Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 16:02:49
EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 16:01:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45

Auteur Topic: Eurospoor  (gelezen 51762 keer)

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
Re: Eurospoor
« Reactie #270 Gepost op: 29 October 2007, 11:01:35 »
.....Waar waren de grote merken met hun fabriekspresentaties? Waar zijn de vele klein bedrijfjes met hun leuke snufjes?.......

Beide heb ik ook gemist, het zou zeker een aanvulling zijn voor de beurs.
Ik heb me rot gezocht naar een paar dingetjes die ik hier op het forum voorbij heb zien komen, o.a. een "derde handje" die je vast kan zetten aan de tafel op een veer, enz..
Er waren een paar van dat soort standjes maar het aanbod was summier.
O.a. Brelec heb ik wel gemist, en stand met heel veel gereedschappen zoals ik in Goes wel ben tegen gekomen. Airbrush, eventueel met demonstratie.

......Wat ik miste was de dynamiek tussen standhouder en publiek. Wat ik zag in de ‘showhal’ waren mooie banen met mensen die zonder contact met het publiek, lekker met zichzelf en hun hobby bezig waren......

Als je de bouwers aanspreekt sta je anders zo een uurtje te babbelen hoor maar het is misschien een tip voor de verenigingen die het niet doen. Maar misschien zit niet iedereen om een praatje verlegen. Dat is persoonlijk.

....... Je zou eigenlijk elke baan of vereniging die gepresenteerd wil worden tevens moeten verplichten dat ze workshops geven of actieve presentaties zoals bv uitleg geven over het ontstaan (bouwwijze, materiaal etc).....
verplichten lijkt me wat ver gaan maar wenselijk is het zeker :D
Dat is o.a. een zeer sterk punt van de "Nederlandse Modelspoordagen" in Rijswijk. Daar zijn dus ook veel bouwers aan het werk en je mag ze alles vragen en heel trots leggen ze het dan ook uit.
Ook in Goes was dit veel te zien. Zie hier Marijn aan het prutsen met een Waltherskit :D

Wat naar mijn mening heel goed is waren de presentaties zoals van bv Beneluxspoor en NMF. Direct contact zoeken tussen de mensen voor en achter de tafel.

Bedankt, we doen ons best evenals de NMF.

Mijn eigen conclusie over Eurospoor 2007.

Persoonlijk zie ik ook graag wat meer bouwactiviteiten op de beurs en nog meer banen.
Toch denken echt heeeel veeeeel mensen daar anders over.
Ik heb 2 dagen achter de stand van BNLS gestaan en wat ons opgevallen is dat zeker in de ochtend de belangstelling voor de verkoop veel groter was dan de belangstelling voor de banen.
Wij stonden naast de in/uitgang en we hebben dus ook heel veel mensen de jaarbeurs weer zien verlaten en er zijn weinig mensen zonder tas met inhoud de jaarbeurs uitgelopen. We hebben zelfs regelmatig volgeladen karretjes naar buiten zien rijden.
Begrijp me niet verkeerd, ook voor de banen was veel belangstelling maar de belangstelling voor de verkoop was toch groter dus naar mijn mening speelt Eurospoor toch goed in op de wens van het grootste aantal bezoekers.

Persoonlijk heb ik ontzettend genoten van de beurs maar ook 's avonds hebben we ons prima vermaakt. Daardoor viel de laatste beursdag in het begin wel erg zwaar ( toch Karst & Manuel? ;D)maar door alle belangstelling die we hadden waren we zo over ons "dipje"heen.
Wat mij betreft volgend jaar zeker weer als beursdeelnemer aanwezig en ik hoop dat dit ook geldt voor onze andere vrijwilligers :)
« Laatst bewerkt op: 29 October 2007, 11:26:14 door Geoffrey Korstanje »

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #271 Gepost op: 29 October 2007, 11:22:48 »
Hé Marijn, ik zei je zaterdag toch al dat je een bekende kop had.... ;D
Lucien

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #272 Gepost op: 29 October 2007, 11:34:03 »
Zoals altijd weer dezelfde reacties....

Voor de een is een frieslijst belangrijk, maar hoe hoog moet je de frieslijst maken. Als ik een baan met een frieslijst bekijk heb ik meestal last van mijn rug omdat ik anders tegen een hele mooie zwarte rand aan sta te kijken en ongeveen 15 tot 20 centimeter van de baan kan zien, of je ziet de details niet omdat je aan de ene kant te ver van de baan staat en aan de andere kant iedereen er voor gaat staan......
Halogeen spotjes dan? Oh nee, allemaal eilandjes fel verlicht en daar rondom heen grote schaduwen.

Kinderen (de toekomstige motoren achter de hobby) en minder validen zien vaak weinig tot niets van een baan omdat deze simpelweg te hoog staat. Kinderen kunnen dan nog wel opgetilt worden, maar hoe doe je dat met een minder valide in een rolstoel??
Vanwege de kinderen en minder validen zijn wij met de Railclub Utrecht N-baan jaren geleden op 85cm bovenkant rail gaan staan, daar krijgen we heel veel positieve reacties op, maar je krijgt ook te horen dat je dan zo in vogelperspectief kijkt. Maar die "grote" mensen kunnnen toch door de knieen??

Bij de N-baan hebben we er ook voor gekozen om aan de voorkant van de baan te bedienen, de afstand naar het publiek is zo veel korter. Als ik de reacties zo lees begrijp ik waarom veel mensen ons niet aanspreken. (Wellicht afgeblaft door andere mede hobbyisten?? Al lijkt mij dat sterk, ik ben werkelijk nog nooit afgeblaft) We zitten op een beurs om de baan te laten zien en bijvoorbeeld vragen te beantwoorden. Dat ik voor de 23ste keer op 1 dag uit moet leggen hoe het bos gebouwd is, denk je dat ik dat erg vind? Nee, absoluut niet eerder het tegendeel!

Let wel, dit alles is mijn persoonlijke mening. Ieder zijn meug en ieder zijn mening. Het zou ook erg saai worden als iedereen er hetzelfde over dacht ;D . Tuurlijk mag iedereen zijn kritiek geven, maar houd in het achterhoofd dat dat je eigen mening is.

Voor mij (en ons) was het een heel geslaagd weekend, veel leuke reacties van het publiek. Vaak uit moeten leggen dat de onze baan echt analoog rijdt, maar dat doen we (zoals gezegd) graag.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #273 Gepost op: 29 October 2007, 11:58:22 »
citaat van erwin # 267:
Citaat
Om te laten zien wat ze gemaakt hebben en dan lekker een paar dagen met koffie en koek achter coulissen met treinen te spelen? Of om onze hobby te promoten en dan vooral in woord en daad?
Vooral de laatste zin!
 Hoewel bij ons ( NSpoor Zuid Limburg) helaas veel, befrijftechnisch, niet liep zoals het lopen moest en we met z"n allen alle zeilen bij moesten zetten om toch noch een redelijke, voor de toeschouwers," show" cq treinbewegingen  te bewerkstelligen( en het daardoor letterlijk de mensen "achter de schermen"werden...) viel het me wel op dat heel heel veel mensen(mannen!) zeer geinteresseerd naar de baan etc keken..door de knieeen gingen ..hun kroost meerdere malen optilden( hoort ook zo! :) om al dat moois aan hun kinderen te laten zien..ook ff fotoos maakten en dan met zeer veel   :)complimenten aan ons adres de baan verlieten...Ik heb ook een paar keer , als een" echte standhouder" ;)  vóór de baan gestaan ....maar een praatje maken was toch best wel moeielijk. In die zin dat de "geinteresseerden "( en dat deed ons allen deugd!) zeer intensief bijv. het landschap onderzochten hoe dat nou eigenlijk gemaakt was en zo..  Na het onderzoek  al positief knikkend  naar ons kijkend, telepatisch complimenten doorgevend, verder liepen  en tegen zijn compaan vragen: "Hei,zag je dat? hoe zouden ze dat gemaakt hebben?......
dit: niet een keer maar vaker....  ??? :-|Of moeten we toch allemaal een spoedcursus: Standwerker" ff voor zo'n grote show volgen... ;D grap(je)
Maar nu het belangrijkste:
Eurospoor is/was voor mij een zeer geslaagde dag en had er de treinreis dubbel en dwars voor over!
Over de banen die er stonden kan van zeggen dat mijn eerste indrukken inderdaad waren van : Oh ja die had ik al eens "gezien  maar toch weer naar toe gelopenën GEKEKEN  en ja hoor: Hei dat had ik toch WEER niet gezien...en daar moet ik constateren dat het nivo/detailering inderdaad vele malen hoger/beter is dan jaren terug! Heerlijk toch!

schitterend AL die meningen/bevindingen/constateringen wel of niet onderbouwt...
Zo dit was een klein beetje van mijn bevindingen van Eurospoor 2007
alle modelspoorbouwers bedankt!

Jos

ps:En ook maar hopen dat de organisator van eurospoor ook deze draad bekijkt/leest

« Laatst bewerkt op: 29 October 2007, 12:03:06 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #274 Gepost op: 29 October 2007, 12:10:03 »
Daardoor viel de laatste beursdag in het begin wel erg zwaar ( toch Karst & Manuel? ;D)
en, Manuel, waar blijven de foto's??

Die interactiviteit is inderdaad heel belangrijk. Een van de doelen die we hebben is om heel veel contact te leggen met kinderen. Dat is deze keer ook weer goed gelukt met een draaierige Thomas en het uit delen van oude tijdschriften.

En een baan die niet af is, is helemaal niet erg. Zo kunnen vooral beginnende hobbyisten zijn hoe iets gedaan is. Maar vertel ze dat dan wel. Zo inspireer je ze om thuis weer verder te gaan. Bij complete, hoogniveau, banen haken ze af, "dat kan ik niet".

Links achter in Hal 1 stond een hele leuke baan, met een hoge mate van detaillering. Als je de gevorderde hobbyist vertelt over de bouwwijze en laat genieten van het resultaat, is het juist voor de beginner belangrijk te vertellen, dat je met weinig rails een hele leuke rangeerpuzzel hebt. Als je dat goed uitdraagd, bedien je al soorten hobbyisten.

Groet,

Erik, die nog na aan het genieten is van de gegrillde loc. Unoxbroodje en een beetje saus, heerlijk 8)

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #275 Gepost op: 29 October 2007, 12:46:16 »
Na het onderzoek  al positief knikkend  naar ons kijkend, telepatisch complimenten doorgevend, verder liepen  en tegen zijn compaan vragen: "Hei,zag je dat? hoe zouden ze dat gemaakt hebben?......
dit: niet een keer maar vaker....  ???

Misschien een mooie gelegenheid geweest om die mensen eens te vragen: Vind u het mooi? Wilt  u iets weten?
Weet dat het aangaan van een gesprek met één persoon 4 á 5 mensen er omheen  meeluisteren. Niet alleen voor je zelf leuk omdat je veel directere feedback krijgt van je werk maar ook een mooie gelegenheid om je hobby en je club te promoten….
Service verlenen naar je klanten (toeschouwers) toe ook als het even tegen zit is heel belangrijk. Ga maar met de billen bloot en zeg dat het even niet werkt maar dat er hard gewerkt wordt. Mooi moment om de bouw van het landschap eens toe te lichten?

Niet voor iedereen is dit makkelijk maar ook niet moeilijk. Ben zelf werkzaam in een serviceverlenend bedrijf waar contact met de klanten dagelijks aan de orde komt. ;)

Grt Erwin

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #276 Gepost op: 29 October 2007, 13:07:11 »
Ga maar met de billen bloot en zeg dat het even niet werkt maar dat er hard gewerkt wordt.
De toeschouwers op dat moment zijn waarschijnlijk zeer geinterreseerd in wat er fout gaat en hoe je het oplost. Stel dat je baantje met koploper, lenzset en fleischmannspul de geest geeft, dan wil de toeschouwer graag weten of hij dat thuis met dezelfde spullen ook kan verwachten. Maar als je hem/haar dan uitlegt dat het bijvoorbeeld een losdraadje naar de locmaus is, dan is hij weer gerustgesteld. dus inderdaad, ook op een beurs hoeft niet alles goed te gaan, als je maar uitlegt waardoor het komt.

Groet,

Erik

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #277 Gepost op: 29 October 2007, 13:15:16 »
Hoi Erwin'
Citaat
Misschien een mooie gelegenheid geweest om die mensen eens te vragen: Vind u het mooi? Wilt  u iets weten?
Heb ik zeker een paar keer gedaan en "het aan de man brengen" ook maar de antwoorden bleven bij: " oh...zo? pjoew da's veel werk.."....
Misschien dat  schaal N voor de meeste modelspoorders te klein is( kan ik best  heel goed begrijpen!) Maar ik had ,vóór dat ik de hal betrad, de indruk( als "zuijdurling") : Nou, hier zullen ze mondiger zijn dan bij ons......maar dus ook niet   ;)
Citaat
Service verlenen naar je klanten (toeschouwers) toe ook als het even tegen zit is heel belangrijk
Helemaal mee eens..! :)
In ons geval proberen we iedere keer weer op een tentoonstelling  iets moois/nieuws  voor de toeschouwers te presenteren met de middelen en tijd die ons ter beschikking staan aan de voorkant van de baan, alleen deze (eerste) keer op Eurospoor bleef pech ons achtervolgen en de "manschappen" in/op de binnenplaats hard nodig waren...... :'( :-[ ;)
Bij de volgende tentoonstelling( november) weer met frisse moed ertegenaan!

Jos

natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #278 Gepost op: 29 October 2007, 13:32:17 »
Jos

Citaat
....alleen deze (eerste) keer op Eurospoor bleef pech ons achtervolgen......

Jammer dat dan ook nog tegen zit

Citaat
Bij de volgende tentoonstelling( november) weer met frisse moed ertegenaan!

Zo is het maar net, want niets is leuker en makkelijker als je eigen hobby promoten!  ;D

Grt Erwin

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #279 Gepost op: 29 October 2007, 13:40:26 »
Als zich een storing op de baan voordoet is dat heel vervelend. Op dat moment kies ik er wel voor deze op te lossen alvorens weer met de toeschouwers te praten. Het is immer zo dat anderen ook iet willen zien en er zijn veel mensen die ook iets willen zien bewegen. En om eerlijk te zijn op die momenten trek ik ook niet mijn vrolijkste gezicht.

Zelf heb ik er bewust voor gekozen de baan volledig automatisch te besturen. Dat geeft je echt de gelegenheid om met publiek te praten zonder dat je vergeet een wissel goed te zetten of een trein te stoppen. Opletten of alles nog wel gaat zoals het moet gaan blijft wel nodig.

Mijn ervaring is dat als je aan de voorkant van de baan staat (bijna tussen het publiek) je erg snel aanspraak hebt, zelf hier in Twente waar ze de kat nog wel eens uit de boom kijken. Dan is het echt niet moeilijk meer. Je praat dan immers over je hobby en hoeft niet een koetjes-en-kalfjesverhaal op te hangen waarmee je misschien wel geen enkele afiniteit hebt. En werkelijk, het publiek bijt echt niet.

Sta er dan zelf ook open voor en luister wat je bezoekers zeggen. Daar kun je vaak zo op door borduren (of was dat nou voor op Krea-Doe?).

Ik denk soms wl eens dat er tussen de modelspoorders een groep mensen zit die liever niet in gesprek gaat en alleen daarom al liever op veilige afstand van het publiek achter de baan blijft zitten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

jeroen visee

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #280 Gepost op: 29 October 2007, 14:03:23 »
En ja zelfs dan heb je mensen die zeggen, ik vond het tegenvallen, want de kunstwerk baan stond er niet  :antwoord die baan was er wel maar die stond in hal 1 met het standnummer 1a 061 ;D

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #281 Gepost op: 29 October 2007, 14:11:50 »
Tuurlijk is een storing niet leuk, maar het hangt wel af van degene waarmee ik in gesprek ben, of ik het direct oplos of vijf minuten later. Bij ongelukken, loc in de kuil e.d. wordt er natuurlijk wel direct ingegrepen. Meestal werd de bewuste loc dan even aan de kant gezet en op een rustig tijdstip weer terug geplaatst. Ook een storing kan een demo effect hebben.
Ik denk soms wl eens dat er tussen de modelspoorders een groep mensen zit die liever niet in gesprek gaat en alleen daarom al liever op veilige afstand van het publiek achter de baan blijft zitten.
Wat dat betreft verschillen de mensen achter de banen niet van de mensen voor de baan ;) Ook daar zaten "zware" gevallen tussen, waar niet mee te communiceren viel. Kan natuurlijk ook aan mijn noordelijke accent liggen 8).
Door regelmatig vluchtig contact te maken met de mensen voor de kraam, heb je zo door wie er wat wil vragen en wie niet.

Op de tweedehands markt viel het me op dat de prijzen van de "ollanders" gewoon door blijven stijgen, terwijl die van onze oosterburen terugzakken naar een aanvaardbaar peil. Hopelijk brengen de zeer scherp geprijsde nieuwe modellen van Roco alles weer een beetje terug op een redelijk niveau.
Mooi voorbeeld van nederland-duitsland was het aanschaffen van een vijftal trafo's van 50va uit Roco-startset's. Deze waren €19.95 geprijsd. Bij de vraag of we ze per 5 voor €15,- stond de duitser na te denken (handel). De nederlander antwoorde direct en resoluut "Nee, voor minder gaan ze niet weg...."

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #282 Gepost op: 30 October 2007, 06:49:04 »
Hallo,

ist jemanden der Termin für die Eurospoor 2008 schon bekannt?

Gruß

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #283 Gepost op: 30 October 2007, 08:47:44 »
24 t/m 26 oktober.
Zie hier.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #284 Gepost op: 30 October 2007, 08:52:02 »
Vielen Dank!

Den Termin werde ich direkt in den Kalender eintragen, damit es 2008 klappt!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008