Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers  (gelezen 4564 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Gepost op: 25 januari 2015, 12:31:49 »
Dat gebeurde allemaal rond 1969-'70 en nog iets later. Mijn vraag is eigenlijk toegespitst op Plan E, maar breder trekken mag wat mij betreft ook: welke combinaties kwamen voor? Een paar weet ik er, dus die heb ik ingevuld, maar verder?

- zonder vignet, zonder banen, zonder computernummers? JA
- zonder vignet, zonder banen, met computernummers?
- zonder vignet, met banen, met computernummers? NEE
- zonder vignet, met banen, zonder computernummers? NEE
- met vignet, zonder banen, zonder computernummers?
- met vignet, zonder banen, met computernummers?
- met vignet, met banen, met computernummers?
- met vignet, met banen, zonder computernummers?
- met vignet, met banen, met computernummers? JA

De vignetten zijn in 1969 aangebracht. De reclamebanen vanaf 1969 tijdens revisies (tot ca. 1973). Er zijn foto's van stammen met (al dan niet gevulde) reclamebanen en zonder, door elkaar, alles met vignet.
Hoe zat dat met de computernummers? dat kan ik op de foto's niet goed zien.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2015, 13:46:21 »
Computernummers kwamen er in 1968 op. Vignetten en reclamebanen zijn van daarna.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2015, 17:38:54 »
Dank je dirkjan. Combi's van wel vignet maar geen computernummer kan dus niet voorkomen?

Hoe zijn die computernummers eigenlijk aangebracht, ineens, zoals de vignetten, of tijdens revisies, zoals de reclamebanen? Ik stel me met die vignetten voor dat dat "even een nachtje stickers plakken" is geweest oid, maar dat gaat voor die nummers niet op lijkt me.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2015, 23:10:46 »
Reken maar dat de vishaken bij regulier onderhoud geplakt werden, en niet even in een 'nachtje' :)

Er staat een mogelijkheid dubbel trouwens :p

Aanvulling:
> Juni 1968; Aanbrengen van Reclamebanen en NS-Embleem op 36 rijtuigen (Alleen plan E)
> September 1968; Aanbrengen NS-Embleem (Al het getrokken materieel)
> December 1968; Aanbrengen van Reclame banen en indien nog niet aangebracht ook het NS-Embleem (Plan E)
> December 1969; Aanpassen van 1 proefrijtuig tbv Dieselbedrijf
> Mei 1970; Aanpassen 19 rijtuigen tbv Diesel bedrijf

De exacte wijziging naar computernummer vind ik zo 123 niet, maar 12 December 1968 worden de wijzigingen nog genoemd met het oude nummer, wijzigingen van 24 December 1968 worden bij computernummer genoemd.

Voor alle wijzigingen geldt aanpassingen uitvoeren bij onderhoud in de lijnwerkplaats, dus dat heeft allemaal wel even geduurd.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2015, 17:24:32 door Thom »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2015, 11:03:55 »
Internationaal materieel moest voor 1 mei 1969 vernummerd zijn. voor binnenlandse rijtuigen was de STREEFdatum 31 oktober 1979
J.W. Sluiter in Op de Rails november 1967.

Dirk

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2015, 13:27:55 »
streefdatum 1979? Bedoel je niet 1969...?
Hoewel er begin jaren zeventig nog een aantal blauwe Blokkendozen liepen die (wegens de naderende afvoer) toch geen comp.nr's meer kregen.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2015, 13:29:46 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2015, 15:19:08 »
Internationaal materieel moest voor 1 mei 1969 vernummerd zijn. voor binnenlandse rijtuigen was de STREEFdatum 31 oktober 1979
J.W. Sluiter in Op de Rails november 1967.

Kijk, dat is een duidelijk antwoord (ervan uitgaand dat het 1969 moet zijn natuurlijk).

Reken maar dat de vishaken bij regulier onderhoud geplakt werden, en niet even in een 'nachtje' :)

Er staat een mogelijkheden dubbel trouwens :p

Aanvulling:
> Juni 1968; Aanbrengen van Reclamebanen en NS-Embleem op 36 rijtuigen (Alleen plan E)
> September 1968; Aanbrengen NS-Embleem (Al het getrokken materieel)
> December 1968; Aanbrengen van Reclame banen en indien nog niet aangebracht ook het NS-Embleem (Plan E)
> December 1969; Aanpassen van 1 proefrijtuig tbv Dieselbedrijf
> Mei 1970; Aanpassen 19 rijtuigen tbv Diesel bedrijf

De exacte wijziging naar computernummer vind ik zo 123 niet, maar 12 December 1968 worden de wijzigingen nog genoemd met het oude nummer, wijzigingen van 24 December 1968 worden bij computernummer genoemd.

Voor alle wijzigingen geldt aanpassingen uitvoeren bij onderhoud in de lijnwerkplaats, dus dat heeft allemaal wel even geduurd.

Hoe moet ik bovenstaand lijstje duiden? Waar komt het vandaan? Als dat is uitgevoerd zoals beschreven dan zou onderstaande foto niet mogelijk zijn geweest. Ik weet uit een bron die ik zelf vrij betrouwbaar vind dat reclamebanen werden aangebracht tijdens revisies. Die moeten natuurlijk ook afgeplakt en gespoten worden, dus dat doe je niet zo snel als een vignet ("even een stickertje plakken").

De foto en het bijschrift komt uit het archief van Edward Bary:


E-loc 1125 met trein 241 uit Amsterdam heeft onder winterse omstandigheden zijn eindbestemming Enschede op tijd bereikt. Foto: Peter van der Vlist, 5 januari 1971.

Hier zien we duidelijk rijtuigen mèt en zonder reclamebanen door elkaar, in 1971. Dat klopt dus met mijn eerdere bron. Ook in boeken vind ik vergelijkbare foto's terug. Dit beeld of het rijtuig is dus geen uniek exemplaar.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2015, 15:58:52 »
Het lijstje van thom betreft de uitgiftedatum van de betreffende constructiewijzigingen.

Mvg,

Robin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2015, 17:22:49 »
Hoe moet ik bovenstaand lijstje duiden? Waar komt het vandaan? Als dat is uitgevoerd zoals beschreven dan zou onderstaande foto niet mogelijk zijn geweest. Ik weet uit een bron die ik zelf vrij betrouwbaar vind dat reclamebanen werden aangebracht tijdens revisies. Die moeten natuurlijk ook afgeplakt en gespoten worden, dus dat doe je niet zo snel als een vignet ("even een stickertje plakken").
Bij het aanbrengen van reclame banen heb inderdaad een leesfoutje gemaakt, die werden alleen aangebracht door de werkplaats Haarlem, dus dat zal inderdaad bij revisie geweest zijn.

Waarom zou de foto niet mogelijk zijn, hij is de data van alle wijzigingen dus alles kan aanwezig zijn of moet nog aanbracht worden?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2015, 13:07:41 »
Inderdaad is dat fout; het jaartal moet 1970 zijn. Typefoutje, excuus.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2015, 13:11:30 »
Bij het aanbrengen van reclame banen heb inderdaad een leesfoutje gemaakt, die werden alleen aangebracht door de werkplaats Haarlem, dus dat zal inderdaad bij revisie geweest zijn.

Waarom zou de foto niet mogelijk zijn, hij is de data van alle wijzigingen dus alles kan aanwezig zijn of moet nog aanbracht worden?

Al die wijzigingen zijn uitgesmeerd over vele jaren. In het toenmalige tijdschrift Het Openbaar Vervoer werd dit maandelijks gedetailleerd gemeld dankzij een "spion" binnen de Haarlemse muren. Als je de moeite neemt die door te nemen vind je zondermeer de data van de eerste en de laatste behandeling; maar je bent dan wel even bezig.

Dirk

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2015, 14:08:59 »
Waarom zou de foto niet mogelijk zijn, hij is de data van alle wijzigingen dus alles kan aanwezig zijn of moet nog aanbracht worden?
Omdat ik ervan uitging dat in de door jou genoemde maand alles werd uitgevoerd. Inmiddels weet ik dat je bedoelde de uitgiftemaand van de CW. Vandaar ook mijn vraag hoe ik de data moest duiden. Het is me inmiddels duidelijk.

Ik vraag nog even stug door hoor, voor mijn beeldvorming.
Ik zie wel de combi van Plan E's mèt computernummers, mèt vignet en zònder banen terug op foto's, maar Plan E's met het oude nummer, zonder reclamebanen, maar mèt vignet bijvoorbeeld, kan dat ook? Of werden computernummers en vignet wèl ineens aangepakt?
Märklin heeft ooit een Plan E B6600 uitgebracht met vignet en zonder reclamebanen. Aan dat model klopt een heleboel niet, maar was het op dat punt wèl een werkelijkheidsgetrouwe weergave, of niet?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Aanbrengen van NS-vignet, reclamebanen en computernummers
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2015, 16:36:24 »
Voor zover ik het mij herinner werden de computernummers in een veel hoger tempo aangebracht dan de banen en de vignetten.


Dirk