Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke wielreiniger door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:41:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
Vandaag om 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
Vandaag om 22:20:19
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 22:13:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
Vandaag om 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
Vandaag om 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:57:39
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:19:55
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:25:02
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:35:45
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 11:16:36
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:11:07
  

Auteur Topic: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo  (gelezen 12220 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2014, 12:40:15 »
Niet echt gekke waarden... Wat henk al aangaf: veel mensen hebben die configuratie, een complete multimaus-set. de 14 volt is de minimale eis voor DCC, ergens in de 20 tot 30 volt het maximale voor DCC. Daar voldoet de multimaus helemaal aan. Ik zou mij er niet teveel druk om maken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: Meten is weten ????
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2014, 12:45:00 »
Terug nu naar mij vraag;

Moet de "Track Out"-output inderdaad maximaal 14 V - AC zijn ?  ???


Nee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #17 Gepost op: 28 December 2014, 12:45:43 »
ik zal eens even kijken of ik de juiste onderdelen in huis heb om deze schakeling te bouwen  (y)

Helaas moet morgen maar effe wat condensatoren scoren, heb alleen wat elco's in huis..... :( en ik wil nu eigenlijk wel weten hoe hoog de digitale spanning nu eigenlijk echt is..... blijf nieuwsgierig  ;D
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #18 Gepost op: 28 December 2014, 12:48:33 »
Nee, je moet gewoon de trafo gebruiken die Roco levert bij zijn setjes, en je verder nergens druk over maken. Als die trafo niet de juiste waarde afgeeft dan had Roco er gerust wel een andere bij geleverd. Je kunt je natuurlijk overal wel druk over maken, maar je kunt ook vertrouwen hebben in het geheel.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #19 Gepost op: 28 December 2014, 12:51:47 »
Voor het meten van een DCC signaal heb je die condensator niet nodig. Alleen een brugcel of vier diodes.
Maar die Roco versterker geeft een spanning van rond 20 volt. Dat kan je met een andere trafo ook niet echt veranderen. Wil je niet met zo'n hoge spanning werken, dan heb je een andere centrale nodig.
Overigens verkoopt Roco/Fleischmann ook n-sets met de Multimaus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #20 Gepost op: 28 December 2014, 12:54:28 »
Zit dezelfde Trafo bij Henk  ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #21 Gepost op: 28 December 2014, 12:55:15 »
@ Ronald en Henk; ik ga me er ook niet te druk over maken omdat ik voordat aan deze baan begon al ruim twee jaar zonder problemen met het Roco mutimaus setje, tillig-tt en piko-tt locjes gereden heb. Maar het intrigeert me wel en ik wil altijd graag weten hoe het zit  ;).

Inmiddels is mij eigenlijk al wel duidelijk geworden dat het veranderen van de uitgangsspanning van de trafo in ieder geval geen of nauwelijks invloed heeft op de uiteindelijke digitale spanning. Ook is duidelijk geworden dat ik eerst even een hulpschakeling zal moeten bouwen om de digitale spanning te kunnen meten..... wordt dus wat mij betreft vervolgd!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2014, 12:58:12 »
Dat weet ik Wim. Ik wilde alleen maar aangeven dat Roco kennelijk het vertrouwen heeft dat het Maussysteem ook bij kleine schalen geen problemen oplevert. Zie beginvraag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2014, 13:10:11 »
Beste allemaal,

als ik de reacties even kort samenvat dan moet ik dus eigenlijk concluderen dat;

1. de waarschuwing in de Tillig handleiding (de aanleiding voor dit topic) een indek verhaal is.
2. de digitale spanning niet "zomaar" even te meten is.
3. de aanpassing van de uitgangsspanning van de trafo niet zal leiden tot een verlaging van de output
4. ik gezien al jullie ervaringen me er gewoon niet langer druk over moet maken  ;D

Dan ga ik maar gewoon lekker verder bouwen!, dank voor alle reacties  (y)

 
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2014, 17:27:57 »
Helaas moet morgen maar effe wat condensatoren scoren, heb alleen wat elco's in huis..... :( en ik wil nu eigenlijk wel weten hoe hoog de digitale spanning nu eigenlijk echt is..... blijf nieuwsgierig  ;D

Het is niet zo kritisch. Een kleine elco kan ook prima.
Wat is de kleinste waarde (in µF) die je in huis hebt ?
Het enige nadeel van een grotere elco is dat hij langzamer ontlaadt als
de te meten spanning even een stoorpuls of zo had . De universeelmeter
is immers de belasting en die is enorm hoog-ohmig (als het goed is).

Groet, Ronald.

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2014, 18:01:38 »
@ Calimero; in zijn reactie vertelde Henk mij dat ik voor het meten van DCC de condensator ook gewoon achterwege kon laten. Heb ik gedaan en na gelijkrichting kwam ik op de volgende waarden;

DCC met trafo 1 = 19,3 V
DCC met trafo 2 = 19,6 V

Ligt dicht bij elkaar, toch vraag ik me nu ik dit schrijf wel af of dit tot problemen kan leiden. De ene trafo gebruik ik nl. voor de eerste Roco versterker en de tweede voor de twee welke ik als booster wil schakelen.... maar misschien maak ik me dan wel weer druk om niks  ;)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2014, 18:13:49 »
Ik kom ook net kijken als het gaat om digital rijden maar als ik zo lees
dat men ook sommige delen van de baan niet via een stroomdetectie
aansluit scheelt dat op dat moment 2 diodes die al dan niet tussen de
(centrale met ingebouwde) booster en de rails zitten en da's een verschil
van zo'n 1,4V.
Ik zou dus verwachten dat die 0,3V niet gelijk een problem oplevert.
Groet, Ronald.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2014, 18:31:38 »
@Calimero / Ronald: Die 1,4 volt wordt wel opgeheven met een diodeschakeling. Anders heb je geen of weinig detectie meer bij je bezetmelder en rijden via de PC. Dat is iets heel anders en wil je daar meer over weten neem eens een duik in de Encyclopedie: Digitale baanbesturing

@Almar: Een klein verschil mag er tussen zitten. Daar gaat niets kapot aan. Trafo's en versterkers zullen allemaal in meer en mindere mate iets van elkaar verschillen.

Er is een alternatief wil je de 14 volt op je baan willen hebben. Dan kan je nog overstappen op een multimaus in combinatie met een BNLS/RCU Booster-Hub van HansQ. Standaard regelt deze de baanspanning naar 14 volt en maar maximaal 1A. Eventueel kan je deze nog opvoeren naar ongeveer 2,5 tot 3A via de modificaties van Hans. Met andere modificaties zit je gewoon weer op het oude 18 tot 20 volt verhaal.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2014, 19:19:18 »
Almar,

Heb je die 19,3 V en 19,6 V gemeten met versterkers zonder belasting ? Zo ja, dan kan het best zijn dat met enige belasting uiteindelijk andere waarden ontstaan.

En om helemaal zeker te zijn zou je vervolgens de trafo's moeten wisselen en nogmaals meten. Het verschil van 0,3 V kan zowel door de trafo als door de versterker veroorzaakt worden.

Sander

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Vraagtekens; 14 of 18 Volt trafo
« Reactie #29 Gepost op: 28 December 2014, 19:27:03 »
@ Sander;

De metingen zijn inderdaad in onbelaste toestand gedaan, dus dat doen we t.z.t. nog eens over als de baan er ligt  ;).
Wel heb ik elke versterker zowel op de ene als op de andere trafo geprobeerd. Beide versterkers gaven identieke resultaten.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5