Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 13:15:12
Motorpost ombouwen ?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:09:55
19 Toen
door
ES44C4
Vandaag
om 13:04:45
US diorama in H0
door
Mark D.
Vandaag
om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Martijn193
Vandaag
om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:46:00
25 jaar geleden
door
1200blauw
Vandaag
om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag``
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet
door
Ronnor
Vandaag
om 09:49:07
Laag-Baarlo
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:37
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan?
door
HuubvG
Vandaag
om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Grensverkeer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Grensverkeer (gelezen 7089 keer)
g-j
Offline
Berichten: 1643
Grensverkeer
«
Gepost op:
18 augustus 2014, 22:05:38 »
In het kleine Franse grensstadje Saint Laurent is er een nieuw gesprek van de dag. Sinds het opblazen van de Rijnbruggen door het terugtrekkende Duitse leger is er geen treinverkeer mogelijk met Duitsland. Vele inwoners van Saint Laurent vinden dit prima.
Het recentelijk oorlogsverleden heeft ook in Saint Laurent diepe sporen achtergelaten, de herinnering aan de eerste wereldoorlog is nog levendig mede door de restanten van een oud fort van de Marginotlinie even buiten het dorp. De oude slager Legrande is de grootste stemmingmaker van allemaal. Hij loopt her en der te verkondigen dat hij zich de Frans- Duitse oorlog van 1870 zich nog goed kan herinneren.
Maar nu het nu! Het is 1957, West Europa is verenigd in zijn angst voor het Oostblok en ook economisch heeft het zich verenigd. In 1952 is de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal opgericht en al deze factoren hebben er toe geleidt dat de spoorverbinding tussen Offenburg en Saint Laurent door middel van een nieuwe spoorbrug is hersteld.
Vanuit het kopstation Heussenstein,
Heussenstein
zal er een regelmatige dienstregeling gereden worden naar Saint Laurent en het Franse achterland.
En op een mooie dag in september rijdt er voor het eerst in 12 jaar een trein vanuit Duitsland weer het grensstation Saint Laurent binnen. Overeengekomen is dat de DB zal de dagelijkse dienst gaan verzorgen door een railbus.
Even later komt de trein bestuurd door Franz langs het perron tot stilstand, na vertrek uit Heussenstein is er in Offenburg een extra bijwagen bijgeplaatst. Na een korte stop zal de trein de terugreis hervatten.
Groet, Gert-Jan
Gelogd
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
«
Reactie #1 Gepost op:
19 augustus 2014, 10:17:51 »
Een mooie eerste rit Gert-Jan!
Dat er nog maar vele mogen volgen.
Leuk verhaal ook trouwens.
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
«
Reactie #2 Gepost op:
19 augustus 2014, 20:49:17 »
De railbus is weer goed in
Heußenstein
aangekomen!
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
«
Reactie #3 Gepost op:
20 augustus 2014, 21:44:18 »
Er is een
nieuwe trein onderweg
vanuit Heußenstein!
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1643
Re: Grensverkeer
«
Reactie #4 Gepost op:
21 augustus 2014, 17:24:14 »
Grensverkeer (2)
Vanuit Heussenstein
klik hier
rijden er tegenwoordig een aantal treinen per dag naar Saint Laurent. De heropening van de lijn kent de nodige problemen. Zo is het goederenvervoer nog niet opgestart vanwege infrastructurele problemen en plannen om een rechtstreekse trein naar Strasbourg te laten rijden worden door de SNCF directie nog niet ondersteunt.
Op het grensstation staat de trein te wachten op de aansluitende trein vanuit Heussenstein.
Henri en Pierre zijn bezig met de laatste controle voor de locomotief.
De Duitse locomotief is net de Rijnbrug gepasseerd als langzaam de druk wegvalt en de hele trein tot stilstand komt.
Machinist Wilhelm en stoker Gunther staan te overleggen: “ Wilhelm wat gaan we nu doen, geen idee Gunther, het lijkt erop dat er een leiding is gesprongen”. Denk je dat we op eigen kracht hiervandaan komen? Ik denk het niet Gunther, we moeten op zoek naar hulp”.
Ondertussen is er ook een keurig geklede heer aangeschoven bij het gesprek: “Heren! Denken jullie dat we de aansluiting naar Strasbourg nog gaan halen? Ik denk het niet meneer, de locomotief heeft geen druk meer. Maar wat nu? Ik ben onderweg naar een belangrijke vergadering in Strasburg vanwege landbouwsubsidies”.
Helaas het is niet anders meneer, ik zie verderop een baanwachtershuis. Ik hoop dat ik vanuit daar een hulp lokomotief kan regelen.
Gert-Jan
Gelogd
g-j
Offline
Berichten: 1643
Re: Grensverkeer
«
Reactie #5 Gepost op:
24 augustus 2014, 10:52:57 »
Grensverkeer (30)
In het kantoor van de stationschef van Saint Laurent gaat te telefoon.
Hallo! Hallo hier Wilhelm, de machinist van de vertraagde trein uit Heussenstein.
klik hier
Hallo Wilhelm, goed dat je belt, waarom zijn jullie zo laat?
We staan op de helling vlak na de Rijnbrug en de druk van de locomotief is weggevallen. Kunnen jullie een sleeploc sturen. Komt goed, ik stuur de rangeerloc van het station jullie richting op.
Maurice arriveert bij de stilgevallen trein.
Op de helling aangekomen overziet Maurice, de machinist van de stationsloc de situatie. Hoi, Wilhelm. Mijn locomotief gaat nooit die hele trein de helling op kunnen trekken. De beide machinisten besluiten om de stoomloc op een nabijgelegen industriespoortje te zetten. En dan de trein naar Saint Laurent te slepen.
De stoomloc staat op het zijspoor.
Met een grote vertraging komt de trein binnen op spoor 2. Wat een heugelijke dag had moeten worden eindigt voor alle betrokkenen in een deceptie. De eerste aansluiting naar Strasbourg is gemist. Met name de Heussensteinse politici die in Strasbourg een vergadering zouden bijwonen zijn hierover zeer verbolgen.
Even later vertrekt de personentrein weer richting Duitsland, enige tijd later gevolgd door een diesellocomotief uit Offenburg met de stoomloc op sleeptouw.
Groet, Gert-Jan
Gelogd
g-j
Offline
Berichten: 1643
Re: Grensverkeer
«
Reactie #6 Gepost op:
14 september 2014, 11:43:30 »
Grensverkeer 4
Nu het personenvervoer tussen Heussenstein (Brd) en Saint Laurent (Fr) naar volle tevredenheid is hervat is er overleg geweest tussen de directies van de DB en de SNCF. De beslissing is genomen om de lijn ook in te gaan zetten voor licht goederenvervoer. Om zo de hoofdlijnen tussen Duitsland en Frankrijk te ontlasten.
Goederentreinen zullen in Saint Laurent wisselen van locomotief.
Het Duitse treinpersoneel staat te wachten op perron 2 in afwachting van de Franse trein.
De Franse loc staat op een zijspoor en nadat aan alle veiligheidstests is voldaan wacht de trein op het vertreksignaal.
De stoomloc rijdt weer als een zonnetje na de opknapbeurt in Heussenstein
klik hier
en Schwarzburg.
Op volle vaart door de rijnvallei!
Groet, Gert-Jan
Gelogd
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
«
Reactie #7 Gepost op:
14 september 2014, 21:46:13 »
Prachtige foto's weer, Gert-Jan
De trein is inmiddels in
Heußenstein aangekomen
groeten Simon
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1643
Re: Grensverkeer
«
Reactie #8 Gepost op:
18 oktober 2014, 17:57:54 »
Grensverkeer 5
De euforie rond het heropenen van de internationale verbinding, Saint Laurent- Heussenstein
Heussenstein
via Offenburg is afgenomen. Een Franse actiegroep onder aanvoering van de zelfbenoemde oud verzetstrijder Legrande bepaald behoorlijk de stemming in Saint Laurent. Met name de doordeweekse treinen vervoeren maar een handvol passagiers per dag. Besloten is dan ook om de railbus indien nodig goederenwagens mee te laten nemen.
Bij de goederenloods rangeert de Franse diesellocomotief.
Er wordt een gesloten goederenwagen naar het omloopspoor gesleept.
Na het omlopen wordt de wagen op spoor 2 geplaatst in afwachting van de railbus.
Franz, de machinist van de railbus moppert flink als hij ziet dat er een goederenwagon meegenomen moet worden naar Heussenstein. Een onzeker ogende jonge dame wordt bij het verlaten van de trein opgemerkt door de Franse douaniers.
En terwijl de railbus vertrekt naar Duitsland wordt de jonge dame meegenomen voor verhoor.
Groet, Gert-Jan
Gelogd
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: Grensverkeer
«
Reactie #9 Gepost op:
18 oktober 2014, 20:49:55 »
Ja, die dame kennen we volgens mij uit een ander draadje. Voor het laatst gezien in Hatzum dacht ik, in verdachte omstandigheden.
Aha, '
the plot thickens
'?
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
g-j
Offline
Berichten: 1643
Re: Grensverkeer
«
Reactie #10 Gepost op:
02 november 2014, 15:16:19 »
Grensverkeer 6
Rustig rijdt Franz met een enkele railbus door de Rijnvallei op weg naar Saint Laurent. Aan boord van de trein zijn geen passagiers.
Bij de onbewaakte overweg toetert hij naar een auto die staat te wachten.
In een flits ziet Franz dat het spoor verzakt is na de overweg, tijd om te reageren heeft hij niet meer.
Na enige tijd komt de railbus tot stilstand naast het spoor, Franz komt met de schrik vrij. Ook de gendarmerie is snel ter plaatse.
Groet, Gert-Jan
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Grensverkeer
«
Reactie #11 Gepost op:
02 november 2014, 15:52:22 »
Dat is niet zo mooi.
Ben benieuwd hoe en wat men in the middle of nowhere gaat uitspoken om zowel de railbus als de rails weer terug in het gareel te krijgen.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
SimonH
Offline
Berichten: 803
Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
«
Reactie #12 Gepost op:
03 november 2014, 20:54:48 »
Het ongeluk met de Railbus is niet
zonder gevolgen
gebleven in Heußenstein...
Gelogd
Heußenstein
: HO, DB 1957
g-j
Offline
Berichten: 1643
Re: Grensverkeer
«
Reactie #13 Gepost op:
04 januari 2015, 08:40:48 »
Grensverkeer
Wat vooraf ging: Het bekende Hatzummer oplichtersduo: B. Jelsema en “meesterbrein” Natasja zijn in Heussenstein opgedoken. Het uiteindelijke plan is om via Frankrijk naar Spanje te reizen. Om de grensbewaking te testen sturen de twee een op Natasja lijkende lokale serveerster van de Biergarten over de grens met een koffer vol belangrijke papieren en valuta. Helaas voor het duo wordt Helga bij binnenkomst in Saint Laurent meteen opgepakt.
Toe het nieuws van de arrestatie in Heussenstein bekend werd, is besloten dat B. Jelsema een poging zou doen om de zaak recht te zetten (de koffer te bemachtigen). Op het station van Heussenstein stond een trein gereed getrokken door een V 80, voor de reis naar Frankrijk. Totdat het bericht binnenkwam van een ontsporing in de Rijnvallei.
Vorsther Derks
klik hier
zag zijn kans schoon om een lange autorit te maken met zijn roze cabrio en bood Boris Jelsema aan om per auto naar Saint Laurent te reizen. Dit aanbod werd door de beruchte Fries meteen aangenomen in de hoop dat zijn aankomst in Frankrijk minder zou opvallen per auto dan per een bijna lege trein. Hij wist echter niet welke auto Vorsther Derks bezit.
Derks en Jelsema arriveren zonder problemen in Saint Laurent alwaar B. Jelsema verneemt dat het internationale opsporingsbevel tegen hem is ingetrokken en alle aanklachten tegen zijn persoon zijn vervallen. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat hij het slachtoffer is geworden van een mooie vrouw van wie het vermoeden bestaat dat ze aan het hoofd staat van een misdaadorganisatie. En als ondernemer en politicus in een Havenstad was hij de uitgelezen persoon om in te palmen.
Vorsther Derks en Helga verlaten het douanekantoor om terug te reizen naar Heussenstein. Boris Jelsema zal terugreizen naar Hatzum alwaar hij geen ambities meer heeft in de lokale politiek en benoemd wordt als directeur van koelhuis Noord.
Fin/ einde.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Grensverkeer