Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 109009 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #645 Gepost op: 25 november 2022, 20:47:58 »
@Ivo,

-snelheidsmeter zit er nog niet in. Staat op het lijstje 3D te tekenen.
-pennen: in de definitieve (spoor-1) versie. Ben ik niet vergeten, maar nu even niet zinvol om te pielen op het testmodel.
-stangen idem
-remkranen staan op lijstje (vorig bericht)
-asladehandels.....ja ja. Daar heb je een punt. Maar dat is niet meer als twee stripjes die uit de donker gebeitste vloer steken onder in dat donkere gat. En dat komt er als allerlaatste in na het spuiten.

De behuizing van het machinistenhuis is er. Nu eerst het ketelfront qua maatvoering uitwerken en dan alles wat er nog bij komt. Juist vanavond wilde ik de krukjes gaan uitwerken. Verend materiaal uit de printer, dus ook met structuur.  ;D

Het leukste gaan de touwtjes met trekkers voor de fluit en het glas voor de peilglazen worden.
Wat ik NIET ga maken, is het stangenstelsel voor de handrem. Heel gecomplicerd en uit het zicht. Ik weet hoe het technisch zit en dat is even genoeg.
Vlambuizen en pijpen...ook niet.

Ik hoor nog niemand (van de korte waterbakkers) over de spuikraan en "wasplug" onderaan de ketel.
en ik hoor niks over de steunen aan de zandstrooiers.
Maar mocht ik echt iets vergeten...........dan probeer ik het alsnog te maken.



56406
« Laatst bewerkt op: 25 november 2022, 20:56:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #646 Gepost op: 25 november 2022, 21:16:39 »
Afgelopen 2 weken zijn we binnen de bouwgroep ook bezig geweest met het ontwikkelen van een eigen beeldbank waarmee we tot op onderdeel en fotopositie kunnen kijken hoe iets zat. De kinderziektes zijn nu net uit de software en ik ben bezig om de circa 500 beschikbare foto's van de 1200/6000/ROD/Nord/SNCF enz. in te kloppen. Als dat gebeurd is, ga ik inzoomen op details als aparte foto's en ook nog aangevuld met een tekeningenbestand en als het zinnig is met verwijzingen naar literatuur.

Nu een beetje mosterd na de maaltijd voor de 6000, maar dit is zeker niet ons laatste bouwproject. En door het nu alsnog te doen met de 6000 weten we wat de wensen en mogelijkheden zijn.

En ik heb er 6 weken de tijd voor. Mijn handmonster is in feite klaar en de bestelling voor de etsplaten VS2 loopt. Dus wat doe je in de tussenliggende periode...... juist

« Laatst bewerkt op: 25 november 2022, 21:25:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #647 Gepost op: 26 november 2022, 16:17:51 »
Tot een moment gelden had de 6000 nog een mysterie (eigenlijk 2), maar dat is die nu beiden kwijt  ;D ;D ;D ;D ;D

Het ging om de pijpjes op het dak. Aan de linker kant 2 en rechts 1. Die ene is van de stoomverwarming, maar die andere twee?.


Bij het luik bovenop de watertanks aan de zijkant (recent nog besproken) rees al de vraag.....Waar zit het ontluchtingsventiel van de watertank ? Nou, op onderstaande foto zijn die links en rechts dus te zien. Het ventiel is geen onderdeel maar een ontluchtingspijp.




56578
« Laatst bewerkt op: 26 november 2022, 17:47:24 door FritsT »

jan1965

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #648 Gepost op: 27 november 2022, 01:10:48 »
knap speurwerk (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #649 Gepost op: 27 november 2022, 18:48:55 »
Ik denk dat dit het laatste speurwerk met nieuw inzicht tot gevolg  is. Geholpen door de selctiecriteria in het nieuwe zoeksysteem. (doen we het toch niet voor niets).

De klapluiken op de kolenbunker, niet mis mee in het zijaanzicht.


Van achteraf ook niks mis mee.
Instinkertje: de 6300-en (vaak te zien op de modelbaan en dus een inspiratiebron) hebben klapluiken uit 1 stuk.


Maar in praktijk zie ik wat anders.
Ik zie een gedeeld klapluik.? ??? Of is het 1 klapluik (met midenstrip aan de bovenkant) uit 2 platen. De vroegste NS foto dateert uit 1924.


Op Nederlandse SS machines is het niet te zien, maar op de Franse ROD-6.....een foto uit 1916-1918, dus zowat af fabriek zie je nog wat, maat wat dan?


Conclusie die ik trek: op alle SS-1200 en NS-6000 zat een dubbel luik. Maar ik moet zeggen.....niet 100% overtuigd. Hoe het in model te maken......tja


56851
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 13:50:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #650 Gepost op: 30 november 2022, 19:41:14 »
Nu de handmonsters klaar zijn, komt er meer kijk op het vervolg. De etsplaten Vs.2. zijn inmiddels besteld en voor de gietdelen van het binnenliggend drijfwerk is besloten om die uitsluitend in nikkelzilver te laten maken. Dus geen geverfde messing exemplaren, maar direct goed en dat betekent dat er een zijweg in het gietdelen verhaal is ingeslagen. Weer een uitdaging, maar ik zie het zo..1 stap terug en 3 vooruit.
Het gros van de gietedelen blijft dus wel via Shapeways verkrijgbaar.

In dat kader is gelijk de koppelstang voorzien van een verlengstuk waarop een meenemer voor de snelheidsmeter past. Die heb ik in het handmonster handmatig aangebracht, maar ook hier geldt..direct in 1 keer goed.
De snelheidsmeter zelf wordt weer van messing. Daar wordt binnenkort nog aan gewerkt. Het lijstje "to do" wordt zo wel telkens korter maar staat nog niet op nul.

De koppelstangen:


De meenemer (in ontwerp)


Op de 3737 zitten de voorbeelden:






57141
« Laatst bewerkt op: 30 november 2022, 19:48:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #651 Gepost op: 01 december 2022, 23:25:26 »
Speuren, speuren, speuren........Het balletje rolt weer in de richting van dubbele luiken. Ik zie ook 4 scharnieren.
Blijft een vreemde constructie

en geen handgrepen.



57339
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 23:28:34 door FritsT »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #652 Gepost op: 02 december 2022, 07:12:28 »
En als je nu even stopt met speuren en logisch gaat nadenken?

In die tijd werd voor die luiken echt geen 'pbs-staal' gebruikt, maar was het van een degelijke kwaliteit. Zou een luik uit 1 deel dan gemakkelijk op te beuren zijn?
Tja, ARBO bestond toen nog niet, maar pragmatisch denken wel.  ;D
Mvg.

Cor

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #653 Gepost op: 02 december 2022, 08:34:40 »
Vooropgesteld dat dit werkelijke en functionele luiken waren, dan lijkt het mij dat ze dichtklappen naar rechts. Dan kunnen de handgrepen toch nu 'verborgen' zijn achter de kolen?
Daarbij lijkt het mij dat de luiken niet in lijn zitten, het rechter luik ligt scheef. Dus klopt dit wel?
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #654 Gepost op: 02 december 2022, 10:23:58 »
Goedemorgen medespeurders....

Aan ARBO had ik ook al gedacht, maar waar waren die ten tijden van de 6100 en 6300. Daar waren de luiken uit 1 stuk over de breedte.
En het vreemde is, je ziet het hier ook op de foto, alles gaat scheef hangen. Zeker ook omdat er "in" de kolenbak geen steun is in het midden in de langsrichting. Steunen deed een "half" luik dan alleen op de zijkant en de achterkant van de kolenbak én op het scharnier. Geen wonder dat je later in de tijd geen kaarsrechte luiken meer zag (denk ik).

Even ter overweging:
een half luik meet 65x100 cm. Is niet echt zo groot en zwaar als dat het lijkt. (zou tegenwoordig volgens ARBO wel te zwaar zijn denk ik)
Bedenk ook hoe 1 persoon het geheel open moet klappen...te beginnen om 2 luiken in het midden op te tillen. Dan samen te voegen en naar achter te laten klappen. Dat is best zwaar, maar te doen lijkt me. Het werkje laten uitvoeren door 2 personen...die staan elkaar in de weg.
Eén enkel persoon kan een luik uit 1 stuk never-nooit-niet in zijn uppie doen. Dat moet je wel met 2 personen doen.

Het luik dicht doen...ik kan je garanderen dat als je niet wilde dat je vingers er tussen kwamen, dat dat met grof geweld en veel kabaal ging. Wat zou dat voor effect op de scharnieren hebben gehad?

Overpeinzing: Gezien de 6100 en de 6300 zal deze wijze van bedienen geen succes zijn geweest. 2 man en 1 luik over de volle breedte, dat was de oplossing voor beter gehumeerd personeel en de garantie dat het werk ook gedaan werd op moment dat het moest.

En over die handgrepen......ik zie ze (ook evt schaduw ervan) niet. Die op de achterkant van de bak...ja , heel die zijn heel duidelijk.
Ik vermoed dat die twee minimale uitstulpingkjes onderaan de onderkant de scharnieren van het andere deel zijn.


Mijn uitdaging..dubbele luiken en het maken van functionle scharniertjes, maar daar ben ik nog mee bezig. Geen garantie nog dat dat gaat lukken. Tot die tijd zou ik zeggen..gebruik Albion buis.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 10:45:29 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #655 Gepost op: 02 december 2022, 13:01:07 »
Ik denk dat er ook loks geweest zijn, met een heel Luik. Er zijn ook foto's, waarbij het een geheel is.   Wat arbo betreft, een lokkrik weegt minstens 80 kg, de hsm ers tot 130..... dus daar werd toen geen rekening mee gehouden

Ik ga mijn lok, luiken uit 1 stuk maken, en op meeste foto's staan de luiken toch open....

Iedereen moet zelf de beslissing maken wat hij wilt. Dat is het mooie hiervan, je bepaald zelf hoe het model wordt, wat jij denkt hoe het was...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #656 Gepost op: 03 december 2022, 11:34:39 »
De zijweg naar het gieten in nikkel-zilver is ingeslagen, maar dat betekende weer een aantal uren extra werk. Alle voor het printen met moeite samengestelde onderdelen moesten in 3D worden gesloopt en herzien worden zodat de gieter de afzonderlijke (plastic) componenten kan gebruiken om er een gietmal mee te maken. Daarbij is de kruk in 1:32 aangepast omdat de as-maat niet 1,36 x die in 1:43,5 is. We waren er wel "eventjes" mee bezig.

Daarbij een duidelijk,overzicht maken voor de gieter van hoeveel er nodig is. Sommige onderdelen enkel, andere dubbel en in 1 geval (ronde krukstang) 3 van de vier componenten.

Nu is het aan de gieter om alles tot zich te laten doordringen. Maar, er is nog wel een overlegronde ingepland voordat er gegoten gaat worden.



« Laatst bewerkt op: 03 december 2022, 11:36:38 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #657 Gepost op: 03 december 2022, 12:15:44 »
Weer een van de vele (gedane) monsterklussen! Respect  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #658 Gepost op: 03 december 2022, 18:23:10 »
Ik zie nu pas een administratief foutje in de nummering....2xnr.16 gebruikt. De bovenste, de stang in de cylinder klopt, dat is de echte 16. Die stang helemaal onderaan...had dus 17 moeten zijn  (dat is een platte stang en zit op de laserplaat). Nr 17 is nu echter de krukas.  Excuses.

Eenvoudig op te lossen...16 nr.2 wegpoetsen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 december 2022, 18:27:25 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #659 Gepost op: 04 december 2022, 01:36:36 »
De scharnieren voor de kolenbunkerluiken, je hebt onder de rookkast toch een luik met mooie Aeronaut scharnieren .
passen die niet?