Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 18:55:27
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Digitale zoektocht voor het speelgenot van mijn kleinzoon  (gelezen 9316 keer)

Dirk J

• Offline Offline
Re: Digitale zoektocht voor het speelgenot van mijn kleinzoon
« Reactie #15 Gepost op: 10 March 2015, 22:34:42 »
Zo, even met K9 gewandeld en een fris hoofd gehaald.

Wat Henk zegt zit naar mijn idee best wat in. Ik denk dat als ik nu deze keuze moest maken, dat ik ging voor de z21. Indien er geen tablet o.i.d. is, koop je die tegenwoordig voor onder de €100 als je even wacht op een aanbieding bij Blokker, Kruidvat, ...

Als je alles nog moet kopen, zou ik beginnen met een Roco startset met z21. Dan heb je meteen een digitale lok met wagens en de hele z21 voor een zeer schappelijke prijs. Dan is het een kwestie van een tweede lok en wat wagens erbij scoren, en een smartphone/tablet/ipad vinden.

ReneH0

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 11 March 2015, 07:54:07 »
Persoonlijk zou ik geen tablet kopen van onder de €100,00.
Daar ga je spijt van krijgen, vaak zijn de specs zo gedateerd, dat de tablet niet soepel reageert. Dan staat er voor de verkoop wel een redelijk recente android versie op. Maar dit zal niet lekker werken,dat is alleen maar een klanten trekker.
Trap er niet in, spaar gewoon even door en koop een tablet, bij de mediamarkt die je zelf even werkend in je handen hebt gehad. Zodat je zelf ervaren heb hoe soepel duurdere tablets kunnen werken en zo afwegend prijs en "kwaliteit" (lees soepele werking) kan afwegen.
Niks is vervelender, dan een traag werkende telefoon of tablet.

Verder succes met je zoektocht.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #17 Gepost op: 11 March 2015, 09:16:40 »
Hallo mensen

Allereerst bedankt voor de vele tips.
Verschillende meningen en uitleg en heel begrijpelijk, niet iedereen houd van pure of melk chocola.
Een ieder geeft z'n mening op grond van eigen keuze en ervaringen. en dat is juist zo mooi op deze site.

O ke ook ik heb maar één keer mijn geld uit te geven dus wees niet bang ik zal niet zomaar wat aanschaffen
en een tablet of wat dan ook is nog niet aan de orde.

Zo, even met K9 gewandeld en een fris hoofd gehaald.

Wat Henk zegt zit naar mijn idee best wat in. Ik denk dat als ik nu deze keuze moest maken, dat ik ging voor de z21. Indien er geen tablet o.i.d. is, koop je die tegenwoordig voor onder de €100 als je even wacht op een aanbieding bij Blokker, Kruidvat, ...

Als je alles nog moet kopen, zou ik beginnen met een Roco startset met z21. Dan heb je meteen een digitale lok met wagens en de hele z21 voor een zeer schappelijke prijs. Dan is het een kwestie van een tweede lok en wat wagens erbij scoren, en een smartphone/tablet/ipad vinden.

Dirk
wat jij hier aangeeft spreekt me erg aan.
Maar eerst de vraag wat is een K9 is dat een soort stoom lok aan een riem  ;D
Inderdaad is dit een goede betaalbare oplossing denk ik zeker voor mijn kleinzoon van 5½ jaar maar wel heel slim
Bediend alle afstand bedieningen en PC's en tablet die bij hen in huis aanwezig zijn.
Ik ga op zoek naar de diverse aanbiedingen.

Een ieder heel hartelijk dank voor al jullie inbreng, weer veel geleerd.
gr,
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2015, 09:28:11 »
Als je K9 op zijn Engels uitspreekt, kriijg je fonetisch zoiets als keenain oftewel canine, zijnde het Engelse woord voor hondachtige. Ik denk dat Dirk met die wolf op stap is geweest.

Voor de zekerheid. Je weet dat je met zo'n z21 startset nog niks kan besturen? Je hebt er een tablet of een losse handregekaar (maus bijvoorbeeld) bij nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2015, 09:36:45 »
Hoi Henk

Ja dat is mij bekend alleen ik ging er wel van uit dat dat ook in zo'n beginners set zit.
Zo niet dan zal ik die er bij moeten kopen maar maakt die handregelaar het dan niet
weer extra duur ?
Kijk als ik zo'n doos met z21 nieuw aanschaf en er zit geen multi maus erbij dan zal ik die
ook nieuw aanschaffen en niet 2e hands.
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 March 2015, 09:55:52 »
Nee, een tablet of een handregelaar zit er niet bij. Roco gaat ervan uit dat in een groot deel van de huishoudens een stuk of wat tablets en smartphones aanwezig is. Dat klopt ook. Maar als dat bij jou niet zo is, dan is de z21 eigenlijk niet zo'n logische keuze, tenzij je dit het aangewezen moment vindt om dan ook maar overstag te gaan. Je kan er ook een losse Maus voor jezelf bij kopen en die kleine neemt wel een tablet mee.

De terugvaloptie vind ik een startset met Multimaus of een los Multimaussetje. Met nog een tweede losse maus hebben jullie beide een regelaar waarmee je ieder een eigen loc kan besturen. Volgens mij was het daarom begonnen. Volgens mij is dat ook de goedkoopste optie om te bereiken wat je wilt.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2015, 10:09:41 »
Hoi Henk

Dus als ik het goed begrijp is een begin set met lok maus (zonder z21) de beste optie in relatie met
wat ik in het begin van mijn topic aan gaf, eventueel een tweede lok maus erbij.
Hoort hier geen trafo bij of zit dat al in de start set.
Heb je misschien een klein schema'tje van de desbetreffende onderdelen en rail aansluiting.
Ik ben echt een 68 jarige analoog friek en weet werkelijks niets van digitaal.
Bedankt vast
gr,
Herwim

PS: Ben even naar de huisarts tot hoors

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 11 March 2015, 10:23:04 »
Dit is dan de opstelling. Een tweede maus is dan alleen tweede handregelaar. Geen aparte trafo voor nodig.

In een startset vind je trafo, versterker en Multimaus. Dergelijke setjes worden ook apart aangeboden. Een tweede losse maus scoor je op een beurs of op Marktplaats. Dat kan ook een Lokmaus zijn (voorganger Multimaus) en die kost al helemaal zowat niks. Ik las alleen iets over geluidlocs en dan toch beter een Multimaus als regelaar.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2015, 10:43:30 door henk »

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 11 March 2015, 10:29:07 »
Dat is een overzichtelijke tekening  (y)
Als ik het goed begrijp is de linker rode Maus de master (die rechtstreeks naar de 10764 gaat in het rechter slot)?
En die twee andere rode Mausen de slaves (via dat grijze blokje in het linker slot van de 10764)?
Als je maar één tweede Maus gebruikt, is dat grijze blokje niet nodig?

Is er overigens ook zo'n duidelijk schema hoe een rode (of blauwe of grijze) Maus met een (witte) z21 te combineren is?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 11 March 2015, 10:33:56 »
Als je maar één tweede Maus gebruikt, is dat grijze blokje niet nodig?

Nee.
Die slave uitgang is gewoon een standaard Xpressnetaansluiting zoals die ooit door Lenz is bedacht. De z21 en Z21 hebben ook een paar van die aanslutingen en daar prik je dan een Maus of een ander Xpressnetapparaat in.
Hebben jullie geen Google?  :P

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2015, 10:51:50 »
Waarom zou je een z21 EN een Multimaus kopen? Kost je twee keer. Gewoon lekker beginnen met een Multimaus, prijs/kwaliteit is prima van dat ding. z21 + tablet is gauw een 3 a 400 euro.

Dit advies is trouwens aan starters al zo vaak gegeven dat het gemakkelijk terug te vinden is binnen dit forum.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2015, 11:18:15 »
Hoi,

Dit blijkt ineens een leerzaam draadje voor Bas en mij te zijn, we hebben ook de stap gezet naar digitaal rijden met een startset van roco met multimaus,
We hebben eerst 1 baan aangesloten en zijn al een tijdje aan het droogzwemmen.
Moet zeggen we hadden de stap eerder moeten zetten, problemen met denkende wissels behoren tot verledentijd, nu ik een tijdje aan het spelen ben geweest ben ik helemaal om.

Wel vraag ik mij nog iets af met treinenstellen en de functies nl de GTW van piko met een uhlenbrock werkt de front en sluitverlichting een kant niet op net als een artitec DE2 met een esu, ben er nog niet achter welke functie dat is op de lokmaus.

Ook Bas en ik staan voor de keuze 3 x lokmaus of een duurder systeem met meer functies, maar voor het rangeren met een lokmaus is ideaal tov een vast systeem.

Dus wat is wijsheid.

mvgr Evert en Bas.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 March 2015, 11:32:03 »
Waarom zou je een z21 EN een Multimaus kopen? Kost je twee keer. Gewoon lekker beginnen met een Multimaus, prijs/kwaliteit is prima van dat ding. z21 + tablet is gauw een 3 a 400 euro.
Voor anderen kan ik niet spreken.
Maar ik ben digitaal begonnen met een rode Multimaus (uit een beginset gehaald door de winkel en los verkocht).
Hoofdreden om voor de Multimaus te kiezen en niet voor de z21 was dat ik graag met een fysieke knop de trein wil besturen. Kijkend naar de trein en niet naar mijn handen en dus blindelings de knop naar links of naar rechts kunnen draaien.
Een tablet had ik al.
Na wat spelen een kwartaal later eens de z21 app gedownload en mee gespeeld (zonder koppeling met de trein, gewoon om de app te leren kennen).
Omdat de functieknoppen duidelijke zijn in te delen met begrijpelijke icoontjes, en omdat een tablet twee treinen naast elkaar bestuurd kunnen worden, en omdat de z21 ook CVs kan uitlezen (wat een MM niet kan), toch ook een z21 aangeschaft (eveneens uit een beginset gehaald door de winkel en los verkocht).
Ja, ik weet dat een MultiMaus EN z21 dubbelop is, maar er zat minstens een kwartaal tussen de aanschaf van beide. En omdat ik ze nu toch beide heb, lijkt het me ook wel wat om ze beide tegelijk te kunnen gebruikt (als die mogelijkheid toch al bestaat...)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2015, 12:17:29 »
Snap ik Niels, het ging om de instap. En dan is een MM gewoon niet te verslaan qua prijs/kwaliteit. Heb zelf de z21 en ben nog steeds niet onder de indruk van 't ding. Misschien de Z21 maar die is vele malen duurder.

Een jongen van 5 kan voorlopig prima uit met MM en zonder tablet ;)

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 11 March 2015, 12:27:02 »
Zo daar ben ik weer.
Henk ik ben je zeer dankbaar, een modelspoor zaak kan het niet beter verwoorden en laten zien.
Ook fijn dat er ook anderen iets hebben aan deze topic.

Hallo Ronald
Ik was deze topic al begonnen met aan te geven dat ik weet dat er op de site al heel veel verteld
is over digitaal rijden maar toch.
Ik lees veel dingen op de site, bekijk regelmatig de encyclopedie maar kan nooit het eenvoudige vinden
van een bepaald onderwerp.
Vaak gaat het over uitgebreide digitale zaken, instellingen etc.
Ook in de encyclopedie staat het een en ander over digitaal maar niet altijd in duidelijke taal voor een leek zo
als ik op dit gebied.
Ben dan ook blij dat er altijd weer mede hobbyisten zijn die de tijd en moed hebben om h.e.e.a wederom
weer uit te leggen.
Maar goed laten we daar niet te lang bij stil staan, ben heel blij met alle tips die ik van jullie steeds mag ontvangen.
gr,
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor