Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 18:55:27
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Eurospoor 2014, van de organisatie  (gelezen 42973 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Eurospoor 2014, van de organisatie
« Reactie #135 Gepost op: 27 October 2014, 11:36:34 »
Ik heb veel leuke dingen gezien op Eurospoor, maar nog meer dingen die in mijn ogen echt beter hadden gekund.
Organisatie en ruimte was goed voor elkaar, verlichting was op sommige plaatsen ronduit beroerd. Qua banen is het verschil wel erg groot naar mijn mening:

Als je ziet hoe fraai dit stukje scenery in schaal 1:220 gemaakt is, vraag je je inderdaad af of die Engelsman met z'n matige Duitse baantje de oversteek wel had hoeven maken. Naar mijn mening zijn de 'clubbanen' (veel meters rails op spaanplaat ;)) prima geschikt om laagdrempelig te werken voor de beginnende bouwer, en mag je van de internationale modules verwachten dat men laat zien hoe mooi het uiteindelijk kan worden.
Wat betreft de kijkdoos discussie: als je een stukje nachtscenery maakt, zorg dan dat je licht niet door alle wanden en dakjes heen schijnt. Ik was nu niet erg onder de indruk van Tunesie.

De Bergbaan is erg fraai gebouwd, maar dat valt onvoldoende op. Je wordt afgeleid door de houten stokken rondom het werk en de mensen die er achter lopen, en door de slingers lampjes die erboven bungelen. Deze baan heeft echt een achtergrond verdiend, dat mag gewoon lichtblauw zijn maar daarmee breng je de aandacht terug naar het landschap en niet wat er omheen gebeurt. Zet meteen de baan een halve meter hoger, dan zie je het veel beter en tonen de bergen veel imposanter: afwerken met een nette frieslijst voor je lampenslingers en de baan is ineens van een veel hoger niveau, dit landschap verdient echt beter.

Dan die Franse baan: het mooie aan deze baan is het hoge afwerkingsniveau en de benaderde realiteit. Er staat niets meer op dan op het oorspronkelijke landschap. Niet elke lege ruimte opgevuld met kant en klare scenery, maar alleen de juiste details. Gecombineerd met de juiste lichtkleur maakt dat een absoluut modelbouwhoogstandje, of het landschap je nu aanspreekt of niet.

Martin heeft ook z'n plantjes goed water gegeven zo te zien, Mara Harbor is behoorlijk opgeknapt met al dat extra groen.
Tenslotte heb ik erg genoten van de A4 dioramawedstrijd. Natuurlijk zijn er best flinke niveauverschillen tussen de ervaren bouwers en part-time knutselaars, maar het grote verschil aan verschillende inzichten om 20x30cm ruimte  te vullen maakte het op zich al de moeite waard om te kijken.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2014, 11:39:08 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #136 Gepost op: 27 October 2014, 12:06:06 »
Gipsbaan ? Oh het bureaulampen baantje....vind deze vorm van verlichting erg storend, lijd af van dat wat men wil uitbeelden IMO..

rjr

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 27 October 2014, 12:09:30 »
Ah die! Ja, die was erg mooi van opzet en uitvoering ;)

Helemaal goed, even goede vrienden. Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde mening hebben, toch? ;)
idd, anders wordt het leven zo saai. Is er niets meer om over te klagen tegen elkaar :).

rjr

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 27 October 2014, 12:23:49 »

De Bergbaan is erg fraai gebouwd, maar dat valt onvoldoende op. Je wordt afgeleid door de houten stokken rondom het werk en de mensen die er achter lopen, en door de slingers lampjes die erboven bungelen. Deze baan heeft echt een achtergrond verdiend, dat mag gewoon lichtblauw zijn maar daarmee breng je de aandacht terug naar het landschap en niet wat er omheen gebeurt. Zet meteen de baan een halve meter hoger, dan zie je het veel beter en tonen de bergen veel imposanter: afwerken met een nette frieslijst voor je lampenslingers en de baan is ineens van een veel hoger niveau, dit landschap verdient echt beter.

Is mij dus echt niet opgevallen. Totaal geen idee bij dat houten stokken rondom en die slinger lampjes.
Als je het zegt zal het wel zo geweest zijn hoor, maar ik herinner me alleen de baan, het mooie hoogte verschil van de trein aan de ene kant van de baan ten opzichte van de andere kant, en de jager die de herten maar steeds miste die mijn zoon, zonder hulpmiddelen zelf heel goed kon zien. En de wat weinig aanwezig zijnde wandelpaden op de bergen.
Zo zie je ook bij deze baan dat verschillende mensen ook verschillend naar een baan kijken. Waar de een zich aan stoort val de ander niet op. En wat de een als een echte must ziet voor een goede baan, een nette frieslijst, ziet de ander als een ergens, ik stoor me persoonlijk regelmatig aan die dingen omdat ze voor mij vaak net aan de lage kant zijn.

Roelco

Rich M.

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 27 October 2014, 13:03:56 »
Die Franse baan was zeker een pareltje. Ook die duitse baan, ben alleen even de naam kwijt.

Ik ga al jaren naar eurospoor en de baan van mtrak staat er ook elk jaar. Daar werkt alles netjes. Zodra er een trein op een blok staat geeft toegangs sein netjes rood aan, is blok leeg maar volgende bezet dan geel en vervolgens weer groen.

Wat ik zie dat bij internationale banen vaak netjes de seinen werken en daadwerkelijk ook overeen komen met wat ze moeten zijn. Bij de nederlandse banen buiten 2 banen (mtrak en duitse gesitueerde baan) vaak ze fixed op groen staan of gewoon een kleurtje branden en treinen er gewoon door heen kunnen ongeacht het seinbeeld. En dan denk ik, toch jammer omdat ze juist de hobby toch moeten promoten en dan het niet volgens de realiteit gaat.

Verder paar leuke dingetjes gekocht o.a. een ICE3M NS versie.
Rich

henk

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 27 October 2014, 13:10:21 »
Kan wel met Roelco meevoelen. Die Alpenbaan was zo ruim van opzet dat hij als het ware zijn eigen achtergrond en frieslijst was. Ook de lichtkleur was goed. Dat wijdse past perfect bij het thema en moet je naar mijn mening niet opsluiten met een frieslijst. Daar moeten we ook geen religie van maken. Net als Roelco sta ik regelmatig tegen zo'n lijst aan te kijken in plaats van tegen een modelbaan.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2014, 13:13:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #141 Gepost op: 27 October 2014, 13:15:09 »
Natuurlijk kan het dat je je prima kunt focussen op de 'content' maar ik zelf vond die kale houten stokken achter de bergen méér dan afbreuk doen aan de bouwkwaliteit van de baan zelf. Met een serene achtergrond breng je de aandacht terug op het onderwerp, als je direct achter je berg dat timmerwerk ziet haalt dat alle realiteit uit je compositie. Ieder z'n mening maar ik vind het zonde van zo'n baan. Een eventuele frieslijst om de feestverlichting netjes af te dekken nog even buiten beschouwing gelaten ;)
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #142 Gepost op: 27 October 2014, 13:19:28 »
Helemaal mee eens.

Net als Roelco sta ik regelmatig tegen zo'n lijst aan te kijken in plaats van tegen een modelbaan.

Daarvoor heeft de grote maker je kniegewrichten gegeven  ;D ;D ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 27 October 2014, 13:23:08 »
Helaas is het ontwerp van die kniegewrichten niet optimaal gebleken.  ;D

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #144 Gepost op: 27 October 2014, 13:26:02 »
Je kunt gaan klagen bij je ontwerper ;)

Groet,
Michel

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #145 Gepost op: 27 October 2014, 13:27:16 »
 ;D ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 27 October 2014, 13:35:59 »
Het is meer dat moeder natuur met een verwachte levensduur van hooguit 30 jaar rekening heeft gehouden.
Op dezelfde manier lijken al die frieslijstmakers de toenemende lengte van de gemiddelde Nederlander te negeren.

Geoffrey_

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 27 October 2014, 13:41:31 »
Veel van die baantjes met fries komen uit het buitenland, het is ook zo vervelend voor die korte mensjes dat ze een opstapje nodig zijn om hun eigen baan te bekijken  ;D

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #148 Gepost op: 27 October 2014, 13:59:31 »
Bij de HSM inbreng "de Oude Lijn" hebben wij er bewust voor gekozen om de onderkant frieslijst  net onder de gemiddelde ooghoogte te laten eindigen. Hiertoe werd de observator gedwongen om schuin naar beneden te kijken en werd zijn beleving en illusie niet verstoord door de bovenzijde van de achtergrond en de in de fries geïntrigeerde verlichting. Naar wij begrepen hebben was deze keuze een gouden greep en is door velen gevolgd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #149 Gepost op: 27 October 2014, 14:02:44 »
Helaas is het ontwerp van die kniegewrichten niet optimaal gebleken.  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=7_n1JMy8WtY  ;D