Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ontraxs 2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:10:13
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:07:55
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Goede wensen voor 2026
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:26:42
Yamorc 7001 dood
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Hasenwald
Vandaag
om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Bierwagen
Vandaag
om 12:49:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 12:04:34
Modelwensen 2026
door
steven346
Vandaag
om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
DJV
Vandaag
om 02:43:24
Roco 42616
door
johan george
Vandaag
om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N. (gelezen 1409 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
«
Gepost op:
22 February 2015, 16:54:29 »
Als ik tijdperk II in N wil gaan doen, was er dan al sprake van olie-gestookte lokomotieven? En welke modellen in N komen dan in aanmerking?
«
Laatst bewerkt op: 22 February 2015, 20:54:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15448
Re: Olie-gestookte loks
«
Reactie #1 Gepost op:
22 February 2015, 17:19:04 »
Niet of nauwelijks. In 1913 bouwde men een 1'D1' h3 tenderlok (Henschel) voor het in rap tempo toenemende stedelijk verkeer in en om Berlijn; deze lok rustte men uit met "Ölzusatzfeuerung" om rookvorming in de Berlijnse binnenstad te kunnen vermijden. Weliswaar voldeed de machine goed, maar kon zich niet doorzetten omdat men ondertussen begonnen was de Berliner Stadtbahn te elektrificeren.
De Baureihe 93 was op dit ontwerp gebaseerd, maar die had geen enkele vorm van oliestook aan boord.
Mogelijk dat men later, bij de DRG, nog wat experimenteerde met het stoken van olie, maar veel is me daar niet van bekend (over de experimenten met het stoken van bruin- en steenkool in poedervorm is meer gepubliceerd). Pas na de WOII, in de vijftiger jaren, begon men bij de Deutsche Bundesbahn serieus werk van oliegestookte stoomtractie te maken (met name binnen de Baureihen 41, 44 en 01.10).
Gelogd
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
«
Reactie #2 Gepost op:
26 February 2015, 15:59:22 »
Bedankt!
Dus dan alleen een bescheiden dieseltank om een diesellok van brandstof te voorzien. De diesellok(s) alleen voor rangeerwerk.
Gelogd
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
Offline
Berichten: 702
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
Re: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
«
Reactie #3 Gepost op:
26 February 2015, 23:19:18 »
Rangeerloks waren in die tijd zowel met diesel als benzolmotoren. Bij de DRG werd de Köf I gebruikt met beide type motoren. Hiervoor heb je aan een kleine opslagtank bij de loods al voldoende.
Naast rangeerdiesels waren er natuurlijk allerlei proeven met motorrijtuigen en treinstellen. O.a. met diesel of benzolmotoren.
In eigen land de mat'34, in Duitsland een SVT 137 als voorbeeld.
Die kunnen ook prima van brandstof worden voorzien op een tankplaats en dan mag je tankplaats best iets groter. Het ligt er dus maar net aan wat je wil laten rijden.
Gelogd
groet,
Ivo vS
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.