Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 14:13:08
Trix BR94 ontspoort door puntenglijder
Vandaag om 13:52:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Wat was jullie allereerste loc? door Karben
Vandaag om 13:45:16
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 13:35:19
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 13:00:26
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
  

Auteur Topic: Willemsspoortunnel helling  (gelezen 5483 keer)

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Willemsspoortunnel helling
« Gepost op: 28 March 2015, 12:31:21 »
Hallo allemaal

Kan iemand me vertellen welk hellingspercentage de willemspoortunnel in Rotterdam heeft en voor op welke lengte? Komende maandag geef ik een kleine presentatie aan een groep machinisten en wil deze gegevens graag in mijn verhaal verwerken.

Dank voor de informatie en groeten uit Zwitserland

Bas

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #1 Gepost op: 28 March 2015, 12:37:44 »
Ben je een beetje laat mee.
De gegevens heb ik wel voor je op werk.
Maar daar heb je nu niets aan.
Gr Hans

Kijk effe in je inbox stuur je even een pb.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #2 Gepost op: 28 March 2015, 12:39:29 »
Goedemiddag,

Uit de railpocket van NS

- totale tunnellengte: 3100m
- Lengte gesloten tunneldeel: 2800m
- vier enkelsporige tunnelbuizen

Helling staat er helaas niet in.

Edit: ik snap de vraag nu, maar voor iemand anders die toevallig de lengte wil weten :)

guest7823

  • Gast
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2015, 13:23:39 »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #4 Gepost op: 28 March 2015, 13:30:23 »
Bij de bouw is rekening gehouden met de maximale stijging voor zware goederentreinen van 2,5%.

Interessante lectuur
Groeten Joop, machinist Lls

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #5 Gepost op: 28 March 2015, 15:01:09 »
Mooi plaatje Paul, als het leesbaar was ;) heb je hem in een hogere resolutie?

guest7823

  • Gast
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #6 Gepost op: 28 March 2015, 15:23:23 »
Tweede poging, maar ...... is in het origineel ook niet briljant leesbaar. Alleen .... dit was wat ik even zo gauw kon vinden  :-\



Bas krijgt hem via de mail in een beter leesbare versie



Net even reverse engineering gedaan: plaatje van site terug opgeslagen en .... probleem zit in de forumsoftware. Die knijpt de resolutie dicht  :-[
« Laatst bewerkt op: 28 March 2015, 15:28:57 door guest7823 »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #7 Gepost op: 28 March 2015, 15:32:20 »
Daarom ben ik ook geen voorstander van hoe dit forum met plaatjes omgaat... zeer onhandig, en nergens voor nodig.
Gewoon als bijlage bijvoegen, zoals het hoor, veel beter, en ook handiger voor de gebruiker.

guest7823

  • Gast
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2015, 15:35:46 »
Hmmmmm, laat ik zeggen dat ik, op basis van wat ervaring, dat niet helemaal met je eens ben.

Voor gemiddeld forumgebruik is de huidige werkwijze het meest optimaal werkende compromis. Voor al het overige: PB en mail ;-)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2015, 15:57:19 »
Jaja... daarom zie je het ook overal op forums. Oh nee wacht, alleen hier ;D
Serieus, gebruik de bijlages, daar is het voor, zet er een beperking op qua bestandsgrootte, en stop met die rare aparte 'plaatje uploaden' ellende...

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #10 Gepost op: 28 March 2015, 16:00:59 »
Heren...mijn dank is groot  (y)

Groeten

Bas

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #11 Gepost op: 28 March 2015, 16:39:08 »
2,5% is zo'n beetje het maximale hellingspercentage dat in tunnels gebruikt wordt. Dat is steiler dan helleingspercentages voor op/afgang naar bruggen en viaducten omdat bij een tunnel de potentiele energie bij het inrijden van de tunnel gebruikt kan worden voor het uitrijden van de tunnel. Moet je wel door kunnen rijden. Dit vond ik ik nog voor je:

XG regime



Functies X/G-regime

Bij steile afgaande en opgaande hellingen is rekening te houden met aanvullende veiligheids- en verkeersaspecten. In het X/G-regime zijn drie functies verenigd; snelheidsbewaking, terugloopbeveiliging en stranding
Snelheidsbewaking
Bij de afdaling kan de snelheid (komend van de vrije baan) toenemen tot boven de maximum materieelsnelheid voor goederentreinen (als regel S-klasse, 100km/uur). De machinist is verantwoordelijk voor de handhaving van de maximum treinsnelheid wanneer deze lager is dan de toegestane baanvaksnelheid. Met het X/G-regime wordt hij/zij daarbij ondersteund. Vóór de ingang geldt voor deze treinen onder G-regime een lagere ATB-snelheid dan voor andere treinen vanuit de seingeving of de baanvaksnelheid zou gelden.
Terugloopbeveiliging
Goederentreinen die tegen een stele helling tot stilstand komen, kunnen na het lossen van de remmen in lengte toenemen door het uitbufferen van de trein tot wel 20 meter. Als de goederentrein te zwaar is voor de tractie zal deze terugrollen. Er is uitgerekend dat dan de trein nog 30 meter kan terugrollen voordat de remmen weer aanslaan. In totaal is rekening te houden met een terugloop van de achterste wagen van 50 meter. Als deze wagen dan net weer een vorige sectie bezet, zal het sein voorafgaand aan dat blok weer van geel naar rood gaan. Daarom wordt tegen steile hellingen het voorgaande sein rood gehouden tot de goederentrein de helling volledig gepasseerd is.
Stranding
Tegen hellingen van meer dan 5 promille kunnen sommige goederentreinen niet meer zelfstandig op gang komen. Er is dan sprake van stranding, waarbij het betreffende spoor dus een tijd geblokkeerd is voor andere treinen. Het is daarom zaak er voor te zorgen dat dergelijke treinen niet tot stilstand komen. Bij hellingen tegen bruggen wordt dit geregeld met het LH-regime Om zeker te zijn dat de trein tegen de opgaande helling niet te veel snelheid verliest en stil komt te staan zijn er adviessnelheidsborden geplaatst en wordt de G bij de ingang pas getoond als alle seinen in de tunnel beter dan rood tonen.

Seinbeelden X/G-regime

Het X/G- regime wordt toegepast in de seingeving. Er zijn drie verschillende seinbeelden:
knipperende witte X
witte X
witte G
Ze kunnen getoond worden naast het normale seinbeeld dat de groene of gele kleur weergeeft (al dan niet knipperend) en ze hebben betrekking op goederentreinen en andere daartoe aangewezen treinen.

Bij seinen op de opgaande helling moet soms extra rekening worden gehouden met seinbeeldverslechtering. Het X/G-regime wordt gebruikt in de Willemsspoortunnel en de Hemtunnel.

X/G-regime in de Willemsspoortunnel en Hemtunnel

Het X/G-regime zorgt ervoor dat tijdens de passage van de tunnel een reizigerstrein NIET op blokafstand een goederentrein kan volgen om mogelijke calamiteiten uit te sluiten. De goederentrein moet eerst in zijn geheel de tunnel uit zijn voordat het sein dat direct toegang tot de tunnel geeft uit de stand 'stop' kan komen. De blokafstand tussen een goederentrein en een reizigerstrein wordt in het kader van de veiligheid kunstmatig vergroot. Voordat een rijweginstelling plaatsvindt, moet duidelijk zijn of dit voor een reizigerstrein of goederentrein is. Dit is o.a. in de treinnummering herkenbaar. Dit wordt in de seingeving buiten duidelijk gemaakt:
Een knipperende X geldt voor goederentreinen en aangewezen treinen. De machinist moet de snelheid zo begrenzen dat kan worden gestopt voor de eerstvolgende X of het eerstvolgende stop tonend sein.
Een witte X geldt voor goederentreinen en aangewezen treinen. De machinist moet stoppen vóór het sein
Een witte G geldt voor goederentreinen en aangewezen treinen. Voorbijrijden is toegestaan.

Toename van treinsnelheid bij afgaande hellingen
De wet 'behoud van energie' leert dat als de potentiële energie (Ep=m*g*h) van 1 meter afdaling wordt omgezet in kinetische energie (Ek=0,5*m*v2), een trein vanuit stilstand (maximaal, theoretisch) 16 km/h rijdt. Bij 2, 3, 4, 5 en 6 meter wordt die snelheid respectievelijk 23, 28, 32, 36 en 39 km/h. Dit is niet afhankelijk van het gewicht van de trein, alleen van het hoogteverschil en de aanvangsnelheid. Naarmate de eindsnelheid hoger is, neemt de snelheidstoename af. Goederentreinen in remstand G (boven 1600 ton)mogen maximaal 95 km/uur. Dat is dan de target eindsnelheid na een afdaling. Uitgaande van de maximum bodemsnelheid van 95 km/uur voor treinen met wagens in remstand G is theoretisch terug te rekenen welke entreesnelheid de goederentrein bij de ingang mag hebben. (Verondersteld wordt dat de rijweerstand bij aanvang wordt gecompenseerd door de tractie.) Berekeningen van NTC komen in de WIllemsspoortunnel uit op circa 28 km/uur bij 19 meter verval ofwel 1,5 km/uur per meter verval. Daarbij is nog geen rekening gehouden met de toenemende luchtweerstand in een tunnel. Bij een eindsnelheid van 95 km/uur wordt de entreesnelheid dan 68 km/uur. 


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.


Tschuss Genossen

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Willemsspoortunnel helling
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2015, 10:32:52 »
Hele mooie duidelijke info.
Dank hiervoor.

Mvg, Michel