Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:05:43
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
André82
Vandaag
om 19:56:55
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Menno
Vandaag
om 19:33:34
BR 54 Minitrix problemen.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:17:17
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 19:04:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 17:00:35
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Alewijn
Vandaag
om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 16:29:58
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 16:28:22
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:16:09
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Theo Mol
Vandaag
om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:39:52
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 08:22:56
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 01:42:05
Goede wensen voor 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:18:24
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen (gelezen 6048 keer)
fons gribling
Offline
Berichten: 22
GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Gepost op:
14 November 2014, 22:05:27 »
In april 2013 werd ik herstarter van modelbouw. Oefende jaar lang met baanontwerp, electra, kortsluiting, solderen, isoleren, repareren, digitaliseren, decoders en rijden in H0. Met veel plezier een en ander aangeschaft van NL materieel in de periode IV-V. Ben nu toe aan nieuwe baan met meer ruimte dan voorheen. Ik rijd twee-stroom en snap er pas een beetje van maar ben in mijn eerste baan aangelopen tegen kortsluiting, klassieke keerlusprobleem.
In mijn nieuwe ontwerp zijn veel wissels ingebouwd (die alle genummerd zijn) en in ieder geval op één punt (tussen wissel 10 en 14) gaat kortsluiting ontstaan. Maar ik vrees dat het er meer zullen zijn maar dat zie ik niet. Daarvoor wil ik graag advies. Hoe kan ik kortsluiting voorkomen en als dat niet te voorkomen is welke keerlusmodules heb ik nodig en hoeveel, en waar moet ik die plaatsen. Ik wil graag werken met de module DR410 van Digikeijs.
Baanontwerp is van ANY-rail met gebruik van ROCO-line rails en wissels. De bijgevoegde baan is ingekort om het overzichtelijker te maken. Ik werk nu met de multi-mouse van Roco terwijl de Peco-wissels separaat elektrisch worden aangestuurd. Ik denk er over om over te stappen op de ESU ECoS 2.
Ik zie uit naar jullie reacties,
Fons
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2014, 23:27:29 door guest7823. Reden: ;-)
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #1 Gepost op:
14 November 2014, 23:35:06 »
Volgens mij heb je 4 keerlusmodules nodig. In de tekening heb ik met gekleurde stippen aangegeven waar ze moeten komen.
Ik heb nog zitten kijken of het met minder kan, maar dat zie ik nog niet.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
guest7823
Gast
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #2 Gepost op:
14 November 2014, 23:37:50 »
Volgens mij kan ik het met een.
Scheiding aanbrengen vanaf wissel 10 naar W14 / W8 en dan alles rechts van daarvan op een keerlusmodule
Of zie ik dan iets over het hoofd
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #3 Gepost op:
14 November 2014, 23:46:41 »
Uitgaande van de schets van Klaas denk ik dat het met twee keerlus-modules kan.
In de schets van Klaas aan de linkerkant de rode stippen weghalen en aan de rechterkant de rode en groene stippen weghalen. Vervolgens groene stippen tussen wissel 16 en 24.
De oplossing van Paul begrijp ik niet.
Sander
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #4 Gepost op:
14 November 2014, 23:52:02 »
Ik begrijp de oplossing van Paul wel. Als je het stuk rechts van de rode strepen wegdenkt, dan hou je een gevouwen hondebeen over, en daar zit geen kortsluiting in.
Wat mij betreft is die oplossing de winnaar.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
guest7823
Gast
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #5 Gepost op:
14 November 2014, 23:55:08 »
Thx
Gelogd
Andre64
Offline
Berichten: 298
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #6 Gepost op:
15 November 2014, 11:08:17 »
Fons,
Je kunt ook gelijktijdig met de aandrijving van wissel 10 een dubbelpolig relais (wisselcontacten) mee laten schakelen.
Dit relais geeft dan de opstelsporen de juiste polariteit.
Dus als wissel 10 rechtuit staat kan je zonder sluiting van 8 naar 12 rijden, en met wissel 10 afgebogen rijdt je zonder sluiting van 14 naar 12.
(Moet je wel aan de linkerzijde van wissel 10 alle 4 de railsen isoleren).
Ben je voor 2 Euro klaar
André
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8100
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #7 Gepost op:
15 November 2014, 11:37:46 »
Wil je helemaal geen keerlus dan haal je wissel 10 weg. Dan blijft er alleen een gevouwen hondebot over.
Lever je een klein stukje functionaiteit in maar lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Gelogd
Gr.
Eric
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #8 Gepost op:
15 November 2014, 12:31:29 »
Je kunt die functionaliteit gedeeltelijk behouden door na het weghalen van wissel 10 een verbinding te leggen van wissel 8 naar wissel 33, en een verbinding van wissel 14 naar wissel 31.
Dan heb je twee opstelsporen aan het noordelijk deel van je station, en twee aan het zuidelijk deel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
fons gribling
Offline
Berichten: 22
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 November 2014, 16:04:59 »
Beste Klaas, Paul, Sander, André en Eric.
Op de eerste plaats hartelijk dank voor jullie inbreng en oplossingen.
In mijn ontwerp-baan Gouda Goverwelle lopen de bovenste drie (in werkelijkheid maar twee) sporen van rechts naar links, van oost naar west, aangeduid van bovenaf aan met A, B en C. De onderste drie (in werkelijkheid twee) lopen van links naar rechts en van onderaf aan aangeduid met F, E en D.
Zonder de wissels 14 en 10 heb ik inderdaad een kortsluiting-vrije hondenbot maar kan daardoor alleen maar eindeloos rondjes rijden. Bovendien wil ik dat de trein die van linksonder komt van spoor E naar spoor D gaat om dan via de wissels 14 en 10 afgerangeerd te worden. Op deze wijze benader ik de werkelijkheid en de functionaliteit van station Gouda Goverwelle het beste denk ik. Aan de ander kant wil ik nog wel even nadenken over de laatste suggestie van Klaas (van 12.31.29).
De oplossing van Paul is prima want ik vermoedde dat daar iets fout zat maar wist zelf niet de oplossing. Die van Andre met een dubbelsporig relais bij de aandrijving van wissel 10 is zeer aantrekkelijk kostenbesparend. Alleen is mijn vraag hoe ik dat technisch kan oplossen, waar moet ik die dubbelpolige relais dan plaatsen?
Nogmaals dank voor jullie reacties.
groet,
Fons
Gelogd
Andre64
Offline
Berichten: 298
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #10 Gepost op:
15 November 2014, 17:46:58 »
Fons,
Als je het hebt over waar het relais te plaatsen dan zou ik zeggen, vlak naast wissel 10.
En als je wilt weten hoe het relais aan te sluiten dan moet je even doorgeven wat voor wisselaandrijvingen je gebruikt.
Met een beetje geluk kan het relais gewoon parallel aan de wisselspoelen.
André
Gelogd
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #11 Gepost op:
15 November 2014, 18:27:45 »
Hoi Fons,
Bij de wissels 35, 37, 41 en 43 lijkt het me dat die vier stukjes rails aan de onderzijde errug kort zijn. Je zou die vier stukjes iets langer kunnen maken, zodat ook je langste loc daar om kan lopen naar een ander spoor.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
fons gribling
Offline
Berichten: 22
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #12 Gepost op:
15 November 2014, 22:20:55 »
Beste Fred en André,
Fred en André, dank voor jullie reacties.
Fred, klop dat er nog iets bij komt, waarschijnlijk G1 van Roco (230 mm) en mogelijk zelfs G1/2 (115 mm). Was al voorzien maar voor de presentatie op dit forum heb ik een aantal lengtes weggelaten. In ieder geval 'good thinking'.
André,
Wissel 10 wordt een Roco Line 42440 - WL15 met een E-aandrijving van Roco 40295. Links daarvan op het rechte stuk komt een Roco 42410 / G1 van 230 mm, links op het afbuigende deel een Roco 42428 / R10 gebogen rail. Rechts van de wissel is de elektrische ontkoppelrail van Roco voorzien, de 42419.
Met vriendelijke groet, Fons
Gelogd
fons gribling
Offline
Berichten: 22
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #13 Gepost op:
15 November 2014, 22:26:59 »
Overigens,
Bij de baan in wording is de technische vraag of ik bij de Roco e-wissels en de daarbij behorende e-aandrijvingen nu daadwerkelijk een wisselschakeling al dan niet met terugmelding (Roco 10520) nodig heb of dat ik de wissels eenvoudiger kan aansluiten op de mogelijk aan te schaffen ESU ECoS 2.
Weet iemand hier iets van?
Met hartelijke groet, Fons
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re: GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen
«
Reactie #14 Gepost op:
15 November 2014, 22:35:14 »
Citaat van: gribling op 15 November 2014, 22:20:55
Wissel 10 wordt een Roco Line 42440 - WL15 met een E-aandrijving van Roco 40295.
De Roco 40295 is een klassieke spoelenaandrijving. Daar kun je een bistabiel relais parallel op aansluiten, b.v. de Roco 10019. Met de contacten daarvan schakel je dan de opstelsporen in de goede polariteit, passend bij de wisselstand.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
GdG Sporenplan 472 cm x 328 cm met keerlusproblemen