Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33

Auteur Topic: Conrad wisselmotor gaat maar 1 kant op  (gelezen 6831 keer)

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
Conrad wisselmotor gaat maar 1 kant op
« Gepost op: 05 December 2014, 22:26:20 »
Na een uur prutsen en diverse topics te doorlopen hebben toch maar even zo de vraag. Ik heb een Tillig wissel uitgebouwd van een modulebak en op een testbaan/plaat aangesloten op Digikeijs 4018. Ook de wisselmotor interface tbv conrad wisselmotor er tussen gezet. Snel en eenvoudig kunnen programmeren via Multimaus en alles werkte. Wissel gaat naar links/rechts en geen sluiting. Ook de loc rijdt er zeer netjes overheen (Het betreft hier Tillig wissels nieuwe generatie).

Vervolgens zelfde wissel terug in baan ingebouwd maar wissel gaat maar 1 kant op. Wat zie ik over het hoofd/doe ik fout? Ik heb verder geen kortsluitingen in mijn modulebaan. Wisselmotor doet het ook gewoon en ook de decoder heeft de juiste preset (8xwisselaandrijving motor) ?

aansluitingen ; geel naar puntstuk, twee bruine bij elkaar (zwarte draad nu) en naar wisselmotor interface, rood naar wisselmotor interface, twee blauwe naar respectievelijk linker/rechterrailstaaf. Het vreemde is dus dat als ie uitgebouwd is e.e.a. gewoon werkt.

gr
Teun

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Conrad wisselmotor gaat maar 1 kant op
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2014, 01:22:22 »
Teun,
is het niet zo det de DR4018 geschikt is voor wisselspoelen (dwz 3 draden een common, afbuigend en rechtdoor)?
De conrad motor heet maar twee draden een common en twee diodes die of de positive of de negatieve fase doorgeven aan de motor.
Kijk even op mijn webpagine http://www.modelbaan.ath.cx/wissels/
Daar zie je dit plaatje:

En de bijbehorende uitleg.

Zo op het eerste gezicht denk ik dat deze motoren niet geschikt zijn voor de DR4018, of andersom.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2014, 07:11:25 »
Hallo Piet en Teun,

Teun,
is het niet zo det de DR4018 geschikt is voor wisselspoelen (dwz 3 draden een common, afbuigend en rechtdoor)?
De conrad motor heeft maar twee draden een common en twee diodes die of de positive of de negatieve fase doorgeven aan de motor.
Zo op het eerste gezicht denk ik dat deze motoren niet geschikt zijn voor de DR4018, of andersom.

De DR4018 is wel degelijk ook geschikt om de Conrad wisselmotor aan te sturen, maar dan wel in combinatie met het DR4101 Wissemotor Interface. En die heeft Teun (gelet op zijn foto's) er ook tussen zitten.

De DR4018 dient met Preset 6 (CV47 = 6) of Preset 13 (CV47 = 13) ingesteld te worden:

Hierbij ook de link naar de DR4101 van Digikeijs:

> http://www.digikeijs.nl/dr4101-wisselmotor-interface.html

Citaat uit de webpagina:

Citaat
Deze wisselmotor interface kan gebruikt worden om een uitgang van de DR4018 wisseldecoder geschikt te maken voor het aansturen van een wisselmotor zoals bijvoorbeeld de Conrad Wisselaandrijving 219999.

Dat moet dus kunnen werken zoals Teun ook al had geconstateerd op zijn testbaan/plaat.

Helaas heb ik zelf geen DR4101 thuis liggen en kan dus hier niets uittesten... :'(

Maar aangezien de DR4018/DR4101 combinatie van Teun "uitgebouwd" wel werkt, moet er iets anders aan de hand zijn:

- Gebruik je dezelfde DR4018 als die je op de testbaan/plaat had aangesloten?
 - Heb je de juiste Preset (weer) goed ingesteld?
 - Zit er toevallig nog een stukje isolatiemantel tussen de aansluitklemmen van de DR4018 of de DR4101 waardoor de draadkern van één van de aansluitdraden geen contact maakt?
 - Heb je de diodes in de definitieve opstelling onder de baan wel antiparallel geschakeld?

Ik ga er nog even verder over nadenken...

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 December 2014, 11:00:15 door Bert_Apd »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2014, 09:54:24 »
- Heb je de diodes in de definitieve opstelling onder de baan wel antiparallel geschakeld?
De diodes zitten vast aan de bruine draden, die zitten dus vanzelf antiparallel.
Waarom het niet werkt zou ik ook niet weten, is op afstand moeilijk te zien.
Je zou eens twee leds antiparallel kunnen aansluiten in plaats van de motor, om te zien of hij wel ompoolt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2014, 10:31:42 »
Aantal fouten die ik kan bedenken.

De decoder stuurt om een of andere reden maar 1 signaal. Om te testen, sluit een lampje (of wissel met spoel of led+ weerstand, keert op polariteit) aan op de decoder, kan je deze beide laten oplichten?

Eén draad met diode zit niet. Knip de diodes af en voeg de beide bruine draden gelijk de DR4101 in.

Draadje tussen de decoder en de DR4101 zit niet goed. Wissel de twee zwarte draden tussen de Dr4101 en de decoder eens om. Gaat de wissel nu alleen nog de andere kant op? Zo ja, die draadjes vervangen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2014, 11:03:40 »
Als je de diodes afknipt werkt de eindafschakeling niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

PietB

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2014, 11:10:33 »
Leg dat eens uit Klaas?

@Bert: dat met die DR4101 had ik inderdaad niet opgemerkt.
Slecht gelezen, Teun had het wel gemeld.

grt Piet.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2014, 11:19:36 »
Dat is waar, niet aan gedacht. De ene bruine draad wordt afgeschakeld de ene kant op en de ander de andere kant op. Maar bij gebruik van een decoder met puls uitgang niet heel nodig.

Andere test voor de diode, draai de draden van de wisselmotor in de DR4101 om. Gaat de wissel nu nog steeds maar dezelfde kant op om maar nu met de andere toets op de centrale?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2014, 11:22:49 »
Piet, dat kan ik aan de hand van jouw tekeningetje:

In de aandrijving zit in serie met elke diode nog een eindcontact.
Stel dat op de bovenste aansluiting de plus komt, dan loopt de stroom via de onderste diode naar de motor, de motor gaat rechtsom. Aan het eind van de slag gaat het contact in serie met de diode open, en de motor stopt.
Zet je nu de min op de bovenste aansluiting, dan loopt de motorstroom door de bovenste diode, de motor loopt linksom, sluit eerst weer het contact in serie met de onderste diode. Aan het eind van de slag gaat het contact in serie met de bovenste diode open, de motor stopt.

Als je de diodes er tussenuit knipt, dan is altijd één van de contacten gesloten, dus zal de motorstroom pas stoppen als de spanning wordt weggenomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2014, 11:38:52 »
Wat ook nog mogelijk is, is dat wanneer je hem onder de baan schroeft, de afschakelcontacten niet meer sluiten doordat b.v. de behuizing van de aandrijving wat onder spanning komt te staan. Of, dat de aandrijving zijn hele slag niet kan maken.

De mechanische uitvoering van de eindafschakeling is niet wat je zegt helemaal je van het ;)

Maarr... met de DR4018 op Preset 13 heb je die ook niet nodig (dus ook de diodes niet). De 4018 stuurt dan net als bij een spoelenwissel, een tijdsbegrensde puls uit, waarbij de PWM van de uitgang behouden blijft.

Grtzz,

Karst

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2014, 11:54:08 »
Wat ook nog mogelijk is, is dat wanneer je hem onder de baan schroeft, de afschakelcontacten niet meer sluiten doordat b.v. de behuizing van de aandrijving wat onder spanning komt te staan. Of, dat de aandrijving zijn hele slag niet kan maken.

Inderdaad, dat kan nog wel eens gebeuren met de conrads... Ik heb ze destijds met dik dubbelzijdig tape vastgezet. Bij sommige dan nog twee kleine schroefjes in het hout maar niet te strak vast zetten. Dan vervormt het ding niet echt.

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

PietB

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2014, 12:45:56 »
Piet, dat kan ik aan de hand van jouw tekeningetje:
Als je de diodes er tussenuit knipt, dan is altijd één van de contacten gesloten, dus zal de motorstroom pas stoppen als de spanning wordt weggenomen.
Ja dat is duidelijk, nooit aan gedacht.
Bedankt.

grt Piet.

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2014, 15:18:22 »
Iedereen superbedankt voor alle tips  (y). Daar kan ik wat mee.

Werkvolgorde zal zijn;

-preset 6 opnieuw instellen
-indien het niet werkt draden interface andersom proberen om te kijken wat ie dan doet/ draden kern wat verder afstrippen. Wellicht te kort gehouden.
-Wisselmotor even loshalen...behuizing staat volgens mij ook iets onder spanning dus wellicht te stak geschroefd.
-Preset 13 gebruiken en diodes afknippen om te kijken of het dan werkt.

Kortom, ik heb genoeg ideeen om weer verder te kunnen. Uiteraard laat ik nog even weten wat de oorzaak was.

gr
Teun

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2014, 16:00:55 »
Hallo Teun,

aansluitingen : geel naar puntstuk, twee bruine bij elkaar (zwarte draad nu) en naar wisselmotor interface, rood naar wisselmotor interface, ....

Kijk voor de zekerheid eerst nog eens even of de "twee bruine bij elkaar" wel allebei contact hebben met elkaar....

Je weet maar nooit....  ::)

Jammer genoeg zit er geen foto bij hoe de aansluiting(en) gedaan zijn op de wisselmotor zelf... kroonsteentje?

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 06 December 2014, 16:02:54 door Bert_Apd »

Langstraatspoorlijn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2014, 14:23:55 »
Thanks iedereen. Probleem is opgelost. Had dus alles op de testplaat werkend gekregen en heb daarbij het wissel gebruikt dat ook op de modulebak lag. Ik had echter een nieuwe wisselmotor gebruikt. Bij het terugbouwen van het wissel heb ik weer de oorspronkelijke wisselmotor aangesloten. Daar zat nu het probleem. Deze blijkt gewoon defect te zijn (nieuw uit verpakking). Ik heb een nieuwe gepakt en deze gaat mooi om.

Soms is de oplossing zo voor de hand liggend. Zal inwendig in de wisselmotor iets niet goed zitten.  Ga nu snel verder om de overige 30 wissels aan te sluiten. Met het druilige weer buiten een mooie tijdsbesteding.  :)

Overigens soldeer ik alles en zet er krimpkous overheen. Aan slechte verbindingen kon het dus niet liggen
gr
Teun