Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 00:58:43
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Reinout van Rees
Vandaag om 00:39:14
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Remco_Nzo
Vandaag om 00:26:16
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Rondje_HO
03 juni 2020, 23:54:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
Aankomst grootste containerschip ter wereld door roadster36
03 juni 2020, 23:09:50
Projekt 083-338 door 44
03 juni 2020, 23:09:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gert Arkema
03 juni 2020, 23:02:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
03 juni 2020, 22:45:24
MB-module: Hielan Ware door Wim1969
03 juni 2020, 22:42:11
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Roy van Dijk
03 juni 2020, 22:39:04
Cubana door JeanR
03 juni 2020, 22:37:40
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Pauldg
03 juni 2020, 22:23:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 juni 2020, 22:20:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
03 juni 2020, 22:11:38
Heen, En en Weer door DE-II
03 juni 2020, 22:06:47
Baanbouw Bosje77 door bosje77
03 juni 2020, 21:52:56
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Remunj
03 juni 2020, 21:29:37
Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen door 72sonett
03 juni 2020, 21:18:34
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door PeterC
03 juni 2020, 20:59:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
03 juni 2020, 20:54:14
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door cor_b
03 juni 2020, 20:50:40
Ballast in kleur profirails door Duikeend
03 juni 2020, 19:59:55
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Tulpendaal
03 juni 2020, 19:50:24
Schema Loconet bezetmelder door Remco_Nzo
03 juni 2020, 19:22:48
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door RobK
03 juni 2020, 18:49:36
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
03 juni 2020, 18:36:22
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 68157 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #285 Gepost op: 04 maart 2020, 20:37:29 »
Da's de smalle, dit zijn de brede met wieltjes. 99 Öries
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7132
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #286 Gepost op: 04 maart 2020, 20:50:47 »
@Martin, verkanting in de stationssporen? Volgens mij is de snelheid daar laag, tenzij het doorgaande sporen zijn die met hoge snelheid mogen worden genomen, dan heb ik niets gezegd. Misschien heb ik iets gemist.
Jeroen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3752
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #287 Gepost op: 04 maart 2020, 21:31:11 »
@Martin, heb ik niet goed gekeken :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #288 Gepost op: 04 maart 2020, 22:20:49 »
Geeft niks hoor :(

@Jeronimos

Is dat vreemd dan? Dacht dat verkanting daar ook werd toegepast.

Ja er kan doorgereden worden, maar de snelheid is er niet hoog.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7132
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #289 Gepost op: 04 maart 2020, 22:38:30 »
Als er niet snel gereden wordt daar (zeg onder 60 km per uur) dan is verkanting niet nodig (Denk ik).
Er is eerder een discussie hier over geweest: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73845.msg3221741858#msg3221741858
Ik denk leuk leesvoer.


Maar als je het mooi vind, moet je het doen.



Jeroen

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #290 Gepost op: 16 maart 2020, 21:51:32 »
Hier weer een kleine update!

Allereerst heb ik een LiveStream gehouden over het monteren van servo's en puntstukpolarisatie. Voor wie het gemist heeft:

https://youtu.be/rR6-Q_4M1PI

Verder had ik van de week even geen zin in techniek en besloot ik de plaatsing van de brug voor te bereiden. Want gewoon even plaatsen gaat hem niet worden. Voordat ik de brug definitief kan plaatsen zal ik eerst de scenery eronder moeten maken en de rails op de brug zelf verweren. Een leuke nieuwe klus die ik graag aanpak.

Als inspiratie heb ik dit filmpje gebruikt:
https://youtu.be/9Wt6fhGa56A

Samen met wat punten uit dit filmpje:
https://youtu.be/DrHmPf62A_g

Dus ik ben van de week aan de slag gegaan door de wissel te plaatsen onder de brug en de solderingen te maken. Daarna ben ik aan de slag gegaan met het verweren van de rails. Ik heb de volgende methode dusver gebruikt:

Als eerste met een mat zwarte spuitbus alles een zwarte grondlaag gegeven voor een perfecte donkere dekking:

20200315_154658 by Martin Domburg, auf Flickr

Om daarna met een airbrush de rails in een roestkleur te spuiten. Als kleur heb ik ik Rail Rust van MIG gebruikt. Deze is kant en klaar voor de airbrush verdund. Zeer prettige verf kan ik zeggen.

20200315_154648 by Martin Domburg, auf Flickr
De rails voor de brug

20200315_160602 by Martin Domburg, auf Flickr

20200315_160605 by Martin Domburg, auf Flickr

Maar goed nu is het natuurlijk nog ongelofelijk roestkleurig alles. En to zover het makkelijke deel, vandaag kennis gemaakt met de pijn die je moet hebben om mooi te zijn: Een dunne kwast en een flesje Humbroll 33 mat zwart..... Bielzen schilderen

En het effect mag er echt wezen!!! Oordeel zelf:

20200316_142405 by Martin Domburg, auf Flickr

20200316_142416 by Martin Domburg, auf Flickr

20200316_144251 by Martin Domburg, auf Flickr

Dit gaat een monnikenklus worden, maar het zal het waard zijn. Nu moet ik alleen nog gaan bedenken of ik de tips met de wetwash grijs-zwart nog ga doen of dat ik eerst ga ballasten en achteraf verder verweren... Komt wel, eerst kwasten en ondertussen verder met de electronica :)

Cheers
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #291 Gepost op: 26 maart 2020, 08:57:29 »
Nu ik alleen op de zaak zit de afgelopen weken, en ook de komende weken heb ik wat meer tijd. Want soms word ik het ombouwen en de email een beetje beu en is het tijd voor wat afleiding. En dat komt mooi uit, dan gaat er op Schellenbach ook wat gebeuren :)

Ik ben inmiddels als druk bezig geweest met de eerste blokken, ik ben de helix al door en ben nu aangekomen op de eerste wisselstraat. Ik zal binnenkort weer even de webscam erbij aanslingeren.

Maar waar ik van het weekend druk mee was, ballast........  :| wat een avontuur, zoveel keuzes.

Ik heb als eerste een proefstukje gemaakt met een tweetal merken ballast. Ik heb de Woodland Scenics Fine ballast ingekocht. Alleen vind ik die korrel te grof voor N-Spoor.

20200323_103526 by Martin Domburg, on Flickr

Toen ontving ik (ineens, heel spontaan  :twisted: ) een doosje met ballast van Spurenwelten.de via Horster Modelbouw uit Maassluis. Ik vond dit wel wat en heb een paar proefjes met verschillende kleuren gemaakt:

20200323_103523 by Martin Domburg, on Flickr

20200323_103520 by Martin Domburg, on Flickr

Dit vind ik een stuk mooier dus koos ik een kleur uit om het stukje spoor onder de brug te gaan ballasten..... ken je die momenten dat je spijt hebt van je keuze  :o

20200323_103535 by Martin Domburg, on Flickr

20200323_103542 by Martin Domburg, on Flickr

(ik heb dit weer goed gekregen hoor, vertel ik later)

Veel te donker, niet mooi. kak, kloten.......

Wat me het meest irriteert is dat mijn eigenwijze aanpak van bielzen schilderen totaal zinloos bleek te zijn (ja kom maar op met die "ik zei het je toch"). Compleet nutteloos want de kiezels drijven alsnog over de bielzen hoe goed je het ook wilt doen. Naderhand moet je dus krabben en maak je het gros weer ongedaan. En mag je alsnog de airbrush weer gaan gebruiken.

Kortom: Gewoon ballasten, daarna airbrushen en doorrr..... Weet ik dat ook weer.

Dus gisteren maar even een stukje op de old-school way gedaan die ik gewend was.

Ik heb dit ervan gemaakt:

20200325_164231 by Martin Domburg, on Flickr
(Servo is voor de wissel, verenstaal geleid ik met wattenstaafjes)

20200325_164227 by Martin Domburg, on Flickr
Het hoofdspoor bij de brug heeft een andere kleur ballast gekregen :)

20200325_164222 by Martin Domburg, on Flickr

20200325_164216 by Martin Domburg, on Flickr

20200325_164153 by Martin Domburg, on Flickr

Ik ga deze stukje nog wel uitbreiden en verfijnen. Ik mis nog wat meer bossage en een leuke scene onder de brug. Maar dat is voor latere zorg evenals het verweren van de brughoofden. Ik kan nu in ieder geval gaan rijden over de brug heen.

En dan nu weer terug naar de orde van de dag: Draadjes, heel veel draadjes.....

Groetjes Martin

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11077
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #292 Gepost op: 26 maart 2020, 11:34:52 »
Martin, het "ontspannen" van het water is belangrijk om zoveel mogelijk drijven van de ballast te voorkomen. Omdat het spul zo licht is gebeurd dit vrij snel. Ikzelf lijm nog altijd met water/houtlijm/dubro en dat laatste in zowel water (om vooraf nat te maken) en lijmmengsel. En dat geeft de meeste kans op zoveel mogelijk voorkomen van het drijven. Helemaal voorkomen dat het op de bielzen gaat liggen zal niet lukken. Ook moet je geduldig indruppelen, ik doe dat altijd met een plastic pipet.

Succes ;)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #293 Gepost op: 26 maart 2020, 12:19:44 »
Ik hanteer exact dezelfde methode :)

Eerst spuit ik alles nat met een plantenspuit. Daarna druppel ik een mengsel van boekbinderslijm (1:1 verdund) met een druppel dreft erin voor de zekerheid. Ik druppel alles op de bielzen en laat de druppel niet vallen maar lopen.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18936
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #294 Gepost op: 26 maart 2020, 12:46:10 »
Ik druppel altijd tussen de bielzen. Desondanks plakken er ook korrels op de bielzen vast. Is niet erg, op een echt spoor liggen ook stenen op de bielzen. En als je het te veel vindt, gewoon met een harde borstel in de lengterichting over het spoor raggen, dan laten de meeste wel los.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #295 Gepost op: 10 mei 2020, 19:47:07 »
Vrienden,

Een grote mijlpaal is behaald. Na weken van arbeid, vele meters draden en kabels, ruim 40 servo's en relais kan ik eindelijk melden dat het hoofdstation is aangesloten!!!

Heel veel spannends voor jullie zit daar behalve wat foto's ook niet echt voor in. Was gewoon erg veel werk van hetzelfde. Maar toch even een foto impressie:

20200509_221554 by Martin Domburg, on Flickr

20200509_221535 by Martin Domburg, on Flickr

20200509_010516 by Martin Domburg, on Flickr

Omdat het paneel met blokkaarten verder als 3 meter van de aansluitingen zitten zijn ze allemaal voor bekabeld met kabels 5x0,5 mm2. Via deze kroonstenen sluit ik de 0,2 mm2 draden van de secties aan op de elektronica. Het zijn overigen kroonstenen met aderbescherming.

20200509_221521 by Martin Domburg, on Flickr

20200509_221532 by Martin Domburg, on Flickr

Servo's en puntstuk polarisatie, veel werk, maar het is het meer dan waard!

20200509_010522 by Martin Domburg, on Flickr

20200509_010531 by Martin Domburg, on Flickr

20200429_150526 by Martin Domburg, on Flickr

20200429_150522 by Martin Domburg, on Flickr

Voor de liefhebbers, een close-up van de gemonteerde servo's

20200428_214007 by Martin Domburg, on Flickr

Alle kabels netjes op de TM44 blokkaarten aangesloten.

Nu komt het volgende item, alle blokken opmeten en in iTrain instellen. Dan de baan eens helemaal poetsen en voorzien van vers ATF. Dan gaan we langzaam aan alle stammen maar weer eens laten rijden :)

Terwijl dat gebeuren gaat kan ik aan het depot gaan beginnen, en de scenery :) Daar heb ik echt heel veel zin in gekregen!!!!

Groetjes Martin
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #296 Gepost op: 10 mei 2020, 22:11:03 »
En het archief is omgezet van papier naar digitaal zie ik.
Vandaar de beschikbaarheid van al die ring-ruggen  (y) (y) (y)

Ze zijn sterk genoeg om de bundels vast te houden.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Maar nu nog even niet :)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #297 Gepost op: 12 mei 2020, 23:35:08 »
Vandaag was het eindelijk zover, het station is in gebruik genomen!!!! De eerste treinen hebben het station aangedaan en verkent.

Klein filmpje

https://youtu.be/ZjX9vPbQEDc

Zo nu kan ik eindelijk eens wat met scenery gaan doen, depot bouwen en alle treinen rijvaardig maken.

Wauw, keuzestress  7(8)7

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6088
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #298 Gepost op: 13 mei 2020, 13:31:24 »
Pfft, ik vind het maar klein hoor  ;)

Zonder grappen: wat een klus!  (y)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #299 Gepost op: 13 mei 2020, 18:35:14 »
ik wordt duizelig van alle servos etc
ziet er perfect uit
groet kees