Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:33:16
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:22:01
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:17:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
  

Auteur Topic: Rudy's Model Railway  (gelezen 58658 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Binnenverlichting ... voor €0,32 per wagon?
« Reactie #45 Gepost op: 08 January 2015, 16:45:02 »
Binnenverlichting ... voor €0,32 per wagon? Ja, het kan :)

Gisteren op de EMV gewerkt aan interieurverlichting voor mijn Roco slaapwagons. Altijd fijn en hartverwarmend om te ervaren hoe op de club velen meedenken en meehelpen. Ad, Jan F, Jan L, Jaques ... bedankt!

Rond Kerst lag bij de Action 1m kerstverlichting met batterijvoeding voor de prijs van €0,95 (!). Leek me een prima 'diepte-investering' om te zien of 2 stuks hiervan te gebruiken zouden zijn om 6 coaches van binnenverlichting te voorzien. Zou het niet lukken, dan blijft de schade beperkt tot €1,90.

Het is gelukt om een wagon te verlichten. Volledig 'houtje touwtje' ... maar met een (voor mij) bevredigend eindresultaat. Vandaag de tweede wagen voorzien ... die doet het ook.

Nu de derde nog. Die wordt iets moeilijker want die heeft 3 extra's:
1. de batterijen moeten hier ingebouwd worden.
2. twee rode sluitlichten wil ik laten branden.
3. een reed switch en een metalen plaatje moeten worden ingebouwd, zodat het licht straks eenvoudig vanaf de buitenkant aan/uit te schakelen is met een magneetje.

Meer info en foto's op de blog.










« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 16:50:54 door RudyB »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #46 Gepost op: 08 January 2015, 18:08:18 »
 (y) (y)

Top idee. Simpel als je 'gewoon' rijtuigen met lampjes aan wilt laten rijden.

Groet, Sicco Jan

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #47 Gepost op: 08 January 2015, 18:17:53 »
Ik heb die verlichting ook aangeschaft
de batterijen zijn al snel duurder dan het setje verlichting en dat setje was bij mij nog een euri duurde meen ik.
En enigszins onbetrouwbaar, bij mij had 1 zo'n setje slechte contacten, daar waren de batterijtjes erg snel op.
Of de verlichting nou aanstond of uitstond  :o
Ik zou toch op zoek gaan naar een manier om het met baanvoeding te laten branden.
De ledjes op zich leken me prima en inderdaad zeker goed voor een leuke wagonverlichting
Groet van Ben

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #48 Gepost op: 08 January 2015, 18:29:08 »
Leuk die dingen! Goed bedacht! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3439
    • Mijn van-alles website
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #49 Gepost op: 08 January 2015, 18:57:53 »
En enigszins onbetrouwbaar, bij mij had 1 zo'n setje slechte contacten, daar waren de batterijtjes erg snel op.
Van slechte contacten gaan batterijen niet leeg... Weet je zeker dat er niet iets anders aan de hand was?

Overigens: ik heb deze setjes ooit zelf verkocht en er kwamen er hordes van terug, ook van mensen die ze precies gebruikten zoals voorgeschreven, maar toch alle LEDs de eenmalige flits zagen geven. Het is nooit helemaal duidelijk geworden waarom dat gebeurde, al weet ik ook dat de tolerantie met de weerstand erbij ontzettend krap is.

Ik hoop dat jullie er nog een klein weerstandje mee in serie zetten.

Als het verder prima werkt, waarom niet?

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #50 Gepost op: 09 January 2015, 10:28:31 »
Is het niet mogelijk die binnenverlichting met een 2 kilo ohm weerstandje in serie te koppelen aan de baanspanning?
Desnoods met een condensator ertussen om het knipperen van de binnenverlichting op te kunnen vangen?
Mvg jamie

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Voeding
« Reactie #51 Gepost op: 09 January 2015, 19:49:02 »
Ja Jamie, in deze thread zijn al diverse suggesties gegeven:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61093.45.html

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
De eerste testrit
« Reactie #52 Gepost op: 11 January 2015, 14:38:14 »
Station Zuid ligt. Alle 13 wissels hebben hun gewenste coördinaten en de rail er tussenin is exact op lengte gedremeld en is verbonden. De 5 station tracks zijn nog niet op lengte, maar dat is een makkelijk karweitje. Tijd voor een eerste testritje!

De rail is nog niet aan de tafel bevestigd. Ik weet eigenlijk ook nog niet of ik dat ga doen. De wissels worden natuurlijk goed vast gezet, omdat de servo's er een zijdelingse kracht op uitoefenen. Maar liggen de wissels eenmaal vast, dan blijkt dat de rail er tussenin prima uit zichzelf ligt, zonder bobbeling. Op slechts twee plaatsen staat de rail een klein beetje bol, er staat daar blijkbaar wat spanning op, als ik die vastzet, dan lijkt het eigenlijk ok. Zal het eens een tijdje proberen zo, later vastzetten kan altijd nog.

Hier een video van de eerste testrit op de layout in aanbouw.





« Laatst bewerkt op: 11 January 2015, 14:40:22 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Wagon met verlichting, sluitlichten, batterijen en magneet schakelaar
« Reactie #53 Gepost op: 15 January 2015, 16:12:44 »
De derde wagon is voorzien van binnenverlichting, sluitlichten, batterijen en een magneet + reed aan/uit schakelaar.

De wagon heeft een soort reservewiel a la Jeep :)   De magneet wordt nog zwart geverfd, dan valt ie bijna niet meer op.

Meer foto's en een videofilmpje op de blog.







Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #54 Gepost op: 15 January 2015, 17:24:56 »
Magneet onder de bak monteren en de Readschakelaar dus verplaatsen geen optie?

Verder wel een grappig leuk bouwwerkje.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
positie van de magneet
« Reactie #55 Gepost op: 15 January 2015, 18:01:49 »
Magneet onder de wagon is om twee redenen lastig. Er zit een metalen plaat onderin die dient als gewicht ... zonder dat eerst te veranderen is er geen geen plek voor de reed switch. Verder is het lastig te bedienen, de wagon zou elke keer opgetild moeten worden.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Andere montage servo aandrijving wissels
« Reactie #56 Gepost op: 17 January 2015, 12:30:50 »

De servo was oorspronkelijk dusdanig gemonteerd dat de rotatie in het horizontale vlak was. Voordeel was zeer gemakkelijke montage. Nadeel was dat de hoge veerkracht op de servo bij het schakelpunt maakte dat ie bleef 'jitteren'. De gedachte oplossing was een software aanpassing zodat de servo na schakelen weer iets terug naar het midden zou draaien.

Het bleef echter een beetje aan me 'knagen', ik bleef nadenken over eventuele andere opties. Vandaag een testje uitgevoerd met een andere montage van de servo, zodanig dat de rotatie in het verticale vlak is.

En ik moet zeggen ... het bevalt goed. Nadeel is een wat moeizamere montage, maar het voordeel is dat de servo niet meer jittert, er wordt weinig kracht op de servo uitgeoefend. Ook is de horizontale verbuiging van de veerdraad (een opengebogen paperclip) verdwenen. Het werkt zo allemaal iets soepeler.

Bovenste foto: hoe het eerst was, servo rotatie in horizontaal vlak.
Onderste foto: nieuw plan, servo rotatie in verticaal vlak.





RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Flex rail tools
« Reactie #57 Gepost op: 18 January 2015, 15:47:55 »
Vandaag weer wat voortgang gemaakt met rails leggen ... de buitenste 3 tracks van de 'Noord Bocht' liggen.

Voor het buigen van de rails is een nieuw zelfgemaakt tooltje in gebruik: twee blokjes hout met groeven die over de rails schuiven. Hou er een klemvast gedrukt en beweeg de ander zijwaarts terwijl je een rotatie kracht geeft en de rail buigt netjes, terwijl de rail aan de kant van het blokje waar je op drukt niet verschuift en de uitstekende lengtes blijven zoals ze waren, iets wat je meestal wilt.

Er zijn nog meer 'home made' hulpgereedchapjes in gebruik, zie foto.

Meer foto's en info op de blog.





« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 15:49:32 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
To underlay, or not to underlay ... that's the question
« Reactie #58 Gepost op: 23 January 2015, 14:18:54 »
Vrijwel elke dag worden er wel een paar rails gelegd. De Noord Bocht is nu helemaal klaar, met alle 6 tracks tot aan hun westelijke wisselstraten, waarvoor de gaten ook al in de plank geboord zijn. Nu nog te gaan:
 - Station West
 - West Corridor
 - 'Inglenook' Sidings

In de tussentijd een testje gedaan met track underlay. Zelf gemaakt, op basis van 2mm schuim dat gebruikt wordt voor laminaat ondervloer. Het laat zich heel gemakkelijk met een gewone keukenschaar in de gewenste vorm knippen. Behandeld met bruine Acrylverf, rechtstreeks uit een tube van de Action, geeft het een redelijk resultaat. Niet echt heel mooi, maar aan de andere kant vind ik de baan zo toch net iets meer 'tot leven' komen. Heb nog niet 100% besloten ... ik geef mezelf nog een weekje bedenktijd ... :)

Een paar extra foto's op de blog.




« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 14:20:43 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Bedrading (plan)
« Reactie #59 Gepost op: 26 January 2015, 12:42:45 »
Nog 12 flex-rails te gaan, dan ligt de baan. Alvast dus maar iets vooruit kijken. Bedrading is een belangrijke volgende stap. Benodigd zijn een ringleiding voor DCC, voor de 5V servo voeding en voor de GND van de S88 reed switches.

Al tekenend kwam ik niet zozeer op een ringleiding uit, maar op een ster systeem. Met 5 hoofdtakken voor de DCC, elk met 5 of 6 zijtakken, wordt elk stuk rails gevoed via hoogstens 1 of 2 rail-connectors. Elke rail apart bedraden lijkt me overkill ... mocht het nodig zijn dan kan het altijd nog.

Nog 3 andere tekeningen staan op de blog.