Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:43:08
Ontraxs 2026 door gdh
Vandaag om 14:40:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door orientexpress
Vandaag om 14:40:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:28:32
England in the Lowlands door Reinder1988
Vandaag om 13:36:58
Railpro Fas aan stukken, waar horen de onderdelen? door Martijn193
Vandaag om 13:12:43
Line-up foto's van modellen door Jan Breman
Vandaag om 13:04:16
Diorama Maschinenfabrik GEIST 1 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:14:00
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:10:01
21 pin 21MTC Adapter Aansluitschema Lais door Remunj
Vandaag om 11:19:08
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Orazio
Vandaag om 10:42:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door hervé
Vandaag om 10:21:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:13:49
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door Benrail
Vandaag om 09:50:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:47
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:23:34
motor problemen roco 72263 door Ben
Vandaag om 09:05:40
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:33:38
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door IJmc
Vandaag om 08:25:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Te 2/2
Vandaag om 02:40:41
Camp 3 door sdz1976
24 April 2026, 23:38:34
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door R.C.Grootveld
24 April 2026, 22:38:33
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door LJ
24 April 2026, 20:58:28
Mooi weer om buiten te spelen door FritsT
24 April 2026, 20:31:13
Baanplan NL-BRD-DDR door Arjan6511
24 April 2026, 19:21:47
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
24 April 2026, 19:18:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
24 April 2026, 18:38:10
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
24 April 2026, 17:52:45
Aanpassen CV locs PIKO weinig effect door Dave.......
24 April 2026, 17:49:16

Auteur Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model  (gelezen 81642 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #300 Gepost op: 01 July 2022, 09:18:43 »
Nou, er is één lijn die ik niet als een bovenleidingsdraad kan uitleggen; dikker en doordat ie pixelt lijken er kleine uitsteeksels te zitten. Bovendien begint die pas ná de hoge uitkijk...  ::)
En als je de laagste draad van de bovenleiding (die die voor de schoorsteen van de loc langs loopt) doortrekt dan zie je dat die dunner is de gasluchters net raakt.

(Plaatje via Rotterdam van vroeger, twitterbericht 20 juni 2022)
« Laatst bewerkt op: 01 July 2022, 09:38:59 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #301 Gepost op: 01 July 2022, 10:27:55 »
Nou, er is één lijn die ik niet als een bovenleidingsdraad kan uitleggen; dikker en doordat ie pixelt lijken er kleine uitsteeksels te zitten. Bovendien begint die pas ná de hoge uitkijk...  ::)

En op de hoge uitkijk loopt net zo'n leiding van de gaslamp naar achteren, in het verlengde van die andere.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #302 Gepost op: 01 July 2022, 11:15:41 »
Als je het plaatje uit de link download kun je behoorlijk ver en scherp inzoomen, er zitten heel veel bevestigingsbeugeltjes op de leiding. Heb je wat te doen.  ;D
In tegenstelling tot de andere plaatjes loopt de gasleiding op de uitkijk hier eerst een stukje opzij en dan naar het midden van het rijtuig toe i.p.v. naar de zijkant van de uitkijk. (Gert meldde dat ook al zie ik nu).

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2022, 12:32:12 door prutser »

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #303 Gepost op: 01 July 2022, 11:23:15 »
a/    Foto R'dam orginele afkomst onbekend
b/    werd ingekleurd, link hiervoor
c/    werd weer zwart/wit gemaakt
  Als je goed naar de foto kijkt dan kloppen er een aantal zaken niet, speciaal betreffende de D hiervan een uitsnede gemaakt.
Binnen de rechthoek vallen er een aantal dingen op,
a/   links lantaarnpaal bovenzijde staat naast he onderzijde
b/   midden een eenbenige heer
c/   draden van de elektrische treintjes verspringen allemaal.

Wil je deze foto nog wel gebruiken als referentie voor een HSM uitvoering van hetzelfde model maar dan 30 jaar vooraf aan deze foto.

Caspar
« Laatst bewerkt op: 01 July 2022, 12:51:12 door Mar-Cas »
Greetz Caspar

Tomasso

• Moderator
  • Offline Offline
« Reactie #304 Gepost op: 09 March 2026, 16:26:33 »
Nou, 't heeft ff geduurd, 't ding lag in de kast en hoewel er wat foto's en hints waren, bleef het me toch een raadsel. Tot gisteren...

Na zaterdag geprutst te hebben aan de dakleiding voor de gasverlichting (d.w.z. dakleiding verwijderd, opnieuw geplaatst, niet naar m'n zin, weer verwijderd, nog een keer opnieuw geplaatst, niet strak genoeg, weer verwijderd, volgende dag verder gegaan, opnieuw geplaatst na overleg met Ivo) kwam zondag Maykel Kastelijn voorbij die hoogstwaarschijnlijk een heleboel uppers op had, stuiterde van links naar rechts Of ik aan het lassen was en of het soldeer wat ik had metaalplaksel was of zoiets

Anywayz, toen 'ie wat bedaard was werd er een blik op m'n werkstuk geworpen en vertelde ik 'm wat al jaren 't euvel was, namelijk dat ik geen enkele foto of tekening had, waarop je kon zien hoe de leiding op 't dak liep.

Dat was een schot in de roos, want Maykel kon precies vertellen hoe de vork in de steel zat. Ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden, in beginsel liep er 1 dakleiding voor gas, dat was gas onder lage druk en die werd bij rijtuigen aan de kopse kant bediend door een kraan aan een kastje aan de buitenzijde open te draaien. Dit zodat reizigers er niet zelf asn konden zitten.

Bij bagage/goederen rijtuigen zat dit kastje er ook, maar zat de bediening aan de binnenzijde, zo kon de conducteur of wagenmeester dit van binnen bedienen.

Later kwamen er 2 leidingen op het dak en werd er gebruik gemaakt van persgas. Persgas had het voordeel dat het goedkoper was, de lampen waren te vergelijken met een campinglamp op gas met daarin een gloeikous. De lampen hadden een waakvlam die continu brandde, en met het open zetten van de kraan ging de lamp aan en de kous gaf een helder wit licht (niet echt sfeerverlichting dus).

Hoe zat het dan met de leidingen? De leidingen werden door een monteur aangebracht, maar dat kon per monteur, per rijtuig verschillen. Dat wil zeggen dat er geen vaste werkwijze was (in zekere zin), maar net hoe de monteur het handig vond. Bij 2 dezelfde rijtuigen kon de ene leiding dus net anders liggen als het andere rijtuig.

Maar er is meer: de gasleiding lag iets van de lampen af. De lampen werden niet in 1 rechte lijn aangesloten op de (rechte) gasleiding, maar met een hoekje van 90°. Als de lamp namelijk met een rechte verbinding aan de gasleiding vast zou zitten, dan zou je de lamp niet meer los kunnen maken. Om dit dus mogelijk te maken werden de lampen vastgemaakt aan de gasleiding met een hoek van 90°, zodat die hoek, door het losmaken van de koppeling aan beide zijden, eenvoudig verwijderd kon worden en de lamp uitgenomen kon worden.

Eureka! Dit is het. Ik weet nu hoe ik de leiding moet leggen en dat is gisteren dan ook direct gebeurd. Eerst natuurlijk de net fout geplaatste leiding maar weer verwijderen, maar soit, dit was toch al 't mantra voor dit weekend

Het rijtuig wat in zekere zin al jaren af was, is nu echt af! Mijn autistische trekken zijn weer bevredigd, wat een heerlijk moment.

Het rijtuig is klaar om definitief gespoten te worden, alles zit er op en het rijtuig is nu gemaakt zoals het in afleveringstoestand was, heerlijk.

Nu nog ff iemand aan z'n mouw trekken voor de decals, daar ben ik niet in thuis en er zitten alleen NS opschriften bij.

Heerlijk, het is zoals het zijn moet, fijn!

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 09 March 2026, 16:29:05 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #305 Gepost op: 09 March 2026, 17:00:31 »
Alles goed en wel maar ik wil nu wel een plaatje zien, daar hebben we mijns inzien wel recht op na 4 jaar wachten  8).

Stephan.