Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 176057 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #225 Gepost op: 11 december 2015, 09:15:08 »
Eerst maar eens zien of de Azubi zijn stoomlocexamen met succes kan afronden.
Er kan nog van alles misgaan. :-X ;)

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #226 Gepost op: 11 december 2015, 09:20:21 »
't zou voor de verhalen beter zijn als hij zakt. Kan hij met Claus nog steeds naar Kelberg blijven rijden.
Aan de andere kant als hij slaagt kan Claus op zijn 23 blijven rijden met een neiuwe leerling en kan Jens op de 86 (of een andere loc) naar Kelberg komen.
Wordt het daar een stuk drukker.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #227 Gepost op: 11 december 2015, 10:05:18 »
Jens had ik voor de 86 in gedachten. Claus heeft, maar dat moet ik nakijken, een hint laten vallen dat hij een andere lok voor zichzelf wilde regelen. Lees: ik wil de 50er omnummeren en wat echt gebeurde geschiedenis her-vertellen en uitbreiden en een personage (=Claus) van mezelf eraan plakken. Ergens in 2016 is het dus weer 1944 en is Claus leerling-machinist. Dus worden jullie weer blootgesteld aan dat deel van de geschiedenis.

Dan moet 2015 nog met een knal worden afgesloten. En ik heb nog een macabere grap op het menu staan voor over een paar maanden. Ooit komt Gasthaus Clemens af en ga ik daar meer mee doen. Berenbach komt met z'n bedieningspaneel (TODO) in bedrijf en dat zal weer aanleiding zijn voor zo-werkt-het-verkeer-op-een-Nebenbahn-video's. Enz. Plannen zat :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #228 Gepost op: 11 december 2015, 10:42:17 »
En ik heb nog een macabere grap op het menu staan voor over een paar maanden.

Ah! ;D Dan hoef ik er geen te verzinnen.
Ik heb een vaag vermoeden, dat Deining je daarvoor geïnspireerd heeft. ;)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kraai + examen 5/6
« Reactie #229 Gepost op: 11 december 2015, 22:20:12 »
De 86er komt met de middagtrein binnen. Jens klimt van de lok en loopt naar het stationsgebouw.

Jakob begroet hem. "Hat es geklappt?"?

"Ja, es hat geklappt :) Ich bin jetzt Lokführer! Hura!"

"Kraaaaaa!"

"Jakob, dat doet me eraan denken. Claus viel het gisteren op dat er veel kraaien om de Philippsburg in Monreal cirkelden. Is het een idee als hij die kraai van jou daarheen brengt? Anders krijg je hem nooit van je kast af. Hij is toch al een keer teruggekomen nadat je hem naar buiten had gebezemd?"

"Klopt. Hm... Misschien wel een idee... Hoe denkt Claus hem daarheen te krijgen?"

"Hij dacht wel dat je het een goed idee zou vinden, hij neemt morgen een oude vogelkooi mee, dan lukt het wel."

"Miauw"

"Die kat moeten we maar wel hier laten, zeker?"

Jakob glimlacht. "Ja, ik ben erg op het beestje gesteld. Dat wordt een goede stationskater! En dat terwijl hij net een jaartje oud is. Die loopt hier nog wel tot in de jaren 80 rond!"

"Eh, Jakob" informeert Jens voorzichtig terwijl ze naar buiten lopen. "Ik ben een beetje gewaarschuwd voor Ludwig, van de Bahnmeisterei. Weet jij waar dat over gaat?"



"Oh, dat... Aargh, klopt. Het is alweer een tijdje geleden dat we een verse machinist op deze lijn hebben. Het was altijd een beetje traditie van de Bahnmeisterei om op oudejaarsdag een verse machinist te plagen. Een bordje van een Langsamfahrstrecke langs de kant van het spoor zetten zodat de trein met 10km/u er een eeuwigheid over deed, dat soort zaken. Mooiste grap die ik hoorde, van 30 jaar geleden hoor, was dat het lukte om vanaf een viaduct met een touw en een zak een viertal kippen in het machinistenhuis te deponeren tijdens de rit. Geniaal."

"Ok, dat klinkt niet zo erg..."

"Maar Ludwig slaat er in door. En daar is hij enorm mee in de problemen gekomen. Giertank geregeld en vanaf zo'n viaduct de hele trein onder gedrekt... Vier jaar geleden was het het ergste. Dat sloeg echt nergens op. Had 'ie een dikke boomtak afgezaagd en vakkundig gemikt dat hij op de lok viel. Dat heeft hem een maand onbetaald verlof opgeleverd en de aantekening dat hij op staande voet ontslagen wordt als hij nog een keer over de scheef gaat."

"Oei... Dus ik moet op oudejaarsdag uitkijken dat er geen landmijn onder m'n rails ligt?"

"Zoiets... Ik zal Ludwig nog streng toespreken, maar ik vrees dat hij zwaarder aangepakt zal moeten worden dan ik kan. Maar als hij weer iets uithaalt kan het zijn baan kosten en dat gun ik hem niet. Da's echt een probleem voor me, hoe ik hiermee om moet gaan."

"Hm.... Bedankt voor de uitleg in ieder geval. Ik zal opletten. En nog even in Koblenz navragen hoe het zit met dat op staande voet ontslaan. Kan geen kwaad daar even de druk iets eraf te halen."

"Miauw!" "Kraaaa!"

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 23 december 2020, 16:59:06 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Kraai + examen 6/6
« Reactie #230 Gepost op: 13 december 2015, 18:42:08 »
"Kraaaa".

"Zo, mevrouw de kraai, mag ik u uitnodigen in deze kooi te gaan zitten? Dan breng ik u naar uw bewonderaars bij de Philippsburg!"

"Kraaaa".

"Ok, dat klinkt als 'nee'." concludeert Claus die inmiddels op een stoel bij de kast is geklommen en de kooi op het bureau heeft achtergelaten. Zonder aarzelen grijpt hij de kraai vast, springt van de stoel en stouwt de vogel in de kooi.

"Kraaaaaaaaa kraaaaaaaa kraaaaaaaaaaa" is het te verwachten commentaar terwijl Moritz in verwarring plat op de kast ligt met een staart als een boender. Is hij boos dat zijn huisgenoot weggehaald wordt of is hij blij dat een tweede concurrent-aandachtstrekker weg is? Ach, eerst maar op zijn gemak zijn vacht eens schoonmaken.

Claus loopt inmiddels met de kooi naar z'n 23.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg




In de tunnel van Monreal remt Claus af zodat hij na de tunnel tot stilstand komt. Hij stapt uit en maakt de kooi open. De kraai vlucht eruit en fladdert naar een boom. Zie je wel dat ze zonder problemen kon vliegen! Niks aan het handje. Een paar kraaien flappen van de burcht af richting de nieuwkomer en eentje land op de tak naast haar. Wat "kraaa" en "krraaaaaa" en niet te vergeten "KrrrkrrrraaAAAh" later flappen ze allemaal richting burcht.



Tevreden kijkt Claus de kraai na. Dàt had hij goed ingeschat! Snel weer op de lok klimmen en zijn nieuwe leerling opvoeden. Eens kijken of die inmiddels de ketel weer een beetje op druk heeft, de luilak.

Immer aufmerksam!

Philippsburg, Monreal
« Laatst bewerkt op: 23 december 2020, 17:19:38 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #231 Gepost op: 16 december 2015, 23:17:24 »
Zo, het loopt richting het eind van het jaar. Als Bahnhof Kelberg houd ik me niet zo bezig met jaartallen, maar de gewoonte van sommige mensen om eind december eens terug te kijken (en idealiter te plannen voor het komende jaar) bevalt me wel.

Eens kijken. Eerst maar beginnen bij mijn Bahnmeisterei. Regulier onderhoud is uiteraard de hoofdmoot geweest. Maar meer dan andere jaren zijn er problemen geweest. Grootste is natuurlijk de hele geschiedenis met de tunnel van Monreal, de verschillende reparaties eraan, het al dan niet denkbeeldige spook en uiteindelijk de ontsporing. En uiteindelijk-uiteindelijk de reparatie door roosters aan te brengen in de wand van de tunnel op de plek waar de vluchtgang de tunnel kruist.

Dat is het personeel van de Bahnmeisterei niet in de koude kleren gaan zitten. Vooral het hoofd, Ludwig Wiggershausen, had hem aardig zitten. Die kan het wel gebruiken als het de komende paar weken wat rustiger is. Ik heb alleen het idee dat hij, ondanks dat het hem verboden is, een "geintje" plant voor 31 december. Hij rommelde laatst in een hoek van het magazijn waar hij eigenlijk niet hoort te rommelen. Eens kijken of m'n stationchef hem er op aan gaat spreken. Ik hoop van wel.

Een tweede onverwachts probleem was het ontsporen van een wagon bij de Landhandel waardoor een Fernsprecher werd vernield. En waardoor het ontbreken van een stootblok weer eens duidelijk werd. De vervanging ervan is gepland, maar door alle strubbelingen nog niet uitgevoerd.

Afgezien daarvan: regulier onderhoud. Ik hoorde dat ze binnenkort weer naar het onkruid in het spoor moeten kijken.



Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #232 Gepost op: 21 december 2015, 02:23:28 »
Nog wat verder kijken. Kijken. Ik kijk als Bahnhof Kelberg wel een beetje verder dan m'n eigen neus lang is, maar veel verder dan mijn bordjes "Halt für Rangierfahrten" kijk ik normaliter niet. Als station ben je natürgemäß plaatsgebonden, toch?

Plaatsgebonden. Kelberg. 8000 inwoners. Als ik er niet geweest zou zijn zou de plaats vast op 2000 ofzo zijn blijven steken. Wie weet, als de lijn langs Daun was gelopen was Daun misschien wel richting de 8000 gegaan. Jammer dat ik een paar jaar geleden een kopstation ben geworden! Toen ging de lijn nog door richting Ahütte en Hillesheim. Niet dat daar heel veel overheen ging, maar het leverde mij toch extra verkeer op. Aan de andere kant ben ik nu een kopstation en dat levert spoorwegtechnisch meer betekenis op omdat treinen er eindigen en er omgelopen moet worden.

Qua goederenvervoer ging het dit jaar prima. Zelfs een stukje beter dan voorgaande jaren. De Duitse economie draait nog als een tierelier en dat merk je. Goederenvervoer zorgt een groot deel van de inkomsten die op het station behaald worden. Regelmatig heeft de landhandel een wagen nodig. En er staan altijd wel één of twee rongenwagens voor hout-afvoer bij de losweg. En soms nog een extra wagen. Niets te klagen. Het is minder dan een paar jaar geleden toen de lijn naar Ahütte nog... ach ja...

Naast het goederenvervoer: vlak natuurlijk het scholierenvervoer niet uit. Verder is het reizigersvervoer wat mager. Een beetje woon-werk verkeer richting Mayen of zelfs Koblenz. Wat militairen als reizigers rond het weekend. Grappig is dat de laatste jaren het toeristenverkeer toegenomen is. M'n stationschef was wat aan het mopperen over Ausländer, maar ik heb helemaal geen problemen met die toeristen. Ook zij zijn weer een extra connectie met een andere plek. En een extra gebeurtenis op mij als station.

Immers: je herinnert je veel van vakanties. En als stations een centrale plek innamen tijdens je vakantie, dan zullen treinen èn de stations je altijd bijblijven. Dat kan niet anders. Dus: hoe meer mensen, hoe meer vreugd. En hoe meer geschiedenissen.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #233 Gepost op: 21 december 2015, 11:12:37 »
Ben ik helemaal met je eens Reinhout. Die regio daar blijft mij nu nog steeds bij. Ik kwam daar ontzettend graag.

Ga door met je mooie verhalen!!!

groet

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #234 Gepost op: 24 december 2015, 23:48:08 »
Als Philippsburg weet ik eigenlijk niet precies de hoeveelste kerst dit nou voor mij is. Ook toen ik gebouwd werd werd kerst al gevierd. Het zal richting de 750e kerst ofzo gaan :)

Het is eerste kerstdag, maar het treinverkeer gaat gewoon door. Nou, het is natuurlijk wel een stevig uitgedunde zondagsdienstregeling. En er is vandaag ook geen goederenverkeer op dit lijntje. Alleen reizigerstreinen. Niet te veel. Maar op zo'n dag zie je er toch nog aardig wat langskomen. Extra prettig is het als je nog wat orgelklanken uit het plaatselijke kerkje hoort opstijgen. Volgens mij wordt er geoefend voor de kerstdienst. "Stille Nacht, heilige Nacht..."



Stille Nacht, heilige Nacht,
Alles schläft; einsam wacht
Nur das traute hochheilige Paar.
Holder Knabe im lockigen Haar,
Schlaf in himmlischer Ruh!
Schlaf in himmlischer Ruh!

Stille Nacht, heilige Nacht,
Hirten erst kundgemacht
Durch der Engel Halleluja,
Tönt es laut von fern und nah:
Christ, der Retter ist da!
Christ, der Retter ist da!

Stille Nacht, heilige Nacht,
Gottes Sohn, o wie lacht
Lieb' aus deinem göttlichen Mund,
Da uns schlägt die rettende Stund'.
Christ, in deiner Geburt!
Christ, in deiner Geburt!



Immer aufmerksam!

Philippsburg, Monreal


(p.s.: als je niet van orgelmuziek houdt moet je het geluid van de video even uitzetten :) Met dank aan dochterlief.)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #235 Gepost op: 27 december 2015, 20:24:00 »
Zo tussen kerst en oud-en-nieuw gaat het leven bij mij, station Kelberg, gewoon door. De scholierenmassa's zijn er dan wel niet, maar de goederentrein rijdt gewoon.

De missende scholierenmassa's betekent ook dat sommige belangrijke individuen nu thuis vakantie aan het vieren zijn. Zo ook de goedgebekte jongedame die door Moritz als Zijn Personeel wordt gezien (sinds eind januari). Een beetje in verwarring loopt hij over het perron, om zich heen kijkend naar aandacht. Dit alles op een waardige danwel hooghartige manier, uiteraard.

De stuik waar afgelopen lente jonge vogeltjes in zaten wordt geïnspecteerd. Nu zit er géén vader-merel in die hem verwoed aan het aanvallen was. Volgend jaar als volwassen kater moet hij het nog maar eens proberen. Als jong katertje was het duidelijk geen Goed Idee.

Terwijl een v100 met silberlinge wegrijdt kijkt Moritz bij de landhandel in het hoekje waar hij in april zijn eerste muis verschalkte. Dat was even wennen, maar wel lekker. Als station Kelberg heb ik herr Grünewald van de Landhandel ergens in augustus nog zijn waardering richting stationschef Jakob uit horen spreken over de kwaliteit van zijn kater. De hoeveelheid gesignaleerde muizen liep merkbaar terug...

Zo rond oktober waren er wat aanvaringen met de altijd mopperende machinist Claus Bidermann, maar ook dat is uiteindelijk op z'n kattepootjes terecht gekomen.

Ik zie Moritz nog net op tijd wegspringen voor de 50er die met z'n goederentrein binnen komt rijden. Het gaat een dezer dagen nog eens goed mis met dat beestje. Doorhebben dat een trein echt niet stopt voor hem is niet z'n sterkste kant :)

Terwijl het rangeren bezig is gaat Moritz maar weer eens naar de vensterbank van het station om daar een welverdiend tukje te doen. Die luidruchtige rangeerders zijn nog wel een tijdje bezig.



(Waarschuwing van Reinout: bovenstaande video is 17 minuten lang. Op youtube heb ik laatst video's zoals deze van een uur bekeken waar 1:1 het verkeer wordt getoond zoals het in de jaren 70 in een Duits station te zien was. "Omdat dat de enige manier is waarop je het nog kunt beleven" wordt erbij gezegd. Ik vind daar wel wat inzitten, dus bij deze als test een volledige rit van een goederentrein inclusief rangeren in Berenbach-Ulmen en Kelberg :) )

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 27 december 2015, 20:25:55 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Waarschuwing voor Ludwig
« Reactie #236 Gepost op: 28 december 2015, 22:31:10 »
Zo, dat was het wat mij (Bahnhof Kelberg) betreft wel weer qua jaaroverzicht. Het volgende jaar staat weer op de stoep. Ik herinner jullie er maar even aan dat ik en mijn stationschef Jakob Bodemann ons halverwege januari weer wat somber voelen omdat 16 januari 1945 het bombardement op Kelberg plaats vond. Hier heb ik eerder al van verteld. Jullie vergeven me vast wel als ik er rond de 16e even op terugkom, toch?

Terug naar de actualiteit.

"... Richtig und schluss" vangt Ludwig nog net op als hij het station binnenloopt. Jakob heeft zonet een Zugmeldung gekregen.



"Morgen, Ludwig" zegt hij terwijl hij de twee wisselhendels op afbuigend zet richting Gleis 2 (spoor 2). Daarna de Fahrstrassenhebel (rijweghendel) naar "A-2" voor binnenkomst vanaf het inrijsein ("A") op spoor 2. Daarna pas kan hij het inrijsein op hp2 ("langzaam rijden") zetten.

"Gute Morgen, Jakob" antwoord Ludwig als Jakob klaar is. "Je wilde me spreken?"

"Ja, klopt. Ik weet dat ik het al een keer gedaan heb en dat je het vervelend vind, maar ik vraag je nogmaals om geen geintje uit te halen met oudjaar. Ik zal het geen derde keer vragen, dus nu ben je wat dit betreft van mij af. Maar.... ik meen het dus wel!"

"Grmbl. Dat gezeur ook altijd over een simpel geintje... Geen gevoel voor humor. En nu begin jij er ook weer over."

"Klopt. En ik heb het de vorige keer ook al gezegd dat jouw definitie van 'simpel geintje' het begrip 'simpel' dusdanig oprekt dat je er dwars doorheen kunt kijken. En op jouw versie van 'geintje' rijmt 'ontslag op staande voet'. Volgens mij dringt dat nog steeds niet in dat hardhorende hoofd van jou door. Ludwig, ik wil je hier niet kwijt, halve idioot dat je er bent!"

Hm. Als station kijk ik het mistroostig aan. Het dringt kennelijk nog steeds niet tot Ludwig door aangezien hij met een "Onzin!" de deur achter zich dicht trekt.

Jakob krabt hoofdschuddend Moritz achter z'n oren terwijl de trein binnenloopt. Vervolgens zet hij het inrijsein "A" terug op hp0 (halt!). Daarna komt de blokkering van de Fahrstrassenhebel (rijweghendel) vrij zodat hij die terug kan zetten. De wisselhendels zijn nu ook weer vrij, maar daar blijft hij van af omdat ze nu net goed staan voor het omlopen van de lok.

Vervolgens pakt hij de telefoon om de trein terug te melden bij Berenbach.

Als hij daar mee klaar is komt de machinist al aangelopen voor omloop-toestemming. Werk aan de winkel.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 29 december 2020, 11:37:13 door Reinout van Rees. Reden: Foto toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Ludwigs gesluip (31 december, deel 1 v/d 3)
« Reactie #237 Gepost op: 31 december 2015, 07:27:34 »
Als Philippsburg heb ik een pracht van een uitzicht over het dorp
Monreal. Logisch, uiteraard, voor een kasteel, om een goed uitzicht te hebben.
Daar zijn we voor gebouwd, toch? Immer aufmerksam!



Opmerkzaam... Hm. Opmerkelijk: ik zie Ludwig Wiggershausen (van de
Bahnmeisterei in Kelberg) gniffelend de tunnel uit lopen. Ik weet niet wat hij
gedaan heeft. Twee weken geleden stond hij op me en keek in het rond, op zoek
naar ideeën. Toen keek hij na een tijdje richting tunnel en ik zàg gewoon de
lichtjes in zijn ogen gaan glimmen.



Ludwig loopt daar beneden rond met een houding die in de middeleeuwen
ongetwijfeld de argwaan opgewekt zou hebben van de soldaat die toen op mijn
toren wacht liep. Ach ja, da's lang geleden.

Vanavond (het is oudejaarsdag) sta ik eerste rang wat betreft het
aanschouwen van het vuurwerk. Het aanschouwen vind ik prima en mooi. De harde
knallen heb ik niet zo'n zin in, dat doet me altijd teveel denken aan de
troepen van Lodewijk XIV die mij (en de Löwenburg) met explosieven hebben
opgeblazen. Voor mij liever geen knallen.


Immer aufmerksam!

Philippsburg, Monreal

« Laatst bewerkt op: 31 december 2020, 02:26:52 door Reinout van Rees. Reden: Nieuwe plaatjes toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Ludwigs knaller (31 december, deel 2 v/d 3)
« Reactie #238 Gepost op: 31 december 2015, 09:23:19 »
Als Philippsburg heb ik een pracht van een uitzicht, ook over de spoorlijn die
onder mij langs loopt.



Immer aufmerksam kijk ik naar de 86 die langs komt rijden.

KADOOOEEEEEF-BOOOOEEEEEMMM!!!!!!!!!!!!

Twee harde, doffe knallen, vlak na elkaar, dreunen uit de tunnelingang waar de
lok net in verdwenen is. De rijtuigen waren er nog net buiten. De trein remt
gelijk hard en komt tot stilstand.



Ik zie de Zugführer naar de telefoon naast de seinpaal lopen en een
gesprek beginnen met Berenbach, het volgende station. Keurig wordt het
formulier, dat altijd voorhanden is, ingevuld met een kort rapportje van het
incident. De Zugführer zal dit op het volgende station inleveren en
zelf een kopie houden. Ik hoor hem over "knalseinen" en "verder lijkt er niets
aan de hand" en "Bahnmeisterei" praten.



Ah, de hoorn gaat op de haak en hij loopt de tunnel in om de machinist te
vertellen dat hij door mag rijden...


Immer aufmerksam!

Philippsburg, Monreal
« Laatst bewerkt op: 31 december 2020, 12:42:43 door Reinout van Rees. Reden: Plaatjes (deels) vernieuwd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Ludwigs resultaat (31 december, deel 3 v/d 3)
« Reactie #239 Gepost op: 31 december 2015, 10:48:06 »
Zo, oudejaarsdag. Als station Kelberg heb ik weer een jaar achter de rug. Het zijn er inmiddels best veel. Ah, de 86, met Jens Grossmann als (kersverse) machinist komt binnen. Kwartiertje vertraging. Raar. Jens loopt richting het stationsgebouw en stapt naar binnen.

"HALLO, JAKOB" zegt hij met een licht onduidelijke blik en een indrukwekkend stemvolume. "MAG IK MET MIJN LOK OMLOPEN?"

"... Jens, waarom ... hard?" vraagt Jakob verbaasd op normale toon.

"WAT ZEG JE? IK VERSTA JE NIET HELEMAAL"

"... iets mis? ... arts ... oren? Ach nein, ... Ludwig..."

"GENAU, ICH DENKE ES WAR LUDWIG. SCHEISSKERL HEEFT TWEE KNALSEINEN OP HET SPOOR GELEGD NET IN DE TUNNEL BIJ MONREAL. WEL GOED GEPLAND, WANT ALLEEN DE LOK WAS IN DE TUNNEL, GEEN RIJTUIGEN. OH OH OH WAT GALMT EN ECHOOT DAT DOOR. ENORM VERSTERKT. AUW, MIJN OREN. MAG IK OMLOPEN? IK WIL TERUG NAAR MAYEN EN DAN NAAR DE DOKTER!"

"... Erlaubnis...". Jakob ondersteund zijn toestemming met het opsteken van zijn duimen. Jens gaat terug naar de lok. Met twee glazen water en de aspirines die Jakob hem toegestopt heeft.

Hm. Ludwig...

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)