Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen  (gelezen 299 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
« Gepost op: 25 april 2024, 20:11:23 »


Deze keer eens geheel iets anders bij mij op het bureau, namelijk een drietal bouwsets van tijdperk 1 rijtuigen. Het zijn drie sets die uitgegeven zijn door MKmodelbouwstudio's. Helaas is er over Nederlands tijdperk 1 maar weinig te vinden op het forum en Google, daarom neem ik jullie graag mee met de bouw met de hoop dat er een nieuw informatief topic gaat ontstaan. Een gedeelte is inmiddels al gebouwd, maar het overgrote deel bestaat nu nog uit plat messing. De drie bouwdozen hebben de artikelnummers HSM-01k, HSM-02k en SS-05k.

Allereerst de tussentijdse resultaten van de bouwdoos HSM-02k set. Deze set rijtuigen beeld een stam uit in de jaren 1885-1915.







Dit is de tussenstand. Daarbij moeten er nog een aantal details toegevoegd worden. Zo missen de dakleidingen van de gaslampen nog op het dak en komt er na het zandstralen nog een gastank onder het chassis. Bijna alle rijtuigen hebben een remwerk gekregen omdat na 1885 vrijwel alle rijtuigen van doorlopende remleidingen en remwerk waren voorzien.

Op de stelbalk komen nog wat extra details in de vorm van een luchtslang en kettingen met haken. De veiligheidskettingen kwamen te vervallen bij het gebruik van een veiligheidskoppeling. Van Maykel Kastelein kreeg ik daarover de volgende informatie: veiligheidsschroefkoppelingen dateren van ca. 1890 tot 1948. Bij het plaatsen van deze koppelingen werden veelal de kettingen met haken afgenomen. Deze zijn dus alleen te combineren met de standaard schroefkoppelingen. Tot uiterlijk 1905 zie je deze combinatie nog sporadisch voorkomen. Daarna zijn alle wagens aangepast of afgevoerd. De laatste veiligheidskoppelingen zijn in de jaren '60 verdwenen bij het afvoeren van het oude materieel. Door het plaatsen van de kettingen dateert de rijtuigenstam die ik bouw automatisch tussen circa 1885-1890.



Nu bouw ik meestal niet alleen de kit, maar kijk ik verder naar mogelijkheden om meer details aan te brengen. Eén van de dingen die gelijk opvalt is het ontbreken van de dakgoten. Ook bij MKmodelbouwstudio's zie je deze er niet op. Alle rijtuigen hadden destijds dakgoten die pas later in de 20e eeuw zijn verwijderd. Tussentijds zijn de afvoerpijpen af en toe al wel ingekort. Een leuk detail om toe te voegen, maar wel lastig om te realiseren. Een eerste proef bestond uit het passen van wat U-profielen. Uiteindelijk bleek na wat rekenwerk en passen en meten van verschillende afmetingen dat een U-profiel van 1,0x0,5mm het beste past. De wanddikte moet daarbij zo dun mogelijk zijn. Ik twijfel nu nog om bij Hassler-Profile te bestellen met een wanddikte van 0,2mm of bij Knupfer met een wanddikte van 0,15-0,17mm. Bij beide nog niet eerder profielen besteld. Wat zijn jullie ervaringen? Hieronder een eerste proef:





Volgens de bouwtekeningen zit er onder de goot nog een geprofileerde draaglijst. Zo'n volledige profiellijst is niet te realiseren, maar een messing draad van 1,0mm dikte eronder plaatsen geeft al een heel goed beeld:



Hieronder wat voorbeelden van de bouwtekeningen:







Drie uitsneden van HSM bouwtekeningen uit het Utrechts Archief, geraadpleegd in maart 2024.

Dat wordt dus bestellen en plaatsen. Eerst even verder met de HSM-01k set. Daarover binnenkort meer.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 10:09:06 »
Hoi Mathyn,

Zo te zien ben je druk geweest de laatste tijd! Leuk project en inderdaad weer eens iets anders dan het gangbare materieel  (y)
Ben benieuwd naar het resultaat van het superen dat je gaat doen.

Één kritische noot: ik zie dat je op het postrijtuig zowel een dakventilator voor gasgloeilicht als eentje voor persgasverlichting hebt geplaatst. Het komt op mij wat vreemd over dat beide verlichtingssystemen naast elkaar zouden zijn gebruikt. Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar volgens mij moeten er drie ventilatoren voor gasgloeilicht op.

Pas ook op als je de veiligheidskoppelingen gaat maken: in de bouwbeschrijving staat de 2e haak precies verkeerd om getekend. Als je de haak naar voren trekt (van het rijtuig af) moet de opening van de haak aan de onderkant zitten.

Grtz, Ton

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:48:56 »
Hoi Ton,

Scherp opgemerkt! Van de juiste lampen ontbreken er 2 en er zat 1 verdwaalde persgaslamp bij. Voor het gemak om die niet kwijt te raken wel even op het dak gezet. In augustus ga ik twee lampen bij MK halen. Alle daklampen zitten nu los ivm spuitwerk en verlijm ik naderhand. De lampen hadden een afwijkende kleur tov het dak. Dus dat scheelt straks afplakken.


Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
Re: Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 19:29:26 »
Mooie stam rijtuigen Mathyn (y)
Heb je wel een HSM locomotief die daar voor past ;D?