Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 22:48:32
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Peter J K
Vandaag om 22:45:47
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:41:56
Rondom Charlois door Charles_
Vandaag om 22:19:38
Model cipressen in 1:87 door Hendrik Jan
Vandaag om 22:18:54
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
Vandaag om 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
Vandaag om 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 20:12:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 20:07:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
Vandaag om 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 19:34:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:26:04
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 17:40:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:25:26
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
Vandaag om 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12

Auteur Topic: DC car system  (gelezen 13086 keer)

B_Modelbouw

• Offline Offline
Re: DC car system
« Reactie #15 Gepost op: 03 August 2008, 08:53:45 »
Hé Jantrein,

Je hebt meer dan gelijk ... Claus is de man achter het systeem, maar Siegmund brengt het aan de man (Geeft workshops - Internetshop - ...).

Ondertussen heeft de ontwikkeling niet stil blijven staan en kan je nu via de laatste versie van decoder Dc-04 met extra ontvanger en een Dcc-Booster nu je baan geheel besturen met enkele krachtige IR-leds (zendbereik van meters)... Vroeger bleef het zendbereik beperkt tot enkele centimeters.
Dit maakt het uiteraard interessant om het geheel vol automatisch aan te sturen, zonder om de zoveel centimeters een IR-Led weg te bergen op je baan. Laat je zeker ook niet afschrikken door het dure Win-Digipet als aansturing Koploper is eveneens bruikbaar.

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 August 2008, 10:03:04 »
@B_modelbouw,

Begrijp ik hieruit dat je hetzelf gebruikt? Ik heb i.d.d. ook versie 04 opgemerkt. Volgens mij is dit op dit moment het systeem wat het meest natuurlijke rijgedrag kan opleveren. Ik vind zelf het gebruik van een "bloksysteem" minder natuurlijk voor auto's. Maar moet toegeven dat ik DCCar nog niet in levende lijve heb gezien. (inmiddels wel zo'n beetje alle filmpjes die over dit onderwerp op internet te vinden zijn ;D ;D)

Als er DCCar gebruikers meelezen: laat jullie ervaringen hier dan eens zien. Persoonlijk vind ik dat er teweinig aandacht is voor alles wat beweegd buiten de treinen om. Ik ben dus een voorstander van meer annimatie :D, en dan bedoel ik niet alleen auto's deze trend zie je trouwens ook terug bij de leveranciers.

Mvrg,
Jantrein (of moet ik er maar Jannimatie van maken?)

Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op www.miniatuura.nl

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #17 Gepost op: 03 August 2008, 10:14:37 »
Citaat
In de toekomst wordt dit aangestuurd via Koploper (?), vandaar mijn vraag op het Koploperforum hoe ze dit met Roadz op Railz doen.

Via deze link kun je zien hoe Roadz werkt.http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/. Er staat ook bij dat vanwege licentieredenen koploper niet in deze hoedanigheid beschikbaar is voor de consument. Rocrail is wel bruikbaar.

groeten,
Patrick

B_Modelbouw

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2008, 10:55:58 »
Ik maak inderdaad gebruik van het DCCar systeem ... Al zit ik nog met decoders van de eerdere generaties (Dc-01 en Dc-02). Deze op hun beurt ooit wel eens zullen vervangen worden door de nieuwere Dc-04.

De aansturing van Koploper is geheel identiek aan deze van de treinenloop, m.a.w. de gehele baan in blokken opgesplitst van 20 à 25cm
met telkens twee sensoren. Geen licenties en 't werk ook ...
Busdienst is een vaste route, Vrachtwagens worden geweert uit de parking,etc ... (Je fantasie is het einde van je grenzen)

Dat de blokverdeling stoord ??? Neen, er rijden nu ook geen 1000 wagens over de baan, en op mijn baan zijn 't allemaal hoffelijke chauffeurs   ;)

Anderzijds kan ik de gewone FCS-auto's ook nog gebruiken daar er op de kritische punten (voor een kruispunt) ook nog stopmagneten zijn ingebouwd.

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 August 2008, 11:40:47 »
@ B_modelbouw,

Je maakt dus eigenlijk geen gebruik van de afstandssturing voor auto's onderling, wat ik nou juist zo realistisch vind bij het DCCar systeem.
Maar inderdaad je kan zo wel "gewone" auto's blijven gebruiken.
Blokken van 20 -25 cm? Hmmm.... dan heb je er zeker nogal wat van?Waar plaats je de sensoren (reedcontact?)?
Hoe gaat dat met langszaam afremmen en optrekken? Werkt dat een beetje realistisch?

Mvrg,
Jantrein

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 17 November 2008, 21:20:33 »
Hallo forumfans,

Zijn er mensen die behoefte hebben aan een workshop DCCar? Ik loop er over te denken om er een te organiseren.

Mvrg,
Jantrein

B_Modelbouw

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 December 2008, 22:36:08 »
Ik heb in ieder geval wel interesse in een DC-Car Workshop ...

Waar ik de sensors plaats ? In het midden van de rijweg. Waardoor ik de volgdraad/magneetband op geregelde afstand onderbreek en zo de volgmagneet van de wagens kan gebruiken om te dedecteren.

Realistisch optrekken en afremmen ? Helaas kan ik hier maar weinig over zeggen daar ik nog steeds :o( wacht op de DCC-Booster en enkele belangrijke onderdelen mis om de wagens om te bouwen.

Mijn bedoeling is dus dat ik zowel DC-Car wagens met decoders V.4 met Booster kan laten rijden als ook oudere versies via afstand houden en de klassieke FCS wagens zonder decoders en stopspoelen.

Voorlopig ligt heel dit werkje stil door niet geleverde onderdelen en slechte contacten met de heer Dankwardt.

Daar ik koploper gebruik, overweeg ik om heel dat DC-Car gebeuren te verwijderen (gewoon de slechte service) en 't systeem van de heer Van Pearlo in te bouwen. 

Aad V

• Offline Offline
Re:DC car system
« Reactie #22 Gepost op: 02 August 2009, 14:31:49 »
Hallo,

gisteren mijn eerste DC-Car seminar gehad die in Nederland was georganiseerd door www.miniatuura.nl

Ik ben een complete beginneling hierin maar ben wel veel wijzer geworden van de mogelijkheden die DC-Car bied.

Mijn bedoeling is om dit toch verder uit te breiden in mijn treinbaan.
Meer beweging op je baan is meer realistisch denk ik altijd.

Groetjes,

Aad

bau187pkw

• Offline Offline
  • www.bau187pkw.de
« Reactie #23 Gepost op: 07 August 2009, 19:34:09 »
schaut hier

car system mit PC ohne DC-Car
http://www.derenbach.eu/moba/home/seite.php?id=1029
gruss Harald
If the others are still in the abyss, I'm already a step further.

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 August 2009, 15:12:36 »
Ik heb nog een vraagje over het dc-car systeem, als je het wild koppelen aan bv koploper.
Hoe herkent deze dan waar welke auto rijd, bij treinen heb je blokken.
Maar op de weg als je die in blokken wild verdelen heb je er wel heel veel nodig, de auto's rijd namelijk ook dicht op elkaar.
het gaat mij vooral om hoe je bv een bus uit een rij auto's weet te plukken bij een bushalte.
En een vrachtwagen bij een fabriek als die moet lossen.
Iemand ervaring hier mee of draaf ik nu door en is dit gewoon te ingewikkeld.  ;D

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 August 2009, 15:30:47 »
Hallo Cantotrapt,

Herkenning kan op verschillende manieren:
Reedcontacten, Lichtsluisjes ect. Als je computer gestuurd wil rijden krijg je voorals nog altijd te maken met blokken die, zoals je zelf al zegt in rijke getale aanwezig dienen te zijn wil je nog enigsinds realistisch wegverkeer nabootsen.

Nu is het leuke van het DC-Car systeem dat het ook zonder computer sturing werkt. Vooral het anti botsing systeem werkt dan zeer realistisch terwijl er ook nog mogelijkheden zijn om bijv. een bus automatisch te laten stoppen. Hoe dit werkt vindt je op mijn website www.miniatuura.nl. Deze ingebouwde functies kun je ook gebruiken voor bijv. een vrachtauto die ergens gaat lossen of laden. Al deze functies zitten ingebakken in de decoder.

Mvrg,
Jantrein

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 19 August 2009, 15:45:24 »
Beste jan
Ik heb je site al reeds doorgelezen en dit gaf mij ook eigenlijk de doorslag om hier wat mee te gaan doen.
Ik heb gezien dat je speciale functie bouwstenen hebt die stop signalen en dergelijke kunnen geven aan onder andere bussen.
Dit is mij wel duidelijk, allen als je bv zonder pc wild rijden en je wil een aparte stopplaats voor bv een bus,
die wil je dan af laten slaan naar de bushalte. Hoe detecteer je dan die bus?
Ik snap dat je alle bussen een magneetje kan geven en een reed switch onder de weg
Maar als je zo,n zelfde systeem wild maken voor een ander voertuig wil je weer niet dat ook de bus afslaat.

Groetjes Anton

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19 August 2009, 22:10:12 »
Hallo Cantotrapt,

Aha,...ik begrijp wat je bedoeld.....Ik denk dat je de automatische functies en de Functie bouwsteen door elkaar haalt, dit zijn echter 2 verschillende manieren om een voertuig wat te laten doen.

Maar als je goed gelezen hebt dan zie je dat bij de ingebouwde automatische functies het juist andersom werkt (het magneetje zit in het wegdek i.pv. in het voertuig!). In iedere decoder kun je opgeven, middels CV,s wat het voertuig type is: een bus, vrachtwagen, brandweer, vuilniswagen enz. De decoder is dus best wel inteligent. M.b.v. een magneetje in de weg kun je de automatische functie activeren en afhankelijk van het ingestelde voertuig type (bus, vrachtwagen enz.) zal er dan een ander bij dat type voertuig behorende, automatische functie worden opgeroepen en uitgevoerd.

Ingeval het voertuig bijvoorbeeld een bus is zal deze bij het paseren van het eerste magneetje de snelheid verlagen (waarbij de remlichten oplichten), en rechtsaf richting aan worden gegeven. Na het passeren van het 2e magneetje stopt de bus en gaan afhankelijk van CV instelling, verlichting en/of alarmlichten aan. Na verloop van tijd (instelbaar middels CV's) vertrekt de bus weer waarbij linksaf richting aan wordt gegeven. Dit werkt dus zonder PC en software maar enkel en alleen met CV's (ong. 140 stuks op dit moment)

Heb je echter aangegeven dat het voertuig van het brandweer type is dan wordt er weer een andere "act" opgevoerd, die ook weer middels CV's  instelbaar is. Zoals je ziet een uiterst geavanceerd systeem wat ook nog eens samen werkt met het Anti Botsing Systeem.

Op mijn site staat een hoofdstukje met video's, daar zitten ook video's bij die bovenstaande functies laten zien zodat je een goed beeld krijgt wat je mag verwachten.

Mvrg,
Jantrein

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 August 2009, 12:00:01 »
Het word nu wel wat duidelijker ja
Ik ga nog eens wat dingen doorlezen en dan eerst maar eens wat aanschaffen voor een test baantje
dan worden dingen gelijk een stuk helderder denk ik  :o ;D

Bedankt voor je service alvast

Aad V

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 25 August 2009, 16:00:08 »
Hoi Anton,

ik ben ook een starter met dc-car zoals je misschien wel heb gelezen eerder in dit topic.
Ik heb nu 1 seminar gevolgd en ben een stuk wijzer geworden.
Op de van dc-car staat erg veel info maar het in werkelijkheid zien hoe alles werkt is voor mij beter.
Binnenkort is er weer een seminar voor dc-car. Wie weet treffen we elkaar.
Mocht je dc-car volop gebruiken in Koploper, laat me dan eens weten hoe jij de wissels in de weg aanstuur

Groetjes,

Aad