Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door NS8714
Vandaag om 16:18:08
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:17:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 16:07:45
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:48:58
Transfer afwrijven? door Ronald69
Vandaag om 15:40:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 15:38:51
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 15:37:37
Probleem: ramen 'beslaan' door Floris Dilz
Vandaag om 15:37:06
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 15:30:49
Treinongeval Rijnstrecke door Gérard Drost
Vandaag om 15:28:42
Zestiger jaren plastic lijmen? door NS1220
Vandaag om 15:27:46
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 15:25:42
Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 15:04:49
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 14:43:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:33:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
Vandaag om 14:30:23
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:25:06
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door puntenglijder
Vandaag om 14:16:40
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:11:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
Vandaag om 13:55:49
Maar stel nou dat....? door NS8714
Vandaag om 13:53:37
Flacatlan in N door tothebeach
Vandaag om 13:46:29
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 13:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 13:43:39
Baanbouw Bosje77 door p.heinst
Vandaag om 13:41:40
Gezocht: emplacementsverlichtingspaal in Nederlandse stijl door Gerben Stoffels
Vandaag om 13:21:19
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:53:27
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door tijgernootje
Vandaag om 12:47:36
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 12:29:41
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Fritsprt
Vandaag om 12:09:46
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 650881 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8541
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3795 Gepost op: 23 februari 2020, 13:42:00 »
In Nederland had je natuurlijk de dagelijkse buurtgoederentrein.
Denk dat fabrieksaansluitingen of zijlijntjes apart opgehaald werden of in zending van een dagelijkse rit mee terug gingen.

Geen idee of dat elders ook zo was.
Hier waar ik woon hebben we nog altijd buurtgoederen treinen,1 voor de bediening van de zeehaven en 1 die dupont bedient.
Het principe is simpel voor die treinen,treintje voor de zeehaven komt vanaf Kfh,rijd het emplacementje op onderaan de brug,lok loopt om en trekt na het activeren van de overweg beveiliging de trein de stamlijn op.
Dan zijn er 2 optie's,optie 1 de trein heeft wagons bij voor een klant voorop de stamlijn(geen zijsporen aanwezig daar) dan worden de wagons voor die klant op de stamlijn bij de voordeur losgekoppelt en rijd de trein verder de lijn op.
Halfverwege is een mini emplacement,daar loopt de lok om en duwt de overige wagons naar de 2e klant achterop de stamlijn om ze na enige wacht tijd af te rangeren op een stuk spoor op hun terrein,vervolgens worden de lege wagons opgepikt en rijd de lok daarmee terug naar het emplacement,lok loopt om en duwt alles ri klant 1 waar dan hopelijk alles is gelost,dan koppelt men de lege wagons aan en duwt men alles terug naar het emplacement onderaan de brug,daar wacht men op toestemming om alles weg te brengen ri Kfh via het hoofdspoor.
Optie 2 is er is niks voor klant 1,men slaat die over en gaat direct door ri het emplacementje halfverwege, loopt om en duwt alles naar klant 2 om daar vol voor leeg uit te wisselen om daarna terug te keren naar het wacht spoor aan het begin emplacement tot de toestemming komt om de trein ri kfh te rijden.

De trein voor dupont bestaat bijna altijd uit enkel ketelwagens,trein komt vanaf Kfh,rijd via de spoorlijn tot aan de aftakking van het stamlijntje ri dupont net buiten Dordrecht stadspolders,rijd de stamlijn af tot aan het eind,ook hier wacht men op toestemming van personeeel van dupont om via een hek/poort het terrein op te rijden..
Vervolgens zet men de volle wagons weg,pakt van het andere spoortje de lege wagons op,rijd poort uit en wacht daarna aan het eind v/d stamlijn op toestemming om weer het hoofdspoor te mogen oprijden ri kfh.

Redenatie met die 2 treinen is,ze rijden pas als de klant volle wagons nodig heeft en dus altijd lege wagons heeft staan,losse loc rijden is geld verspilling voor het stuk dat die loc niks vervoerd behalve zichzelf met personeel  ;)
Ook is het zo dat voor de trein die de zeehaven bedient,dat dat (bijna)altijd een zgn radioloc is,ofwel te bedienen op afstand,dit wegens het omlopen en opdrukken van wagons,het is wel handig als je ziet wat er aan de andere kant gebeurt,vaak staan er vrachtwagens en auto's dusdanig dicht langs de lijn dat er te weinig vrije ruimte is om er langs te rijden.
Als je dat niet vroegtijdig opmerkt dan rij je e.e.a. aan gort  ;D
Rangeerwerk op de beide terreinen word gedaan door huis rangeer locjes,daar is men dus niet afhankelijk van de lok die de volle trein brengt en de lege trein weghaalt.

Dit kan je dus ook uitbeelden met z.g.n. wagenkaarten.
Of men voor buurtgoederen treinen nog elders een rangeer lok heeft staan is denk ik afhankelijk van de grote van het te bedienen gebied met die trein en de hoeveelheid klanten aan die lijn.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3796 Gepost op: 23 februari 2020, 15:21:31 »
Zoals in dit filmpje?

<a href="https://www.youtube.com/v/K3XDY45Akrw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/K3XDY45Akrw</a>

Zoniet? toch een leuk filmpje....

Groet Jeroen

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 8878
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3797 Gepost op: 23 februari 2020, 15:29:52 »
Mooi filmpje  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3798 Gepost op: 23 februari 2020, 15:50:18 »
Tijgernootje: leuke beschrijving!
Dat soort beschrijvingen staat ook in het "OOK" rangeren-boek. En dan dus uitgebreid met foto's en diagrammen... Stapel werk dat daarin zit.

Jeroen: leuk fimpje!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3799 Gepost op: 23 februari 2020, 17:20:24 »
Zonet m'n inkopen van gisteren opgeruimd. Het werk was vooral het openknippen van de kadee zakjes en het eruitschudden van de koppelingen in het juiste vakje in de opbergdoos. Als je je vergist ben je een half uur bezig om de verschillende maten weer uit elkaar te halen...

Ik deed het goed, dus kon ik het halfuurtje aan het omwisselen van koppelingen besteden :) Drie "Ommi 51" met kadee's:



Daarna wilde ik de ladingimitaties eruit halen om wat gewicht toe te kunnen voegen. En om te kijken of ik betere ladingen erin kan wurmen. Maar dan moet eerst die lading eruit... Met een mesje aan de zijkant ertussen vrutten bleek te werken:



Nu de keukenweegschaal erbij, want die wagonnetjes zijn naar mijn smaak wat licht.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3800 Gepost op: 23 februari 2020, 20:46:54 »
Zo, ze zijn gewogen en ik heb er een setje kogeltjes ingestooid:



Reguliere alleslijm van de pipoos erin en de kogeltjes erin strooien:



De kogeltjes vervolgens met een stokje netjes verdelen:



Dit heb ik met twee wagens gedaan. De andere had ik tegen die tijd al uit elkaar gehaald. Hiervoor gebruikte ik een tip uit het "Lümmeln" draadje:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,6345779,6347733#msg-6347733

Ik heb de bovenkant er op die manier vanaf gekregen. De "uitstekende stokjes" aan de onderkant uit het chassis trekken. Ze zitten er met een nokje in. Beetje naar buiten bewegen en je krijgt het zonder beschadigingen los:



Even een extra linkje richting Lümmeln waar recent die Ommi 51 langs kwam. Pagina ervoor, pagina erna. Het gelinkte bericht gaat over iets dat ik nog moet doen: een paar likjes witte verf. Bremsecken. Nog nooit van gehoord. Ik meen naar aanleiding van dat laatste artikel te mogen concluderen dat het in Epoche IV niet meer nodig was. Maar goede reden om er op één van de drie wagens wat aan te brengen ter eenvoudiger identificatie.

Bij Lümmeln werd een deel van de bedieningshendels zwart geschilderd. Dat heb ik, wederom ter eenvoudige identificatie, ook gedaan. De setjes heb ik vervolgens aan een lange cocktailprikker ter droging opgehangen:



Op die manier heb ik één normale, eentje met witte Bremsecken en eentje met zwarte stengels.

Het chassis heb ik ook her en der netjes zwart (=niet-glimmend) gemaakt:



Dit ter voorbereiding op wat vervuiling. Daar moet ik qua goederenwagens ook maar eens aan geloven :)

Tot slot nog wat destructieve neigingen. Als je de nokjes van de onderkant van de bakken grotendeels weghaalt staat het mooier. Ok. Kniptang erbij... En daarna nog wat snijden en vijlen:



Pffff, wat een werk voor één wagentje. Gelukkig heb ik er maar drie, in plaats van het Lümmelner Tiental ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3801 Gepost op: 24 februari 2020, 22:35:17 »
Wat wit bij de reminstellingshendelsofhoedatookheet. En wat roestkleur bij de remmen:



Daarna vallejo roodbruine wash en zwarte wash gebruikt.
Daarna met de zaterdag gekochte Noch poedertjes aan de slag. Roestkleur op het onderstel en een klein beetje her en der op het mechanisme. Daarna zwart/roet erover. Deels over het onderstel om de roestkleur wat af te zwakken. En over de laadbakken:



Het onderstel zit weer in elkaar:



En de bakken zitten er ook weer op:



De onderste wagen is de vervuilde, de middelste is niets aan gebeurd en bij de bovenste heb ik wat olieverf-vernis op de bakken gedaan. Die laatste is al wat minder plastic-achtig.
Bij de onderste zie je helaas wel dat ik de bakken met secondelijm vast heb moeten lijmen, zucht.
Ik heb dan ook de beslissing genomen om bij de andere twee wagens de bakken gewoon te laten zitten. Scheelt ook weer werk. Als ik het later nog eens op m'n heupen krijg kan het alsnog.

Hieronder zie je de vervuilde wagon nog beter:



Ik vind zelf het onderstel iets te roestig/stoffig. Het vet op de buffers ziet er deels daardoor wat raar uit.
Ook heb ik het idee dat een deel van het leuke effect van de poeders weggevallen is doordat ik na afloop met de kwast matte lak aanbracht. Dat had ik, als experiment, aan het begin ook gedaan, dus dat wilde ik na afloop ook doen.

Ach ja, het is veel beter dan een plastic wagen :) De andere twee ga ik op andere manieren vervuilen. Ik moet ervaring opdoen en dan zijn drie van dit soort identieke wagonnetjes prima.





In de twee foto's hierboven zie je de twee matte basislagen waarmee ik nu ga experimenteren. De ene wagon heb ik met de kwast van Talens matte vernis voorzien. Die vernis werd een keer tijdens Ontraxs aangeraden door een engelstalige figuurtjesbeschilderaar. Er komt een putlucht vanaf, maar het is wel lekker vloeibaar spul dat je ongegeneerd met een kwast lekker in alle hoekjes kan kliederen. In ieder geval, ik heb zonet ongegeneerd gekliederd: morgen maar eens kijken of ik ga gillen of dat het ergens op lijkt :)

De andere wagon heb ik met een spuitbus vallejo matte lak bewerkt. Wéér had ik het idee dat het niet echt een mooie egale laag gaf, maar een tikkie vlekkerig resultaat. Een tweede laag kan helpen. Of het was een te dunne laag. Of een te dikke. Ik zal kijken of ik er nog een foto van kan maken.

De spuitbus-wagon ga ik denk ik met m'n verzameling "AK weathering pencils" te grazen nemen. Eens kijken hoever je daarmee komt. Waarschijnlijk moet ik er ook wel iets anders bij gebruiken.
De vernis-wagon? Waterverf-tubes van de Action :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3802 Gepost op: 24 februari 2020, 23:07:23 »
Je bent leuk bezig! Slim om niet alles in een keer aan te pakken, elke keer een paar stuks is prima.
Heb trouwens niet de illusie dat de verwering meteen naar je zin is.
Zelf heb ik na een modelschilderklusje wel eens verf over en pak dan een willekeurig modelletje om er nog een een verfstreek op te geven, ook wel eens met kwasten die al vrijwel droog zijn.
‘Notbremse’ weet je inmiddels te vinden. Zijn werkwijze is met erg verdunde acrylverf regelmatig een model te behandelen. Heel meditatief. Hij voorkomt op die manier dat hij te zware en oncontroleerbare kleuraccenten neerzet.

Ik blijf je werkzaamheden gespannt volgen.

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3803 Gepost op: 24 februari 2020, 23:36:35 »
Ja, die "Notbremse" is lekker bezig op Stummiforum.
M'n waterverf-experiment heeft ook z'n oorsprong op Stummiforum. Ik moet weer eens opzoeken wie dat nou weer was... Ook daar was het voordeel van dat je niet gelijk in één keer een grote plak verf aanbrengt, maar dat je het effect geleidelijk opbouwt. Net zoals met die erg verdunde acrylverf.

Grappig. Er zijn echt een heleboel manieren waarop je te werk kan gaan :)

Zo wil ik ook nog een keertje op een stoomlok de botte methode toepassen die bij de Repabahn werd gebruikt: stoomlok met matte vernis ondersmeren en er dan roetpoeder overheen strooien :) Het zag er op de foto's best aardig uit :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3804 Gepost op: 24 februari 2020, 23:57:30 »
Je kunt zelfs gewoon grafietpoeder over je stoomlocs kwasten ...

Wolter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3805 Gepost op: 25 februari 2020, 11:07:07 »
Foto van het resultaat na één keer vallejo matte lak spuitbus:



Zelfde resultaat kreeg ik met een humbrol spuitbus.
Is dit normaal? Het ziet er zo niet-egaal uit. Doe ik iets verkeerd?
Ik heb de bus goed genoeg geschud.
Vanuit 20-30cm gespoten.
Heen en weer gaande beweging.
Beginnen en eindigen "buiten" het model.
Keertje of twee, drie heen en weer gegaan over het model.

Heeft iemand ervaring met matlak uit een spuitbus? Hoe doe je het?

Wat ik nog kan proberen is om wat sneller heen en weer te gaan. Dan is het misschien wat meer "mist" wat er nog egaler op neerdaalt.

Enfin, ik zoek wat feedback :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4782
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3806 Gepost op: 25 februari 2020, 11:52:42 »
Dit lijkt een slechte hechting
Vettig,of door een watergedragen onderlaag

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3807 Gepost op: 25 februari 2020, 12:30:33 »
Oh $%&^#!
Daar zou je best eens de spijker op z'n kop kunnen slaan: ik heb niets aan ontvetten gedaan.......

Dit effect zou dan komen omdat de lak niet goed hecht en dus een beetje gaat clusteren?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

modelattic

  • Online Online
  • Berichten: 39
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3808 Gepost op: 25 februari 2020, 13:37:34 »
Spuitbus even in heet(geen kokend)water houden.word de verf wat "dunner"van en de druk in de spuitbus is wat hoger.
Ik maak altijd alles af waar ik aan beg

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4782
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3809 Gepost op: 25 februari 2020, 15:52:36 »
Dit soort spuitwerk kan je beter met een lagere druk doen
Warmte in de verf is wel weer goed,omdat deze dan sneller droogt(verdunner verdampt)
Reinout
Pak een keuken (schuur)sponsje,en ruw het iets op,en dan nogmaals zoals je gedaan hebt spuitenLiever wat sneller heen en weer
Krijg je dunnere laagjes(minder kans op zakkers) en je kan wat vaker een laagje doen