Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 14:27:10
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Keska
Vandaag om 14:03:04
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
Yamorc 7001 dood door bask185
Vandaag om 12:26:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 11:07:54
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Goede wensen voor 2026 door Kees-Jan
Vandaag om 08:48:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 36044 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #45 Gepost op: 07 January 2015, 01:04:12 »


Oh ja, ik zag een opmerking over de detaillering, kijk dan bijvoorbeeld maar eens naar de
nieuwe roco 1200... en dat is toch echt 2rail hoor...



http://www.roco.cc/de/product/225086-78675-0-0-0-0-0-002002/products.html

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #46 Gepost op: 07 January 2015, 06:34:12 »

Ach ja twee rail of 3 rail...ik was met 3 rail begonnen hier in Zwizerland bijna het enigste wat je tegenkomt. Zodra ik me ging overleggen wat voor baan ik werkelijk wil bouwen en wat voor materieel ik wou, merkte ik dat in mijn tijdmerk in tweerail meer voorhanden is. Vooral als men ook ouder gunstige tweedehands materiaal in betracht ziet. Daarom zou mijn advies zijn niet algemeen denken, overleg je thema, shop virtuell en zie wat het meest voorhanden is. En waarom weer een start setje, gewoon beginnen met plannen van een kleine module, een thema en tijdperk en focuseren. Als besturing heb ik voor het eerste een Rocomaus, als bijna iedereen die naar beursen sleept voor de besturing van hun showbanen dan schijnt dat een robust systeem te zijn.
Laat je niet gek maken,...
Gr. Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #47 Gepost op: 07 January 2015, 06:46:57 »
Een groot nadeel van wisselstroom vind ik persoonlijk dat de treinen veel duurder zijn, vergelijk de volgende hobby-loks maar eens:

Vergeet je niet de kosten mee te nemen voor een decoder in het vergelijk ?

Even als destillatie dan voor joost:

Bekijk wat je graag zou willen realiseren en neem dan punten in overweging als:

- Materiaalkeuze: Veel is voor beide systemen te krijgen, maar niet altijd. (zie bijv tulpendaal)
- Prijs: Bedenk daar ook bij dat er een grote tweedehands markt is. En kijk bij vergelijk goed naar uitvoering (analoog of digitaal)
- Railgeometrie
- Electronische voordeel: Zie ook bijdrage Klaas
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #48 Gepost op: 07 January 2015, 08:13:42 »
Het prijsverschil tussen 3-rail en 2-rail locs wordt vaak voor een groot deel verklaard doordat de 3-rail locs altijd voorzien zijn van een decoder, bij 2 rail moet je die er zelf in bouwen.
Voor mij is een groot en belangrijk verschil dat (de oudere) marklin locomotieven zeer onderhoudsvriendelijk en degelijk zijn gebouwd. Van locs van 40 jaar geleden is bij mij alleen de verf soms iets beschadigd. Van de rivarossi 1300 is spontaan de koppelhaak afgebroken na een botsing met een marklin 1200, de piko fyra was na een rangeerfout een buffer kwijt, de roco hippel/bakkie rijdt zo belabberd dat hij voorgoed in de vitrine staat. Met de reparatie van een roco 2200 na een ontsporing ben ik een avond bezig geweest, het hele ding zit ingenieus in elkaar geklikt waar mijn marklin locs gewoon geschroefd zijn.
Voordelen en nadelen zijn er dus voor beiden, ik zou vooral eerst naar mijn portemonnee kijken!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #49 Gepost op: 07 January 2015, 09:17:42 »
Wist je dat Marklin ook 2 rail heeft? Is wel in schaal Z... :P
En als je Z te klein vindt, Märklín heeft ook de schalen G en 1 (dat is ook 2 rail, toch?)  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Boran

  • Gast
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #50 Gepost op: 07 January 2015, 10:45:57 »
Beste  Joost,

Ik begrijp uit je verhaal dat je 13 jaar oud bent. Zelf rij je met Marklin materiaal terwijl je oom tweerailer is. Verder maak ik uit je verhaal op dat je twijfelt omdat je oom een voorkeur voor Marklin zou hebben omdat de rails minder zouden vervuilen ??? Ik zou zeggen vraag je oom om wat railmateriaal en bouw een kleine module. Ik weet  niet of je oom digitaal rijdt, in deze tijd zou ik in ieder geval voor een digitaal systeem gaan. Zelf heb ik mijn kinderen die ongeveer jouw leeftijd hadden een eigen baan laten bouwen van mijn eigen materiaal, in dit geval K-rails. Verder hadden ze de beschikking over een aantal digitale locs en wagons en natuurlijk de ECoS van ESU. Speel en experimenteer met je eigen materiaal en dat van je oom … ;) Wie weet krijgt een van de systemen je voorkeur.  Mijn kinderen zijn jammer genoeg niet in de voetsporen … :'(

Succes met je keuze,
Rob

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1475
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #51 Gepost op: 07 January 2015, 10:46:37 »
Vergeet je niet de kosten mee te nemen voor een decoder in het vergelijk ?

Daar heb ik inderdaad niet bij stil gestaan.
Dat verklaart het verschil bij Piko, maar niet de vaak 50 of 60 euro bij de "grote" merken...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #52 Gepost op: 07 January 2015, 12:03:40 »
Het prijsverschil tussen 3-rail en 2-rail locs wordt vaak voor een groot deel verklaard doordat de 3-rail locs altijd voorzien zijn van een decoder, bij 2 rail moet je die er zelf in bouwen.
Voor mij is een groot en belangrijk verschil dat (de oudere) marklin locomotieven zeer onderhoudsvriendelijk en degelijk zijn gebouwd. Van locs van 40 jaar geleden is bij mij alleen de verf soms iets beschadigd. Van de rivarossi 1300 is spontaan de koppelhaak afgebroken na een botsing met een marklin 1200, de piko fyra was na een rangeerfout een buffer kwijt, de roco hippel/bakkie rijdt zo belabberd dat hij voorgoed in de vitrine staat. Met de reparatie van een roco 2200 na een ontsporing ben ik een avond bezig geweest, het hele ding zit ingenieus in elkaar geklikt waar mijn marklin locs gewoon geschroefd zijn.
Voordelen en nadelen zijn er dus voor beiden, ik zou vooral eerst naar mijn portemonnee kijken!
vergeet dan ook niet te melden,de oude locs(marklin,fleischmann en roco zijn vaak geheel metalen onder stellen incl buffers
De nieuwere modellen zijn geheel van plastic en fijner en gedetaileerde
Hierdoor zullen dingen ook eerder afbreken

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #53 Gepost op: 07 January 2015, 12:24:11 »
Hoi Jerry,

De nieuwere marklin modellen zijn vaak helemaal van metaal, maar hebben inderdaad ook veel meer kwetsbare details. De onderstellen zijn ook van de modellen met kunststof kap van metaal, waardoor bij botsingen de lok meestal weinig schade oploopt.
Ook marklin heeft tegenwoordig een middenmotor die via cardanassen de draaistellen aandrijft, maar daar is niet iedereen even tevreden over, zoals je uitgebreid kunt lezen op het 3railforum.
Ik heb ook fleischmann, piko, roco en rivarossi locs naast marklin (en hag). Mijn voorkeur gaat echter uit naar marklin, omdat die eenvoudiger te onderhouden zijn (maar ook meer onderhoud nodig hebben?).
Voor een natuurgetrouwe modelspoorbaan is 2-rail volgens mij zeker een betere keuze dan 3-rail, zelf ben ik heel blij met mijn marklin speelbaantje.

Vriendelijke groet

Frank

Boran

  • Gast
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #54 Gepost op: 07 January 2015, 12:29:18 »
Beste forumleden,

Ik krijg niet de indruk dat Joost veel heeft aan de bijdragen. Het lijkt wel of de “stammenstrijd” weer is opgelaaid. Joost is pas twee jaar met zijn hobby bezig en is voorlopig niet gebaat met onze onderlinge discussies ;)

Groetjes,
Rob

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #55 Gepost op: 07 January 2015, 12:31:12 »
Krijg niet echt het idee dat hier een welles / nietus, nikon / canon discussie heerst. Er zijn mensen die dingen aandragen wat voordelen kan hebben en nadelen..lees geen enkele mijn p is langer dan de jouwe..

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22769
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #56 Gepost op: 07 January 2015, 12:46:07 »
Op basis van mijn ervaringen is het robuuste karakter van Märklinmodellen toch vooral mytisch. Dat wil zeggen, de klassieke Märklinmodellen zijn tamelijk onvewoestbaar, maar ja dat geldt ook voor de al even eenvoudig in elkaar gezette modellen van Lima of Fleischmann of welk merk dan ook uit die tijd. Het is helemaal niet bijzonder dat een dergelijk model na jaren in een doos te hebben gezeten zonder problemen weer in beweging komt. Oren dicht, dikke pret.  (y)

Hoe meer detail, hoe kwetsbaarder. Hoe meer techniek, hoe groter de kans op defecten. Die ontwikkeling hebben de meeste merken doorgemaakt. Dat had ik niet graag willen missen. Digitaal vind ik nog dikkere pret.  (y) (y)

De techniek heeft ook vroegere verschillen naar de geschiedenis verwezen. Er is al uitgelegd dat het verschil in stroomafname wel is verdwenen. Omgekeerd was een groot voordeel van gelijkstroom vroeger dat het veranderen van rijrichting veel eenoudiger was. Aan dat verschil heeft de digitale techniek ook al een einde gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2015, 12:48:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #57 Gepost op: 07 January 2015, 13:07:49 »
Dank jullie wel voor alle reacties  ;D
Ik ga donderdag avond de startersset halen, ik ga het met plezier bekijken.
Mijn oom rijdt digitaal en is druk bezig om de ecos in orde te maken,
(Veel werk per treintje bij hem).

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #58 Gepost op: 08 January 2015, 16:10:44 »
Ik twijfel(de?) Omdat veel mensen twee-rail hebben zoals de grootste modelbaan (wunder Hamburg)
Die kan je ook andersom zeggen. Miwula heeft een zeer grote Märklin baan liggen. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #59 Gepost op: 08 January 2015, 17:02:17 »
....Nadeel van het Märklin systeem (let wel, mijn visie): het spoor ziet er niet uit. ....

Dit kun je ook zeggen van Roco Geoline; Fleischmann Profi; Trix C rail; Bachman Rails en ga zo maar door. Er zijn maar weinig railsoorten die realistisch kunnen zijn. Daar zijn hier al draadjes vol over geschreven.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....