Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116429 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
De bouw van Schellenbach
« Gepost op: 30 december 2014, 23:38:09 »
Vrienden,

Het is al een tijd geleden dat jullie wat over mijn grote project hebben gehoord sinds het nieuws dat we van locatie gaan veranderen. Inmiddels is het weer zover. De verbouwing van de nieuwe locatie is reeds begonnen en de afbraak van de oude locatie ook.

In dit draadje zal ik de bouw van Schellenbach gaan verslaan. Zoals bekend word deze schaal N baan aangestuurd met Dinamo en iTrain. Maar eerst een reminder van het baanplan. Ik praat jullie er even doorheen:


SS3

Dit is het onderste niveau en komt 10 cm van de grond te staan. De wisselstraten liggen al op het huidige Erlebniswelt wat we nu aan het afbreken zijn. Dit SS is opgebouwd uit Peco code 80 settrack wissels. Er zijn 22 opstelsporen, een ijkspoor en een opstelstation voor losse locs. Aan beide zijde bevind een keerlus waardoor ik een soort hondebot creeer. Aan weerszijde komt een dubbelspoors helix langs alle drie de schaduwstations naar het scenery niveau toe. Zodoende kunnen er 4 treinen tegelijk in- en uitrijden en hebben ze alle vrijheid in het SS om te komen en te gaan in elke directie. Dit geld overigens voor alle drie de schaduwstations. Doordat ik de blokken ga schakelen met relais kan ik het hele schaduwstation met maar 11 blokken uit Dinamo besturen. Dat is net iets meer als 1 TM-H blokkaart.

Alleen SS3 bestaat uit code 80, alle andere sporen worden gelegd in Peco Code 55


SS2

Dit is het middelste schaduwstation welke 30 cm hoger ligt als SS3. Hij is maar 30 cm diep zodat ik altijd goed bij SS3 kan komen. D


SS1

Dit is de bovenste schaduwstation welke op 20 cm boven SS2 komt te liggen. Door de relaisschakelingen kan ik SS2 en SS1 over  TM-H blokkaart verdelen.







Het scenery niveau is het interessantst. Aan de linkerzijde loopt de trein vanuit SS het station binnen, waarna hij aan de rechterzijde (A, Sorry er staat B zie ik, never mind) naar een derde helix rijd. Hier stijgt hij 10 cm om direct een keuze te krijgen: Of rechtdoor naar de onderste helix terug naar SS of linksaf de scenery weer in. Via uitgang B stijgt hij via een helix naar +20 om bij B weer eruit te komen en over een lang paradespoor naar links te rijden. Bij de scissor verdwijnt hij weer naar een vierde SS. Hij krijgt bij de scissor een keuze. Of hij gaat Linksaf naar het vierde SS wat achteraan ligt. of hij gaat rechtsaf en komt 5 cm lager enkelspoors bij C er weer uit en gaat rechts bij D via een helix naar dat vierde SS. Dit SS heeft een keerlus om treinen komend vanuit de enkelsporige deel weer terug te kunnen sturen. Treinen die direct naar het SS gingen kunnen doorrijden via het enkelspoor.

Dan zien we bij het station een extra perron. Dit is het nevenspoor met een aansluiting naar het depot en een stukje industrie. De treinen vertrekken rechts en verdwijnen bij E een helix in en komen bij E aan de voorzijde er weer uit. Bij F gaat hij naar een andere helix en stijgt hij boven alles uit om boven op het vierde SS een station binnen te rijden. Links van dat station zit een verborgen twee-sporige keerlus. Aan de rechterzijde van het station zit nog een aansluiting naar een volgend station onderaan.

Kortom erg veel te zien en te beleven. Hier komt ook nog een stukje MCC en dag- nachtsimulatie!!!!

Maar goed nu terug naar de realiteit:

Vanavond is een begin gemaakt aan de demontage op de oude locatie in Ermelo.





Alle electronica is gedemonteerd en ook de rails is verwijderd welke overbodig is geworden. De volgende stap is het doorzagen en het maken van nieuwe modules uit de oude. 3 maanden werk in 1 avond afgebroken... snik....

Maar goed aan de andere kant van het land  :mrgreen:  in harderwijk is de demontage van de garage begonnen. Al het interieur is gesloopt en er resten nu nog enkel kale muren en plafond.





Jaja en gereedschap. Volgende week worden de bouwmaterialen geleverd. De wanden worden geisoleerd met Gipsen voorzetwanden. Om vocht tegen te gaan gebruik ik gewapende dampdichtfolie en dampopen folie. Tegen het plafond komt glaswol deken tussen de balken en een systeemplafond met LED verlichting. De stalen garagedeur word geisoleerd met glaswol en een triplex plaat. De vloer krijgt een tempex bodem en isolatiedeken met daarop een bedje van kliklaminaat.

Zat te doen dus :):) heb er al zin in

groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2015, 21:59:05 »
Ola,

Tijd om dit draadje weer eens een rotschop te geven  :lol: Even wat foto's om te laten zien dat de verbouwing serieuze zaak is en geen loze belofte. De voorzetwanden zijn bijna klaar:

Foto's zijn helaas in het donker genomen met een bouwlamp  :?











Om even weer te geven hoe ik het heb gedaan:

Aan de koude kant (buitengevel) heb ik damp-open folie geplaatst. Daarvoor een metalstud voorzetwand voorzien van isolatie. Het geheel afgedekt met gewapende dampdicht folie en alles dicht gezet met gipsplaten. Zodoende haal ik een goede isolatiewaarde en krijgt vocht en condens geen kans om de isolatie en het gips te verteren. Voor de frieslijst anex opbergplank heb ik achterhout geplaatst. Deze frieslijst word extra stevig omdat hij meteen dient als opslagruimte.

Ik moet nu nog 1 wand doen en dan nog een paar kleine stukken afwerken met 18mm multiplex.

De garagdeur krijgt ook isolatie en word afgetimmerd met 3mm triplex plaat. Zodat hij nog functioneel kan blijven. Het plafond krijgt een luchtspouw tussen de spaanplaat en de tussen de balken aan te brengen glaswoldeken. Daaronder komt een systeemplafond te hangen.

Op de vloer komt 10mm tempex met daarop een laminaatvloer :)

Het gaat de goede kant op hier :) NOg even en Schellenbach zal weer herleven.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2015, 13:21:06 »
Vergeet je dampscherm niet aan het plafond, of de condens druppelt in je nek  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2015, 14:55:57 »
Klopt, volgens navraag bij aannemers valt dat mee omdat ik een  tochtspouw maak dmv gaten en de balken en gaten in de gevel achter de boeidelen.

Eronder hang ik t 100 folie

Groetjes 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2015, 23:39:32 »
Tijd voor een update want er is weer een hoop gebeurd.

Als eerste zijn de wanden nu klaar voor afwerking, op een paar koplatten na dan. Daarnaast is de frieslijst besteld bij mede MC de Spoorstaaf clublid Daniel Schoeren. Hij is heel handig met hout en maakt ook op verzoek constructies voor onze mooie hobby. Zo ook een Frieslijst. Zo gaat hij er uit komen te zien:



Hij komt op 1,70 meter hoogte te hangen en omstrijkt de gehele modelbaan. Het word een stevige constructie omdat de fries tevens als opslagplank gebruikt gaat worden voor veel spullen.

In de fries komt als werkverlichting 4 stuks LED inbouwspots geplaatst van 3 Watt. Het mooiste van de Fries word de Dag-/nachtsimulatie. Hiervoor ga ik gebruik maken van twee sets Digikeijs 4050 met uitbreidingsset. Een mooi apparaat die 10 meter RGB en Warmwit LED srip kan aansturen in 4 cyclussen. Elke cyclus kan automatisch of via DCC aangestuurd worden. Dus kan dat later verwerkt worden in iTrain om zo een mooie dag en nacht simulatie boven en op de rails te bewerkstelligen.

Maar voor de Fries gaat komen moet er nog een boel gebeuren. De stand tot nu toe: (excuus voor de fotokwaliteit, donker met bouwlamp)



De toegangsdeur, deze krijgt nog koplatten en onderaan word de vloer recht getrokken.


De korte kant van de modelbaan 210x60 waar het Depot gaat komen. Deze muur grenst aan de bijkeuken dus hoeft niet geisoleerd.


De lange kant van de baan van 4 meter



Zoals beloofd nog even terugkomend op de stalen garagedeur:



Zoals te zien is zijn de muren en de deur betimmerd met Hout. Let wel, de garagedeur heb ik express low-budget gehouden want in de toekomst wil ik houten deuren.

Ik heb de garagedeur betimmerd met 3,6mm triplex en de tussenruimte opgevuld met glaswol.
Rondom de deurframe komt een koplatten aftimmering.

Dat dit werk is nu al te merken, normal moet de kachel op standje 4, hij stat nu al op standje 2. En dan moet ik het plafond en de vloer nog doen  :D

Komende week het plafond en de electra.

Cheerz
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2015, 23:51:06 »
Martin,

Het metalen frame en de rails-geleiding van de garagedeur vormt een flinke koudebrug. Dat metaal wordt, zeker 's-winters, heel koud. Je moet er op rekenen dat daar permanent grote druppels condenswater aan gaan hangen.

Sander

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2015, 06:24:06 »
Ja die kans is er, maar doe je niks aan. Tot er budget is voor houten deuren moet ik dat helaas voor lief nemen.

Aan de andere kant in de winter wil ik de schuur op 16/18 graden houden. Dat ligt dicht bij het dauwpunt van 15 graden.


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2015, 06:27:43 door martindomburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2015, 08:39:41 »
Het dauwpunt is niet temperatuurafhankelijk...
Dus het kan ook -1, of +20 zijn...

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2015, 15:02:39 »
Klopt, volgens navraag bij aannemers valt dat mee omdat ik een  tochtspouw maak dmv gaten en de balken en gaten in de gevel achter de boeidelen.

Eronder hang ik t 100 folie

Groetjes 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Evenmijn eigen professionele ervaringen melden:

Die luchtspouw in de dakconstructie doet niets ter zake met betrekking tot het vochttransport (en condensatie) over het isolatiepakket.
In tegendeel zorgt die luchtspouw er eerder voor dat de temperatuur aan de koude kant van je isolatie nog naar beneden getrokken wordt, waardoor het dauwpunt, dat ligt rond de 12°C trouwens, verder naar de warme kant van je isolatie getrokken wordt.

Geen probleem zolang je inderdaad geen overmatige vochtproductie gaat hebben in je kamertje, maar ikkan me indenken wat wanneer je gaat gipsen en andere dingen aan je scenery er wel een probleempje zou kunnen ontstaan.

Vergeet ook niet dat je zelf als persoon ook verantwoordelijk bent voor de grootste uitstoot van vocht via je adem in een ruilmte waar je geen vochtproductie plaatst (keuken, bedkamer). In de bouwfysica is het algemeen geweten dat de vochtproblematiek meestal steerk onderschat wordt.

Eenzelfde geldt voor de stalen geleiding van je poort. Of je het nu binnen 15°C of 25°C stookt, als de oppervlakte temperatuur van het staalwerk onder de 12°C duikt, krijg je automatisch condensatie op het oppervlak. Bij grote luchtvochtigheid binnen zzeer veel, en bij een relatief droge lucht een pak minder, maar ze zal er zijn.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2015, 15:22:33 »
Bedankt voor de tip

groetjes
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2015, 15:58:53 door martindomburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2015, 10:42:39 »
Hoi hoi,

Tijd weer voor een update, het loopt gesmeerd. De nieuwelocatie vorderd snel en het zal niet lang meer duren voordat Schellenbach kan verhuizen.

De afgelopen weken heb ik de muren afgewerkt en het plafond geisoleerd en voorzien van een systeemplafond:







De wanden zijn gesauzd met Warm-wit en het plafond is voorzien van 5 1W led spots. De lichtopbrengst is nu nog laag maar daar gaat snel verandering in komen. Ondertussen word er in Limbrg door Daniel hard gewerkt aan mijn 10 meter lange frieslijst. Deze word heel stevig en zal de gehele baan overspannen. Waarom nu al? Omdat ik de frieslijst meteen ga gebruiken als opslagruimte voor kratten en andere spullen die normaal een plek verdienen in mijn garage.





Het weekend na Rail ga ik hem ophalen en samen met de bouwer plaatsen. Hij word aan de voorkant aan het plafond geschoord met balken voor de stevigheid. De binnenkant word wit geschilderd en de buitenzijde Oud Grijs.
Aan de zijkanten komen kopschotten om alles af te sluiten.

Ook aan verlichting is gedacht. In de fries komen 4 stuks 3W ledspots als werkverlichting. Ook worden er voorbereidingen gemaakt voor 2 sets Digikeijs 4050 ledstrips voor dag/nacht simulatie.

Komende week ga ik beginnen aan de laatste hand: de laminaat vloer. Op de vloer komt gewapende dampdichte folie, daarop 1cm tempex gevolgd door isolatiedeken en laminaat.

Het word een mooie mancave al zeg ik het zelf. Kan al niet wachten de modelbaan te verhuizen en aan de slag te gaan  :mrgreen:

CHeerz
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2015, 11:22:30 »
Looking good, looking good ......

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2015, 20:43:25 »
Het is weer tijd voor een flinke update want er is weer een heleboel gedaan. Afgelopen dinsdag is de zaag in de modelbaan gegaan en heb ik de modelbaan gedemonteerd in verhuisbare stukken.

Dit staat nu in afwachting van de frieslijst welke ik vrijdag heb opgehaald in Limburg. Zaterdag was het grote moment aangebroken, de frieslijst word geplaatst. Een hels karwei want de frieslijst is best groot en lomp omdat het stevig moet zijn. Er komen straks immers veel spullen op te liggen.

De fries bestaat uit vier delen en overlapt de gehele modelbaan. De vier delen zijn aan de achterwnd bevestigd dmv sterke bouten en aan de voorzijde met draadeinden M8. Dit is sterk genoeg want m8 heeft een trekbelasting van 400 kg. OP mijn werk hangen we er hele constructies mee op.

Een verslag van de montage in foto's:








In het plaatje komt een LED spot, in totaal 4 stuks



Na de montage moet het geheel natuurlijk in de lak. We hebben alvast de buitenzijde in de kleur antraciet geschilderd:











De zijwanden schermen het geheel af. Aan de linkerzijde komt in de modelbaan ook nog ruimte voor een kleine vriezer.

Als dit opgedroogd is dan krijgt de binnenzijde een kleur. Gekozen is voor Flexa zacht blauw.

Ook hebben we een idee ontworpen om in een later stadium achterop de modelbaan te komen. Omdat de baan 90 cm diep is en de frielsijst laag hangt kan je moeilijk achterin komen. Het idee is om een steiger te maken. Een plank waarop je kan liggen die over de baan hangt. De bestiging gebeurd door hem aan de onderste laag en de scenerylaag aan de voorzijde te verankeren.
Lastig uitleggen maar dat komt vanzelf goed :)

Het ziet er naar uit dat deze maand nog de boel over gehuisd kan gaan worden.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2015, 08:17:12 »
Top vorderingen Martin. Zo zou ik overigens ook een steiger maken.

Mvg, Michel

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2015, 09:15:13 »
Ja dat lost veel op. Hoe het precies gaat worden weet ik nog niet maar ik ga in ieder geval geen ruimte inleveren voor een uitdaging als deze :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?