Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:30:41
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Patrick1975
Vandaag om 07:29:20
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Markoes
27 januari 2023, 23:36:36
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
Hornby International 2023 door DBCargo
27 januari 2023, 21:07:24
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
27 januari 2023, 20:07:18
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 61794 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #420 Gepost op: 30 september 2022, 22:57:11 »
De oververhitter,

Het zijn veel buizen, maar de hoeveelheid en ingewikkeldheid vallen enorm mee. Tekening bestuderen en aan de slag.


Een stukje U-profiel een een rond geknipt stukje plaatwerk en je hebt de kast


Goed uitmeten en dan maar gaatjes boren. Met een kruistafel zo gedaan. ;D 
Voorstel voor de bouwgroep: In Vs.2 als etsdeel opnemen.


Draad ombuigen.


En als eerste rij positioneren.


Aan de bovenzijde alles vastzetten met een afstandhouder (plaat 2 mm),


Dat is rij 1,


41835

« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 11:08:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #421 Gepost op: 01 oktober 2022, 00:05:34 »
Dat zijn rij 2 en 3,


En wat zie je er (nu nog) van? Maar leuk om te  maken.


« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 00:30:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #422 Gepost op: 01 oktober 2022, 12:32:27 »
De pijpenplaat heb ik voorzien van een stabiliserende ring (overbodig of niet  ???) Zekerheid voorop.
Onderaan een stukje buis waarin een tapje M1,4 is gezet.


In de buis (binnen in de rookkast) een gaatje voor het boutje en in de achterplaat een inkepingkje om de rookkast over de buis te kunnen schuiven. Dat inkepingkje verdwijnt weer achter de afsluitring.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #423 Gepost op: 01 oktober 2022, 23:31:25 »
En  nu begint het ge.........  De verschillen tussen SS en NS uitvoering.

Hieronder een Constructiewijziging (CW) die niet in de beschikbare lijst van CW's vermeld staat, maar wel op officiele NS tekening te zien is.

NS 6000:
-Vonkenvanger is cylindrisch van vorm en zit tussen exhaust en schoorsteen
-De oververhitterelementen zijn niet afgeschermd.


SS1200:
-Vonkenvanger is een platte, horizontaal geplaatste plaat (meestal 2 helften rond de exhaust).
-Er zit een "kast" om de oververhitterelementen. Dus.... de oververhitterelementen die ik zo mooi gemaakt heb, moeten dus weer UIT het zicht  >:(...........maar ze zitten er wel :D


42112



« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 23:43:50 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #424 Gepost op: 02 oktober 2022, 00:37:32 »
Mmmm! Leg eens uit, hoe komen de rookgassen uit de vlambuizen met oververhitter elementen nu in de schoorsteen bij de NS?
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #425 Gepost op: 02 oktober 2022, 01:15:36 »
Ja, dat zou ik graag uitgelegd willen hebben.

Maar die SS is lastiger. Als ik dat zou weten, zou ik het kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2022, 01:24:43 door FritsT »

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #426 Gepost op: 02 oktober 2022, 13:06:07 »
Dit is de uitleg van Bender.

Demperkasten. Sloten de vlambuizen af
bij gesloten regulateur. Ze waren in het begin
bang dat bij gesloten regulateur de
oververhitterelementen zouden verbranden
omdat ze dan niet gekoeld zouden worden
door de natte stoom vanuit de ketel
Mvh Steef

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #427 Gepost op: 02 oktober 2022, 14:31:20 »

-Er zit een "kast" om de oververhitterelementen. Dus.... de oververhitterelementen die ik zo mooi gemaakt heb, moeten dus weer UIT het zicht 


Dan heeft Paul het helemaal goed want is schreef gisteren al...een soort "kast"..de demperkast dus.
Zie ook Harterink en Mook, 4e editie blz. 103


Iets afwijkend van de tekening gebouwd, maar het gaat me om het principe.
En ja, de buizen en aansluitingen moeten nog



« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 12:54:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #428 Gepost op: 02 oktober 2022, 19:35:47 »
Wat feubelwerk op de draaibank (1e proefmodel) gedraaid uit 16 mm staf en tapje 1,4... de schoorsteen aan de binnenkant van de rookkast.
Deze zit met en boutje door de schoorsteen en buis van bovenaf vast.


42403
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2022, 20:59:12 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #429 Gepost op: 02 oktober 2022, 19:42:56 »
Kennelijk was ik nogal cryptisch bij de vraagstelling! Dat stangetje dat op de dwarsdoorsnede is te zien is de verbindingstang tussen beide kleppen die in de voorkant van de demperkast zitten om de rookgassen door te kunnen laten bij de SS versie. Bij de NS is dat vervangen door die "trechter" op de tekening, die bestaat normaal uit gaas of geperforeerde plaat, allebei bedoeld om de vonken af te vangen en als grit onderin de rookkast te laten vallen.
Mvrgr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #430 Gepost op: 02 oktober 2022, 19:46:47 »
@Jos,  (y)

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #431 Gepost op: 02 oktober 2022, 20:02:54 »
Frits,

Wat jij hebt gemaakt gaf mij inzicht in de werking van de demperkast. Verklaart ook voor mij de aandrijving die aan de buitenzijde van de rookkast zit. Was voor mij altijd een raadsel, maar nu snap ik wat het doet. Alleen die knobbel aan de voorkant snap ik nog niet, ik vermoed een stoomcylinder? Om wat te doen?



Het Utrechtsarchief

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #432 Gepost op: 02 oktober 2022, 20:54:05 »
@Rob,
Je vermoeden klopt.
Die knobbel op de linkerzijde van de rookkast (naamgeving: de automaat) is een stoomcylindertje dat een zuigertje heeft wat heen en weer kan..deurtje open, deurtje dicht.

Dat soort dingen vindt je (heel uitgebreid) in Harterink en Mook of bij vraagstelling hier op het forum.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #433 Gepost op: 02 oktober 2022, 23:03:10 »
Het 1e exemplaar van de exhaust. In de hoogte iets te kort en dat zal je bij de vonkenvangert terugzien. Maar het is allemaal een testexemplaar voor de juiste maatvoering. Besluiten hoe het gaat worden komt nog.
Het  boutje waarmee bouwdeel vast zit is zo ook weggewerkt.




42512
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2022, 23:13:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8048
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #434 Gepost op: 03 oktober 2022, 15:43:32 »
Zo gaat dat met het ontwerpen van een model....Triall and Error en doorzetten.

Versie 2.




Nog wat aan de fijne afstellingen doen, maar de maten kloppen.
Nu kan ook de vonkenvanger er in.
Luikje(s) van de oververhitter...die ga ik nu bekijken hoe het echt zit.


Ondertussen is de etsplaat Vs.2 ook al weer aangevuld en een smallere dwarsbalk is ook in  de maak.


42676
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 15:46:25 door FritsT »