Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40

Auteur Topic: Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk  (gelezen 49386 keer)

Joop_L

• Offline Offline
Re: Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk
« Reactie #135 Gepost op: 19 January 2015, 01:26:13 »
Wij van Mitropa hebben bewust gekozen om geen hekken , linten of ander afzettings materiaal te gebruiken , omdat het publiek dan alles beter kan bekijken.
Duidelijk.
Groeten Joop, machinist Lls

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #136 Gepost op: 19 January 2015, 01:50:58 »
Reinout,
Er niks op tegen hoor om je zoontje te laten vragen of hij ook even mag rijden.
Dat voor hem even 1,5 uur is kon ik alleen maar om lachen ;D
We hebben op het spoor waar hij ging rijden even de andere twee treinen binnen genomen zodat hij vrij spel had.
En het grote voordeel ervan was dat wij ook even de handen vrij hadden (y)

Je kritiek op de rem optrek vertragingen is terecht, echter op Rhenen, Oosterbeek heel bewust voor gekozen.
We rijden soms met 3 treinen op een spoor, en daarbij staan we ook nog het publiek te woord.
Dus letten we meer dan eens even niet op en rijden we soms bijna achter op de voor ons rijdende trein.
dan wil je geen remuitloop van een meter hebben.
Ook als er een trein bij het perron stilstaat en de achterliggende trein is in aantocht dan moet de lat ook wel eens even helemaal open.
Ook het speel element om het handmatig te doen als we wel bij de les zijn vinden we leuk.

Gr Jan

« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 01:56:12 door roadster36. Reden: tiepvout »

pixon

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 19 January 2015, 07:04:14 »
Ook ik ben zondag geweest (na een modelbouwdag op zaterdag in duitsland) weer een lekkere ouderwetse nederlandse beurs
En natuurkijk had ik de cam weer bij me.

http://www.youtube.com/watch?v=EPc14CtW0wc

te zien in deze video

volg me updates via  twitter
marklinbaan      http://twitter.com/pixonenco
on30 baan         http://twitter.com/pixON30
on30baan foto's http://twitpic.com/photos/pixON30

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #138 Gepost op: 19 January 2015, 08:04:20 »
Je kritiek op de rem optrek vertragingen is terecht, echter op Rhenen, Oosterbeek heel bewust voor gekozen.
We rijden soms met 3 treinen op een spoor, en daarbij staan we ook nog het publiek te woord.
Dus letten we meer dan eens even niet op en rijden we soms bijna achter op de voor ons rijdende trein.
dan wil je geen remuitloop van een meter hebben.
Ook als er een trein bij het perron stilstaat en de achterliggende trein is in aantocht dan moet de lat ook wel eens even helemaal open.
Ook het speel element om het handmatig te doen als we wel bij de les zijn vinden we leuk.

Gr Jan

Waarbij het wel zo is dat sommigen van ons wat harder rijden dan de anderen :) Ik probeer het altijd zo netjes mogelijk te doen, maar door de vele gesprekken met het publiek is het zoals Jan aangeeft wel eens lastig.

En ik heb een prima beurs gehad. Niet superveel gezien van de andere banen en voornamelijk bezig geweest met rijden op Oosterbeek en Rhenen. Het heeft aardig probleemloos gefunctioneerd, dus dat was wel fijn.

Iedereen die geweest is: bedankt voor jullie bezoek en de vele complimenten  (y)

Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #139 Gepost op: 19 January 2015, 08:59:02 »
Voor mij was het de eerste keer in Rijswijk, dus vergelijken met vorig jaar kan ik niet. Maar vergelijken met OnTraxx en met Eurospoor kan ik wel. En dan komt Rijswijk er wat mij betreft heel positief uit. Ik heb een heel leuke zaterdag gehad.
Het aantal banen was misschien iets minder dan op Eurospoor, en volgens mij ongeveer gelijk met OnTraxx. Wat de kwaliteit betreft, kan ik alleen maar bewondering tonen voor al dat moois.
En wat betreft de verkoopstands, tja, de één zoekt supermooie nieuwe dingen (tegen de hoofdprijs), en de ander (ik dus) zoek in de rommelbak dingen die voor mij voor weinig geld goed van pas kunnen komen. Volgens mij voor ieder wat te vinden.
En als je de prijs vergelijkt met Eurospoor, dan komt Rijswijk met maar 10 eurotjes er heel positief uit.

Samenvattend: een prima beurs.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #140 Gepost op: 19 January 2015, 09:17:59 »
Snel kunnen remmen op Rhenen: duidelijke noodzaak.

Ik het zoonlief al verteld dat hij "f4" in kan drukken op de multimaus boven op zolder en dat de optrek/afremvertraging dan uit staat zodat 'ie daarmee kan oefenen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #141 Gepost op: 19 January 2015, 09:22:41 »
Pixon, leuke video! Zo zie je een baan eens vanuit een ander perspectief.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #142 Gepost op: 19 January 2015, 09:58:55 »
En wat betreft de verkoopstands, tja, de één zoekt supermooie nieuwe dingen (tegen de hoofdprijs), en de ander (ik dus) zoek in de rommelbak dingen die voor mij voor weinig geld goed van pas kunnen komen. Volgens mij voor ieder wat te vinden.
En weer een ander komt voor de inhoud van een kas en portemonnee van een ander.  >:( ;D

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #143 Gepost op: 19 January 2015, 10:04:15 »
Zo.... ook weer in staat om te reageren. 3 dagen druk geweest met de beurs. Kort samengevat: Een goede beurs gehad.  (y) Erg gezellig. Veel leuke gesprekken gehad met bekenden en onbekenden. Na een aantal beurzen begin je wel wat mensen te kennen. Nu snap ik ook waarom ik nooit zoveel zie van 3 dagen beurs.....  ::) Een 3de optreden van de BNLS-baan op een beurs. Na Eurospoor, Houten Digitaal nu Rijswijk. Weer veel dingen geleerd qua opbouw en werking. Dat is ook positief te noemen.  (y)

Vrijdag een redelijk snelle opbouwdag gehad, duurde maar van 12.00 tot 19:00uur. Daarna nog een mooie site-seeing Delft en Den Haag gezien voordat er gegeten kon worden  ;D

Zaterdag de eerste beursdag gehad. Veel mensen aan de stand gehad en veel uitleg mogen gegeven.  (y) De kinderen vonden de BNLS-Hondekop een zeer mooie trein daar komt "De blauwe smurfentrein!" Nee, daar doe je het dan voor, een kind die het zo leuk vindt dat hij niet meer weg wil. En de ouders maar vragen "zullen we nu gaan?"  (y)

Zondag was ook een goede dag ondanks het akkefietje van Edsko met zijn gejate portemonnee. Achteraf blijken echt meer mensen en standhouders het slachtoffer te zijn geworden.  :-[ Voor de rest veel positieve reacties gehad. Leuke gesprekken. Natuurlijk wordt je na 2 dagen beurs ook een beetje melig :) De Croquetten Express was een welkome hap!  (y) Het valt mij altijd op dat het afbreken van zo'n beurs altijd snel gaat.... om 17:00uur beginnen en om 18:45uur waren we klaar om te vertrekken. Dat gold bijna voor alle banen. Dat is wel eens anders geweest.... :) Even op de terugweg nog wat afgegeven bij Edsko... Om 23:00uur kon het licht uit voor een verdiende nachtrust.

Nu even wat algemener verhaal over beurzen e.d. Kritiek hebben mag en kan altijd. Als het maar opbouwend is. Aan ongefundeerde kritiek heeft niemand wat. In Nederland zijn we qua beurzen ontzettend verwend. In de tijd van september tot en met maart /april kan je bijna ieder weekend wel ergens in Nederland naar een modeltreinenevement. Er is heel veel te doen. We hebben hier naast de "vier grote" tentoonstellings beurzen: Eurospoor, OntraXS, Rail en de Modelspoordagen in Rijswijk ook nog eens de kleinere tentoonstellingsbeurzen in Goes, de smalspoordagen in Valkenswaard, N-spoordagen in Lochem, de beurs in Emmen en Haaksbergen. Naast de tentoonstellingsbeurzen ook nog een tig aantal verkoopbeurzen, de echt grote is natuurlijk "Houten". Dat is één van de bekenste. Sinds een paar jaar Zutphen erbij. Dan doet de organisatie van Eurospoor ook nog een paar kleinere verkoopbeurzen in het land. In maart wordt altijd de Nederlandse modelspoordagen georganiseerd waar je dus bij heelveel verenigingen kan binnen lopen.

Door de grote hoeveelheid van evenementen zie je dus wel eens heelveel dezelfde banen en ook veelal dezelfde verkopers met hun waar. Bedenk goed dat de organisaties afhankelijk zijn van wie zijn of haar bouwkunsten wil laten zien. De vijver is niet zo heel groot. Voor een beursorganisatie is het dan ook een hele puzzel om de boel rond te krijgen. Het is ook of een bouwer zin en tijd heeft om te komen. Met vier grote beurzen en de beurzen in het buitenland is het een druk seizoen. En ieder jaar een nieuwe baan te bouwen voor een nieuw seizoen is voor een bouwer ook niet te doen, niet qua tijd en geld. Zij hebben meestal ook nog werk en een sociaal leven naast de treintjes ;) :) Hoe graag het publiek en organisatie het anders zien.

Een beursorganisatie moet meestal afgaan op een voorgaande beurs of de foto's en informatie die hij of zij van de bouwer krijgt. De kwaliteit een baan kan dan achteraf mee of tegenvallen. Dat is altijd een gok. Banen uit het buitenland halen geeft meestal veel meer kosten. Als beursorganisatie zal je toch de onkosten (Transport naar Nederland en verblijfskosten) moeten ophoesten om de aanwezig te laten zijn. Het is een afweging tussen kosten en hoe graag je een baan wil laten zien. Ook daarbij is de gok hoe is de baan in het echt? Trekt de buitenlandse baan meer bezoekers naar de beurs of is een bekende nederlandse baan ook een publiekstrekker? Een afweging.... Iedere beurs heeft haar eigen soort publiek.

Je gaat naar een beurs en het kan mee en/of tegenvallen. Bij een volgende beurs moet je weer die afweging maken: Is het mij het geld waard om te gaan? Of sla ik een keertje over en hoop dat ik op een andere beurs net zo mooi en gezellig is.

Maar ik heb dus een heel goed weekend gehad.  (y) Ik wil de heren van Team Mitropa bedanken voor de slaapplek. Het scheelde weer een rit naar en van het oosten. Ik ga nu de BNLS-bemanning bedanken voor hun inzet dit weekend: Voor de  N-baan: Wesley, Paul en Wilfred. En voor de H0-baan: Walter, Leen, Hendrik-Jan, Tjalling! En natuurlijk vergeet ik Henk niet die op vrijdag ons geholpen heeft met opbouwen!  (y)  Het was een gezellig weekend!  Bedankt! (y)

En gelukkig hadden we nog wat fotos:

De eerste Croquetten Express:

De tweede Croquetten Express geheel binnen profiel:

En de BNLS-hondekop is erop uitgeweest bij de heren van Mitropa. Dat staat wel goed ;)   (y)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 11:09:39 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #144 Gepost op: 19 January 2015, 10:58:19 »
Ik heb met het Team Mitropa ook een zeer geslaagd weekend gehad in Rijswijk. Gelukkig persoonlijk weinig meegekregen van de zakkenrollers, maar het is een duidelijke waarschuwing aan de gemiddeld wat naieve modelspoorder dat wij niet gevrijwaard zijn van dit soort tuig.

Qua beurs vond ik het handelsaanbod niet overweldigend, maar we zijn natuurlijk heel erg verwend met Houten ;)
Toch een paar leuke dingetjes op de kop getikt, zoals het Amsterdamse (Atlas) trammetje, waar nog vóór het eind van de beurs een aandrijving voor geknutseld was. Best leuk zo'n bouwdemo.
Van de banen viel me vooral (behalve natuurlijk Rhenen en Oosterbeek) vooral Rolde positief op, leuk uitgevoerd en een tijdperk en thema wat me zeer aanspreekt.

Deze baan verdient een achtergrond met wat meer diepte.

Ook een leuk stukje 'buurland' geplaat: hoewel de rotspartij wat teveel stucwerk was naar mijn mening, is het geheel wel goed afgewerkt en een leuk sfeerplaatje geworden.

RETROBAHN A.G.

AdLoc

• Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
« Reactie #145 Gepost op: 19 January 2015, 11:47:15 »
Het was een leuke beurs.
Ik was er voor het eerst. En omdat er modelbanen stonden (en nog een neuzelbeurs in de andere hal) wilde vrouwlief wel mee.  ;D

De banen die er stonden waren heel leuk en sommige waren echt juweeltjes.
Ik ben na de banen nog even langs de handel gelopen, na mijn vrouw bij de koffiehoek te hebben geparkeerd.
Het aanbod is wel iets minder dan in houten. Maar toch nog wat dingetjes gescoord (zie Modelspoor aanwinsten 2015)

Bij de BNLS-baan nog even gesproken met Martijn. Leuk om mede forummers in levende lijve te spreken.

Een paar foto's van de BNLS-baan en de BNLS-mok (ter ondersteuning van de club)  (y)
En nog eentje van een klein mijnbaantje.
Weer veel inspiratie opgedaan.

Hij blijft leuk...

De regenboog:

De MOK:

En een close-upje:

Het was weer leuk!
Groetjes,
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #146 Gepost op: 19 January 2015, 11:52:11 »
Die kroketten-express is dan wel weer vrij briljant. Ik denk dat Balkenende daar ook wel de humor van zou inzien: http://nl.wikipedia.org/wiki/Krokettenmotie

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #147 Gepost op: 19 January 2015, 11:55:15 »
Iedereen die gerold is, is zeker eerst bij Rolde langs gegaan?

Die baan moeten we maar niet meer uitnodigen dan... ;D

Sorry, überflauw. :-*
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #148 Gepost op: 19 January 2015, 12:36:53 »
Rolde speelde in het rollen geen rol ;D

Maar ff serieus, er is behoorlijk geroofd. Betekent wel dat men komende beurzen een stuk alerter zal moeten zijn, want de modelspoorder is ontdekt als makkelijke doelgroep met vaak voldoende cash op zak, zoveel is wel duidelijk.
RETROBAHN A.G.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #149 Gepost op: 19 January 2015, 12:56:16 »
Ik ga m'n nieuwe portemonnee met GPS uitrusten. Dat weet ik wie ik mag verbouwen....  >:( ;D