Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 19:17:47
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Rob Ellerman
Vandaag om 19:16:11
Een Rotterdams gebouw door BartvD
Vandaag om 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 18:56:54
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 18:55:58
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
Vandaag om 18:50:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 18:48:33
Minder wissels door AP3737
Vandaag om 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
Vandaag om 17:54:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:54:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:52:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:52
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door hmmglaser
Vandaag om 17:34:17
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 17:26:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 125034 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #75 Gepost op: 31 August 2015, 18:26:36 »
Had gekund inderdaad. Vind dit niet bepaald verkeerd of storend dus ik laat het hierbij

Bedankt voor het meedenken

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #76 Gepost op: 01 January 2016, 17:28:47 »
Vrienden,

Allereerst natuurlijk de beste wensen, hier is het nieuwe jaar direct goed ingeluid met een rustig dagje thuis niks moet alles mag. Zodoende heb ik vandaag wat progressie weten te boeken met het tweede schaduwstation.

Ik heb een bedradingskoker geplaatst om de bekabeling van en naar de OC32 te verwerken. In totaal 7 relaisprinten voor de wisselpolarisatie en schakelingen voor de wisselstraat. Er komen nog relais bij voor de blokschakelingen maar dat is pas aan de beurt zodra deze wisselstraat klaar is en ook de rechterzijde gereed is.

In totaal heb ik hier 21 wissels liggen en moet ik 5 relaisoplossingen maken om de wisselstraat op sommige punten te voeden.

De linker relaisprint mist nog twee leds, die plaats ik als ze weer voorradig zijn :)

Daarnaast ben ik nu bezig met het plaatsen van alle servo's in hun MDF houder. Ik moet er nu nog 7 :)

Door de schroefjes laten de beugels zich lekker gemakkelijk monteren onder de multiplex. Zodra de servo's zijn geplaatst verdeel ik ze over SP04R printen welke ik met Cat5 kabel aansluit op de OC32. Als dat gereed is al ik starten met het polariseren van de wissels.... draadje..... draadjes.... en nog eens draadjes

Kortom, uche stof weer weg hier en gaan met die banaan.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #77 Gepost op: 12 March 2016, 20:57:39 »
Er is wel weer een boel gebeurd maar om jullie nu te gaan vervelen met weer foto's van dat saaie wisselstraatje en de draadjes.... W.T.H. ik doe het gewoon! Hier een fotosessie over het bedraden van de 4 opstelblokken, deze worden via een relaisprint geschakel;d over 1 blokuitgang van Dinamo:

Eerst gaan we overal draadjes aan solderen

Voor de a melders gebruik ik geel, de b melders rood en voor de A railstaaf gebruik ik blauw. Heel concequent en vooral niet te moeilijk nadenken met nummeren en opschrijven.....

Dan brengen we alle draadjes naar de relaisprint

Hier hebben we de 3 draden van de blokuitgnag reeds liggen. Die verdelen we eerst over de relaisuitgangen. Elk relais heeft 2 wisselcontacten met elk een Normally Open (NO) en Normally Closed (NC) en Common (COM). het relais schakelt de contacten van de COM tussen de NO en NC. NC is gesloten als het relais uitstaat en NO als hij is bekrachtigd.

Ik breng de gele draad langs elke eerste COM van elk relais en de rode draad langs elke tweede COM van elk relais.

Vervolgens pak ik alle A staaf draden (blauw) en die knoop ik aan elkaar

Dat is klaar en nu heb ik nog een 4-tal gele en rode draden. Eerst even de sectiescheidingen slijpen  :oops:  :oops:  anders meet je dubbel.....  :mrgreen:
Nu pak ik een multimeter en pak ik een gele draad en meet ik door met de multimeter op welke gele B1 sectie hij piept. Die sluit ik dan aan op de betreffende NO contact van het bij het spoor horende relais.

Het eindresultaat:

Een 4-tal opstelsporen die geschakeld worden door 1 blokuitgang van Dinamo.

Verders ben ik ook met de wisselstraat bezig geweest en heb ik inmiddels alle wisselpolarisaties aangesloten van de linkerzijde. 21 wissel is totaal en het enigste wat me nog rest aan die kant is een elektrische overgang creëren van de helix naar het vaste deel. Ik doe dit met een 9-polige Sub-D connector.

Dan rest me nog een rechter wisselstraat met 19 wissels en de bedrading van de blokken. We komen er heus wel hoor!!

Maar nu ff een andere ontwikkeling! Ik ga een leuk experiment starten voor Schellenbach. Ik zocht al een tijdje voor een oplossing voor een PC en beeldscherm en controlepaneel. Ik heb besloten dat ik een tafel ga maken met een ingebouwd scherm en drukknoppen om fucnties in iTrain te bedienen zoals start, stop en pauzeer of noodstop. of activatie van de dag/nacht simulatie e.d.

Maar aparter is dat ik de baan wil gaan besturen met de nieuwe Raspberry Pi 3. Dit schijnbaar krachtige kleine  computertje van nog geen 50 euro heeft op papier de voorwaardes om java te besturen in orde en volgens Xander zou het moeten kunnen. Maar uiteraard is er nog geen modelbaan met de omvang van Schellenbach in gebruik.

Dus heb ik de Pi 3 besteld en een toetsenbord en muis. Hij word gevoed met een 2A telefoonlader en als geheugen draait het op een SD kaart. Maar nu komt het, ik ben totaal een computer noob zoals dat heet, een ware digibeet wat nerds betreft. Maar ik zal nu toch aan de Linux moeten gaan werken, Raspian om precies te zijn. Nu heb ik gelukkig een goede vriend (zanger Tinus) die iets schijnt te doen met computers en Linux. Dus ik gaa les krijgen  :ugeek:

Dit wordt enorm interessant!!!!

Nu tot dusver de update  8-)

Cheerz

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 12 March 2016, 21:13:16 »
Mooi en indrukwekkend project. Lekker veel besturingselectronica. Gaaf!

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #79 Gepost op: 12 March 2016, 21:19:01 »
Tnxs!

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 12 March 2016, 22:59:32 »
Lekker bezig kerel!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #81 Gepost op: 14 March 2016, 10:14:33 »
Martin,

Raspberry en Itrain werkt gewoon prima.

John en ik hebben ook de Pi nu, ik nog 1 en daar werkt iTrain al goed mee.
John gebruikt inmiddels de 2
Wel regelmatig de back-up files dumpen.

De 3 zal wel veeeeeeeeel sneller zijn dan mijn 1

Maar een windhoos machine is voor niet computer freaks iets makkelijker.

mvg
Marco
mvg
Marco

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #82 Gepost op: 14 March 2016, 10:23:21 »
Volgens Xander is het niet het punt of de Raspberry Java en iTrain aan kan. Maar meer het formaat van mijn baan. Dit geeft erg veel treinbewegingen dus vraagt dat ook veel meer van de processor.

Er rijden nu al 30 treinen op hetgeen nu klaar is. Waarvan 8 tegelijk. Als Schellenbach klaar is praten we over 60-70 stammen en 20 tegelijk. Daar komt dan ook nog eens MCC bij via iCar.

Er is nog niet eerder zo'n formaat gedraaid op Raspberry daarom dat dit een expiriment gaat worden..

Ik hoop echt dat het werkt dat zou een goed teken wezen voor veel gebruikers. Dan ben je goedkoper klaar dan een laptop.

Alleen of Raspian geschikt is voor veel gebruikers Ben ik ook benieuwd naar.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2016, 10:26:18 door martindomburg »

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #83 Gepost op: 24 March 2016, 23:02:18 »
Heren, dames, en buitenlui  :mrgreen:

De Rasp pi 3 ligt even een paar weken in de kast, ondanks dat het me is gelukt om iTrain draaiende te krijgen wil het niet lukken om de USB poort zichtbaar te krijgen. Hier wordt inmiddels al aan gewerkt. Daarnaast heb ik flink mijn best gedaan met ombouwwerk waardoor ik deze week niet verder kon en ik dus (hoe vervelend) eindelijk eens flink wat tijd in Schellenbach kan steken. Ik wil binnen 14 dagen kunnen rijden weer omdat er nog veel meer werk aankomt. Het moet toch een keer ervan komen.

Maar om de daad bij het woord te stoppen: De rechter wisselstraat is geheel ingeregeld en de linker wisselstraat is bijna geheel gereed.

Vanavond heb ik de scissor en omliggende wisselspolarisaties aangesloten. Nu rest me enkel nog 11 wissels polariseren en dan kan ook deze wisselstraat ingeregeld worden!!

Even een kleine balans van deze laag:

4x OC32
16x HPP4 relaisprint (64 relais totaal)

Daarvan zijn er:
16 om de wisselstraten van de juiste blokspanning te voorzien
8 om de opstelsporen te schakelen over 2 blokuitgangen
40 wisselpolarisaties
40 servo's

Lekkol!!!!

Als dit klaar is en ingeregeld ga ik de draden onder de baan fatsoeneren en de 11 blokken uitbedraden en aansluiten. Dan kunnen ook die ingemeten worden in iTrain.
Als laatste de verlichting aanbrengen onder het SS en de hele boel opruimen en schoonmaken!

O ja, voor ik het vergeet, ik heb de overgangen naar de helix natuurlijk doorgeslepen en deze moeten ook weer elektrisch verbonden worden. Dat heb ik gedaan met een Sub-D combinatie.

Of ik er morgen nog aan toe kom betwijfel ik, zaterdag is weer Houten en ik ga mijn stand uitbreiden met een halve tafel. Moet dus de boel weer klaarzetten :)

Groetjes Martin

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #84 Gepost op: 28 March 2016, 20:47:44 »
Het is weer zover, we hebben weer een update. Na een goede beurs in Houten las ik een week Schellenbach in zodat de baan weer rijdbaar gaat zijn voor een aantal belangrijke workshops in April.  :police:

Gisteren avond heb ik de laatste puntstuk polarisaties aangebracht en de blokken aangesloten op de laatste TM-H. Tevens heb ik de werkverlichting aangebracht. Ik heb hiervoor LED plakstrips op rol gebruikt die ik via Wish in China heb besteld. Ik heb gebruik gemaakt van Koud-Wit. Deze Ledstrips met PLCC led's geeft een beste bak licht!!!

Vandaag maar even de kolere bende opgeruimd en bewoonbaar gemaakt. na al dat draad trekken en solderen was het een waar slagveld geworden. Maar het resultaat mag er wezen:

De komende dagen staan er nog drie items op het programma voordat we kunnen gaan rijden:

1) Rechter wisselstraat inregelen
2) Blokken invoeren in iTrain
3) De hele zooi poetsen

Dan kunnen we eindelijk weer gaan rijden, hoe gaaf zou dat zijn :)

Donderdag krijg ik een kleine cursus Linux voor dombo's en hopelijk krijgen we de verbidning werkend tussen de Raspberry pi 3 en de RM-U van Dinamo. Dan gaan we ondertussen eens beginnen aan een meubel die huisvesting moet gaan bieden aan:

- Beeldscherm
- Raspberry pi 3
- 2x RM-U
- een handvol drukknoppen om handmatig de baan de starten en te stoppen

Wordt dus uiteraard weer vervolgt!!!!

groetjes

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #85 Gepost op: 29 March 2016, 09:46:14 »
Aardig stukje werk Martin.
mvg
Marco

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #86 Gepost op: 02 April 2016, 21:59:16 »
Tnxs Marco!!

We zijn deze week lekker druk geweest. Als eerste heb ik een goede oplossing gevonden voor het scherm. Ik zat lang te tubben om een meubel te maken waar het scherm in ligt enzo zodat deze niet boven de scenery uit zou steken. Maar opeens zag ik grootmoeders tafeltje staan

Ideaal, lekker laag en opbergruimte :) Klein spoortje erop voor het programmeren en de toetsenbord en muis. Klaar is klara  :lol:

Het volgende issue was de inrichting van de centrale paneel. Ik kan af met 1 Dinamo RM-U centrale en 1 Sprog voor het programmeren. Maar natuurlijk zou ik mezelf niet zijn als ik enorm zou overdrijven dus heb ik onder het mom "ik moet wat te testen hebben voor iTrain" wat meer uit de kast gehaald:

U ziet hier in de linker bovenhoek:
2x Dinamo RM-U controller. De ene is voor het schaduwdeel en de tweede voor de scenery deel. Waarom? Omdat schijnbaar iTrain als enigste het voor elkaar heeft dat er van de ene Dinamo centrale naar de andere gereden kan worden. DAT MOET IK TESTEN!!! beetje Béta testers trekje zeg maar soort van autisme maar dan anders, wel heel apart.

Rechts daarvan ziet u een OC32/DS32 combinatie. Die gebruik ik voor het bedienpaneel, werkverlichting en dag- nachtsimulatie in de frieslijst.

Onder de OC32 ziet u een Sprog 3 en de Sprog nano. De Sprog 3 is om te kunnen programmeren in iTrain 4.0 en DecoderPro. Aangezien Dinamo dat nog niet kan. De Nano is lichtelijk overbodig maar omdat ik deze verkoop alszijnde DCC oplossing wil ik dit wel testen. Dit kleine stickje genereert een DCC signaal waardoor je ook als je geen DCC centrale gebruikt wel DCC decoders aan kan sturen via iTrain. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld een DCC decoder over hebt, of net een 4-tal servo's te veel voor een OC32..... Just in case

Dan heb ik natuurlijk nog de Raspberry pi 3, die ligt op het plankje vooraan. We hebben hem al wel draaiend maar er is nog een issue met de FTDI drivers icm java waardoor de interfaces niet online komen. Dit wordt opgelost maar het ziet er naar uit dat de pi de layout aan kan :)

En dan de boel vullen:

Toen had ik nog 1 item op de verlanglijst: Een bedienpaneel!!

Doordat het mogelijk is om in iTrain terugmelders bepaalde commando's te laten activeren zoals start, stop, pauze, verder, beeindig en STOP/GO wil ik dit als knop op een paneel hebben. Ik vind het stront vervelend telkens de muis cursor te zoeken. Voor ik die heb is het vaak te laat.

Dankzij de OC32 firmware 3.0 kan je van elk van de 32 uitgangen ook een ingang maken. Door de uitgang dmv een schakelaar naar de GND te schakelen creeër je een feedback (terugmelder) die dat meld in iTrain. Maar in de doftware kan je aan de melding ook een gevolg geven zoals het schakelen van bepaalde acties.

Hier zie je de grote rode knop (uitnodigend) als noodstop en daarnaast drukknoppen in de kleuren van de knoppen in iTrain. De tuimelschakelaars eronder zijn voor de d8 simulatie en werkverlichting. De zwarte drukkers zijn reserve.

Genoeg over de techniek  8-)
Want dan natuurlijk als grande klap op de vuurpeil een oscar winnend filmpje op veler verzoek van Schellenbach:
https://youtu.be/QgOsx3o2egg

Het is gefilmd met de telefoon, maar heb getracht er het beste van te maken  :mrgreen:

De komende weken ga ik verder testen en al snel starten met het volgende deel, het bovenste schaduwstation en de helixen.

Groetjes!!!

vanderHoek

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 02 April 2016, 23:02:18 »
Zo.

Dat is een hoop rails en draadjes.

Maar..  (y) (y)
met vriendelijke groet,

Martijn

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #88 Gepost op: 03 April 2016, 01:25:06 »
Maurits bracht me op een goed idee dus hierbij ook van Schellenbach een filmpje vanuit machinisten view: https://youtu.be/UP6XvKjmFJ8
Kwaliteit is niet al te best en het licht kan beter maar toch is het best indrukwekkend gezicht vanaf zo laag zeg pffff.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #89 Gepost op: 03 April 2016, 02:15:17 »
Ehm... Ja... Indrukwekkend gezicht! Dat klopt!

Maar... in de tijd dat je bij mijn één-keer-rond-de-voorzolder van schaduwstation tot eindstation rijdt (2 minuten) ben je bij jou de schaduwstations (meervoud?) nog niet uit :) En ik heb na 4 minuten maar een beetje doorgeklikt, maar dacht nergens "buitenlucht" te zien. Kijk ik nou verkeerd of is deze baan puur een verzameling schaduwstations?

Ik bedoel het geenszins negatief, trouwens. Meer informatief of ik iets mistte.

Als dit allemaal in de praktijk altijd zo soepel loopt als het in de video te zien is is het inderdaad er netjes aangelegd en goed geprogrammeerd! Wow :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)