Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063103 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4410 Gepost op: 21 november 2021, 20:22:46 »
Hmpf, die "externe Dateien" mededeling krijg ik nu ook. Ok, ik heb de tekst aangepast naar "de tweede foto".

44: ha! Mooi om te zien dat het netjes officieel in de regels geregeld is. Zwart dus. Ik vond het al raar staan, dat rood.

------

Ik noemde eergisteren een spleetje links onder het tunnelportaal. Daarvoor heb ik nu een dik strookje heki-groen aangebracht:



Zo, speet weg. Dan een vachtje "heki laub" erover om het netjes met de rest te integreren:



Twee strookjes karton bovenaan de "richel" waar de burcht tegenaan klikt:



Daardoor staat de wand weer netjes recht:



Het Was Toch Gewoon Niet Practisch (tm), dus ik heb de schaar gepakt en met wat pijn in het hart de telegraafdraden weggeknipt:



Ook heb ik nog wat lijmresten weggebikt van de module-zijwand, gevolgd door plamuur:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4411 Gepost op: 21 november 2021, 21:38:45 »


"de telegraafdraden weggeknipt:"

Ik weet niet wat je gebruikt had for de telegraaf draden maar EZline schijnt het juiste draad te zijn. Dit stretched goed als je het niet onderspanning aanbrengt.

verder eens een keer in een modelspoorblad een artikel gelezen over wat je in het echt wel of niet ziet van een afstand. De telegraaf draden werden hier ook in genoemd. En met een foto van een afstand zag je in 1:1 wel de palen wel maar niet de draden..... Wellicht de kunst van het weglaten. Zowiezo lijkt me telegraaf draden iets voor een aller laatse finishing touch iets met ergens achter blijbven haken lijkt me...


Arjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4412 Gepost op: 21 november 2021, 22:24:09 »
Ik weet niet wat je gebruikt had for de telegraaf draden maar EZline schijnt het juiste draad te zijn. Dit stretched goed als je het niet onderspanning aanbrengt.

Bingo! :D EZline is wat ik gebruikte. Op zich prima spul. Een beetje spanning moet je er wel op zetten, anders hangt het natuurlijk door.
Een probleem is wel wat als je acht draden hebt met allemaal een beetje spanning erop, dat dat toch wel aantikt. Ik heb bij werkzaamheden een mast omgeknikt en die schoot meteen weg. De draden waren vervolgens niet meer uit de knoop te halen. En als je eens per jaar toch eens met de hand snel naar een ontkoppelde wagon moet grijpen die van de helling afzoeft.... Dan kan je ongelukken incalculeren.

Vandaar dat ik heb besloten de draden maar weg te laten.

Arjan, wat je zegt over "wat zie je op welke afstand" klopt ook. Die draden vallen meestal niet op. Maar.... op momenten dat ze me op m'n baan opvielen was het toch wel erg leuk, vandaar dat ik er een beetje gemengde gevoelens over heb.

Misschien dat ik, als alle masten staan, nog eens kijk of ik de draden zonder vast te lijmen toch netjes via de masten kan laten lopen. En dan maar de helft van de draden, dus vier i.p.v. acht. Misschien werkt het als ik de draad steeds om twee isolatoren wind. In totaal veel minder spanning. Maar goed, dan blijft het ongeluk-nadeel wel in stand. En het sporadisch schoonmaken van de rails is ook lastiger. Dus ik denk dat ik het er maar bij laat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4413 Gepost op: 24 november 2021, 22:01:14 »
Zo.... ik heb een paar resterende spleten bij het tunnelportaal zelf gedicht. Bovenin de spleet onder de bovenste rand wat vallejo "putty" en vervolgens grijze verf. Later de kleurtjes maar eens bijwerken. Onder wat groen in een spleetje gelijmd.



Tunnelbordje nagemaakt. Hm.... de maat die ik wil hebben zit er precies tussenin. Opnieuw printen :)



Het eerste gras (2mm beige) zit vast. Zoals wel vaker ziet het er wat als "plakjes" uit ofzo. Maar dat komt wel goed met een tweede kleurtje.



Boven de tunnelingang heb ik ook wat extra 2mm beige geplant. Daar had ik oooooooooit met een theezeefje al wat aangebracht. Voor:

Citaat

Na:



Hier komt ook nog wel wat bij.

Na m'n orde-van-grootte plamuurwerk heb ik de zijkant van de modules geschilderd. En ook het balkje linksboven.



Het komt zo toch wel wat netter over.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4414 Gepost op: 25 november 2021, 14:44:53 »
Het eerste gras (2mm beige) zit vast. Zoals wel vaker ziet het er wat als "plakjes" uit ofzo. Maar dat komt wel goed met een tweede kleurtje.



Zo zag het er zonet uit, na wat 2mm "late summer" en 4.5mm "early fall":



Inmiddels heb ik ook wat 4.5mm "late fall" toegevoegd. Vanavond maar eens kijken, ik denk dat het wel afdoende is zo. Het is in ieder geval moeilijk om te zien waar de overgang tussen de oude grasmat en het kale gedeelte zat :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4415 Gepost op: 25 november 2021, 15:19:31 »
Ziet er al goed uit  (y)

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4416 Gepost op: 25 november 2021, 23:20:21 »
Ja, ik begin wel tevreden te worden :)

Vanavond heb ik eindelijk het bordje bij de tunnel opgehangen. Regulier A4tje uit de printer, beetje met roestkleurige potloden langs de randen (zoals in het echt), wat matte lak erop, klaar. Toen ik toch met potloden bezig was heb ik wat roetkleur aangebracht boven de ingang. Ik denk dat ik hier nog wat moet bijwerken, misschien met poeders, want ergens bevalt me het niet helemaal:



Boven de tunnel is er nog wat groen bijgekomen. Vooral aan de voet van de kasteelmuur heb ik wat hogere vezels geplaatst om de naad op de overgang muur-gras wat te verbergen:



Het beetje extra groen ("Spätherbst") heb ik ook bij de heuvel aangebracht:



Ook even aandacht hierboven voor de spleet onder de rechter achtergrond. Daar had ik nog geen aandacht aan gegeven. Het idee was altijd dat dat wel verborgen zou worden door struikgewas. Ach ja. Ik heb nu maar een dikke strip groen naast de spleet geplakt. De achtergrond moet namelijk nog wel enigszins los kunnen:



Ook dat moet verborgen worden, maar ik vond het groene kleurtje te akelig. Dus heb ik er maar wat "woodland scenics underbrush" op gelijmd:



En dat gelijk ook maar op een paar andere plekken geplakt als het begin van wat struikgewas:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 23:23:46 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4417 Gepost op: 26 november 2021, 08:49:44 »
Ik kan helaas alle mooie plaatjes in dit draadje niet zien.. ligt dat aan mij of hebben meer mensen hier last van?

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4418 Gepost op: 26 november 2021, 09:03:47 »
Mooi Reinout,

Ik denk dat je de roetaanslag op een andere manier “beter” kan maken.
Nu ziet het eruit of het er op gekwast is.
Dekkend zwart, maar de voegen zijn schoon.
Wanneer je met een ( bijna droge) kwast het zwart er op tamponeerd ziet het er een stuk natuurlijker uit.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4419 Gepost op: 26 november 2021, 09:14:47 »
Dave: ja, die witte voegen zouden wel eens het visuele hoofdprobleem kunnen zijn. Bedankt voor het idee!

Orientexpress: als het goed is kan iedereen de plaatjes gewoon zien. Ze zijn "https", dus dat probleem is er in ieder geval niet. Ze staan op "abload.de", wat volgens mij ook meestal geen probleem oplevert. Heb je een of andere blokkeer-plugin geïnstalleerd? Ik wel een paar en abload.de geeft bij mij geen probleem. Als je het vindt hoor ik het graag.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4420 Gepost op: 26 november 2021, 09:41:14 »
De plaatjes zijn zelfs zichtbaar op een acht jaar oude Ipad, antiek dus. Dan zou iedereen ze moeten kunnen zien.

Ik had ook de witte voegen gezien. Zwart poeder (roet!) erop tamponeren is inderdaad een/de oplossing.


Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4421 Gepost op: 26 november 2021, 09:46:03 »
Ik heb een zakje zwart pigment, een potje vallejo zwart pigment, een klein busje noch zwart pigment en een zwart krijtje. Daar zou het toch mee moeten lukken :)

Oh, en misschien moet ik ook even naar een voorbeeldfoto kijken voordat ik ga kliederen. Oepsie.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4422 Gepost op: 26 november 2021, 12:01:10 »
Dat kan dan eigenlijk niet misgaan. Voorzichtig beginnen en ook even een tussenstand op het Stummiforum plaatsen, zo zou ik dat doen. Onze Oosterburen zijn best kritisch namelijk, hoewel er veel Lehnstuhlmodellbahner bij zitten.

Natuurlijk volg ik je ook.


Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4423 Gepost op: 26 november 2021, 18:56:53 »
Het eerste plaatje is net echt. Inderdaad nog even de witte voegen zwart maken en dan niks meer aan doen ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4424 Gepost op: 26 november 2021, 22:06:22 »
Zo... klein beeldcitaat uit een zwartwitfoto van Herman Grüter (eifelquerbahn CD 1):



En dit is hoe het er bij mij nu uitziet na wat vallejo zwart pigment + matlak (die misschien nog niet helemaal droog is):



Beetje meer groen erboven:



Bij de heuvel is er ook weer wat bijgekomen, vooral wat plukjes donkergroen "heki artline flocken". Beetje matlak op het gras, beetje losjes verspreid die vlokken erover, klaar:





"Geef alles een naam" is een principe dat in de theorie van de door mij al een paar keer genoemde "OOK" ronddwarreld. Nou weet ik wel welke burcht hoe heet en dat het op een echt voorbeeld berust, maar de willekeurige bezoeker weet dat niet. Dus.... naambordjes. Voor de stations had ik wel eens wat opgehangen, maar nu pak ik het wat groter aan. Stations, burchten, tunnel, plaatsje, beekje...
Stations op 5mm foamboard, de rest op een strookje zwart karton. En voor een leuk laagje eroverheen wat mod podge. Alleen bobbelt het nu her en der.... eens kijken hoe dat er morgen uit ziet:



Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)