Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Pauldg
Vandaag
om 07:58:34
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald69
Vandaag
om 07:04:37
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool
door
Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Eifelgeschiedenis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Eifelgeschiedenis (gelezen 175980 keer)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #180 Gepost op:
09 november 2015, 08:53:19 »
Een 50er misschien niet, maar ik heb wel eens een drieassige tenderlocomotief tegen een mast zien hangen, nadat zij over een ontsporingsblok is gereden.
Foto's heb ik er destijds niet van gemaakt, want ik had nog geen camera in mijn bezit. Met fotografie was ik destijds nog niet bezig.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #181 Gepost op:
09 november 2015, 12:18:53 »
Hm. Klopt dat ik het nog-niet-bestaande stopontspoorblok heb vergeten. Dat heb je met die virtuele dingen
In werkelijkheid zit er een afhankelijkheid tussen de handwissel en het bijbehorende stopontspoorblok. Eerst stopontspoorblok open, dan komt de sleutel vrij waarmee je de wissel open kunt draaien. Ben je klaar: eerst wissel weer rechtdoor zetten en op slot doen en met die sleutel weer het stopontspoorblok vastzetten. Dan krijg je ook je oorspronkelijke sleutel weer terug.
Geweldig filmpje:
https://youtu.be/xZriZwKNpv8?t=3m4s
. Vanaf 3 minuten (daar gaat de link naartoe) even een minuutje kijken. Sleutel-jongleren voor gevorderden. ALLE afhankelijkheden in dat seinhuis zijn door middel van sleutels verwezenlijkt. De super-nonchalante seinhuiswachter is echt razendsnel met die dingen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #182 Gepost op:
09 november 2015, 19:11:18 »
Mrrrrrrrrrrrrraauwwwwwwwrrrrrrrrr. Moritz Rekt zich Uit.
Ook de mond van Jakob Bodemann staat wagenwijd open en ook hij rekt zich uit. Hoe het de mens is gelukt om zich aan de top van de voedselketen te nestelen terwijl hij het uitrekken nauwelijks beheerst... Ach ja, als Jakob vaak naar Moritz kijkt zal het er wel langzamerhand wat beter mee lukken
De laatste trein van de dag komt, met een 86er als trekkracht, aan het perron tot stilstand. Jakob zet het inrijsein op hp0, noteert het tijdstip en belt Berenbach om de trein terug te melden. Vanaf nu heerst er
Betriebsruhe
totdat 's ochtends vroeg de eerste trein vertrekt.
De lok is inmiddels losgekoppeld en de machinist loopt het hokje van Jakob binnen en vraagt om toestemming om naar de lokloods te rijden. Jakob staat het toe en geeft de sleutel van het stopontspoorblok (degene bij de lokloods) aan de machinist. Die zal de sleutel straks aan de Zugführer, de hoofdconducteur, geven die zometeen als rangeerder dienst doet. Precies zoals in het
Bahnhofsbuch
staat.
De hoofdconducteur heeft inmiddels alle rijtuigen op de handrem gezet en afgesloten. Hij stapt ook op de lok en die rijdt tot achter het wissel. TOET. Jakob controleert of de lok inderdaad voorbij het wissel is en zet de wissel om. Tegelijkertijd zet hij ook het inrijwissel om. Die twee doet hij altijd tegelijkertijd. Dat hoort ook voor het geval er een trein of een lok doorschiet. Alle handles staan nu in de normale stand ("rechtdoor" of "hp0"). Alleen de sleutel die hij aan de machinist gegeven heeft ontbreekt nog.
De lok is inmiddels bij de wissel naar de lokloods gestopt. De Zugführer ontsluit met de sleutel het stopontspoorblok en kan dan de sleutel van de wissel uitnemen en die ontsluiten en omleggen. Lok naar de lokloods (waar de machinist en stoker aan de slag kunnen). Wissel weer terug en op slot en vervolgens het stopontspoorblok weer vast en met de sleutel naar het stationsgebouw lopen. De stoker en machinist zijn te druk met waternemen, ontslakken en kolennemen, vandaar dat het
Bahnhofsbuch
toestaat dat de Zugführer in plaats van de machinist, die eigenlijk de rangeerleider is, de sleutel terugbrengt. Kijk. Daar is zo'n Bahnhofsbuch nou voor: dit soort zaken praktisch en handig regelen.
Je hebt vaste regels en ook keurige regels hoe je uitzonderingen op die vaste regels mag maken. Prima geregeld.
Jakob neemt de sleutel in ontvangst en hangt hem op de daarvoor bestemde plaats. Nu is alles geregeld en kan hij het station afsluiten en naar boven, naar zijn woning in het stationsgebouw, gaan.
Mit freundlichen Grüsse,
Bahnhof Kelberg
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Ausländer deel 1 v/d 3
«
Reactie #183 Gepost op:
13 november 2015, 21:26:44 »
"Pfffffffrrrrr" verzucht Jakob. Lastig hoor, die
Ausländer
, die buitenlanders. De laatste jaren komen er steeds meer in de Eifel.
Vooral dat type buitenlander dat hij zonet aan zijn loket had. Probeert in gruwelijk gebroken duits een kaartje te kopen. Déze van zonet viel nog een beetje mee. Maar vorig weekend had 'ie er eentje die het met engels en een restje frans probeerde. Zie het dan maar eens te verstaan als ze "Andernach" of "Koblenz" uit proberen te spreken.
Of wat was het nou? "Koohloohnjö"! Wist ik veel naar welke kolonne hij wilde met z'n koters... Een militaire kolonne? Huh? Bleek die halve zool het op z'n frans uit te spreken. "Cologne". Dat lijkt in geen velden of wegen op
Köln
, toch?
Tja.
Ausländer...
Het hoort er tegenwoordig bij. Hij geeft het duitse katertje Moritz nog maar een aai over z'n kopje.
Mit freundlichen Grüsse,
Bahnhof Kelberg
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Ausländer deel 2 v/d 3
«
Reactie #184 Gepost op:
14 november 2015, 22:13:34 »
"Pfffffffffffffffrrrrr" verzucht machinist Heinrich Stohm tegen stationschef Jakob Bodemann. Heinrich was zonet met de railbus binnengekomen. "
All diese Ausländer
..."
"Miauw!" werpt Moritz tegen. Het aaien van Moritz is toch Veel Belangrijker?
"Ik bedoel," vervolgt Heinrich, "een beetje reguliere omgangsvormen moeten ze wel leren hoor. Brutaal als de pest, totaal geen respect. Vooral de kinderen. M'n conducteur heeft wel drie keer zo'n brutaal niet-duits-sprekend geval uit de stoel naast me moeten wegjagen. Duitse kinderen gaan daar niet zitten, die weten hoe het hoort. Dàt is de plek voor de conducteur!"
Een paar extra reizigers op de lijn is best lekker natuurlijk, maar dat weerhoudt Heinrich er niet van nog wat te mopperen.
Mieeeuauw! De kater wordt schaamteloos verwaarloosd! Miauw! Aandachtsgebrek!
Mit freundlichen Grüsse,
Bahnhof Kelberg
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Ausländer deel 3 v/d 3
«
Reactie #185 Gepost op:
15 november 2015, 16:45:12 »
Jakob loopt na zijn werkdag nog even Gasthaus Clemens binnen. Aan de bar bestelt hij een kop koffie. "Zeg, krijg jij hier ook van die
Ausländer
langs?" vraag hij de eigenaresse achter de bar.
"
Ausländer? Jawohl.
Lekker toch, al die nederlandse toeristen? Dat begint goed op gang te komen. Ik hoorde laatst geruchten dat ze twee dorpen verderop, in Gunderath, misschien een vakantiepark willen bouwen. 't Zal nog wel 10 jaar duren voordat er echt een spade de grond in gaat."
"Da's wel waar. Het is goed voor de economie. Het loop voor de rest qua economie heel langzaam steeds verder terug", geeft Jakob schoorvoetend toe. "We moeten er dus maar aan wennen?"
"Tuurlijk moeten we er maar aan wennen! Laat maar komen!"
"Hm", meent Jakob, "ik weet nog niet, hoor. Ze spreken niet fatsoenlijk duits en ik vind ze vaak een beetje bot."
"Ach, vrijgevochten volkje. Enne, praat jij vloeiend Nederlands als je naar Nederland gaat met een weekendje weg? Je was toch vorig jaar eens naar Nimwegen geweest?"
"
Stimmt. Ab Koblenz ohne umsteigen via Köln, Kleve und Kranenburg nach Nimwegen
."
"Weet je wel dat 'Nimwegen' niet de echte naam is? Het is 'Neimehgen' of zoiets. Wij vloeiend nederlands pratende duitsers hebben het verduitst, hi hi hi
Dusssss: niet zeuren en blij zijn met die nederlandse toeristen! Zo rond kerst zul je er wel meer tegenkomen, twee gezinnen hebben hierboven een kamer gehuurd voor de week na kerst."
Jakob glimlacht. "Nou, heb je nog wat reclamefoldertjes liggen voor je Gasthaus? Dan leg ik er toeristen-vriendelijk een paar bij mij bij het loket neer."
"Ik zal ze zo even pakken. Nog een kofie?"
Mit freundlichen Grüsse,
Bahnhof Kelberg
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
WWestley
Offline
Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #186 Gepost op:
15 november 2015, 19:12:36 »
Gunderath, vakantiepark muziek in mijn orgen. V&D of te wel Grandorado ging daar het vakantiepark HEILBACHSEE bouwen. Ontelbare keren geweest 2 tot 3x per jaar kwamen we daar.
Wim
Gelogd
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #187 Gepost op:
15 november 2015, 20:16:15 »
Hels karwei (danwel onmogelijk) om openingsjaren van dat soort parken te vinden, trouwens! Ik heb het idee gekregen dat het zo begin jaren 80 is geopend. Vandaar m'n opmerking in het verhaal van "het zal wel 10 jaar duren voordat er een spade de grond in gaat".
Weet jij toevallig wanneer het geopend is?
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
WWestley
Offline
Berichten: 489
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #188 Gepost op:
16 november 2015, 18:58:01 »
Reinout
We kwamen daar voor de eerste keer in jan. '83 toen bestond het enkele jaren. Een exacte bouwjaar ken ik helaas niet maar het moet ver eind jaren 70 zijn geweest of anders prille begin jaren 80.
We zijn daar tot herfst 2002 2 tot 3x per jaar geweest Het was daar zalig en heb daardoor ook Kelberg heel goed leren kennen.
Groet
Wim
Gelogd
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.
HAR 67
Offline
Berichten: 779
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #189 Gepost op:
16 november 2015, 19:17:12 »
In de jaren 70 ging ik al met mijn ouders naar het feriendorf in Prum. Dit was toen nog van de post. Vroeger had je nog firma's die voor hun personeel zoiets hadden. Helaas ook weer afgeschaft. Nu kan iedereen hier wat huren. Ik ben even in de geschiedenis gedoken en lees het onderstaande stukje.
Das Prümer Feriendorf wurde 1974 gebaut für Mitarbeiter der damaligen Bundespost und ihre Familien, danach für die Folgeunternehmen wie Post, Postbank und Telekom. Seit 2004 steht die Anlage (mit geschätzt 40 000 Übernachtungen im Jahr) auch allen anderen Gästen offen, sie kommen aus Deutschland und den Nachbarländern. Seit November 2011 wird die Anlage von Dieter Simon geleitet, der den Posten von seinem Vorgänger Alois Tautges übernahm, der nach 20 Jahren in die Altersteilzeit wechselte. Allerdings bewirbt das Erholungswerk die Feriendörfer weiterhin nur in den oben genannten Unternehmen, nicht auf dem allgemeinen Tourismusmarkt. fpl
Kortom eind 70 er jaren zit je goed. Bij Gerolstein zit zo'n zelfde soort park.
Groetjes Harry.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Rijmende eifelgeschiedenis deel 1
«
Reactie #190 Gepost op:
21 november 2015, 23:32:05 »
Auwwwww. Claus wordt wakker met een barstende koppijn.
De verkeerde soort wijn...
En de verkeerde hoeveelheid.
Ja, in de ochtend heeft hij spijt.
Hij voelde zich alsof zijn hoofd met een schoevendraaier was gespleten.
Een prettige dag kon hij op deze manier wel vergeten.
Ach, een suffige zijnlijn
is dan op een bepaalde manier wel fijn.
Geen gestress,
alleen bij overwegen bij de les.
En bij stations, uiteraard,
maar verder is het een baantje voor een luiaard.
Het is zijn stoker die ongeacht het traject
het meeste aan het kortste eindje trekt.
De schoorsteen rookt en walmt met vreugd
en des stokers conditie doet de machinist deugd.
Maar zwart wordt 'ie wel, en hij schept zich een breuk.
Ach, leerzaam is het wèl, en later machinist worden is leuk.
Mit freundlichen Grüsse,
Bahnhof Kelberg
en dichtpiet
«
Laatst bewerkt op: 21 november 2015, 23:33:54 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Rijmende eifelgeschiedenis deel 2
«
Reactie #191 Gepost op:
22 november 2015, 22:50:15 »
Moritz de kater ligt op de loer.
Des mensen gemak, dat doet hem geen moer.
Hij ligt hier toch goed, met zicht op het gat?
Hoezo "hij verspert weer de deur, nu ben ik het zat!"?
Die mens moet maar wachten, want ìk lig hier nu
en dat ik weg zou moeten gaan, dat is toch cru?
De kater werd vervolgens onder luid misbaar
gegrepen en verplaatst via zijn nek-haar.
"Zo Jakob, vangen!
Ga met z'n vacht het toilet maar behangen!"
Welbespraakt gaf machinist Claus zijn commentaar
tja, zijn koppijn was er dan ook naar.
Arme Jakob stond toen,
wat kon hij ook anders doen,
met geopende handen in vanghouding te wachten
totdat Moritz, en ja, dat was te verwachten,
met klauwtjes en al en een klaaglijk "miauw"
zich in Jakobs arm boorde. Auw auw!
Wat een lomperd, die Claus.
Und er will auch noch schnell mit seinem Zug hinaus
.
Dat kan hij vergeten!
denkt Jakob verbeten.
De verbandtrommel komt eerst, lekker op het gemak.
Vervólgens pas de
Zugmeldung
voor die rare lamzak.
Vijf minuten later
heeft Claus nog steeds een kater.
En ook een beetje spijt
van het katten-gesmijt.
Jakob geeft het vertrekteken
en Claus brult (zodanig dat het een voorbijganger doet verbleken)
"
ENTSCHULDIGUNG, JAKOB!!!
"
Maar die kijkt hem na met een nog steeds kwade kop...
Mit freundlichen Grüsse,
Bahnhof Kelberg
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7401
Forummoderator
Rijmende eifelgeschiedenis deel 3
«
Reactie #192 Gepost op:
23 november 2015, 20:01:38 »
Een nog steeds wat beduuste "miew" weerklinkt op het perron.
De
eerder genoemde
schoolgaande jongedame draait zich om.
Wat heeft die arme kater?
Ze loopt er naar toe, de trein vertrekt toch pas later.
Ze pakt de kater op
en geeft hem een paar aaien over z'n kop.
Stationschef Jakob ziet haar bezig
en introduceert zich.
"Wat is er met Moritz gebeurd?" is haar vraag.
Jakob legt uit wat er gebeurd was, eerder vandaag.
"Wel $%^&#" is het te verwachten commentaar
want deze jongedame
heeft haar weerwoord altijd klaar
.
De 23 komt met z'n trein het station binnenrijden
met een machinist die elk oogcontact probeert te vermijden...
"Is dat de barbaar?"
"Ja", knikt Jakob naar haar.
Met de kat in haar armen en ogen vol haat
loopt ze richting lok, met haar vocabulair paraat.
"Jij onopgevoede vlegel!
Jij kent zeker niet de regel
dat je van Moritz af moet blijven
want anders $%#@^&"
1)
"Pardon,
was soll das?
" is Claus' magere verweer.
Tegen een meisje van 14 trek je niet zomaar van leer.
Zijn woordenschat dient gekuist...
Heeft Jakob hem hierin geluisd?
Jakob kijkt het van een afstandje aan.
De jongedame is aardig aan het losgaan.
Een glimlach verschijnt op zijn gezicht:
ze kan er wat van, dat jonge wicht!
Mit freundlichen Grüsse,
Bahnhof Kelberg
1
: ja, dat rijmt op "blijven"
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2015, 20:03:53 door Reinout van Rees. Reden: titel gefixt
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
jerrytrein
Offline
Berichten: 5810
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #193 Gepost op:
23 november 2015, 22:31:55 »
ik verheug me al op de kerst
en dan oud en nieuw knallen
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re: Eifelgeschiedenis
«
Reactie #194 Gepost op:
24 november 2015, 16:09:25 »
Met vreugd' gelezen,
maar met
1)
, niets te vrezen,
't kan van alles wezen
als onderstaand bewezen:
Want op blijven,
kan met gemak beklijven,
in de hoek drijven
of zal ik je roodgloeiend wrijven
tot zover mijn licht
op eerder vertoond gedicht
blij da'k niet ben gezwicht
voor de werkelijke woorden van 't wicht
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Eifelgeschiedenis