Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SLT in H0 voor Kleindrecht door DBCargo
Vandaag om 10:09:36
Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale? door Hennik
Vandaag om 10:08:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Falkenberg
Vandaag om 10:01:55
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Karst Drenth
Vandaag om 10:01:53
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
Vandaag om 09:57:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:52:30
DR4018 werkt niet goed door Cees van Stiphout
Vandaag om 09:49:52
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 09:30:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Chris Westerduin
Vandaag om 09:27:25
LDT RS8 nieuwe uitvoering met oranje sticker door Arnold
Vandaag om 09:26:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door VFR
Vandaag om 09:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 09:05:14
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
Vandaag om 08:58:51
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 08:52:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 08:51:50
Baan in Los Angeles door Misha
Vandaag om 08:51:26
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:49:08
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door henk
Vandaag om 08:36:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 08:35:18
LS Models CIWL Restauratie (van rond 1986) door Arnold van Heyst
Vandaag om 08:15:33
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:09:57
NS baan in Las Vegas door AndrevdG
Vandaag om 07:37:16
The Summer of 69 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:51:19
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 00:16:58
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Kaptein Koek
Vandaag om 00:16:36
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:10:56
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door bask185
Vandaag om 00:03:39
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door roadster36
17 april 2021, 23:44:55
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Fritsprt
17 april 2021, 23:25:48
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
17 april 2021, 22:57:08
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 79437 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #315 Gepost op: 01 maart 2021, 00:42:12 »
Dank je Martin  ;D
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #316 Gepost op: 18 maart 2021, 00:00:57 »
Hier weer een update, we zijn weer een hele stap verder gekomen. De  ringloods is deels zo goed als klaar.

Het was veel angst en zweet maar door gewoon te doen heb ik uiteindelijk toch een mooi resultaat behaald als zeg ik het zelf. En wat ben ik gek op de producten van Ammo Mig zeg, sinds ik dat merk heb ontdekt wil ik niets anders meer. Ik heb nu zelfs hun airbrush pistolen en die werken echt enorm goed. Nu had ik ook een referentie van 80 euro, maar daarentegen zeer te spreken over de kwaliteit van de producten. En wat ik vooral fijn vind is dat met hun vernis mijn werken een keer niet compleet mislukken. Meestal sloeg alles wit uit, maar nu niet meer!

20210313_212708 by Martin Domburg, auf Flickr

20210313_212721 by Martin Domburg, auf Flickr

20210313_212656 by Martin Domburg, auf Flickr

20210313_212649 by Martin Domburg, auf Flickr

En dan nu een kleine fotoreportage van de afwerking van de loods:

20210314_003430 by Martin Domburg, auf Flickr
Eerst een proefje gedaan met de diverse drybrush effecten. Ik heb als kleur de Stone Grey genomen

20210314_003054 by Martin Domburg, auf Flickr
Met de oilbrushes (echt een aanrader) heb ik ook wat geëxperimenteerd met "streaking". Weet niet helemaal wat de Nederlandse benaming is maar die vuile vieze strepen effect zeg maar. Zoiets

20210315_224232 by Martin Domburg, auf Flickr
Dan de hele muur maar eens drybrushen. Ondertussen ook de voorzijde opnieuw grijs gespoten. Ik vond dat ik te ver was doorgeslagen met de zwarte wet washes.

20210314_003104 by Martin Domburg, auf Flickr
Nog een beetje spelen met donkere oilbrushes en ook groene voor mos en algen aanslag.

En dan komt de grote dag dat je met alles wat je geleerd hebt lekker spelen mag. Dan verweer je ineens de hele ringloods met oils, washes, drybrushes en poeders.... En dan krijg je dit:

20210317_020455 by Martin Domburg, auf Flickr

20210317_020440 by Martin Domburg, auf Flickr

20210316_222752 by Martin Domburg, auf Flickr

20210316_222746 by Martin Domburg, auf Flickr

Leuk he die decals erop :) Vond ik wel een leuke touch.

Als alles klaar is het geheel in de matte lak gezet, laten drogen, en dan krijg je de volgende dag in het zonlicht een bevredigend eindresultaat:

20210317_172206 by Martin Domburg, auf Flickr

20210317_172212 by Martin Domburg, auf Flickr

20210317_172218 by Martin Domburg, auf Flickr

20210317_172225 by Martin Domburg, auf Flickr

20210317_172230 by Martin Domburg, auf Flickr

20210317_172239 by Martin Domburg, auf Flickr

20210317_172243 by Martin Domburg, auf Flickr

Wel heb ik 1 grote fout gemaakt. Ik had de scharnieren niet moeten plaatsen voor het spuiten. Die zitten nu zo vol verf dat de deuren amper kunnen draaien. Die moet ik gaan vervangen. Maar dat is niet erg.

De volgende stap is het dak, daarvoor wacht ik even op de levering van "putty" zodat ik de scheuren en naden kan vullen alvorens ik die ga afbouwen.

Ondertussen zijn we op de baan ook verder gegaan. Na lang onderhandelen heeft VPEB de oude draaischijf besturing van DinaSys weten te adopteren.
De DTC is een zeer goede en mooie besturing waarbij de draaischijf door iTrain realistisch kan worden bediend. We zijn inmiddels weer begonnen met het uitleveren van de DTC als een complete set inclusief sensorplaat, magneet en controller. En die moest ik natuurlijk even testen:

https://youtu.be/9GNZCKmNqIQ

Op het filmpje zie je ook de DTM, dit is een extra handregelaar om naast iTrain de brug ook met de hand te bedienen. Ondertussen werkt VPEB samen met ons aan een vernieuwde versie van de DTC, met mogelijkheid om ook de brug digitaal te maken zodat er ook geluid en licht in kan.

Op het filmpje zie je de brug nog met de originele motor, ondertussen heb ik deze vervangen door een Faulhaber motor van SB Modellbau waarmee de brug langzamer en stiller kan draaien.

Vanavond ben ik begonnen met het plaatsen van de elektronica (5x TM44 en 3x OC32) Morgen heb ik een dagje vrij en dan ga ik daar eens lekker mee verder. Er komen dus snel weer nieuwe updates!!!

Groetjes


Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #317 Gepost op: 18 maart 2021, 10:48:38 »
Wordt steeds beter Martin, je wordt vanzelf steeds kritischer en beter.
Vooral in schaal N blijft het best lastig.

mvg
Marco

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #318 Gepost op: 18 maart 2021, 14:03:06 »
Ik vind je loods zeer goed gelukt, vooral het beton en de afvoerpalen bij de deuren.

De oilbrushes, op welke basis is dat?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #319 Gepost op: 19 maart 2021, 20:35:51 »
Tnxs mannen!  (y)


Zie hier de locloods op de baan :)

20210318_174707 by Martin Domburg, on Flickr

20210318_174654 by Martin Domburg, on Flickr

Ondertussen heb ik de putty binnen van Ammo Mig en heb ik de naden van het dak ingesmeerd met een kwast. Nu even laten drogen en na 24 uur kan ik met schuurpapier het dak glad schuren. Als het goed is zouden de naden niet heel erg zichtbaar meer moeten zijn.

20210319_192537 by Martin Domburg, on Flickr

Daarnaast ben ik alvast begonnen met de voorbereidingen van de volgende locloods. Een rechte locloods die als werkplaats zal dienen op de baan. Wederom van faller:

20210319_195205 by Martin Domburg, on Flickr

Ik heb alvast de muren en het vakwerk in kleur gespoten, de muren weer Rood, en voor het houtwerk de kleur Kakki Brown. Dit zal ik met washes, oilbrushes en drybrushes een verweerde houten uiterlijk gaan geven.

20210319_195156 by Martin Domburg, on Flickr

Maar dat is niet het enige wat er gebeurd is. Donderdag had ik een dagje vrij genomen om in de werkplaats aan de elektronica van het depot te gaan werken. Ik heb deze dag alle modules van Dinamo gemonteerd. In totaal 5x TM44 en 3x OC32.

Even een kleine mindfuck, het lijkt een klein depot.... maar met 20 blokken, gemiddeld 3 secties per blok, dus 4 draden per blok. Dat zijn 80 draden á 1 meter lang, betekend 80 meter draad alleen voor de treinen.... Hoezo digitaal zijn 2 draadjes :) En dan hebben we alle servo's seinen en verlichting nog niet meegerekend,

20210318_174557 by Martin Domburg, on Flickr

O ja, de polaat scharniert zodat ik later overal gewoon bij kan :)
(Eliminatie "kan je straks wel overal bij" uitgevoerd)

20210318_174610 by Martin Domburg, on Flickr

20210318_174619 by Martin Domburg, on Flickr

20210318_174601 by Martin Domburg, on Flickr

In totaal telt Schellenbach nu 194 blokken, 248 wissels en 513 meter rails.
Aangestuurd met 1x RM-C/2, 5x TM-H, 28x TM44, 22x OC32 (en dat worden er nog meer), 1x DTC

Ik zeg lekker bezig :)

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7087
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #320 Gepost op: 19 maart 2021, 21:38:26 »
Lijkt wel zo'n Microsoft datacenter  :o Knap werk  (y)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #321 Gepost op: 21 maart 2021, 22:01:01 »
Ik ben weer bezig geweest!

Ik ben nu echt gestart met de bouw van de werkplaats van het depot. In de vorige post vertelde ik als dat ik de basisdelen in de basislaag had gespoten. Voordat ik de delen kan samenvoegen moest ik eerst het houiten vakwerk op gebeitst hout laten lijken.

De methode heb ik van een MIG tutorial:

- Basis kleur Kaki Brown
- Volgende stap met oilbrushes kleine bruine strepen zetten
- Met een spons uitwrijven
- Afwerken met Crystal Acrylic Oranje voor een glossy effect

Nadat ik dat had gedaan de twee onderdelen muur en vakwerk samengevoegd en dan krijg je dit resultaat:

20210321_142855 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_142905 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_142909 by Martin Domburg, on Flickr

De plastic look is er al wel vanaf. Maar hij is toch nog veel te clean. Tijd om er wat oilbrushes, wetwashes, chipping en streaking effecten tegen aan te knallen. Mooie dure termen, best stoer. Mocht je eens willen weten wat het precies is en wat je ermee kan, kijk dan even hier

Maar los van de termen, het gaat om de daden. En na een middagej klooien met nat spul hier het resultaat:

20210321_191634 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_191638 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_191653 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_191659 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_191710 by Martin Domburg, on Flickr

Dit laten we lekker drogen. ALs dit alles droog is kan ik met droog spul gaan werken zoals drybrushes en poeders.

Ondertussen heb ik het dak, de schoorstenen, afvoeren en ventilatie bakken alvast in de basiskleur gespoten.

20210321_191457 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_191442 by Martin Domburg, on Flickr

20210321_191435 by Martin Domburg, on Flickr

De ventilatie-opbouw is alvast gechipt, de verf moet door achterstallig onderhoud lekker afgebladderd zijn tot het witte uitgedroogde hout. Dit wordt later wat meer geaccentueerd na montage.

Al met al, weer tevreden over het resultaat!

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #322 Gepost op: 31 maart 2021, 23:06:12 »
Avond, het is weer tijd voor een update. De loods hierboven is helaas niet meer. Een experiment liep niet helemaal zoals ik had gepland waardoor de muren lelijk wit uitsloegen. Ik had een poging gedaan de voegen te witten maar dat moet je dus niet doen als de boel al in elkaar zit :)

Dus begonnen we maar weer helemaal opnieuw. Toevallig had ik het model dubbel, dat was wel weer erg  fijn. En dan kan ik alles net even wat beter gaan doen.

Als eerste heb ik alles opnieuw in de basis kleur gezet, met als verschil dat het vakwerk nu niet meer in kaki bruin maar in chocolade bruin is gespoten.

De muren wilde ik graag voegen, en om dit te doen ben ik na wat tips gaan expirimenteren. Ik heb de goede mix gevonden van 1 deel Stone Grey acryl verf en 10 delen acryl thinner. Dit heb ik dan met een dun perseel gedruppeld op elk vlak en telkens gewacht tot de voegen waren volgelopen. Een tijdrovend klusje met een zeer mooi resultaat. Pas daarna ben ik alles in elkaar gaan zetten:

20210328_145759 1 by Martin Domburg, on Flickr

20210328_152810 1 by Martin Domburg, on Flickr

20210328_161116 1 by Martin Domburg, on Flickr

Nu al veel beter dan de eerste poging. En de bevestiging dat het ook in N gewoon kan!

De montage was natuurlijk weer een appeltje eitje:

20210328_163907 1 by Martin Domburg, on Flickr

20210328_163936 1 by Martin Domburg, on Flickr

20210328_163941 1 by Martin Domburg, on Flickr

Maar dan, het weatheren. Met alles wat ik geleerd heb,  veel tips van Lars op ''t hof en John Siemons, waarvoor dank, aan de slag gegaan met washes, plw washes, drybrushes, poedertjes, oilbrushes en meer fancy spullen met fancy namen.

Als eerste heb ik de muren met een bruine panel line wash laten vollopen. Dan krijg je een lichte smerige waas over de gevoegde stenen. Daarnaast ben ik met washes de betonnen rand aan gaan vallen. Om dit gehaal af te werken met een gele en oranje drybrush. Ook de deuren heb ik opnieuw gedaan, met een andere kleur als de ringloods. Maar wel weer gechipt voor lekker veel slijtage.

En dan het resultaat:

20210331_223827 by Martin Domburg, on Flickr

20210331_223833 by Martin Domburg, on Flickr

20210331_223840 by Martin Domburg, on Flickr

Ik ben tevreden!

Ondertussen aan het dak begonnen. Ik heb deze in een licht grijze kleur gespoten en dan vraag je je echt af, hoe krijg ik in hemelsnaam nu een lekker verweer dak? John had daar van de week het antwoord op, door met een kwast en zwartgrijze verf het dak 1 laag te geven. Je krijgt dan strepen waar het lichte wat doorschijnt. Ik heb vanavond de panelen ingesmeerd met Metal Slag poeder van Mig en langs de randen fixer laten lopen.

Hier is de fixer aan het drogen:

20210331_223900 by Martin Domburg, on Flickr

20210331_223907 by Martin Domburg, on Flickr

Benieuwd hoe dit er mogen uit gaat zien!
Dan wat accentueren, en de boel eens in elkaar gaan zetten.

Man wat is dit verslavend zeg :)

Groetjes






Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.