Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Goederenwagons naar Westerbork  (gelezen 12698 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #30 Gepost op: 20 April 2015, 08:39:22 »
Verrijk mij kennis, Wim. Wat is er mis met dat remmershuis?


Fleischmann 535801. Foto: Modellbahn-fokus.de


Fleischmann 5366. Foto: Condorspoorwegen.nl

Is het bovenste model onjuist?

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #31 Gepost op: 20 April 2015, 09:03:36 »
Om het lekker lastig te maken: Beide modellen zijn correct en hebben het remhuisje dat eigenlijk op de wagons in Westerbork zou moeten zitten.

Ook de versie met het kleine remhuis en de extra verstevigingen is een bestaand type, maar die aanpassingen zijn na de oorlog gedaan.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2015, 09:05:31 door ivanzon »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #32 Gepost op: 20 April 2015, 09:53:26 »
Klopt, het achterste deel van het remmershuisje (zijde van het wagendak), waar zich de handremspindel bevindt, had last van tocht en lekkage. Om die problemen tegen te gaan en omdat er toch geen remmers meer meereden besloot de Bundesbahn het remhuisje te verkleinen tot alleen het deel boven het rembordes. Uiteindelijk werden de remmhuisjes helemaal verwijderd.

Op de foto's van de Fleischmann modellen zie je de complete remmershuisjes én het ontbreken van de stalen verstevingsprofielen op de zijwanden om vervorming van de bak tegen te gaan.
Juist zo als deze modellen hadden de Westerborkwagens er nu uit moeten zien.
Ik weet, het grote publiek heeft geen idee, maar het had voor hetzelfde goed gekund. Helemaal als je bedenkt dat Westerbork is geadviseerd over de aanschaf van de wagens door de Duitse spoordeskundige Alfred Gottwaldt, bekend van vele boeken en verbonden aan het DB Museum, vind ik het gewoon een beetje teleurstellend...

Grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 20 April 2015, 09:59:57 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #33 Gepost op: 20 April 2015, 12:16:35 »
Op 16 augustus 1938 gaf het Reichsbahn Zentralamt Berlin opdracht tot ombouw van de remmershuisjes van de gesloten goederenwagens van het type “Karlsruhe”. De tekening die bij deze werkzaamheid hoort is Zeichnung DRB Fw 631.24.023.00.16 Beiblatt 1 (1. Ausgabe). De tekening toont dat het hier om het inkorten van het remmershuisje gaat.

Een “Karlsruhe” is een Verbands gesloten goederenwagen (A2) met remmershuisje en uitgerust voor het transporteren van personen. De twee Westerbork wagens zijn ook Verbands goederenwagens van het type A2. Die zonder handrem is een “München” of “Kassel”.

De reden voor de ombouw was dat het door schuiven en trillen van het remmershuisje het dak van de wagen doorschuurde en dat dak daardoor lek raakte. Dit te repareren was bewerkelijk omdat eerst het remmershuisje afgenomen moest worden om er bij te komen.

Mijn bron hiervoor is het artikel van Wolfgang Diener “Vereinfachung des Bremserhauses bei gedeckten Güterwagen des Gattungsbezirks Karlsruhe 1938” in “Kupplung Zeitschrift für Wagenfreunde” nr. 82 van maart 2012 p. 6.

De hierboven getoonde Fleischmann 5366 is overigens geen Verbands A2 maar een pruisische IId8 gesloten goederenwagen en heeft dan ook een pruisisch remmershuisje.

Vroeg in de jaren tachtig vroeg ik mij af of modellen van Verbands A2 met hoekversterkingsbalken - in de vorm van een (omgekeerd) cijfer zeven - bij Reichsbahnversies authentiek waren. Ik heb toen vele foto’s in boeken bekeken en de vroegste foto met de balken die ik toen vond, was uit 1938. De versterkingsbalken in Westerbork hoeven dus niet fout te zijn.

Er is dan ook wat deze twee kwesties betreft geen reden om kritiek op Alfred Gottwaldt te hebben.

Als op de wagens in Westerbork G10 staat, is dat natuurlijk wel helemaal fout. G10 is een DB aanduiding.

Met vriendelijke groet,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #34 Gepost op: 20 April 2015, 12:58:20 »
volgens mij waren er 3 catagorien

-1 laenderbahnen - 1878 - 1910 - gattung hannover/magdeburg/stettin = G
-2 verband           - 1910 - 1924 - gattung kassel en muenchen  =G + Gh
-3 austausch        - 1924 - 1933 - gattung Kassel = Gr

Gattung Karlsruhe was verzamelgattung voor wagons Musterblatt A2 welke eind jaren 30
met Endfelder-Diagonalstreben voorzien werden en deels Fakultativwagen werden -
betekend voorzien van Heizleitung Troepentransporten
Is dus denk ik uitgesloten dat deZe wagon ingezet is voor deze bizarre vorm van transport
mochten de grens niet over

hele thema beetje bizar
toen ik eind jaren 60,begin jaren 70 bij ouders op balkon zat reed iedereen door
met dodenherdenking,nu na 70 jaar is het bij RET en NS verplicht te stoppen
zal slechte geweten zijn denk ik,de Gestapo had het nergens zo makkelijk als hier  ::)
vertelde jaren geleden een oude officier,had iedereen in NL een mobieltje gehad,was
er zeker niemand overlevend geweest.en de NS rekende braaf af met de duitse bezetter
per vervoerde gevangene-klaarblijkelijk geld is geld,altijd al NL kenmerk geweest
je kan je alleen maar ervoor schamen

de wagons die er gebruikt voor werden waren dus zeker 30 jaar oud,waarsch zelfs ouder
en zonder enig comfort
voor de 1e wereldoorlog hadden sommigen ronde kolenkachel
voor soldaten vervoer
voor de 2e wereldoorlog werden dit bremen/oppeln ook met kolenkachel en klapbedden
na 2e wereldoorlog door DR ost zelfs als nieuwbouw Gs zo doorgebouwt 
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #35 Gepost op: 20 April 2015, 22:36:16 »
Het probleem is niet zo zeer dat er nu foute remmershuisjes op deze wagens zitten, maar dat er destijds foute lieden in die  remmershuisjes zaten die niets ondernamen om deze treinen tegen te houden.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #36 Gepost op: 20 April 2015, 22:48:47 »
Stompzinnige opmerking.

Los nog van de achterlijke generalisatie dat iedereen die in die remmershuisjes zat, per definitie fout was omdat ze niks deden. Vingerwijzen heeft geen zin, als je niet in exact de zelfde omstandigheden hebt verkeerd. Het is zo makkelijk te roepen dat mensen meer hadden moeten doen. Maar ik kan ook heel goed begrijpen dat de meerderheid van de mensen die met dit soort dingen in aanraking kwam, er voor koos weg te kijken. Dat wordt nu heel negatief beschouwd. Maar als je zelf al rottigheid genoeg hebt en moeite hebt om een beetje een gewoon leven vol te houden, dan zijn er maar weinig die ook nog eens het leed van anderen op hun schouders nemen. Dan mag je niet 75 jaar later al die mensen als fout wegzetten.

Toen ik tweedejaars Journalistiek was, hadden we college over de Nederlandse pers ttv WO II. En dat de overgrote meerderheid van de Nederlandse journalisten gewoon bleef werken. Ook onder Duits toezicht. Toen de docent vroeg wie van ons zijn werk als journalist zou staken in dergelijke omstandigheden, staken drie of vier van de ongeveer zestig studenten hun vinger op. Mensen proberen zich altijd zo goed en zo kwaad als het gaat aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Dat mag je met achterafkennis niet wegzetten als laf fout.

Overigens was ik toen een van die studenten die zijn vinger op stak. Maar ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of ik nu nog steeds zo principieel zou zijn...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 20 April 2015, 23:02:40 door NS8714 »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #37 Gepost op: 20 April 2015, 23:09:12 »
Het gaat er in Westerbork niet om dat er volstrekt historisch verantwoorde goederenwagens staan.Het is daar namelijk geen spoorwegmuseum.De bedoeling is om duidelijk te maken dat er een goed georganiseerde organisatie was die het mogelijk maakte dat het overgrote deel van de Nederlandse Joden van wie de voorouders reeds enige eeuwen in dit land woonden soepel en zonder veel tegensputteren voor goed verdwenen.Deze goederenwagens waren onderdeel van van het systeem om het meest mensonterende deel van deze operatie aan het oog van de medeburgers te onttrekken.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #38 Gepost op: 20 April 2015, 23:15:58 »
Klopt. Maar de mensen op de loc of in die remmershuisjes kun je niet zonder meer fout noemen omdat ze op dat moment op die plek waren en niets deden.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #39 Gepost op: 20 April 2015, 23:21:09 »
Die waren toch deel van het systeem.De Nederlandse politieagent die mijn vader kwam ophalen zei : "Sorry meneer maar ik heb ook een vrouw en kinderen"en zo waren er zo velen, te veel dus.Ik hoop niet dat ik de rest ook in extenso uit moet gaan leggen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #40 Gepost op: 20 April 2015, 23:34:52 »
Ja, en zo is het altijd geweest en zo zal het ook altijd blijven gaan. Dat laat niet onverlet dat degenen die er tegen op stonden geprezen dienen te worden. Maar kijk uit met te snel een oordeel vellen.

Goh, ik klink als een dominee...

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #41 Gepost op: 21 April 2015, 00:04:28 »
Er zijn ook goede mensen geweest en die kunnen niet genoeg geprezen worden.Echter wat deze trieste geschiedenis laat zien  is dat wanneer er maar genoeg mensen zijn die allemaal iets doen wat op zichzelf slechts een beetje fout is het eindresultaat desastreus kan zijn.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #42 Gepost op: 21 April 2015, 00:30:53 »
Hoi

Een verzetsstrijder die tegenover station Vught woonde heeft mij meerdere malen verteld dat de bevolking van het dorp massaal uitliep als er een trein met gevangenen op het station stond. Aapjes kijken. Ook de Poolse militairen die Nederland mee hebben helpen bevrijden, en bij terugkomst in Polen een enkeltje naar het Siberie kregen, waren alweer vergeten door de Nederlanders.

Groeten, Alexander

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #43 Gepost op: 21 April 2015, 01:38:51 »
@ Wim, Hans en Willem. Dank voor de uiteenzettingen. Het zit 'm dus in de kopwand van wagon die gelijk loopt met de achterwand van het remmershuis. Hieronder is dat goed te zien.

Foto: Twitter.com
@ Jan. We hebben hier een technische discussie. Het goed-, passief- en fout-verhaal is totaal niet aan de orde. :(
« Laatst bewerkt op: 21 April 2015, 02:04:37 door MHS84 »

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Goederenwagons naar Westerbork
« Reactie #44 Gepost op: 21 April 2015, 09:36:03 »
heren,goedenmorgen

de wagons waar wij over gesproken hebben,werden na de oorlog bij DB G10,bij de DR
hadden ze andere coderingen - G02 en G03
menige wagon werd in de jaren vijftig gerepareerd om langer mee te kunnen
oa de rollenlager/gleitlager en reparaties kopschotten en/of versterkingen via profielen
echter men heeft ook vele exemplaren omgebouwt met een rond dak,waardoor ze
in feite een kopie werden van de G20.het moge bekend zijn,van de G10 in alle verschillende
categorien zijn er meer dan honderd duizend gebouwt,die meestal 60 dienstjaren hadden.
de G20 diende in feite als vervanging,echter heeft geen grote aantallen kunnen bereiken
en ik maar denken hoe komt het dat in DR treinen in de DDR altijd zo veel G20 reden.(op foto's)
welnu,het waren gewoon omgebouwde G10 wagons.....

welnu,de meeste waren omgebouwde G10,of G02 en G03+
aan nieuwbouw was toen natuurlijk niet te denken
dus heeft men alles opgelapt zo goed als het ging
ik meen ook dat na ombouw bij DR de remmershuisjes verdwenen
volgens mij is er een verschil te zien tussen remmershuis KPEV - rond
en remmershuisje oorsprong Bayern = rechthoekig
daar kon je meestal,als niet expert,oorsprong aan zien of het een Muenchen was of een Kassel/Stettin/Hannover/Magdeburg


groetjes
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko