Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door janw
Vandaag om 01:07:52
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:06:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door dretsome
30 November 2025, 23:59:43
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
30 November 2025, 23:30:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
30 November 2025, 23:28:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 November 2025, 23:23:33
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
30 November 2025, 23:16:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 November 2025, 22:35:19
Zwederbaan door nighttrain1
30 November 2025, 22:30:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
30 November 2025, 22:06:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
30 November 2025, 22:01:13
losse onderdelen door Ferdinand Bogman
30 November 2025, 21:58:05
Eindstation Daarhuizen door DJV
30 November 2025, 21:55:48
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
30 November 2025, 21:18:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
30 November 2025, 21:08:18
Beierse Länderbahn locomotieven door sncf231e
30 November 2025, 20:53:22
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door Ronald Halma
30 November 2025, 20:49:25
Station Roodeschool door Jeroen95
30 November 2025, 20:44:47
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
30 November 2025, 20:38:36
Bf Kibronn door Benelux795
30 November 2025, 20:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
30 November 2025, 19:58:33
Bahnstrecke 5867 door gdh
30 November 2025, 19:55:26
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
30 November 2025, 19:38:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 November 2025, 19:36:12
Smeren, vet, olie, enz door Bahn-AG
30 November 2025, 19:14:02
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start door Peter J K
30 November 2025, 19:08:23
Speno ongeluk Stavoren 2010 door dh3201
30 November 2025, 18:37:54
strooisel C-rails door hervé
30 November 2025, 17:34:04
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door 1200blauw
30 November 2025, 17:30:50
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
30 November 2025, 16:49:22
  

Auteur Topic: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''  (gelezen 23299 keer)

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #30 Gepost op: 21 July 2015, 13:03:14 »
Ik zie mijn olieboot daar al rijden. Zou nog niet eens misstaan ook.  (y) Of mijn turquoise 1100 met Plan D sleep.... Die misstaat natuurlijk wel en zo hoort het ook!  ;D

Gr.

Edsko

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #31 Gepost op: 07 August 2015, 17:16:38 »
goedenmiddag

@Edsko ik zie mijn materieel ook al op jouw bakken rijden ;D

ik ben verder gegaan de afgelopen tijd.
Foto's uploaden lukt even niet. Maar ik denk dat t wel een beetje afkomt voor Eurospoor.
nu gaan we eerst even een weekje naar Zweden.

met vr gr
Dirk

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #32 Gepost op: 14 September 2015, 11:50:11 »
De 4 ringleidingen zijn nu gemaakt, 2 stuks van ruim 1m20 en 2 stuks van ruim 1m50.
Elke ringleiding bestaat uit gele draad van en is aan het einde gemarkeerd met rode en zwarte plakband.
De rode staat in verbinding met de voorste railstaaf van elk spoor.
De zwarte  staat in verbinding met de achterste railstaaf van elk spoor.
Probeer consequent elk stuk rail met een stuk draad te voeden, dan heb je nooit last van slechte klemcontacten (o.a. door oxydatie) bij de raillasjes.

Halverwege elke gele kabel zit een rode resp. blauwe aftakkabel (blauw = zwart) om de verbinding met de rails te kunnen maken.
Een laagdrempelige manier daarvoor is om een kroonsteentje te gebruiken, waarvan je de ene zijde gebruikt om alle kroonsteentjes met een draad door te verbinden, dus bijv. op deze manier:


Onderaan op de foto zie je hoe de doorverbinddraad de 4 contacten doorverbindt. Zorg ervoor dat die draad in elk schroefcontact goed contact maakt met het metaal van het kroonsteentje, zodat de kroonsteentjes goed met elkaar doorverbonden zijn. Daarvoor kun je bijv. een blank gemaakte draad nemen i.p.v. waar de isolatie nog op zit. Dat geeft extra zekerheid.
De kabel vanaf de ringleiding en die vanaf de rails kun je daarna in de bovenste contacten schroeven. Dan is dat allemaal met elkaar verbonden.

Hetzelfde doe je met de rode leidingen t.b.v. de voorste railstaaf van elk spoor. Gebruik daarvoor zo consequent mogelijk de juiste kleur of markeer de kabels met plakband in de juiste kleur. dat helpt later enorm bij het storing zoeken.

Ik neem altijd een iets langer kroonsteentje dan direct nodig is, om later eventueel nog een kabeltje erbij te kunnen schroeven, bijv. die vanaf de rijregelaar.

Bij de ST-16 pluggen moet je erop letten dat ze aan het juiste einde zitten: Rrrrrrechts Rrrrrrrrrrrood Grrrrrrrrrrroot.
D.w.z. dat de rode draad aan de rechterkant van elke bak aan het grote plastic deel van je ST-16 gemonteerd moet zitten, dus zo:


Dus: "rechts rood groot".

Aan de linkerzijde van bak of BB moet dat precies andersom, anders krijgen we kortsluiting. Daar moet de rode draad juist aan het kleine plastic stekkerdeel.

Nog even voor de duidelijkheid:
Links en rechts en voorste en achterste is geredeneerd vanaf de positie van toeschouwer c.q. deelnemer.
Dus als jij vóór je bak je trein staat te besturen, dan kijk je naar rechts naar je rechter BB. Daaronder steekt je ringleiding onder die BB uit met de rode draad aan het grote stekker gedeelte.
De dichtstbijzijnde railstaaf is de vóórste railstaaf die met rood verbonden is.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Als je vragen hebt stel ze gerust.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 12:28:49 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #33 Gepost op: 14 September 2015, 11:58:28 »
Mooi dat je dit doet Leen.  (y)

Dirk: kijk even in dit document. Daarin word het elektrische gedeelte ook uitgelegd, inclusief tekeningen. Specifiek voor jouw huidige wensen, kijk even naar hoofdstuk 3.2.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27006
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #34 Gepost op: 14 September 2015, 12:02:44 »
Leen, even wat opmerkingen bij je bericht. Die constructie met doorgeluste kroonstenen gebruik ik ook op plekken waar veel aftakkingen gemaakt moeten worden. Maar ik gebruik voor de lussen blanke draad, dat werkt iets eenvoudiger. Verder laat ik alle draden doorsteken. Dus de draden van de ene kant en de lussen aan de andere kant liggen onder beide schroeven naast elkaar. Dat geeft een grotere contactzekerheid.

Je hebt het over links en rechts. Dan hoop ik dat jullie onderling hebben afgesproken vanaf welke kant je dat bekijkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #35 Gepost op: 14 September 2015, 12:10:47 »
Ja, dat is een goede tip, Klaas.  (y) Dat monteert ook eenvoudiger, al moet hij wel eerst zijn draad blank maken. Ik heb de tekst een beetje aangepast, want het is idd eenvoudiger en beter.
Dirk zei wat moeite te hebben met het elektrisch gedeelte van zijn bakken en goed advies kan hij zeker gebruiken.

Links en rechts is geredeneerd vanaf de positie van toeschouwer c.q. deelnemer (tekst ook aangepast).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 12:29:45 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #36 Gepost op: 25 September 2015, 19:24:02 »
Hoi Dirk,

vanwege de klusdag volgend weekend heb je pb.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #37 Gepost op: 20 October 2015, 09:52:44 »
Goedemorgen

De laatste dagen heb ik veel gedaan en de bakken zijn bijna klaar voor Eurospoor.
De grootste klus is nu nog het ballasten.

met vr gr
Dirk

hier een paar foto's, ondertussen ben ik al verder alleen heb ik nog geen foto's gemaakt





Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #38 Gepost op: 20 October 2015, 10:33:19 »
 (y)

ziet er goed uit.
Is je water al gelukt?

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #39 Gepost op: 20 October 2015, 11:25:21 »
Mooi Dirk!!  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #40 Gepost op: 20 October 2015, 16:58:50 »
Zoooo! Daar is een hoop gebeurt!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #41 Gepost op: 20 October 2015, 20:48:52 »


Er is inderdaad veel gebeurd. Nog veel meer als op de foto's.
Het water is bijna klaar.
Alleen heb ik een probleempje; ik ben mn ballast kwijt ::).
dus het word denk ik deze keer zonder ballast.  :(

vr gr
Dirk


guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #42 Gepost op: 21 October 2015, 10:33:23 »
Ach, er wordt donderdag op 'grasland' ook nog ballast aangebracht....... Misschien is er nog genoeg over  ;)

W

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #43 Gepost op: 22 November 2015, 17:41:05 »
Ineens zijn we een maand verder.
Ik ben zo vrij geweest ook van deze module een filmpje te maken.
https://youtu.be/R-sm1hQGrzE

veel plezier ermee.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BNLS-Module: ''The Ontario Railway''
« Reactie #44 Gepost op: 22 November 2015, 17:50:09 »
Deze bak stond er op de vrijdag toch nog niet tussen?

Werner