Oh ja, ik zag een opmerking over de detaillering, kijk dan bijvoorbeeld maar eens naar denieuwe roco 1200... en dat is toch echt 2rail hoor...
Een groot nadeel van wisselstroom vind ik persoonlijk dat de treinen veel duurder zijn, vergelijk de volgende hobby-loks maar eens:
Wist je dat Marklin ook 2 rail heeft? Is wel in schaal Z...
Vergeet je niet de kosten mee te nemen voor een decoder in het vergelijk ?
Het prijsverschil tussen 3-rail en 2-rail locs wordt vaak voor een groot deel verklaard doordat de 3-rail locs altijd voorzien zijn van een decoder, bij 2 rail moet je die er zelf in bouwen.Voor mij is een groot en belangrijk verschil dat (de oudere) marklin locomotieven zeer onderhoudsvriendelijk en degelijk zijn gebouwd. Van locs van 40 jaar geleden is bij mij alleen de verf soms iets beschadigd. Van de rivarossi 1300 is spontaan de koppelhaak afgebroken na een botsing met een marklin 1200, de piko fyra was na een rangeerfout een buffer kwijt, de roco hippel/bakkie rijdt zo belabberd dat hij voorgoed in de vitrine staat. Met de reparatie van een roco 2200 na een ontsporing ben ik een avond bezig geweest, het hele ding zit ingenieus in elkaar geklikt waar mijn marklin locs gewoon geschroefd zijn. Voordelen en nadelen zijn er dus voor beiden, ik zou vooral eerst naar mijn portemonnee kijken!
Ik twijfel(de?) Omdat veel mensen twee-rail hebben zoals de grootste modelbaan (wunder Hamburg)
....Nadeel van het Märklin systeem (let wel, mijn visie): het spoor ziet er niet uit. ....