Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39

Auteur Topic: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen  (gelezen 30279 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: NS voornemens om 60 Flirts te bestellen
« Reactie #90 Gepost op: 26 December 2014, 00:13:05 »
Ik blijf erbij dat de hele serie DD AR en eventueel een deel DDM-1 naar DDZ had moeten worden omgebouwd, maar dat is in deze discussie niet aan de orde.
Aan de buitenkant zijn DDAR en DDM-1 aardige broertjes, maar technisch gezien zijn ze totaal verschillend.
DDM1 heeft alleen een pneumatische rem, DDAR een ElektroPneumatische rem.
DDAR haalt zijn voeding voor de rijtuigen van de Elok/mDDM, DDM-1 van een omzetter in de stuurwagen en zo valt er nog veel meer op te noemen...

Als je dan bedenkt dat DDZ voornamelijk In- en Exterieur technisch is opgeknapt en aan de elektrische installatie weinig veranderd is, kun je bedenken dat het project niet ingericht is om technisch afwijkende bakken totaal om te bouwen en aan te gaan passen. Hebben we het nog niet over wat dat zou moeten kosten...

Verder zijn na de ombouw naar DDZ geen motorwagens meer over, en is er voor gekozen om geen 1700'en te gaan gebruiken vanwege het afwijkende karakter daarvan. Immers is een lok veel duurder in onderhoud, onhandiger in gebruik en vergt dat extra opleiding voor rijdend en onderhoudend personeel.

Een leuk idee, maar waarschijnlijk is dat net zo duur als 60 Flirts aanschaffen ;)

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 26 December 2014, 08:34:32 »
Dat dubbeldekkers het IC verkeer in zouden gaan, wist men bij de planning ook wel. De verlenging van 4tjes naar 6jes is funest voor de snelheid van die troep, de motorbakken stonden en staan met 4tjes al regelmatig te springen in het spoor.
Wat is dat nou weer voor een onzin? Met beleid, en zeker met vochtig weer is dat helemaal niet nodig. En de DDZ VI haalt prima de rijtijden.  :P Maar het staat zeker lekker populistisch, zulke B*ll Sh*t uit te slaan...?  ::) (waar ken ik dat ook alweer van......)

« Laatst bewerkt op: 26 December 2014, 08:36:18 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

André82

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 26 December 2014, 08:41:17 »
Wat is dat nou weer voor een onzin? Met beleid, en zeker met vochtig weer is dat helemaal niet nodig. En de DDZ VI haalt prima de rijtijden.  :P Maar het staat zeker lekker populistisch, zulke B*ll Sh*t uit te slaan...?  ::) (waar ken ik dat ook alweer van......)
En zo zie je het verschil tussen een echte machinist en een krukkendraaier ;-)

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #93 Gepost op: 26 December 2014, 09:26:01 »
Een VIRM is ook geen stoplicht sprinter. De DDZ VI matcht daar vast redelijk goed mee. Er is toch eerst behoorlijk proef gereden met DDZ VI om daar de praktijk rijtijden en rijkwaliteit van te testen. Ja, DDZ VI is langzamer dan DDZ IV. Maar ze zijn dan ook niet bedoeld voor in Sprinter series, dus daarin moet ook niet met ze geprobeerd worden de rijtijden te halen ........
« Laatst bewerkt op: 26 December 2014, 13:41:30 door Michel van den Hof »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 26 December 2014, 11:32:35 »
Blij om te horen dat er ook machinisten zijn die er wel fatsoenlijk mee kunnen rijden, maar nota bene NS zelf heeft besloten dat DDZ-VI niet planmatig in de stoptreindienst mag rijden. Vanwege de te grote kans op vertragingen...

Thom

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 26 December 2014, 11:43:57 »
Maar dat is toch niet zo gek, elke trein is ingelegd met de rijeigenschappen van het materieel wat erin moet gaan rijden.
Als je een DDZ-VI on een trein laat rijden die is gelegd is met de eigenschappen van een SLT ga je dat in de verste verte niet halen natuurlijk. Als je die gewoon in zijn eigen treinen laat rijden waarvan de rijtijden erop afgestemd zijn is er niks aan de hand.

Een TD-10 hoef je ook niet een trein te laten rijden die ingelegd is met de karakteristieken van een SLT :p

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #96 Gepost op: 26 December 2014, 11:52:14 »
Ik mocht eens met een V-IRM 6 in de 4000 naar Amsterdam... Dat materieel is ook niet bedoeld voor sprinterdiensten, dus te Amsterdam onmiddellijk geruild voor een SLT. DDZ VI is niet rap, maar voldoet prima. Ik ben slechts 1 keer redelijk de vertraging ingegaan omdat het tussen Deurne en Helmond zo verschrikkelijk glad was dat ik niet meer dan 10% tractie kon geven. Maar dat was met elk ander materieel waarschijnlijk ook zo geweest. Wel heb ik het idee dat met de mDDM duwend i.p.v. trekkend hij minder snel aan het doorslaan gaat. Maar met een beetje beleid zoals Joop al aangeeft slipt er helemaal niks (y)

henk

• Online Online
« Reactie #97 Gepost op: 26 December 2014, 11:53:10 »
Ik durf in twijfel te trekken of het verschil tussen afschaffing OV studentenkaart en uitbreiding naar MBO echt zo groot is. Sowieso, ik denk dat MBO een veel grotere druk op het regioverkeer legt dan op het middellange afstandsverkeer per trein. Verder zal de huidige lichting studenten hun studie af blijven maken en is, met dank aan de studenten OV kaart, de mogelijkheid tot parkeren rondom HBO en Universiteiten praktisch onmogelijk geworden. Ik zie dat aan mijzelf, ik heb geen OV meer, auto is sneller en goedkoper, maar je kan hem nergens kwijt (ja, bij een of andere parkeerplaatsmelker die er 3 of 4 euro voor vraagt). Dus je zal dit echt niet direct merken, mensen die begonnen zijn willen toch hun studie afmaken.

Maar er is dus ieder jaar een nieuwe lichting studenten. Toen de studentenkaart werd ingevoerd, werkte ik op een universiteit en het effect was groot op de beslissing van studenten of en zo ja wanneer ze op zoek gingen naar een kamer. Studenten bleven gemiddeld langer thuis wonen en kwamen dus gemiddeld langer per trein dan ze zonder ov-kaart hadden gedaan. Een groter deel dan voorheen bleef sowieso thuis wonen. Afschaffing had denk ik het omgekeerde effect gehad, geheel los van het MBO-verhaal. Was dus ook niet erg slim geweest in verband met de kamerproblematiek in een deel van de studentensteden. Had dus per saldo ook geen bezuiniging opgeleverd in verband met de hogere beurzen die uitwonende studenten krijgen, aldus het CPB.

Maar mijn vraag staat nog altijd. Als er niets onverwachts is gebeurd zoals wordt beweerd en NSR dus al langer weet hoeveel materieel er nodig is, waarom hebben ze dan niet alle noodzakelijke stoppers in de laatste aanbesteding ondergebracht? Als het spul niet snel noodzakelijk zou zijn, waarom zou NSR dan eigenlijk van een aanbesteding willen afzien?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #98 Gepost op: 26 December 2014, 12:08:44 »
Ja, DDZ VI is langzamer dan DDZ IV. Maar ze zijn dan ook niet bedoeld voor in Sprinter series, dus daarin moeten ze ook niet geprobeerd worden de rijtijden te halen ........
Het is de bedoeling om alle dubbeldekkers uit de sprinterdiensten te halen. Heeft niks met de rijtijden te maken, maar met de snelheid van in- en uitstappen. Dat er nu nog DDZ's als sprinter rijden is een overgangsmaatregel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

renew

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 26 December 2014, 12:58:58 »
Mag je volgens de regels dan niet zelf bepalen wat je waar besteld / koopt zoals in dit geval? het is toch raar dat als je in dit geval een getest en beproeft model wilt hebben wat ook nog eens snel geleverd kan worden niet zou mogen. Moet je bij een aanbesteding dan altijd voor de goedkoopste gaan of mag je ook uitsluiten van deelname?
 Lijkt mij richting de hobby ook leuk. Wil je een 1200 kopen en je wilt een . laten we zeggen, lima, een roco moet kopen.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 26 December 2014, 13:00:26 »
Maar mijn vraag staat nog altijd. Als er niets onverwachts is gebeurd zoals wordt beweerd en NSR dus al langer weet hoeveel materieel er nodig is, waarom hebben ze dan niet alle noodzakelijke stoppers in de laatste aanbesteding ondergebracht? Als het spul niet snel noodzakelijk zou zijn, waarom zou NSR dan eigenlijk van een aanbesteding willen afzien?
Als men het materieel niet nodig had gehad, dan had men nooit de intentie gehad om de Flirts aan te schaffen via onderhandse gunning.
Van welke aanbesteding bedoel je dan dat had men dan van af willen zien ?

De aanbesteding SNG is er simpelweg oa om DDZ door te schuiven naar de IC diensten en SGM af te lossen.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #101 Gepost op: 26 December 2014, 13:46:33 »
Natuurlijk is DDZ in de Sprinter series een tijdelijk iets. Alleen bedoelde ik dat een DDZ IV de bedoelde rijtijden wel haalt, maar een DDZ VI niet. Dat moet ook niet verwacht worden, want de karakteristiek is meer in de lijn met een VIRM.

Blenderette

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 26 December 2014, 14:27:54 »
Voor de liefhebbers en -hebsters is hier de folder van Stadler over de FLIRT van Abellio:

http://www.stadlerrail.com/media/uploads/factsheets/FLIRT_Abellio_d.pdf

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 26 December 2014, 15:28:26 »
Mag je volgens de regels dan niet zelf bepalen wat je waar besteld / koopt zoals in dit geval? het is toch raar dat als je in dit geval een getest en beproeft model wilt hebben wat ook nog eens snel geleverd kan worden niet zou mogen. Moet je bij een aanbesteding dan altijd voor de goedkoopste gaan of mag je ook uitsluiten van deelname?
Omdat de aandelen van NS in handen van de staat zijn, gelden hier ook de eisen voor bedrijven in deze sector, dat een bestelling boven een x-bedrag aanbesteed moet worden. Je moet niet voor de goedkoopste gaan, uitsluiten mag om sommige redenen ook, maar dat moet je allemaal wel van tevoren in je aanbesteding vermelden. Je mag dus niet eerst zeggen dat je de goedkoopste wil, en als het je niet bevalt dan toch wat anders kiezen. Dat moet je voor die tijd bedenken.
NS beroept zich om een aantal redenen op urgentie en wil daarom direct bestellen zonder aanbesteding. Daardoor kan het materieel al in 2016 op de baan komen i.p.v. anders 2018 (SNG). Redenen zijn o.a. de uitbreiding i.p.v. inperking van de OV-kaart (en zie de rest van de discussie, o.a. onderaan p.2)

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 26 December 2014, 15:45:06 »
 Lijkt mij richting de hobby ook leuk. Wil je een 1200 kopen en je wilt een . laten we zeggen, lima, een roco moet kopen.

Groet René
Miljoenen uitgeven op kosten van de staat is toch net iets anders dan tweehonderd euro van je eigen geld uitgeven aan een modeltrein. Die aanbestedingen zijn om corruptie van- en geldverspilling door de staat tegen te gaan.