Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken  (gelezen 4410 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Gepost op: 19 oktober 2014, 13:38:53 »
Ik heb hier een verkennende vraag. Ik weet dat je voor een freesmachine elke laag in als vector moet uittekenen. Maar wat nu als het niet twee of drie verschillende lagen zijn (zoals bij vensters), maar het langzaam in een bocht naar de volgende laag gaat, zoals de afgeronde zijkanten van een rijtuig? Stel dat ik een tekening van een wand in 3D maak, dan zal er toch vast wel een programma die alle lagen voor de freezer (frezer?) automatisch uittekent? Of werkt dit niet zo?

En nog wat anders: moet je elke laag apart exporteren naar het programma voor die de freezer aanstuurt of zitten die lagen in één bestand? Zo ja, wat voor type bestand is dat dan?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2014, 13:42:15 »
Zo een wand bedoel ik:

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2014, 15:09:18 »
volgens mij werkt dat niet bij een2,5 d programma,
Als ik al zoiets zou willen maken, dan moet ik de plek waar de boog komt allemaal freeslijntjes geven, en dan elk lijntje steeds een flinter dieper instellen............. met de hand :)
Het freest dan in principe diapositief maar steeds wat dieper, en dan wordt het vanzelf rond, en hoe dichter de lijntjes bij elkaar liggen hoe mooier rond het wordt, maar dus ook veel meer invoerwerk.
Misschien dat mijn programma het ook zo in kan stellen dat hij zelf berekend dat elk lijntje dieper moet, maar nog nooit gekeken of ie dat kon, omdat ik de noodzaak voor mijn werk er niet in zie :)
Als je feest of plot kan je de wandjes beter 2 D maken en de ronding ala Floris plakken en erin vijlen
Mvg Marty,

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2014, 15:25:16 »
Bedankt voor het antwoord, Marty. De wijze die jij aangeeft had ik ook in gedachte. Goed om te weten dat ik de techniek goed begrepen heb. Maar we zitten toch in 2014, dit moet toch heel eenvoudig automatisch berekend kunnen worden. Het is eigenlijk een hele simpele actie. Als ik maar een term voor zo een conversie weet, dan kan ik er op zoeken.

Ik kwam vandaag 'gcode' of 'G-code' tegen, dit lijkt het formaat waar ik waarschijnlijk naar toe moet. Ik heb natuurlijk ook nog een Mac, dus dan is het nog moeilijker zoeken naar geek software waarvan ik verlang dat het gebruiksvriendelijk is. MeshCAM lijkt op iets wat ik hiervoor nodig zou moeten hebben. Heb alleen (nog) geen CNC freezer, maar ben het wel aan het overwegen. Vandaar deze vragen.

MeshCAM: http://www.grzsoftware.com. Ziet er goed uit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2014, 15:47:10 »
er zijn programma's die volledig 2,5D kunnen frezen en zelf dus die trapjes kunnen berekenen. Wil daar binnenkort es mee aan de slag. De workaround om zelf een zooi laagjes te maken die steeds 0,1 dieper zitten en die na elkaar te frezen in een normaal simpel freesprogramma heb ik ook al es geprobeerd, werkt natuurlijk prima maar je krijgt een trapje en geen ronde vorm dus je moet nabewerken. Door de hoogte van de trapjes handig te kiezen kun je t resultaat wat beter krijgen, ik heb gewoon per 0,1mm een laag gemaakt.

Hier als voorbeeld wat screenshotjes van de dom die ik op die manier gefreesd heb in autocad. Ding bestaat uit 3 plaatjes dik styreen, bovenkant, schijfje in t miodden en onderkant die een ronding heeft die op de ketel aansluit.
onderkant:

en bovenkant

bij de bovenkant zie je hoe ver de treden van het trapje uit elkaar gaan lopen in t midden. bovenop zou je dus eigenlijk wat kleinere stapjes willen hebben. Aan de buitenrand zit t weer zo dicht op elkaar, daar kun je er een paar weglaten maar ik heb gekozen om t werk bij de machine simpel te houden (steeds 0,1 erbij), dat verkleint de kans op fouten.

Met een beetje schuurwerk krijg je zo'n dom prima voor elkaar overigens
http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/ty45/IMGP1335.jpg~original
heb helaas geen foto gemaakt van t originele onbewerkte spul...
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2014, 15:54:48 door Floris Dilz »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2014, 16:00:17 »
Floris, moet je dan elke laag apart naar de freezer sturen als deze klaar is met een laag of stuur je alle lagen in een keer en behandeld ie laag na laag in volgorde?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2014, 16:15:10 »
ligt eraan hoe je de freesfile opzet en wat voor programma je gebruikt. Er is zoveel verschillende freesaansturingsmeuk te vinden dat dat niet zo te zeggen is.
Hoe ik t in dit geval gedaan heb, met usbcnc als freesprogramma:
eerst in autocad een profiel getekend van de dom zoals ik m wil hebben, dan een hele zooi layers aangemaakt, 1 voor elke diepte, en die elk een kleur en toepasselijke naam gegeven (.1 diep, .2diep etc), dan in elke layer de te frezen contour getekend, uiteindelijk al het andere spul uit de tekening gedonderd en een tekening met alleen de freescontouren naar t freesprogramma gestuurd.
In t freesprogramma gewoon per layer de boel afgewerkt, dus eerst layer .1 diep, die laat je dus 0,1 diep frezen, dan layer .2 diep, zooi weer instellen, 0,2 diep frezen etc. Dat gaat t handigst in t geval van een eenmalige productie.
het freesprogramma bestaat echter eigenlijk uit 2 delen:
- een deel dat cad-files leest en er freespaden voor berekent en een gcode van maakt (lijst met commando's voor de freesmachine) en
- het tweede deel dat direct de freesmachine aanstuurt aan de hand van een gcode.
De gcode die door het eerste deel van het programma is gegenereerd slaat ie dus steeds ergens op. Die kun je dus openen, gewoon een textfile, en de gcode die ie berekend heeft voor de eerste layer, de tweede layer etc allemaal achter elkaar plakken in 1 file, gewoon knippen/plakken, dan gaat ie automatisch in 1 keer het hele ding frezen en hoef je niet na elke layer de boel met de hand weer aan te slingeren.

Maar goed, er zijn allerlei freesprogramma's, sommige alleen om een gcode te maken, andere alleen om een gcode uit te voeren, en dus die beide kunnen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2014, 16:27:04 »
Dat maakt alles een stuk duidelijker, bedankt!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2014, 21:41:40 »
er zijn programma's die volledig 2,5D kunnen frezen en zelf dus die trapjes kunnen berekenen. Wil daar binnenkort es mee aan de slag. De workaround om zelf een zooi laagjes te maken die steeds 0,1 dieper zitten en die na elkaar te frezen in een normaal simpel freesprogramma heb ik ook al es geprobeerd, werkt natuurlijk prima maar je krijgt een trapje en geen ronde vorm dus je moet nabewerken. Door de hoogte van de trapjes handig te kiezen kun je t resultaat wat beter krijgen, ik heb gewoon per 0,1mm een laag gemaakt.

Een kennis van me die proffessioneel frezer is, op BNLS mee leest, maar geen schrijfaccount heeft vroeg me of ik hier wilde neerzetten:

Je kunt hier ook een Bolfreesje voor gebruiken. Daarmee krijg je minder scherpe randjes op de 'trapjes' en heb je dus beduidend minder nabewerking nodig.

Ik meld het maar...

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2014, 21:55:15 »
zat ook aan bolfraasjes te denken, maar volgens mij worden je binnen hoeken dan ronder, niet je buitenhoeken... toch meelezert ?  ;D
Mvg Marty,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:00:40 »
nou, de "hardheid" van de trapjes wordt toch wel echt minder. Punt is een beetje dat je dan de freespaden minder makkelijk kan berekenen, bij een normaal freesje maak je een recht geultje in het materiaal en hoe diep je ook gaat, de breedte van het geultje blijft gelijk. Bij een bolfreesje is dat niet zo, dus dat maakt je werk veel ingewikkelder.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:01:05 »
T's al weer een jaar of 20 geleden maar ik tikte de programma's rechtstreeks op de machine in (met de G-codes en zo) en heb toen een subroutine gebruikt waarbij deze d.m.v. een berekening de assen steeds een stukje verschoof en dan het programma opnieuw doorliep.
Alleen ziet dit er niet rond uit maar meer als een parabool, maar daar zijn ook formules voor.
Ik gebruikte toen ook een bolfreesje (om de boel een beetje glad te houden), een kleintje omdat ik anders de dikte van de frees van de boog moest afrekenen (wat Floris dus ook zegt).

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2014, 22:52:17 door prutser »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2014, 00:46:30 »
Via een PM kreeg ik een tip over open source software Cura. Ik heb daar een .stl bestandje ingegooid en kun je een gcode file uit bewaren. Weet niet of het werkt, maar dit is het bestand dat ik er uit kreeg. Het heeft wel de codes, als ik het in TextEdit bekijk. Misschien kan iemand zien of het gewerkt heeft.

http://svencentral.com/weblinks/benelux/2014/wand.gcode.zip
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2014, 11:10:17 »
Sven,

Cambam is een software pakket om een goede G-code te generen voor 3D.

Tutorial
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=62&t=1866

Voorbeeld
http://youtu.be/gxdV0Sbt6zU

Cambam
http://www.cambam.info

En een vergelijk tussen freecam en Pycam
http://youtu.be/stcZAIy2xnE

Grt Erwin

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: CNC frezen: Hoe een gebogen vlak te maken
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2014, 13:23:57 »
Cambam is een fantastisch pakket. Heb het gebruikt om van een Autocad tekening van een HSM nummerplaatje de G-codes te genereren voor de graveerfrees. Het was 50 keer gratis te proberen voor er voor betaald moest worden, maar het is elke cent waard!
Mvrgr
Koopmans