Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk  (gelezen 4217 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Gepost op: 03 januari 2015, 00:54:20 »
We zijn natuurlijk nu een paar jaar bezig met het 3D printen van materieel. Waar het begon met korrelige stukken die veel nabewerking nodig hadden, lijken we, als ik de laatste berichten zo lees, al een stuk meer details toe te kunnen voegen. Ik vraag mij nu af: hoe zijn de vorderingen, wat kunnen we niet en vooral? Wat er is er wel mogelijk?

Velen van ons zijn bij baanontwerpen afhankelijk van het railprogramma gevoerd door de diverse fabrikanten. Zo nu en dan gaat ergens de zaag in, maar speciale wissel/kruisingsconstructies bouwen we eigenlijk niet zelf. Sommige bestellen deze nog bij firma's als Walterweichen, maar daar hangt weer een prijskaartje aan. Zeker bij "ons" 3railers zijn er nogal wat gaten in de assortimenten C en K rails te vinden. Nu vraag ik mij dus af: Is het (al) mogelijk om railmateriaal in 3D te ontwerpen en dit te gebruiken in modelbanen? Shapeways voert al jaren staal als materiaalsoort, maar is dit geschikt om te gebruiken? Kan het stroom aan? Is het stevig genoeg (immers is gietijzer altijd een stuk brosser dan gewalst ijzer/staal van dezelfde kwaliteit (voor zover je van dezelfde kwaliteit kan spreken, door walsen veranderen de materiaaleigenschappen immers)) en slijtvast?

Hoofdvraag is dus? Is het al mogelijk om "complexere" wisselstraten volledig uit 3D geprint materiaal op te trekken?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2015, 01:38:46 »
Wat betreft plastic vind ik niet dat er veel vooruitgang is geboekt in de afgelopen twee jaar. Ze kunnen FUD wat beter schoonmaken, maar de printresolutie wordt helemaal niks aan veranderd. Het kan wel beter, maar dat zou ook langer duren om te printen, dus ik denk dat we daarom niks zien veranderen bij Shapeways of iMaterialize.

Wissels zou je helemaal uit messing kunnen printen, maar dan zit alles wel aan elkaar vast en kost het je gelijk 1000 euro. Wat ik in jouw geval zou doen is de plastic bielzen en klemmen die de rails vasthouden printen in Prime Grey van iMaterialize en dan de rails en middengeleiders erin schuiven. Moet je die alleen wel nog op maat maken. Ik weet alleen niet hoe broos het is, ik heb het materiaal nooit uitgeprobeerd. WSF van Shapeways zou wel sterk genoeg zijn, maar dat heeft een ruwe textuur.

Volgens mij wordt het nooit rendabel om de rails zelf in geleidend materiaal te printen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2015, 02:43:50 »
Ik heb absoluut niet de illusie dat je normaal railmateriaal kan vervangen door 3D geprint materiaal. Echter, zoals ik al zei, de ingewikkelde railconstructies wellicht? Het al aangehaalde K rails programma mist bijvoorbeeld een halve engelsman, maar ook een kruiswissel (alias hosenträger) is iets wat compleet ontbreekt. Nu zijn er lieden die in die wissels hun zaag zetten, maar dan ben je even voor 70 tot 100 euro aan het verzagen. En een kruiswissel is nog eenvoudig, maar neem eens lastigere combinaties. Of een wisselstraat?

Vandaar dat ik mij afvraag: Hoe geschikt is 3D printing hier inmiddels voor.

Zelf loop ik overigens nergens tegenaan, omdat alles al een jaar of wat in doosjes opgeborgen zit. Maarja, als techneut heeft 3D printing mij altijd wel geboeid en door mijn opleiding en stages kan ik met zowel inventor als Solidworks eenvoudig over weg, maar snap ik ook het stukje elektronica dat je nodig zou hebben. 't Is en blijft toch je intressegebied. ;) 8)

Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2015, 10:58:18 »
Misschien moet je het niet zoeken in het 3D printen maar het mbv een cnc frees maken van een mal.

Zie: http://youtu.be/-GbGXLZuZFQ

Of zoals Bernd het in Gouda doet.  Hij freest een printplaat.

Ik ben de laatste manden echt een groot stuk verder gekomen, ik heb de tijd voor bouwen gebruikt en minder voor het posten op het forum....

Hier nog het update:


IMG_0018 von Gouda in H0 auf Flickr
mijn zelfbouw DKW uit printplaat, rechts de wissel van Weller geleend van Dominik 


IMG_0021 von Gouda in H0 auf Flickr
hier met puntstuken


IMG_0173 von Gouda in H0 auf Flickr
en nog een stukje verder...

hier een voorbeeld van hoe je met printplaat een modulovergang in een wissel kunt zetten:


IMG_0034 von Gouda in H0 auf Flickr


IMG_0035 von Gouda in H0 auf Flickr

en nog een overzicht van het geheel:


IMG_0040 von Gouda in H0 auf Flickr

Groet

Bernd

Elke willekeurige wisselstraat is zo te maken voor misschien nog wel minder kosten dan bestaande wissels.
Bekijk deze site maar eens. http://www.bronx-terminal.com/?p=5
Grt Erwin

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2015, 01:58:19 »
Hmmm, ja, interessant. 3D printing blijkt dus minder ver dan ik had gedacht. Voor printplaatwissels geldt dat je een hoop moet gaan zelfbouwen, terwijl ik eigenlijk meer de hoop had een hoop spul juist 1x te tekenen in 3D en dit daarna te printen (puntstukken, wisseltongen e.d.), juist die lastige stukken.
Natuurlijk kan je puntstukken e.d. ook frezen, zeker in 3rail is dat prima te doen (polariteit puntstukken) en qua nauwkeurigheid ontloopt dat een printfrees niet echt, maar toch. Kost je sowieso materiaal.

iMaterialise gebruikt geen geprint messing, maar gegoten. Ze printen een wassen mal, zetten deze vast en gieten er een harde mal omheen waarna door middel van hitte het was eruit gesmolten wordt en de messing hier vloeibaar ingegoten wordt. Verklaard ook meteen waarom het zo'n kostbaar proces is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: 3D: Wat is er inmiddels mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2015, 02:36:10 »
Bij sjeepwees gaat dat "messing printen" niet anders hoor.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...