Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013  (gelezen 10304 keer)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Gepost op: 22 oktober 2014, 00:06:31 »
Hallo,

Ik heb gemerkt dat er in dit draadje over treinsamenstellingen relatief weinig gepraat wordt over samenstellingen van goederentreinen. Ik wil proberen daar wat verandering in te brengen, want ik heb gemerkt dat er toch de nodige modelspoorders zijn die hier wel interesse in hebben. Daarom ga ik proberen om enkele specifieke treinen die door Nederland rijden nader te bekijken en te ontleden.

Als eerste wil ik beginnen met de containershuttle die rijdt tussen Rotterdam en Mortara, waarbij de tractie werd door diverse particuliere vervoersmaatschappijen. De samenstelling die ik hier wil gaan bekijken is die uit 2013, uit de periode waarin HUSA de tractie in Nederland verzorgde en de fraaie 189 096 vaak voor de trein te zien was.

Om een goed beeld te krijgen van de trein heb ik in mijn eigen foto-archief gezocht en verder filmpjes gezocht van de trein op youtube. Ook diverse foto's van andere fotografen waar de trein in volle lengte op te zien is, heb ik gebruikt voor de analyse van de samenstelling. In totaal heb ik 35 verschillende foto's en filmpjes van de trein gevonden, wat me een mooi gemiddelde zou moeten geven van de samenstelling van deze containershuttle.

Laten we als eerste de gebruikte wagens eens bekijken. Het wagenmateriaal voor deze trein wordt gehuurd bij wagonverhuurder Touax. Er werden in 2013 vier verschillende wagentypes waargenomen:
-4-assige containerdraagwagens type Sgns
-6-assige containerdraagwagens type Sggmrss
-2-assige containerdraagwagens type Lgns
-8-assige containerdraagwagens type Sffggmrrss (bijgenaamd "vliegend tapijt")
De eerste twee types komen altijd voor en vormen de basis voor de treinsamenstelling. De laatste twee types komen minder vaak voor en zitten lang niet altijd in de trein. Dat komt goed uit, want deze bestaat tot nu toe nog niet in model.

De 4-assige containerdraagwagen type Sgns bestaan bij Touax in twee kleurstellingen: bruin en rood. De rode wagens zijn voormalige DB wagens, daar kom ik naderhand nog even specifiek op terug. De containwagen type Sgns wordt in model gemaakt door diverse merken: Roco, Fleischmann, Märklin, B-Models, Klein Modellbahn (bestaat niet meer) en ADAM Modellbau (bestaat ook niet meer). B-Models is tot nu toe het enige merk dat een Touax variant heeft gemaakt. Er zijn drie sets van twee bruine wagens met Touax logo op de markt gekomen, de artikelnummers 45.106, 45.109 en 45.123. Hiervan is momenteel alleen de 45.123 nog leverbaar. Van de rode Touax variant is nog geen model aangekondigd, maar omdat deze in het echt ex-DB wagens zijn, zijn de modellen relatief eenvoudig met decals te realiseren. Daar zal ik later nog wel even op terug komen.

De 6-assige gelede containerdraagwagens type Sggmrss bezit Touax alleen in de bruine kleurstelling. Dit type wagen is er in model van Mehano en ACME. Mehano heeft inmiddels 5 verschillende Touax wagens uitgebracht, ACME pas 1. Bij Mehano gaat het om de artikelnummers 55507, 55508, 55509, 55911 en 58635, waarvan alleen de laatste momenteel leverbaar is. De ACME wagen is de 40252 (momenteel nog leverbaar).

Alle modellen van de Touax wagens, zowel de Sgns en Sggmrss die er nu op de markt zijn kloppen niet 100% t.o.v. de wagens in de Mortara shuttle. Ze dragen namelijk allemaal nog opschriften uit de periode dat ze verhuurd waren aan de NMBS. In het echt zijn deze opschriften bij de meeste (maar nog niet bij alle) wagens vervangen door de tijdperk 6 opschriften B-TOUAX. Iets wat met decals waarschijnlijk makkelijk op te lossen is als het je stoort.

De 2-assige en 8-assige wagens zijn er voorlopig nog niet in model en gezien de weinige varianten die van dit type te maken zijn en de schaarsheid waarmee ze te zien zijn verwacht ik ook niet erg snel een model van deze wagens op de markt. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus wie weet. Deze types zitten in ieder geval niet dagelijks in de trein, dus het is geen ramp om ze weg te laten.

Over de 35 treinen die ik bekeken heb bestaat de trein voor ongeveer 35% uit dubbele wagens (Sggmrss of Sffggmrrss) voor vervoer van 45ft containers en voor 65% uit de 4-assige wagens voor vervoer van tankcontainers of 40ft + 20ft containers.

Tot zover het eenvoudige gedeelte  ;D 

De belading van de trein wisselt, maar er worden veel containers vervoerd die bijna altijd op de trein te vinden zijn en die de trein een typisch uiterlijk geven. Hieraan herken je de trein direct. Om een goed beeld te krijgen heb ik een Excel bestand gemaakt en ben daarin gewoon gaan turven. Een kolom met alle verschillende containers die ik op de diverse foto's en filmpjes zag en 35 kolommen (voor elke trein 1) om in te turven. Met wat formules kwam ik zo tot een mooi overzicht van welke containers essentieel zijn voor deze trein (die dus bijna altijd erop staan), containers die vaak voorkomen en containers die maar soms voorkomen. Gelukkig blijkt er veel al in model te zijn, dus we komen al een heel eind.

Ik heb van de tabel screenshots gemaakt om hier te posten. Ik hoop dat alles op het kleinere formaat nog goed leesbaar is. In deze tabel heb ik zo goed mogelijk geprobeerd de verkrijgbaarheid van de containers weer te geven. Ik weet ook niet alles, dus als iemand hier iets op aan kan vullen, dan hoor ik het graag. Ik zal de tabel dan bijwerken.





Ik hoop dat dit voor enkele mensen nuttig is, het zou fijn zijn om te weten dat ik niet al deze moeite voor niets doe :-) Dit bericht zal ik de komende dagen nog aanvullen met foto's en informatie over de belading.

Mvg, Peter
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2014, 20:27:19 door Peter Crossrail »

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2014, 08:49:47 »
Dag Peter,

Het is mij bekend, dat er bij u, een grote voorliefd bestaat voor het containertransport.
Bij voornamelijk voor in Nederland rijdende containertransporten.
Ben daarom blij daat je de moeite neemt om dit topic te starten.
Is het mogelijk om bij de beschrijving van de ruituigen foto's te plaatsen, het gaat mij dan niet specifiek om de modelfabrikant maar om het type wagon.

Blijf dit topic volgen,dat is zeker.

Mvgr,
Frans.
Soms spoor ik, soms niet

Deetrein

  • Online Online
  • Berichten: 1597
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2014, 12:07:39 »
Hoi Peter,
is het misschien mogelijk een "printscreen' te maken van je bestand en die op te slaan als jpg.
Deze kun je dan als plaatje uploaden.
zie onderstaand voorbeeld:


mvg, Erich

p.s. met bijv. een fotobewerkingsprogramma kun je voor het uploaden de witte vlakken weghalen/plaatje bijsnijden
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2014, 12:09:41 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2014, 12:13:36 »
Ik had bij de buren al een zelfde topic gestart tijdje terug. Peter is vrij om eventuele foto's ook hier te gebruiken.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2014, 13:24:53 »
Hoi Peter,
is het misschien mogelijk een "printscreen' te maken van je bestand en die op te slaan als jpg.
Deze kun je dan als plaatje uploaden.

mvg, Erich
Ik zal het straks eens proberen. Maar het Excel bestand is 37 kolommen breed en 45 rijen groot, als ik dat in een jpg van 800 pixels breed ga duwen weet ik niet of dat nog leesbaar gaat zijn. Ik zal zo eens even de computer aanzetten en het proberen.

Mvg, Peter

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2014, 14:51:06 »
Hallo Peter,

Leuk verslag! Ga het zeker volgen.

Vraagje over deze shuttle: Wat is de route precies naar Mortara? Ik weet dat hij via Krefeld gaat. Maar dan in Zwitserland via de Lötschbergtunnel?

Is het misschien ook een idee om een draadje te starten met samenstellingen in model? Net zoiets wat er nu is van de CNL maar dan van containershuttles? Ik weet dat er wel een paar draadjes zijn over samenstellingen of type wagens.

Groetjes Steven

Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2014, 15:06:51 »
Hallo Steven,

Dat is nou precies de bedoeling van dit verslag. Qua wagens heb ik al beschreven wat je in model hebt, de belading komt de komende dagen nog aan bod. En dan gaan we verder met de volgende shuttle :-)

Qua route in Zwitserland kan ik je helaas niet verder helpen. Ik weet dat hij in Duitsland langs de Rijn rijdt naar Basel, maar verder weet ik het niet.

Mvg, Peter

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2014, 15:23:43 »
Top! Ik dacht per shuttle een draadje. Maar dan krijg je er aardig wat natuurlijk.

Oke, dan ga ik vanavond even zoeken. Bedankt in ieder geval!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2014, 18:09:39 »
In deze periode reed de trein niet via Krefeld. Shuttlewise heeft wel een aparte Mortarashuttle met als startpunt Krefeld.
Voor grootspoorfoto's zie site

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2014, 18:18:48 »
Peter,

Wat een mooi initiatief! (y)

Om te voorkomen trouwens dat je dingen dubbel gaat doen: op Intermodal24-rail.net is veel vergelijkbare informatie te vinden, ook over andere treinen. Hier staat ook bij wat er in voor komt en of er 1:87 modellen verkrijgbaar zijn conform voorbeeld.

Is voor de Excelsheet Dropbox geen ideetje? Kun je gewoon public link maken.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2014, 20:28:27 »
Ik heb de tabel met beladingen van deze trein inmiddels in het oorspronkelijke bericht toegevoegd. Enkele foto's zal ik ook nog toevoegen binnenkort.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2014, 20:59:53 »
Hallo Peter,

Leuk verslag! Ga het zeker volgen.

Vraagje over deze shuttle: Wat is de route precies naar Mortara? Ik weet dat hij via Krefeld gaat. Maar dan in Zwitserland via de Lötschbergtunnel?

Is het misschien ook een idee om een draadje te starten met samenstellingen in model? Net zoiets wat er nu is van de CNL maar dan van containershuttles? Ik weet dat er wel een paar draadjes zijn over samenstellingen of type wagens.

Groetjes Steven

Basel-Bern-Spiez-Lötschberg-Brig-Domo .... Mortare
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2014, 21:27:16 »
Dank voor je lijstje! zie dat ik toch al rond de 80% van de benodigde containers zit :-)
overigens nog een paar opmerkingen:
- de Nijhoff-Wassink druksilo is ooit een keer wel in creme geleverd :-)
- de GE-EX containers zijn ook door Herpa geleverd (en mooier dan van AWM)
- zo goed als alle containers zijn ook zonder vrachtauto geleverd door Schlueter

We blijven het volgen :-)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2014, 00:24:39 »
De juiste Interbulk 30ft. is nu toch ook bij C-Rail-Intermodal verkrijgbaar? klik 20ft. Rodella is ook ooit verkrijgbaar geweest trouwens, van AWM.

Verder leuke lijst Peter. Echt supertof dat je dit doet.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: Containershuttle Rotterdam - Mortara 2013
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2014, 13:05:16 »
Basel-Bern-Spiez-Lötschberg-Brig-Domo .... Mortare

Toch. Bedankt Mark!
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html