Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank  (gelezen 14470 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #15 Gepost op: 09 April 2015, 12:24:06 »


Aandacht voor 2.2!!


Het door Ruud bedoelde houten kruis..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #16 Gepost op: 09 April 2015, 12:52:41 »
 (y) De variant die wij gebruikten waren twee lange balken met twee ertussen. De twee H's vormde zo één geheel. Ik heb het dan over de mid jaren 80 ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #17 Gepost op: 09 April 2015, 14:06:23 »
Je kan mij alles wijs maken. Ik ben nooit verder gekomen dan de Koopvaardijregeling met Marine nummer.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #18 Gepost op: 09 April 2015, 14:59:36 »
Hans, ik denk dat er gewoon wat verschil zit tussen de voorschriften en de uitvoering daarvan in de praktijk ;D. Verder had je ook nog eens te maken met NS en USARMY voorschriften ::). Ook dat kon tegenstrijdig zijn.
De NS laadmeester liep met een rolmaat langs om te kijken of het allemaal niet te ver buiten de wagons uitstak en het er ook nog netjes recht op stond. Daarna mocht het vast gesjord worden. Een 6400 of 2200 zorgde dan voor het nodige rangeerwerk daar de trein niet al te lang kon zijn. Vaak stond een deel ervan op het spoortje naar de Laura-metaal. Het hek over het spoor, moest dan ook open blijven en daar mocht dan weer een mannetje van de bewaking bij blijven staan.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #19 Gepost op: 07 May 2015, 14:35:35 »
Wat mij nu ook nog opviel is dat op de foto's de overrij bescherming, voor het overrijden van voertuigen van de ene naar de andere wagen, boven de buffers er kennelijk niet op zit, of op hoort bij de uitvoering van artitec.
Het is n.l. onmogelijk om het lage hek te monteren wanneer die overrij bescherming op het model zit, zoals aangegeven in de handleiding.

Spoorfan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2015, 14:50:42 »
Volgens Otto Dijksta hebben de Nederlandse DEMELS  nooit een hekwerk of rongen gehad.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7570
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #21 Gepost op: 07 May 2015, 15:51:21 »
(y) De variant die wij gebruikten waren twee lange balken met twee ertussen. De twee H's vormde zo één geheel. Ik heb het dan over de mid jaren 80 ;).

In de jaren 80 gebruikten we in Duitsland voor alle typen rupsvoertuigen enkel en alleen de stalen "keggen en blokken" geen hout en geen kabels/kettingen.



Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #22 Gepost op: 07 May 2015, 21:02:46 »
@Eric: ik werkte voor de US-ARMY, niet voor de KL ;). Heb dus alleen met Amerikaans materieel gewerkt van M151 tot M925 en van M106 tot M1A2 enverder van alles dat maar wielen of tracks heeft. Shopvans, kitchentrailers, decontaminationsets, scrapers, graders, cranes, forklifts, pumpunits, generators enz enz. Kan maar weinig bedenken wat ik in die 15 jaar niet heb controleert, gereden, getest enz 8). Mooiste job die ik ooit heb gehad (y) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7570
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #23 Gepost op: 07 May 2015, 21:31:06 »
Duidelijk Ruud, ander leger, andere regels  ;D


Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #24 Gepost op: 07 May 2015, 22:58:18 »
Klopt wel, maar als je ziet hoe de US-ARMY ze in de states laden, dat is ook weer compleet anders dan dat wij het toen hier deden. Het blijft natuurlijk altijd schipperen met de voorschriften van uncle Sam en die van de Host Nation waar ze zitten. In ons geval de NS.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #25 Gepost op: 08 May 2015, 12:24:35 »
Geen hout??weet niet welk leger Eric bij zat maar ik heb tijd bij 103 CV gezeten en als we met de trein gingen hadden we massa,s houten keggen erbij...
Plus joekels van spijkers om ze erin te rammen  :P En dat was 78/85...dus in genoemde tijd.
Ik heb nog foto ervan dus zal die opzoeken en hier posten want dan zie je de berg hout naast de wagons liggen.

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7570
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #26 Gepost op: 08 May 2015, 12:55:46 »
Het zelfde leger als jij André, 103 verkenning van december 1982 tot maart 1988, eerst bij het A-, later bij het SSV esk.
Functie bestuurder M113, in die 5 jaar vele keren vanaf Godenstedt met de trein op oefening, dan wel schietserie vertrokken, maar nooit iets anders gebruikt dan de stalen keggen en blokken, die je dan de hele tijd in de weg lagen achter de boeggolfkeerplaat.

Procedure:
- voertuig op de trein rijden en daar stoppen waar hij uiteindelijk moet komen te staan.
- blokken ter hoogte van de eerste en laatste loopwielen onder het vtg. leggen
- keggen voor en achter tegen de de tracks zetten
- vooruit rijden, tot de eerste loopwielen over de voorste keggen zijn
- blokken aan de achterzijde naar buiten schuiven, zodat ze onder de tracks komen
- naar achteren rijden tot de achterste loopwielen over de achterste keggen zijn
- voorste blokken naar buiten schuiven
- naar voren rijden en het vtg tussen de keggen laten "vallen"
- versnelling in "N"
- lange sticks aantrekken
- motor uit
- voertuig afsluiten

En dan is het eindresultaat dus:



zoals hier getoond op een foto die ik vond bij Sleutelspoor

Ik herinner me niet dat de Leopard I en later de Leopard II bemanningen het anders deden, wel dat er van de laatste een keer eentje op z'n kop naast de trein lag. Foutje, bedankt


« Laatst bewerkt op: 08 May 2015, 13:04:03 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #27 Gepost op: 08 May 2015, 18:28:05 »
Hoi!Eric,Boreel!!!!
zoals je rechts ziet ligt er hout.....omdat er nooit genoeg van die metalen keggen waren  :P

Nog een van bakkie op wagon

En dit is de gek zelf  ;D ;D wat had ik toen een weelderige bos op mijn kop!! :o 8)




André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7570
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #28 Gepost op: 08 May 2015, 19:58:36 »
Hey André,

Helaas zit mijn analoge fotoarchief nog in verhuisdozen
Maar ik zie toch wel wat wezenlijke tijdsverschillen, ik kan me geen moment herinneren dat de 25mm Oerlikons niet in de torens van de C&V's zaten en ook was in 1982 103CV reeds vervangen door een tactisch symbool zoals hier:



te zien is op de C&V van cdt A-esk 105 verk.bat.
Bron: Military Vehicle Photos

Tussen 1982 en 1988 hebben we echt geen hout meer aangeraakt bij het treinladen, blijkbaar is toch wat veranderd in de periode tussen jouw- en mijn tijd daar :)
In mijn tijd lagen er voor elk vtg 4 keggen en 4 blokken in de OUS.

BOREEL!




Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Artitec CT Demel: zwaartransportwagen voor Centurion tank
« Reactie #29 Gepost op: 08 May 2015, 20:14:52 »
Geen oerlikons in de toren??echt wel!!wahahahahahahaha  (y)

Ik had tijdens Saxon drive roll overtje met mijn bakkie....weg Oerlikon!!
En bijna mijn kop ook!!links is mijn bijna onthoofd persoontje  :P

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.