Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
06 August 2025, 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10

Auteur Topic: Conducteurs mishandeld en bedreigd  (gelezen 7609 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Conducteurs mishandeld en bedreigd
« Reactie #30 Gepost op: 10 March 2015, 17:14:59 »
Precies, en wat ik eerder schreef, namelijk de suggestie dat NS-personeel het zelf uitlokt...

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 10 March 2015, 17:33:36 »
Weet je wat ik niet snap in dit topic? Dat het gaat over "vermeend gedrag" van NS personeel terwijl het zou moeten gaan over het gajes en tuig met de losse handjes. >:(

Gr, Ben.
Zoals ik al schreef. Het topic kantelt van Agressie naar personeel naar Hoe het personeel moet werken.
Groeten Joop, machinist Lls

ReneH0

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 10 March 2015, 17:46:34 »
Weet je wat ik niet snap in dit topic? Dat het gaat over "vermeend gedrag" van NS personeel terwijl het zou moeten gaan over het gajes en tuig met de losse handjes. >:(

Gr, Ben.

Het één heeft ook met het andere te maken.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #33 Gepost op: 10 March 2015, 17:47:44 »
Maar het een is geen enkel excuus om geweld te gaan gebruiken...

ReneH0

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 10 March 2015, 17:52:37 »
Dat klopt.
Zolang er maar naar beide partijen gekeken blijft worden en de vraag gesteld blijft worden, van waarom is dit gebeurt en hoe kan dit in het vervolg voorkomen worden of iets dergelijks.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 18:03:00 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 10 March 2015, 18:20:18 »
Ik heb geen goed woord over voor mensen die in dit soort situaties geweld gebruiken.

Maar in de wetenschap dat er wel mensen zijn die (relatief snel) geneigd zijn geweld te gebruiken, zul je toch ook naar de aanleiding moeten kijken. Vaak is dat een discussie die escaleert. En daar speelt NS en haar personeel wel degelijk een rol.
Regels die NS instelt die het bloed onder de nagels van de goedwillende reiziger vandaan halen bijvoorbeeld.
En er zijn echt conducteurs die eersteklas horken zijn (al dan niet een gevolg van instructies van hun werkgever).

Nee, zeker geen rechtvaardiging om je handjes te gebruiken.
Maar toch ligt daar vermoedelijk wel deels de sleutel om het aantal geweldsincidenten te verminderen.
Zorg als NS zijnde dat er minder ruimte voor discussie is, door bijvoorbeeld de klant niet als crimineel te beschouwen tot het tegendeel is bewezen. En waar dan nog steeds een discussie ontstaat, leer als personeel om die niet te laten escaleren.

Dan heb je nog steeds een categorie mensen die niet voor rede vatbaar is, maar die hou je ook niet tegen met poortjes, strengere straffen, enz. Het enige wat daar helpt, is hopen op steun van andere reizigers. 

Wat er in deze specifieke situatie precies is gebeurd, weten we niet. Er valt dus ook geen zinnig woord te zeggen of dit met bepaalde maatregelen voorkomen had kunnen worden. Soms ben je gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek.

Huub

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #36 Gepost op: 10 March 2015, 18:28:04 »
Regels die NS instelt die het bloed onder de nagels van de goedwillende reiziger vandaan halen bijvoorbeeld.

Mjah, alleen zijn de reizigers die tot geweld over gaan doorgaans de betrapte zwartrijders. Niet bepaald het goedbedoelende reizigerspubliek...

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #37 Gepost op: 10 March 2015, 18:35:07 »
Nee, maar de algemene sfeer wordt er niet beter van.
Het gaat niet lukken alle incidenten te voorkomen, maar ik ben er van overtuigd dat het totaal aantal incidenten zal verminderen als de NS en de overheid maatregelen neemt in de lijn zoals door Huub wordt voorgesteld.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ReneH0

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 10 March 2015, 19:16:29 »
Mjah, alleen zijn de reizigers die tot geweld over gaan doorgaans de betrapte zwartrijders. Niet bepaald het goedbedoelende reizigerspubliek...

Dus meer controle van de conducteur in de trein, zodat zwartrijden niet meer aantrekkelijk is.
Betere gesprekstechnieken en agressie probleem zal stuk minder worden.

Alhoewel, kan ik soms zwartrijden wel begrijpen, heb dat vroeger ook wel eens gedaan, stukje tussen Zwijndrecht en Dordrecht.
De prijs van het kaartje, is hoog, gevoelsmatig met de tijd cq afstand dat je rijdt, voordat daar een hele discussie losbreekt, het is niet goed te praten maar,  iedereen rijdt wel eens door rood en is jong geweest.

Even simpel gezien, de pak kans is klein, boete zou dus lager zijn, dan al die tijd treinkaartje betalen.

Daar, zou ook eens naar gekeken kunnen worden.
Niet gelijk roepen, boetes omhoog  :D, nee, hoe denken mensen en klopt de prijs nog wel met een afstand.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2015, 19:24:41 door René H »

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #39 Gepost op: 10 March 2015, 19:24:13 »
Dan lijkt het vanuit mijn kant een goed idee dat we de rest van Nederland op de volgende cursussen sturen:

* De wereld draait niet alleen om mij
* Omgaan met teleurstellingen
* Respect voor gezag
* Omgaan met alcohol
* Cursus fatsoen
* Cursus correct taalgebruik
* Personeel van een bedrijf: het is ook maar een mens

En dan nog maar niet te spreken over cursussen die mensen mogen gaan volgen omdat er ook steeds meer geweld en intimidatie plaatsvind tegen brandweer, ambulance personeel, medewerkers van rijkswaterstaat, beveiliging bij uitgaansgelegenheden en evenementen, ander ov-personeel, schoonmakers etc.

Voor de rest reageer ik niet meer in dit topic. Het is echt de omgekeerde wereld zoals er gereageerd wordt. Het feit dat mensen hier de verharding in de maatschappij accepteren vind ik persoonlijk te triest voor woorden. Dáár ligt namelijk het probleem. Niet bij de hc die zijn dag niet heeft, de agent die al 7 keer op 1 dag uitgescholden is en de ambulancemedewerker die iemand wilde helpen maar werd lastig gevallen door een boze groep mensen omdat hij in hun ogen niet snel genoeg was.

ReneH0

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 10 March 2015, 19:29:11 »
Ja, he wat zou dat een mooie perfecte wereld zijn.
Niemand die zijn zakken vult over andermans rug en iedereen is lief en aardig voor elkaar. Geen oorlog, moorden en haat en nijd.

Lijkt wel een sprookje.
Okey, terug naar de werkelijkheid.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 10 March 2015, 19:33:33 »
Alhoewel, kan ik soms zwartrijden wel begrijpen, heb dat vroeger ook wel eens gedaan, stukje tussen Zwijndrecht en Dordrecht.
De prijs van het kaartje, is hoog, gevoelsmatig met de tijd cq afstand dat je rijdt, voordat daar een hele discussie losbreekt, het is niet goed te praten maar,  iedereen rijdt wel eens door rood en is jong geweest.
Zwartrijden is nooit te begrijpen  :-X
Of je nu 1 of 100 km reist. Het is niet meer dan normaal om te betalen voor de dienst die je afneemt. Dat jij de prijs van het kaartje te hoog vindt is jouw probleem. Neem je toch ander vervoer.
Je hoort af en toe de meest fantastische verhalen in de trein als er weer eens iemand gepakt wordt voor zwartrijden.
Heb eens een keer een mooi gehoord van iemand die vond dat hij geen kaartje nodig had omdat hij toch niet ging zitten in de trein en altij stond.
Een deel van de reizigers "vergeet" nog al eens dat het een vervoersbewijs is die je het recht geeft om door NS (of een nadere vervoerder) van A naar B vervoerd te worden. Bij voorkeur zittend maar zoals bekend niet altijd overal mogelijk.
En dan boos en/of agressief worden als ze dan een boete krijgen.

Dus ja van mij mag de boete nog wel hoger. Alleen zal dat dan helaas een nog grotere geweldsspiraal opleveren.
Gr.
Eric

ReneH0

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 10 March 2015, 19:37:45 »
Idd, dat zou ik nu ook tegen me zoon zeggen.  :D

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 10 March 2015, 19:52:15 »
Het feit dat mensen hier de verharding in de maatschappij accepteren vind ik persoonlijk te triest voor woorden.
Het is geen kwestie van de verharding accepteren (wat dat ook moge zijn, het is van alle tijden dat mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen en dat met geweld duidelijk maken - een oom van mij kon bijvoorbeeld in de jaren 30 als Scheveninger niet door bepaalde Haagse wijken lopen zonder van tijd tot tijd afgeranseld te worden, enkel omdat hij uit Scheveningen kwam).
Maar ik steek mijn kop niet in het zand voor het feit dat sommige mensen gewelddadig reageren als ze in een escalerend conflict terecht komen.
En ik betwijfel dat al die mensen dat geweld berekenend gebruiken, die laten zich dus ook niet tegenhouden door strengere straffen. Het enige wat in zo'n geval werkt, is voorkomen dat een conflict escaleert. En daar kan NS nog veel winnen.
Nogmaals, geweld is voor mij absoluut onacceptabel. Maar ik snap wel dat discussies in de trein escaleren en dat ligt echt niet altijd aan de reiziger.

Huub

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #44 Gepost op: 10 March 2015, 20:05:14 »
Vooruit, 1 reactie nog. Het gaat niet alleen om conflicten die escaleren. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat ik ben uitgescholden, nog zonder dat ik ook maar iets heb gezegd of gedaan. Er valt daarin niets te de-escaleren. Natuurlijk zijn de excessen niet uit te bannen, maar er wordt hier net gedaan of alles op te lossen is door het personeel wat cursusjes te laten volgen. Ik ken de reiziger inmiddels ruim genoeg dat dat echt niet de oplossing is. Het haalt misschien wat situaties weg, maar het verandert niets aan de verwende mentaliteit van tegenwoordig. Vorige week nog in de trein, ik liep door de coupé met kopmaken. Draait een meneer van in de 30 zijn hoofd naar mij toe en bijt mij toe dat -enge ziekte-NS eens wat moet doen aan de brakke -vrouwelijk geslachtsdeel-wifi... Meneer is natuurlijk boos op de NS maar vergeet dat ik in dat uniform zit, en dat ik ook maar een simpele sterveling ben.

Zo maar een reactie uit het niets, zonder aanleiding, waar veel collega's dagelijks mee te maken krijgen, die de pers echt niet halen. Vertel mij eens wat ik daar mee moet beginnen? Waarschijnlijk komt er een antwoord van: "trek het je niet aan". Maar ik werk wel voor de firma die in dit geval zwaar beledigd wordt, en als je betrokken bent bij je werkt raakt je dit. Het gaat niet alleen om fysiek geweld alleen, maar de manier waarop mensen hun frustratie menen af te moeten reageren op dienstdoend personeel. En dat daar gewoon schouderophalend op wordt gereageerd vind ik stuitend...

En ja, er escaleert ook weleens iets omdat een personeelslid een fout maakt in de communicatie, waaruit maar weer blijkt dat er mensen bij de NS werken, geen machines.