Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 17:34:39
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 17:12:01
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:07:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:55:26
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
  

Auteur Topic: Zwaar transportwagen SSy45 van Artitec  (gelezen 17256 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Zwaar transportwagen SSy45 van Artitec
« Gepost op: 11 October 2014, 13:36:17 »
Onlangs heeft Artitec verschillende varianten van de zwaartransportwagens uitgeleverd.
In tijdperk 3 staan ze als SSy45 bekend. Ontstaan in een donkere periode (Reichsbahn 1943...) is dit wagentype nog steeds de basis voor volgende wagengeneraties waarmee transporten van militair materieel over het spoor worden uitgevoerd.

Na de WO2 kwamen de wagens ook bij de DB terecht en bij het United States Army Transportation Corps (USATC), waar ze werden gebruikt in militaire treinen van de Amerikanen in West-Duitsland. Ook het Franse bezettingsleger (Forces francais Allemagne, FFA) gebruikte de Ssy45, Artitec komt ook nog met die variant.

De modellen blinken uit door de fraaie gravure van de wagenbodem. Met de verfspuit en wat Vallejo-verf ziet het er nog echter uit:


Zoals elders al gememoreerd verschilt de bufferhoogte van de Roco SSy45:

Op bovenstaand plaatje kan dat; het verschil tussen beladen en onbeladen wagen is zo zichtbaar  ;)

De buffers sluiten wel weer goed aan op de bufferhoogte van Piko's V200:


De DB-uitvoering met afgenomen rongen (die liggen aan de zijkant in de rongenhouder:


en hier de USATC-versie. Je ziet dat het een ander wagentype is, namelijk een visbuikdrager met versterkingen boven de draaistellen:


Samen op pad kwamen ze alleen in USATC-treinen voor, de DB-uitvoering was gewoon opgenomen in het commerciële park en dus ook inzetbaar in het vervoer van staal, transformatoren, zware voertuigen, ketels enz.


Tijd om met de USATC-wagen aan de slag te gaan.
Zo is 'ie wel wat kaal tenslotte


Het etsdeel met de rangeerdershandgrepen onder de bufferbalk plaatsen

Het etsdeel valt in twee nokjes onder aan de bufferbalk en wordt geplaatst tussen koppelinghouder en bufferbalk. Handig is om dan de draaistellen even los te schroeven en te verwijderen. Je hebt dan alle ruimte.

Werden de wagens beladen met voertuigen, dan was het hekje met de handremspindel neerklapbaar. Artitec levert een 'neergeklapte versie' mee die hier is gemonteerd.


De aftrekkraan voor de remleiding, het ovaalvormige handgreepje aan de zijkant is geplaatst. Het krijgt nog een tipje rode verf


Beladen wordt deze fraaie wagen met een USA Shermantank M4, eveneens van Artitec.

Voor het transport worden mitrailleur en antennes afgenomen.
De zware lading wordt geborgd met kettingen (Weinert) en onder de schuiver komen een paar stevige balken.


Tijd om de wagen in de trein te rangeren


De manschappen aan boord van het USATC-begeleidingsrijtuig en de remslof waarmee onze SSy45 stond geborgd kan worden weggehaald.


Na wat gerangeer staat de trein vertrekgereed. Ook vrachtwagens, een M113 en een aantral M48 Pattons en een bergingspantser maken deel uit van de trein.


Als laatste wagen krijgt de Ssy45 twee sluitseinlantaarns mee. Overdag hoeven de lampjes niet aan en zijn de roodwitte ruiten zichtbaar.



Met deze serie modellen die naar mijn mening schitterend gedetailleerd zijn heeft Artitec een fraai product afgeleverd. Vele varianten zullen zeker nog volgen, ook in Nederland werden de wagens gebruikt door de DML, de Dienst Materieel Landmacht, naar de verbasterde afkorting kennen wij ze als Demelwagens.

grtz,
Wim


« Laatst bewerkt op: 12 October 2014, 21:29:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2014, 13:42:31 »
 (y)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2014, 18:22:47 »
Ja, hier gaan er nog wel een paar van komen  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2014, 18:29:03 »
Heel mooi Wim!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2014, 20:05:11 »
Interessant verslag. (y)

Groet,
Bas

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2014, 20:50:37 »
 (y) Mooi verslag (y).
Vaak moesten we ook langs de binnenzijde van de tracks twee lange houten balken op de wagonvloer vast spijkeren met twee dwarsbalken er tussen (een soort H maar dan met twee dwarsbalken). De zware tanks werden dan met dikke staalkabels en spanner vast gezet.

Hier zie je de staalkabels en spanners al op een M548 voorzijde voor gemonteerd zitten, met harpen om de towhooks van het trackvoertuig.



Hier nog een verwijzing naar een stel M1 Abrams Main Battle Tanks op de POMS site in Eygelshoven. Hier zitten de balken er overigens niet op.
ipv houten wiggen die je ook moest vast spijkeren, liggen er hier stalen sloffen voor. Daar zaten stalen pinnen onder, die door de tank vast op de wagon werden gereden. Even erop rijden en terug laten rollen en klaar. Heel wat minder werk dan dat nagelen  :P.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7586
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2014, 21:01:35 »
Daar zaten stalen pinnen onder, die door de tank vast op de wagon werden gereden. Even erop rijden en terug laten rollen en klaar. Heel wat minder werk dan dat nagelen  :P.
Samen met de stalen blokken onder het eerste en laatste loopwiel, tegen het zijdelings verschuiven zo te zien  :)
M.a.w. de zelfde manier van laden zoals ik dat destijds gewend was.

(Nadeel voor ons was, dat je die kren dingen de hele oefening mee moest slepen.
Op de M113 serie zetten we de keggen ergens op het bovendek vast met een paar riemen.
De veel zwaardere blokken,staken we achter de boeggolfkeerplaat, ellende daarvan was dat je ze elke dag minimaal 2 keer in je handen had omdat het frontluik open moest om olie te peilen.) :(  :)
« Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 21:08:05 door Eric B. Reden: Tekst tussen () toegevoegd. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #7 Gepost op: 11 October 2014, 21:10:02 »
Klinkt bekend :-X. ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #8 Gepost op: 11 October 2014, 21:25:32 »


Voorschriften voor de "H"



de staaldraden



Voor wie het nog niet wist
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7586
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2014, 21:32:37 »
Was dat voorschrift ook bij de DB van kracht Hans en zo ja tot welk jaar?

Mijn tijd in Seedorf begon in januari 1982 en ik heb nooit anders trein geladen dan met keggen en blokken en zonder sjorringen (sjorrings is zeejargon, net als kanons  ;)) ook de Leopards I en II.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2014, 21:49:27 »
tja, wat pantservoertuigen vastzetten betreft dacht men het nog wel zo goed voor elkaar te hebben met deze wagens, in hun originele uitvoering dan, met balken die op bevestigingsplaten in het dek vastgezet konden worden zodat in elk geval de H op het wagendek niet nodig was. Blijkbaar werkte losse balken en wiggen erop timmeren toch beter, want die "Ladeschwellen" zijn na de oorlog vrij snel verdwenen en foto's waar ze duidelijk op staan zijn eigenlijk vrij zeldzaam.

Hier liggen de 2 balken voorop de wagen, zijn net losgehaald zodat de tank van de wagen kan...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Bundesarchiv_Bild_101I-090-3918-06A%2C_Russland%2C_Eisenbahntransport_Panzer_V_(Panther).jpg

en hier, op een zesasser, zitten ze op hun plaats, in de lengterichting van de wagen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Bundesarchiv_Bild_146-1972-064-61,_Kassel,_Verladen_eines_Panzer_VI_%22Tiger_I%22.jpg

nog een zesasser:
http://i53.tinypic.com/mbr1pw.jpg

En voor de tijdperk 2-geinteresseerden nog wat platen van hoe zo'n trein eruit zag, alles gecamoufleerd, geimproviseerde laddertjes tegen de tanks, overal bemanningen en troep... Qua modelbouw een stuk interessanter dan die kale naoorlogse transporten, maar ja, die historische bijsmaak he...
http://jtrowbridge5.smugmug.com/Panthersatwar/PANTHERS-from-BUNDESARCHIV/i-9cQ8ftp

en nu weer naar "gezelliger" tijden.  (y)

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2014, 22:13:40 »
Bedankt voor die links! Ik wil zelf een legertrein met de zesassers maken en dit zijn hele goede foto's om op af te kijken. ;D

Groeten Ferdinand
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2014, 23:19:47 »
@Floris: 1985 was toch echt wel ver voorbij de oorlog, als we het tenminste over de zelfde oorlog hebben ;). Als er geladen werd, werden de balken net zoals Hans al aangaf op de wagons genageld. Een hele uit meterij en als het niet zo zal als die NS'r wilde, kon je het los maken ::).



Bij de M1's kon ik me dat ook wel voorstellen. Ze hingen aan elke kant een stukje over de rand van de wagon. Zal slordig staan als je met zo'n dikke 60ton achter een peron blijft steken in het langs denderen ;D.

@Hans: de keggen zitten btw trouwen nooit op één lijn. De roadwheels zitten links en rechts van een track nl niet op gelijke hoogte. Dat komt omdat de torsybars, waar de swingarm met het roadwheel aan zit, naast elkaar liggen. Daarom zit er ook tussen de linker en rechter track één trackshoe verschil in ;). Dat kan je mooi zien als je de tracks breekt om er nieuwe op te leggen.



Hier nog een paar M1's klaar voor verzending. Let ook op de staalkabel om de loop. Dit voor de veiligheid dat de turret niet kan draaien, mocht hij onverhoopt uit de vergrendeling schieten.



In 1986 hadden we voor het vervoer op de site een carterpiler met kleinere wielen.



Later een groter broertje, de DV43 containerhandler, die we iets hadden aangepast, dat ging heel wat gemakkelijker. Ze reden met zo'n combinatie de hele trein over.



In het begin van 1985 werd dit altijd met een M88 bergingstank gedaan. Die had er echt wel moeite mee :-\.




Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2014, 23:38:07 »
Een hele uit meterij en als het niet zo zal als die NS'r wilde, kon je het los maken ::).

tja, dat was vroegah ook al... zie in mn laatste linkje, halverwege de pagina, die hele nette trein vol verse Panthers. Op elke wagen keurig een bordje dat de lading te breed is en uitsteekt. En dat in oorlogstijd!

NS Diesel

  • Gast
Re: Zwaartransportwagen SSy45 van Artitec
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2014, 13:21:47 »
zijn de wagens helemaal van kunststof of zit er ook enig metaal in verwerkt? en hoe zit het met het gewicht per wagen?
Groet
Tim