Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
  

Auteur Topic: Digitaliseren V100  (gelezen 1319 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2893
  • Aachenau West
Digitaliseren V100
« Gepost op: 27 September 2007, 23:00:02 »
Mijn V100 van Roco uit begin jaren '90 moest ook eens gedigitaliseerd worden. De ruimte in de loc is echter krap. Om die reden zie de decoder nogal eens in de cabine ingebouwd worden. Dat wilde ik niet.
Nu had ik nog een Lenz Silver Direct liggen. Volgens mij zijn er maar weinig H0-decoders kleiner dan deze. Op de foto zie je het verschil met een Locpilot.

Alleen de pootjes voor de NEM-stekker waren veel te hoog.
Ik bedacht mij daarom daaraan draadjes aan te solderen en dan de pootjes af te knippen. Als het mis ging zou ik wel alle garantie kwijt zijn.
En het ging al mis bij het eerst pootje. Dat kwam bij het solderen los te zitten en ik kreeg het niet meer recht. Toen alle pootjes maar los gesoldeerd (liggen los op de foto) en op dit plekken er draadjes voor in de plaats.
Grote vraag was natuurlijk of de decoder dit overleefd had. Daarom heb om hem te kunnen testen er weer NEM stekkertjes aan gesoldeerd. Alles bleek gelukkig nog goed te werken.


Toen kon ik ook het mes in de V100 gaan zetten. Hier heb ik diodes, condensator en smoorspoelen al verwijderd om zoveel mogelijk ruimte te creëren. Tevens heb ik de nodige onderbrekingen op de printplaat aangebracht. Ook aan de onderzijde van de printplaat is er nauwelijks ruimte.
Om de cabine geheel vrij te houden heb een paar draden onder de printplaat door geleid naar de verlichting aan de andere zijde. Aan de zijkant was daar nog net ruimte voor naast de vliegwielen.


Om de decoder te kunnen plaatsen was het ook nog nodig om wat materiaal aan de binnenzijde van de huif te verwijderen.
Uiteindelijk paste de kap er stijf op.
De verlichting aan de achterzijde is rijrichtingsafhankelijk geschakeld. Dit wordt de normale rijrichting (de machinist kijkt die kant op). Aan de voorzijde zijn front- en sluitseinen via F2 en F3 te schakelen. Als er een trein achter hangt zijn ze gedoofd. (Dat vind een enorm voordeel te opzichte van locs met een NEM-stekker waarbij de sluitverlichting altijd brandt)

Van het eindresultaat heb ik nog geen mooi plaatje. Als het allemaal lukken wil houden jullie die nog tegoed.

Groet, Bas


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2893
  • Aachenau West
Re: Digitaliseren V100
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2007, 23:12:12 »
Meteen maar een plaatje, al is ie niet scherp in de diepte.

Dit is de frontzijde. De decoder is onder deze huif ingebouwd. Ondanks dat ik hier wat materiaal weg heb moeten weghalen, is de afscherming van de verlichting nog steeds oké.

Groet, Bas