Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baanbouw Rehausen2
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Silvolde
Vandaag
om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2
door
Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Geen wagon zonder lading - 2014
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Geen wagon zonder lading - 2014 (gelezen 9764 keer)
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Geen wagon zonder lading - 2014
«
Gepost op:
08 December 2014, 10:42:52 »
Ik kreeg weer eens zin om de werkzaamheden aan enkele van mijn goederenwagons te laten zien.
1 - Van O10 naar Ooooooo
Bijna iedereen die met Roco materieel rijdt naar duits voorbeeld zal wel eens de set 44002 hebben gezien. Deze set, die al sinds jaar en dag bestaat, is zeer praktisch voor het verwerven van wagons voor een goederentrein. Zelf destijds goedkoop ingeslagen heb ik er 4.
Een van de wagons in deze sets is van het type O10. Deze wagons, die gebouwd werden vanaf 1911 als O Halle, waren voor 15 ton laadgewicht bestemd. Het Roco model van deze wagon is al vrij oud, maar toch redelijk gedetailleerd. Het niveau is niet te vergelijken met het recentere Fleischmann model (bijv. 5260, 5261), en tevens lijken de afmetingen niet te kloppen. Waarschijnlijk waren er meerdere types die tot O10 werden genummerd bij de Deutsche Bahn.
Maar toch is van deze wagon veel te maken. Allereerst werd de plankenstructuur van de binnenwanden nagebeeld. Dit kan gedaan worden door gebruik te maken van Evergreen plastic strips. Daar ik me geen zorgen maakte over de exacte maten van de wagon koos is voor de nummers 142 (vierkant 1x1 mm) en 8406 (1.09 x 1.68 mm). De vierkant profielen werden gebruikt als deurposten en de onderste laag van beplanking (de bodem neemt een deel van de hoogte in beslag), de rechthoekprofielen beelden de overige planken na. De maten zijn bij vergelijking met de buitenkant goed getroffen
Daar deze wagon beladen wordt, werd niet de complete binnenkant bewerkt. Voor wagons die onbeladen rond gaan rijden moet dit natuurlijk wel rondom gebeuren. Ook werd met een hobbymes de naad van de deur aan de binnenkant nagetrokken. Nadat de lijm goed droog was, werd dit plakwerk nog met een stomp mesje nagetrokken om niet alles even netjes te maken, het moet eruit zien als verweerd hout, niet net plastic. De eerste verflaag werd gemaakt met Humbrol 26, een grijs-bruine tint. Na droging werd het geheel ingewassen met zwarte acryl verf.
De volgende stap was het zogenaamde dry-brushing, waarbij met een zo goed als droge kwast het geheel wordt overtrokken om hoger liggende delen in een lichtere tint weer te geven. Hier gebruikte ik grijs, zeer licht blauw en zeer licht roze. De buitenkant werd voorzien van een dun roze om de plastic glans weg te nemen. Het onderstel, evenals de deuren kregen een laag licht verdunt bruin-oranje om de roest weer te geven.
Als lading was een aangebroken hoop eierkolen bestemd. Als onderlegger werd een stuk schuimstof bewerkt (zie foto). Na het voorkleuren van dit inlegstuk bleek dat het, zeker vanaf een afstand al zeer veel op kolen leek, waarop ik besloot het zo te laten. De laatste 2 beelden laten duidelijk zien wat het resultaat is van dit werk. Telkens ter vergelijking het origineel en de bewerkte variant
gegroet,
Sander
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #1 Gepost op:
08 December 2014, 10:49:14 »
Sander, ik vind de wagen aan de buitenkant een beetje te wit uitgeslagen. Maar misschien ga je daar nog iets aan doen?
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #2 Gepost op:
08 December 2014, 11:22:42 »
En nou we toch 'kritisch' gaan doen:
Persoonlijk zou ik geen schuim (=gaatjes en kuiltjes) gebruiken om kooltjes (=bolletjes en hobbeltjes) weer te geven...
Op de foto lijkt het zeker wel OK.
Wellicht een laagje regelmatig korrelig materiaal (grof zand o.i.d.) erover?
Maar hoe dan ook ben je lekker bezig.
Overigens ben ik benieuwd naar welke verf (tubes) je gebruikt voor de weathering en waar die dan verkrijgbaar zijn en zijn ze duur?
Gelogd
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #3 Gepost op:
08 December 2014, 17:15:03 »
Zo, morgen weer verdere foto's, daar het licht het nu niet toestaat
Over de verf : De tubes verf komen uit setjes acryl- of waterverf die je kan kopen bij de Blokker (rond de € 3,-) . De kleuren die ik veel gebruik zoals bruin, zwart of wit koop ik in grote flessen bij , op dit moment, boekvoordeel voor ongeveer 4 euro per fles.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #4 Gepost op:
09 December 2014, 09:20:35 »
1bis - Van O10 naar Ooooooooooooo
Na nog een extra wasbeurt met bruin, nu hopelijk niet te wit. Tevens kwam er nog een lading chia-zaad (dure vervanging van maanzaad) overheen. Ik zie wat dat betreft niet veel verschil.
Nu o.a. de Fleischmann O10 en O2 enz....
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #5 Gepost op:
20 December 2014, 15:34:47 »
2 - Nog meer O-wagens
Hallo,
het bleek dat ik nog meer Roco O10 wagens had, waaronder een nog een ouder model. Daar deze wagons ook leeg zouden moeten kunnen rijden kregen die een volledig plankeninterieur. Ook Fleischmann heeft O10 wagens (5260, 5261). Deze hebben al een nagebeelde plankeninterieur. Natuurlijk kregen deze wagons een kleurbehandeling, als herinnering
1. Alle planken krijgen een grondlaag met Humbrol 29.
2. Inwassen met zwarte acryl-verf.
3. Inwassen van alle metalen oppervlakken met donkerbruin alsmede bruin gemengt met rood, ook acryl-verf.
4. 'droogborstelen' met grijs, roze en of lichtblauw.
5. Houten buitenkant inwassen met bruin.
2 Roco wagens
1 van de Fleischmann wagens
Fleischmann en Roco gezamelijk naast elkaar
De Fleischmann beladen met bouwstaalrollen
Nogmaals de Roco wagon half beladen met eierkolen
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
AlfaArjen
Offline
Berichten: 820
NS in het echt, FS in 1:87
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #6 Gepost op:
20 December 2014, 15:42:43 »
Mooi! Ik zou alleen wel wat verspreide kolen neerleggen op de open stukjes. Heb nog nooit gezien dat een wagen zo netjes beladen was
Gelogd
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #7 Gepost op:
20 December 2014, 20:00:54 »
3 - Nogmaals O, nu O02
Eerder dit jaar had MTE een aanbieding van een set wagons type O02 van Fleischmann. Deze wagons zijn nogal zwart verweerd, duidelijk een teken dat ze bedoeld zijn voor het vervoer van kolen in al zijn varianten.
Met wat plastic, schuim, maanzaad-surrogaat en wat verf kwam daar de ladingsinzetten.
en hier gemonteerd.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Thai-Bundesbahn
Offline
Berichten: 5656
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #8 Gepost op:
21 December 2014, 10:53:01 »
Netjes gedaan die eierkolen. Nu even een foto op de baan met een loc ervoor.
Gelogd
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #9 Gepost op:
28 December 2014, 15:57:39 »
4 - Op de Amerikaanse/Britse tour
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het voor de geallieerde troepen die West-Europa binnenkwamen niet makkelijk om weer snel een werkende treindienst op gang te krijgen. Grote delen van het spoorwegnet waren onklaar gemaakt, om nog maar te zwijgen over werkend rollend materieel. Om dit op te lossen brachten destijds de Amerikanen hulp door massaal goederenwagons en locomotieven te produceren en deze in bouwpakket naar Europa te versturen. De goederenwagens waren in eerste instantie voor de Britten bedoeld, waardoor ze aan een kleiner profiel van vrije ruimte moesten voldoen. Deze wagons zijn dus smaller dan de continentale equivalenten. Een van de types was een platte wagen met lage zijkanten en 2 2-assige draaistellen. Na de oorlog waren nog enkele tientallen tot honderden in onder andere Duitsland aanwezig. Dit type, met de Duitse benoeming XXto90, werd al snel overbodig en ruim voor begin van Tijdperk 4 waren deze wagons van de Duitse sporen verdwenen.
Fleischmann maakt al jaren een wagon van het type XXto90, onder het artikelnummer 5262. Ik kocht deze wagon 2
e
hands en besloot deze als volgende onder handen te nemen. De plankenbodem en -wanden waren meer van hetzelfde zoals hier beschreven, maar de draaistellen zorgde ervoor dat de wagon moest worden gedemonteerd om het volledig te kunnen verouderen.
De assen kregen een laag Humbrol 113 'chocoladebruin' om de roest uit te beelden. De loopvlakken werden weer vrijgemaakt, om geen verf op de rails achter te laten. De draaistellen kregen eerst een laag donkerbruine acrylverf, gevolgd door ongemengt bruin en de veren werden met lichtgrijs bestreken. De buffers kregen een paar vlekken onverdunde zwarte acrylverf om glimmend vet uit te beelden.De kraanhaken aan de zijkanten werden met Humbrol 24 'geel' geaccentueerd en het remwiel kreeg een laag 33 'zwart'.
Als lading kwam gegalvaniseerde staalkabel naar voren. Deze werd gemaakt van gegalvaniseerde tuindraad 0,5 mm uit de bouwmarkt gebonden met 0,4 mm messingdraad. Met een gewicht van tussen de 12 en 15 ton lijkt me dit een aangewezen lading voor dit type wagens.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #10 Gepost op:
28 December 2014, 16:11:58 »
Dag Sander,
Informatief draadje. Doorgaan hoor.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
NS264
Offline
Berichten: 8997
Het leven op de weg.
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #11 Gepost op:
28 December 2014, 21:30:30 »
Ik heb ook wat wagonladingen op stapel staan.
Ik lees mee.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2109
MSc Micro-Electronics
Re: Geen wagon zonder lading - 2015
«
Reactie #12 Gepost op:
06 January 2015, 15:09:43 »
5 - Bijna uitgerangeerd
Roco brengt al sinds jaar en dag verschillende modellen uit van de universele hoge boord wagens met eerste bouwjaar 1952. Deze wagens waren door heel (west-)Europa te vinden en niet alleen bij onze oosterburen. Als UIC type E(a) bleef deze wagon tot zelfs in de jaren '90 nog wel aanwezig op de buitenlandse spoorwegnetten.
Als voorbeeld voor deze actie gold Roco set 45957, bestaande uit 3 wagons type E van de ÖBB, Tijdperk 4/5. Zeker in tijdperk 5, na 1990 waren deze wagons vaak aan het einde van hun latijn. Daarom werden deze wagons eens stevig vervuild.
Wat vervoer je nu in wagons die bijna schrootrijp zijn ? Schroot natuurlijk.
Een man die al jaren in Houten op de beurs staat maakt inlegladingen schroot bestaande uit allerlei, vooral echter onderdelen van gesloopte (Märklin) loks en wagons. Op zichzelf zijn deze ladingen vaak al in een roest/rode kleur uitgevoerd (denk airbrush of spuitbus), maar zo uniform is zelfs schroot niet.
Enkele onderdelen in de hoop kregen daarom een laagje Humbrol verf in kleuren uiteenlopend van grijs tot zwart en allerlei tinten blauw. De onderstaande ladingen hadden al een 'verschrotingshandeling' ondergaan, zoals beschreven onder de foto.
Daarna werd het geheel zwaar verschroot met het gebruik van verdunde en onverdunde acrylverf in lichtbruin, donkerbruin, oranje, donkergrijs en meestal nat in nat of als drybrush. (met z.g.a. droge kwast). In een van de wagons gezet ziet het er dan zo uit
en hier nog een keer gezamenlijk onder elkaar.
Zo zie je, schroot kan heel interessant zijn als lading.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
NS264
Offline
Berichten: 8997
Het leven op de weg.
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #13 Gepost op:
06 January 2015, 22:32:09 »
Bij metaalbedrijven heb je vaak van die afvalbakken bij de metaal freesmachines met geslepen metaalrestanten.
Misschien leuk om eens een graai te doen en er een geknipt schrootlading van te maken.
«
Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 22:34:38 door KoenF.
»
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5925
Re: Geen wagon zonder lading - 2014
«
Reactie #14 Gepost op:
07 January 2015, 00:00:31 »
mooie lading zo
En de XX is volgens mij door fleischmann ook voor de oudere railreiniger gebruikt
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Geen wagon zonder lading - 2014