Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door bellejt
Vandaag om 12:26:22
Ontraxs 2026 door Wim1969
Vandaag om 12:15:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 11:12:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
  

Auteur Topic: Perrons inplannen in baanplan, etc.  (gelezen 3859 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Gepost op: 14 March 2015, 11:24:28 »
Even een vraag hoe jullie rekening houden met het inplannen van perrons bij een station voor het baanplan. De sporen in de schaaltekening moeten namelijk meteen op de goede afstand komen hier.
Ik maak een baanplan voor schaal N.
- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?

- En dan ook maar meteen de andere vraag: wat is de hartafstand buiten de perrons die je minimaal moet aanhouden tussen 2 sporen?

- Leg je de wissels voor een station in Duitsland tijdperk II voor en na het station, dus ruim buiten bereik van het perrondeel?

 - Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2015, 11:37:17 »
Oh, en in het kader van de lengte van perrons, nog de volgende vraag (Duitsland/tijdperk II):

- de lengte van het perron wordt uiteraard bepaald door de hoeveelheid passagierswagens die er aankomen, maar passeert de lokomotief het perron aan het einde bij stilstand, zodat diens lengte niet meegerekend wordt bij het perron?

Peter_12

  • Offline Offline
  • Berichten: 214

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2015, 12:28:42 »
Dank je, maar de encyclopedie geeft nog niet antwoord op al mijn vragen  ;)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2015, 13:58:31 »
- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?
 - Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?
- Zoveel als nodig is
- Nee, niet echt. Elk merk rails heeft zijn eigen geometrie. Kan je moeilijk met alles rekening houden.

Dus oplossing: een proefstukje leggen en kijken wat je voor ruimte nodig hebt.
Gr.
Eric

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2015, 14:28:39 »
Okee,klopt, je kunt niet alles inderdaad op de schaal inbrengen in een baanplan. Dus ja, dan dus gewoon voor dat deel de tafel/baan op een gegeven moment bouwen en ter plekke de perrons, etc., alvast ter plekke hebben en de railsen uitleggen vooraf.

Bedankt.

Rest me in ieder geval nog de vraag waar de lok staat: langs het perron of er al voorbij.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4722
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2015, 16:23:24 »
Langs! Wel zo makkelijk als er van machinist gewisseld  moet worden, of als de machinist even zijn benen wil strekken en een bakkie pleur wil drinken, enzovoort.

Marco

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2015, 19:17:58 »
Inderdaad zal de loc bijna altijd langs het perron staan. Maar geen regel zonder uitzonderingen: bij een kleine halte kan het prima dat de loc niet langs het perron staat, bij een wat langere trein. Zelfs is het niet ondenkbaar dat in uitzonderingsgevallen niet alleen de loc niet langs het perron staat, maar ook rijtuigen. 

Beeld je een groot station uit, dan is het natuurlijk wel raar als een trein niet helemaal langs een perron past.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2015, 08:59:06 »
Erwin,

Je hebt voor de afstand tussen sporen en perrons ook houvast aan de NEM modelspoornormen. Zie hier voor de norm voor het vrije ruimteprofiel langs een recht spoor:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf
En voor een overzicht van alle normen in het Nederlands:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html

Groet,

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8835
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2015, 10:20:13 »
Hallo Ewin,

Dank je, maar de encyclopedie geeft nog niet antwoord op al mijn vragen  ;)

Nee, gelukkig niet... Dat zou betekenen dat de mensen achter de encyclopedie de wijsheid in pacht hadden... Zelfs google heeft dat niet :)

Even een vraag hoe jullie rekening houden met het inplannen van perrons bij een station voor het baanplan. De sporen in de schaaltekening moeten namelijk meteen op de goede afstand komen hier.

Tekenen en uitproberen. Van te voren goed onderzoek doen naar wat je wil uitbeelden en hoe je dat kan verwezelijken. Sommige informatie is makkelijker te vinden dan andere. :)

- Wat is overigens de afstand die er tussen tegenover elkaar liggende perrons moet liggen met maar 1 doorgaand spoor?

Aan beide zijden buiten het profiel blijven en dan zou het goed moeten zijn.

- En dan ook maar meteen de andere vraag: wat is de hartafstand buiten de perrons die je minimaal moet aanhouden tussen 2 sporen?

Ligt aan je land, tijdperk en drukte van je station. In duitsland waren er veel "zand"-perrons, dus een paar bielzen waarmee een soort van verhoging werd gemaakt en dan schuin aflopend naar het andere spoor. Deze waren ook niet zo heel breed :)

- Leg je de wissels voor een station in Duitsland tijdperk II voor en na het station, dus ruim buiten bereik van het perrondeel?

Alles is voorgekomen. Zelfs een trein die over het "perron" rijdt (bahnhof traunstein). Voor alles is wel een "voorbeeld" te vinden.

- Houden de diverse modelmerken die perrons aanbieden rekening met deze vragen, zoals bijvoorbeeld ook modellen met 2 perrons + overkapping, en 2 perrons + loopbrug over de sporen?

Kortweg: Nee. Je zal altijd moeten kijken of het past en mogelijk aanpassen.

GRoet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edo B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • NScaleBlog
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2015, 03:28:35 »
Erwin,

Heb zelf hierzo een artikel over N schaal perrons gezet omdat ik dit ook moest uitzoeken:
https://nscaleblog.wordpress.com/2015/02/25/minimum-platform-sizes-after-german-station-extension-on-nem-clearances/

Zoals anderen al zeiden, het hangt allemaal af van het tijdperk, land en drukte van het station.

Op mijn site staan ook the NEM artikelen die gaan over minimum afstanden / clearance en zo.

Qua wissel plaatsing zou ik naar oude tekening van stations in Duitsland gaan kijken. Sporenplan.nl is een goede bron.

Qua model heb ik aanbieders gezien met 38, 52 en 54 mm perrons - dus het varieert nog al zelfs bij hetzelfde merk.

Hoop dat dit beetje helpt.
Edo

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2015, 13:14:57 »
Bedankt voor alle tips Ronald en Edo!
Naast info, plannen dus ook praktisch werken.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Perrons inplannen in baanplan, etc.
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2015, 11:25:36 »
Goeie tip voor het inplannen van je onderlinge sporen: begin niet met de rechte stukken spoor, wanneer je daarna nog wissels wilt inbrengen voor en/of achter je station, want die laatste bepalen de onderlinge afstand voor een groot deel!

Kom ik nu achter bij het schetsen van m'n baanplan  :P