voor de kinderen is er zelfs nòg een Britse baan aanwezig.
Kom gerust langs om even een praatje te maken. :

Wij komen met een opstelling van vier bakken en onze fiddle yard en zullen ons beste beentje weer voorzetten.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3164 Gepost op: 16 november 2018, 18:26:30 »
Vanmiddag de BMB-baan voor morgen alvast opgezet voor zover mogelijk. Hierbij een foto, altijd handig als je een drone bij je hebt  ;D :

De laatste twee bakken kunnen morgen pas ingeschoven worden. Sja, niet iedereen is op vrijdag vrij: iemand moet het geld verdienen..... ;)
Morgen bijtijds aanwezig om de baan af te maken en vanaf 10h00 rijdend te hebben.

Leen.