Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 11:05:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:53:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
  

Auteur Topic: (Wim Mesu) Scenery  (gelezen 17574 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
(Wim Mesu) Scenery
« Gepost op: 26 maart 2015, 19:39:36 »
Hallo,
Onder de naam Scenery heb ik wat nieuwe dingetjes uitgedacht voor opsmuk of aankleding. Voor de scenery dus.
Hopelijk vinden je het leuk en hebben je er wat aan.

Te beginnen met een droogmolen.



Het is in Ho en bouwsetje, messing ge-etst. 2 cm is de hoogte. Het zit nog een beetje in de uitprobeer fase, maar ik wil je toch al op de hoogte brengen. Het is er al uit te maken. Ik heb nog geen bouwbeschrijving, maar buigen bij de vouw-uitsparingen wordt de boodschap.



Tot zover de aankondiging.
Groeten, Wim M.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2022, 00:28:14 door WimM. Reden: foto\'s »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Scenery
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2015, 21:19:29 »
Yeah, een echte stewi, die komt uit Winterthur en is een Zwitserse Erfindung.
In Winterthur staat de Oude Stewi fabriek, een platbouw in een industriegebied, met een braakliggend veldje ervoor met een Stewi.....
(y)

Gr. Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9159
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Scenery
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2015, 21:59:25 »
Leuk ding !! Blij dat ik dat soort kleuren niet in de kast heb liggen, zou elke ochtend weer schrikken zijn  :P

0spoorder

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Scenery
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2015, 22:48:00 »
Echt jaren 60  ;D

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Scenery
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2015, 21:41:18 »
Hoi,
Kun je nagaan wat een stuk antiek ik wordt: ik heb hem thuis ook nog staan en gebruik hem nog geregeld ook.
Droogmolentje spaart wel weer een windmolen uit ::)

M:... zou elke morgen weer schrikken zijn en met een klap de kastdeur weer dicht gooien, weer in mijn onderbroek naar mijn werk... :-[

Nog een kle(u)renfoto erbij. Bouwsetje wordt ongeverfd geleverd, dun kun je je eigen modegevoel uitleven met de kwast. (y)



Moet nog 's leren fotograferen, foto wordt nog vervangen door een beter. Morgen heb ik het origineel bij me.

Wim M

 

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9159
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Scenery
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2015, 21:42:38 »
Witbalans instellen, flits uit en een statief gebruiken, is niet zo moeilijk  ;)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Scenery
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2015, 13:49:39 »
Ja,
Als je nu denkt dat ik dit niet weet EN gedaan heb, heb je het mis. (Ik steek er juist een heleboel tijd. Het moet er prof. uitzien toch? Als je iets in de modelbouw uit wil brengen, moet je in alles wat er tegenwoordig te koop is, professioneel thuis wezen. Teveel om op te noemen. ??? >:( )

Ik heb navraag gedaan. Het ligt aan de kleurwarmte van de lampen. Ik kan beter bij natuurlijk licht werken, maar ja, het is meestal "burning midnigth oil" (of ver er na) bij mij.
Maar dit moet geen fotografie draadje worden, dus ophouden over witbal...enz. en het is eenvoudig en zo. Breng zelf eens wat uit...
Ik wou me alleen maar verontschuldigen voor een iets minder perfecte plaatje.
Het gras van de modelopstelling van bedoelde foto is echt prachtig groen........maar op de foto ziet het er uit als stro.

Ik wil eigenlijk starten met de samenbouw foto's van de droogmolen.



Hier begint het mee. Als je goed kijkt zie je aan het eind van de bovenste en rechtse waslijn draadjes een zwart gemaakt stukje. Dat moet je aan de kant van de drooglijn doorknippen. Dus naast het uitsteekseltje aan de drooglijn-"draad".



Hier worden de waslijn uithouders losgeknipt. De volgorde van losmaken is niet zo belangrijk. Je kan ook eerst het wasgoed losknippen zoals hieronder.





Kijk uit voor de mouwen en broekspijpen. Eventueel verstellen met soldeer...



Na deze eerste actie ziet het er zo uit. Plaatjes uitvergrootbaar. Na de knipperij het buigen.



Links naast de punt van de inktstift zie je tussen het middenstuk met gat en de uithouder (achter de inktstift) een ingeëtste buiggroef. Daar moet je gaan buigen. Voor de zekerheid: de buiggroeven moet altijd aan de binnenkant van de buiging (tenzij anders vermeld).



Het buigen doe ik simpel m.b.v. een pincet. Met een geschikte platte bektang gaat het ook. Let op, wel goed haaks op de buiggroef buigen.



Nu aan de omgezette "vleugel", onderaan de uithouderboom, het "halve maantje" ombuigen op de buiggroef, zie hierboven en nogmaals hieronder, vanuit een andere hoek gezien.



Omdat je er straks niet meer zo goed bij kunt, nu ook de 3 andere "halve maantjes" ombuigen.
Zie hieronder.





Hier is tie omgezet. Als je hierna alle uithouders omgebogen hebt, bij het middenstuk met gat, ziet het er als volgt uit:



Alle halve maantjes, onderin, vallen in elkaar met overlapstukjes, en vormen samen een cirkel, die we in elkaar kunnen solderen.
Let op: eerst goed de cirkel vormen en dan in één keer solderen, werkt het snelst. Zie hieronder:



Alle waslijndraden met het wasgoed steken nu nog dwars van de uithouders de lucht in.



Hierna kan het ombuigen en vastzetten van de waslijn draden aan de tegenover liggende uithouders beginnen, met het wasgoed naar beneden hangend natuurlijk. Zie hierboven.
Daarover de volgende keer meer. Iets niet duidelijk? Laat het me weten. Succes.
Wim
 
 
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 15:18:05 door WimM. Reden: aangevuld »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2015, 22:25:53 »
Mooi Wim, ga er zelf morgen ook maar mee beginnen (als ik nog weet waar ik het gelaten heb)
Mvh Steef

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2015, 00:10:45 »
Hallo best droogmolenbouwers.
Hoogste tijd om de bouwbeschrijving af te ronden.
De vorige beschrijving werd afgesloten met de regel om het wasgoed naar beneden te buigen en de "waslijnen" vast te zetten aan de tegenoverliggende uithouders.



Het beste is om met de buitenste "draden "te beginnen. Dan heb je de meeste kans op een mooi vierkant van het geheel in het bovenaanzicht.
Ik buig het eind van de "draad" met het lipje in de langs-richting van de uithouder en zet hem dan vast. Niet onder de uithouder, maar op de zijkant. Je zal dan concluderen dat alle draden schuin hangen. Maar daar heb ik later een oplossing voor.
Als je dat te veel moeite vindt en de draden gewoon onder de uithouders soldeert zal ik je er niet op aan kijken.
Het is immers erg klein en het valt niet zo op.



Als de buitenste "draden" aan het losse eind vast gesoldeerd zijn, dan de binnen liggende "draden" vastzetten op dezelfde manier op de zijkant van de uithouder. Zorg er voor dat de "draden" zo goed mogelijk parallel lopen. Daarna het geheel een beetje uitrichten en recht maken.

Op de plaats waar de "draden" vast geëtst aan de uithouders zitten, maak ik daarna deze verbinding los door knippen.
Niet allemaal tegelijk, maar één voor één. Dus één draad los halen, een beetje naar boven draaien en vastzetten op de zijkant van de uithouder. Dan pas de volgende loshalen en dan die ook weer vastzetten, voor je met de derde begint, enz.. 
Hierop staan, als het goed is, alle "draden" horizontaal. Dat was mijn remedie tegen schuine "draden".


 
De hiervoor beschreven bewerking moet op bovenstaande foto nog afgemaakt worden.
De molen in de beschrijving is nu af. Er kan naar keuze nog wat met wasgoed gewisseld worden.

De molen moet nu nog op de paal gezet worden. Hierbij soldeer ik eerst een ringetje uit de etsplaat aan de top van de paal, de messing draad rond 0,8 mm, lengte 25mm uit het bouwsetje. Dan schuif ik droogmolen op de paal, wasgoed naar beneden hangend, dus op zijn kop en daarna het tweede ringetje. Deze zet ik hierna vast op de paal met een klein beetje ruimte, zodat de molen kan draaien. Maar echt nodig is het niet.
De staaf van de paal gaat zo'n 5 a 6mm de ondergrond in, waarin hij kan worden vast gezet.

Maar eerst na schoonmaken, nog wat kleur aanbrengen. De molen zelf in de gebruikelijke kleur en het wasgoed naar keuze. Een witte was kan ook.....

Zo en nu op naar elk huisje heeft z'n kruisje: een droogmolen bij ieder huis. Zeker op maandag, wasdag.

Succes bij het bouwen. Wim
 
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2015, 22:04:56 door WimM. Reden: verbeterd »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #9 Gepost op: 06 maart 2016, 13:13:30 »
Ik ben er niet aan begonnen Wim, de mrs. wel.



« Laatst bewerkt op: 06 maart 2016, 14:29:14 door Stedahult. Reden: Andere foto\'s »
Mvh Steef

Miss Stedahult

  • TM. GDMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2016, 13:32:27 »
Kleine opmerking van mijn kant, tijdens het in elkaar zetten merkte ik dat er op één van de hoeken twee jurkjes elkaar in de weg zitten met de mouwtjes.... Had prettiger geweest als de indeling net iets anders was zodat er op de hoeken geen twee kledingstukken samenkomen die aan de zijkant uitsteken. Verder heb ik ervoor gekozen om het geheel eerst te schilderen en vervolgens niet te solderen maar met secondelijm  vast te zetten. Waar tijdens het buigen de verf beschadigd raakte heb ik het nog iets bijgewerkt. ( zie op de foto echter dat de blauwe handdoek nog wat aandacht behoeft) En ik heb met een klein bolponsje het sexy rode bh'tje voorzien van een subtiel b-cupje  ;)  Maar erg leuk ding om te maken  (y)
Danielle is op 31 juli 2017 overleden

Met een railgroet van Danielle ;-)


Duitse N-spoor module Petrushafen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2016, 13:47:28 »
 (y) Ziet er goed uit, vooral dat b-cupje...
Veel plezier komend weekend.
Gr. Joke

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2016, 14:13:49 »
Leuke set met wasgoed. Ook leuk voor mij. (y)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2016, 15:05:14 »
Hallo,

Ik heb iets nieuws voor scenery: het is nog een proefserie.



Spijlen hekwerk in Ho in geëtst messing. Werklengte per setje is 2 x 128mm.



Hoogte 27mm.



Dus heb je nog een terrein af te zetten, dan is dit een optie. Alleen nog spuiten. Heb ze morgen bij me. ;D
Wel voorzichtig met de spijlen!

Wim

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: (Wim Mesu) Scenery
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2016, 15:06:36 »
Mooooii Wim!

GR. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl