Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 13:24:49
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:19:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik van den Eijnden
Vandaag
om 12:50:15
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Sven
Vandaag
om 12:44:30
Halling aandrijvingen
door
Sven
Vandaag
om 12:40:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:19:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:16:44
Da's Daz 2
door
Noordernet
Vandaag
om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Layne, Somewhere South.
door
tothebeach
Vandaag
om 09:25:04
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
eichddraig
Vandaag
om 08:29:06
Exact-Train 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:28:21
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound (gelezen 2269 keer)
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
«
Gepost op:
15 March 2015, 17:35:40 »
Ik liep al een lange tijd rond met de wens een stoomloc te hebben met geluid. Maar helaas ligt dat ver boven mijn budget :shock: :shock: Voor een gemiddelde soundloc mag je al gauw meer dan 300 euro neerleggen. Zelfbouw is een uitdaging en aangezien ik daar van hou werd dat de volgende klus. Maar welke loc? Dat was snel besloten: De BR 23, een erg mooie stomer waar ik fan van ben.
Op Rail wist ik een gaaf tweedehands exemplaar te scoren voor 60,- en heb ik meteen de sounddecoder besteld. Na veel vergelijk van diverse sounddecoders kwam de ESU Loksound micro v4.0 als beste uit de bus. Voor 95,- best prijzig maar dan heb je ook wat. Bij de ESU word een luidspreker meegeleverd maar uiteraard is die voor N-spoor veels te groot. ESU heeft een groot assortiment aan luidsprekers en mijn keuze was gevallen op de 50326 met een afmeting van 14mm x 12mm
Omdat ik alleen geluid maar niks vind heb ik ook besloten de loc uit te rusten met drijfwerkverlichting. Een derde item is de buffercondensator, iets wat Kuehn en Tran standaard gedekt hebben heeft ESU dat niet, en geloof me de buffercondensator bleek essentieel te zijn.....
Omdat ik zo'n ombouw nog niet eerder had gedaan, vond ik het best spannend, achteraf werd deze ombouw een enorm leermoment voor me 8-)
Na ontvangst van de decoder heb ik de onderdelen uiteraard gepast. De decoder heb ik weggewerkt in de ketel. Hiervoor heb ik het gewicht moeten halveren zodat de decoder in de ketel geschoven kan worden. Een best apparaat voor N-spoor begrippen. De luidspreker moet een plekje krijgen in de cabine samen met de condensator. Gelukkig paste alles redelijk, voor de luidspreker heb ik een stukje van het achterste frame weg moeten slijpen want hij steekt wel 0,2mm onderuit de cabine :mrgreen:
De eerste stap werd het reinigen van de loc. Ik heb alle onderdelen gedemonteerd en in een ultrasoon bad gereinigd.
Ondertussen kon ik de soundfiles in de decoder laden voor een eerste test. Hiervoor heeft ESU een database met reallife soundfiles beschikbaar opgenomen van een echte BR23 en digitaal remasterd voor de loksound v4
Zie hier een filmpje van de eerste test:
klikkerdeklik en kijk maar, zet wel je geluid aan
Na de eerste testen heb ik bij een vriend van de VSM de posities opgevraagd van de originele drijfwerkverlichting. MEt die gegevens kon ik 4 leds 0603 warmwit plaatsen in het frame. Mijn grote les hieruit was: zet de leds in serie, de ESU kan niet het vermogen aan van 2 leds paralell in tegen stelling tot de Kuehn :lol:
Ik heb het verhaal ds opnieuw moeten maken.... anyhoer, het is gelukt hoor:
de gele puntjes zijn de leds
Hier branden ze nog heel fel, maar na het inregelen van de decoder zijn ze maximaal gedimd.
Na het frame weer gedemonteerdte hebben was het de tijd voor de electronica. Als eerste heb ik het gewicht in de ketel gehalveerd om plaats te bieden aan de vrij forse decoder. Hij past dan ook echt net in de ketel. De luidspreker paste ook mooi in de huif, al heb ik wel een stukje van de stalen frame af moeten slijpen.
Daarna de decoder voorzien van een buffercondensator van 0,1F. Omdat deze op de decoder word aangesloten heeft deze in de plus een diode gekregen tegen de richting in en daar paralell over een 100W weerstand. Zo ziet de electronica het niet als een sluiting maar laad hij zich gewoon langzaam op. De diode en condensator zijn zwart geschilder zodat ze niet opvallen.
Duidelijk is de luidspreker en decoder te zien
De lamp voor heb ik bevestigd met een stukje ducktape. Deze word aangetrokken als de ketel geplaatst word. Zodoende maakt hij altijd een goed contact met de massa. Na alle zichtbare draadjes en componenten een kleur te hebben gegeven kon de kap gesloten worden
Daarna was de tender aan de beurt, een simpele klus met twee simpele aanpassingen:
1. een gaatje voor de draden in de tender
2. Het lampje achter maakt slecht massa contact. Deze is vervangen door een LED.
Toen begon het echte werk, iets wat me veel tijd heeft gekost en met regelmaat de handen in het haar heeft gegeven. Het inregelen van de ESU. Wat doorgaans goed zou moeten functioneren was nu een hele opgave. Want de loc haperde enorm, wel minder als zonder de condensator. Ook dat heb ik gecontroleerd.
Maar na heel lang zoeken, opnieuw resetten, weer wat proberen, wielen polijsten, enzovoort alles wat maar enigzins slecht contact kan veroorzaken aangepakt, kwam ik erachter dat je in de ESU moet aangeven wat de ontladingstijd van de condensator is :mrgreen: Na dat ik deze cv had bijgesteld kon het feest dan eindelijk beginnen:
https://youtu.be/tYjCQynu-Ys
Na dit filmpje heb ik de instellingen van de decoder nog verder verbeterd en nu tuft er op mijn demobaan een mooie BR23 rond met geluid. En wat hebben we geleerd: NOOIT OPGEVEN!!!!
Wie de loc in levende lijven wil zien rijden: Hij zal er bij zijn op de ombouwservice in Houten van 9mm-shop!!!!!
Groetjes Martin
«
Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 18:38:23 door martindomburg
»
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
«
Reactie #1 Gepost op:
15 March 2015, 17:48:55 »
Top Martin. Dat er nog maar vele mogen volgen.
Mvg, Michel
Gelogd
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound
«
Reactie #2 Gepost op:
15 March 2015, 18:32:44 »
Tnxs kerel! !!!!
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouwverslag in N: Fleischmann BR23 met sound