Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 06:52:10
20 jaar BNLS door klusser
Vandaag om 03:15:16
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 00:41:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
02 July 2025, 23:46:25
Yet Another Servo Decoder door spock
02 July 2025, 23:19:12
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
02 July 2025, 22:31:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 July 2025, 22:30:50
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
02 July 2025, 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
02 July 2025, 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
02 July 2025, 09:13:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1176933 keer)

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1500 Gepost op: 07 May 2016, 22:59:33 »
Late reactie, was even op concertreis in Duitsland, maar fijn dat het uiteindelijk gelukt is! :) Je systeem ziet er erg mooi uit!
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #1501 Gepost op: 07 May 2016, 23:53:06 »
Ik begin me nu werkelijk af te vragen hoe dat dat dan in Nederland werkte met de seinhuizen!

Basisprincipes zullen hetzelfde zijn. Al heb ik het idee dat men in Nederland wat vaker met bloktoestellen werkte als in Duitsland. Maar.... ik heb zo het idee dat Servé precies kan vertellen hoe het er in een NL seinhuis aan toe gaat :D Hier is een video van het werk op een seinhuis in Simpelveld:

https://www.youtube.com/watch?v=rrQ4QqZjvIc

Een opvallend verschil met "Duitsland" is dat de hendels in rust naar beneden wijzen. In Duitsland is het omgekeerd. Ook lijkt het of de bediening van de "linealenkast" anders is. Maar daarvoor zit ik er niet diep genoeg in.

Het lijkt me trouwens wel gaaf om een keer een NL baan met complete beveiliging te bouwen. Puur om die beveiliging dan eens helemaal uit te moeten zoeken.

Ondertussen heb ik op "DSO" een prachtige link gekregen: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7761207,7761207 Een complete beschrijving van een station, initieel zonder uitrijseinen, qua beveiliging. En dan vooral de veranderingen door de tijd. Je merkt dat er na 1971, een rampjaar met veel ongelukken, meer geld in beveiliging werd gestopt.

Ook heb ik daar extra feedback gekregen. Dat had ik wel even nodig, want ik raakte een beetje gefrustreerd, want een paar antwoorden op stummiforum leken me steeds verder richting een volledig uitgebouwd station te duwen inclusief Streckenblock en uitrijsignalen. "Ben ik nou gek als ik foto's zie van stations zonder uitrijsignalen? Dat kan toch gewoon?"

Enfin, het blijkt dat ik grotendeels gelijk had. Niet op alle details, hoor. Maar er was qua low-budget beveiliging in Duitsland meer mogelijk dan een paar mensen voor mogelijk hielden :D Nou, al die discussie levert mij weer flinke voorraden informatie op, dus ik ben er uiteindelijk alleen maar blij mee.

Even voor mezelf wat punten op een rijtje zetten:

• Een Fahrstrassenhebel hoeft niet per sé extra vastgelegd te worden. Het is zelf al een extra maatregel om de wissels in de juiste stand te houden (en zeker te stellen dat ze überhaupt in de juiste stand staan), daarbovenop hoeft niet nog een extra-extra maatregel.
  • Een Hilfssperre werd wel vaak gebruikt. Kan zo eenvoudig zijn als een bordje dat aan de hendel wordt gehangen als extra geheugensteuntje.
  • Een mooie mogelijkheid is om zo'n Fahrstrassenhebel (=rijweghendel) elektrisch te blokkeren en vervolgens door de trein te laten de-blokkeren. Hoeft niet, maar 't werd rond 1970 wel steeds vaker toegepast. Voor Berenbach, het volgende station waar ik mee bezig ga, lijkt me dit een goede methode omdat ik daar toch al wat met treindetectie moet doen i.v.m. de overweg. Maar misschien ga ik het dan ook bij Kelberg gebruiken. Dan zou ik ook de Fahrstrassenhebel voor het uitgaande verkeer elektrisch kunnen vastleggen. Qua interface maakt dat alles wel duidelijker.
  • Fahrstrasse weer vrijgeven door een seinhendel terug te nemen? Nee, dat bestond niet. Dus dat moet ik ook niet meer als zodanig vertellen (want zo heb ik het nu geprogrammeerd). Ik kan wel zeggen dat het een imitatie is van zo'n treindetectie, want het effect is ongeveer hetzelfde.
  • Ik moet als de bliksem over treindetectie nadenken. Ik dacht met één IR poortje voor de overweg van Berenbach klaar te zijn, maar langzamerhand lijkt het me wel erg leuk er meer mee te doen. Mijn eerste gedachtes gaan uit naar reedcontacten en magneten. Heel ouderwets. Complete treindetectie met digitale blokken lijkt me wat overkill. Enfin, dat komt nog wel.

Nou, dit is in ieder geval een erg interessant onderdeel van de hobby!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 00:05:10 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #1502 Gepost op: 08 May 2016, 07:52:48 »
Ik begin me nu werkelijk af te vragen hoe dat dat dan in Nederland werkte met de seinhuizen!

Heb je 1e of 2e pinksterdag iets te doen? Ik ben beide dagen aanwezig als seinhuiswachter op de seinhuizen in Simpelveld, kun je het live aanschouwen :)

(Geldt voor iedereen die het graag zou willen weten)

Ik zal eens kijken of ik vandaag tijdens mijn dienst een leuk verhaaltje met wat duidelijke foto's kan schrijven, dan komt dat binnenkort hier (of een eigen topic) te staan ;)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #1503 Gepost op: 08 May 2016, 16:57:47 »
Hoe meer Reinout erover te weten komt hoe interessanter ik het vind worden.

Moet ik me wel gaan afvragen welk seinenstelsel ik ga toepassen voor mijn baan wetende dat er rond 1970 heus nog wel ergens een mechanisch sein stond.
Zie "Depot" van Sobat Kras, welbekend hier.

Het tijdperk dat ik nu voor ogen heb is eigenlijk met het lichtseinstelsel.
Maar wat houdt me tegen om in de toekomst gewoon mechanisch bediende wissels en gewoon nog een werkend sein te hebben staan gewoon voor het leuke aspect van bediening van je baan.

Een bezoekje kan wel de moeite waard zijn, dat doe ik meestal als ik ergens in de buurt op vakantie ben, dat zou in de toekomst dan wel een keer ingepland kunnen worden, Servé, thanks.

In ieder geval zeer informatieve beschrijving en bevindingen Reinout. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2016, 17:13:45 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #1504 Gepost op: 08 May 2016, 17:32:38 »
Armseinen en lichtseinen naast elkaar in de jaren '70 kan makkelijk, kijk maar eens mij Amsterdam Amstel:

http://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenAsa.htm

Is wel Lichtseinstelsel '46

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1505 Gepost op: 08 May 2016, 19:24:17 »
Met pinksteren zit ik met vrouwliefs verjaardag (terecht en met plezier) thuis en bij schoonfamilie vastgenageld. Het lijkt me wel leuk een keer langs te komen. Het in het echt zien levert toch altijd veel meer info en vooral gevoel op.

Als je foto's/beschrijving gaat maken: die "zwarte tussenlaag" is de laag waar ik mijn vragen bij heb. Hendels en seinen, da's wel duidelijk. Blokvelden ook wel (hoewel het precieze NL gebruik mij onbekend is, dus dat wil ik ook wel weten!). Maar die rare schakelaars onder de blokvelden en boven de hendels... waar dat nou precies voor dient... Dat zal de koppeling tussen die lagen zijn, maar... Benieuwd!

Ik denk trouwens dat het het beste in een eigen draadje geplaatst kan worden!

Reinout

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #1506 Gepost op: 08 May 2016, 22:13:06 »
Inderdaad, het is vele malen makkelijker uit te leggen als je het kunt zien. Ik probeer een verhaaltje te bedenken waarin ik het uitleg, maar dat is verrekte lastig... Moeten we toch maar t.z.t. een excursie naar Simpelveld organiseren ;D

De linealenkast heb ik niet zo goed gefotografeerd, volgende week zal ik daar wat foto's van maken :)
Eigen draadje komt er morgen aan ;)

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #1507 Gepost op: 08 May 2016, 22:36:14 »
Hoi Reinout,

Bij mij zijn ze ook binnen

en

interface voor een stappenmoter (5 keer)
en

ook 5 keer

De laatste twee heb ik nooit besteld  ::)

Groetjes

Arthur

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1508 Gepost op: 09 May 2016, 13:17:26 »
Kabelsalat ist gesund!

Het ziet er wat ongeordender uit dan het in werkelijkheid is omdat er een meeraderig snoer overheen gedrapeerd ligt, maar het is niet moeders mooiste. 't Werkt wel. Ik heb de printplaten met het lijmpistool vastgezet. Alleen de arduino niet, die had mooie gaatjes en daaronder heb ik gaatjes geboord en cocktailprikkers in gelijmd en daar de arduino overheen gelegd.

Bovenaan de "achterwand" zie je twee strips klitteband. Aan het station heb ik de twee daarbijbehorende stroken gelijmd (de bovenste zie je niet duidelijk):

En provisorisch op z'n plekkie gehangen om een visuele indruk te krijgen:

Reinout

BjornOl49

• Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
« Reactie #1509 Gepost op: 09 May 2016, 21:20:31 »
Tot nu toe zat ik in stilte te kwijlen, maar nu moet het toch eens gezegd worden: als seinwezenfetisjistliefhebber wordt ik wel errug blij van wat ik hier zoal zie ontstaan. Zelf wil ik ook iets soortgelijks doen (maar dan met een Gleisbildstellwerk), dus het is inspirerend om te zien hoe anderen dit soort projectjes voltooien. Zo voort, noeschte arbeider!

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #1510 Gepost op: 09 May 2016, 21:46:25 »
Armseinen en lichtseinen naast elkaar in de jaren '70 kan makkelijk, kijk maar eens mij Amsterdam Amstel:

http://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenAsa.htm

Is wel Lichtseinstelsel '46

Die combi kwam op meerdere plekken voor, bijvb. Leeuwarden de brugseinen aan het einde van het klassiek beveiligde emplacement 1951-1984.

Grtz,
Wim
 ;) geen mooiere beveiliging dan klassieke beveiliging!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1511 Gepost op: 09 May 2016, 22:05:50 »
Bedankt, allen, voor de reacties!

Vanavond de arduino mega (voor de hendels, ledjes, enz) en de kleine arduino nano (voor de aansturing van de twee wisselservo's en de puntstukpolarisatie-relais) doorverbonden.

Nou, dan gelijk maar programmeren :)

Programmeerpraat in deze paragraaf De arduino nano kan nu de relais en servo's aansturen (zie code op github). Simpelweg de bestaande "LinearServoMover" class gebruikt voor de servo. Voor de aansturing leek het erg op een éénarmig sein, want ik hoef maar op één knopje te reageren en heb maar twee standen (rechtdoor/afgebogen ipv hp0/hp1). Ik heb alleen wel een extra pinnetje waarmee ik een relais aan moet sturen. Dus heb ik in m'n bibliotheek een SwitchMover toegevoegd (github link). Zodra je het een beetje door hebt en wat orde in de chaos hebt geschapen is het best lekker werken, dat arduino spul.

Wel moet ik eens m'n huidige code doorkijken om de naamgeving overal een beetje consistent te krijgen, want dat is niet helemaal in orde.

Kort (22 seconden filmpje van één ding dat ik qua bedieningspaneel (via programmeren) heb veranderd: als het inrijsein terug op stop wordt genomen wordt nu aangegeven dat je de rijweg-hendel verplicht terug moet nemen. Dit wordt aangegeven door het ledje erbij te knipperen. Dat werkt qua "user interface" veel beter dan toen dit nog niet zo was:

Heerlijk om zo'n wijziging in vijf minuten door programmeren voor elkaar te krijgen. In plaats van drie relais en 5 draadjes toe te hoeven voegen :D

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1512 Gepost op: 10 May 2016, 23:23:45 »
Zo, de laatste draadjes van het bedieningspaneel zitten vast. Inclusief sub-d stekkers:

Daarna naar boven om een deel van het station los te maken om daar draden aan aan te sluiten. Alles nog op z'n plek:

Pin uit het scharnier her de twee helften uit elkaar:

Losgemaakt:

En de achterkant. Da's het voordeel, je kan er op deze manier makkelijk bij:

De "ruggegraat" met de "ringleiding":

Morgen verder!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 23:26:05 door Reinout van Rees »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #1513 Gepost op: 12 May 2016, 01:04:45 »
Er zijn meerdere manieren om servo's aan wissels te koppelen. Dus... waarom niet gewoon eigenwijs zijn en zelf wat klussen met goedkoop materiaal? Dan kan ik het aan m'n doelen aanpassen. Hoofddoel: het moet een beetje iteratief aan te leggen zijn. In stappen. En zoiets als een servo, die moet ik ongeveer op de goede plek vast kunnen lijmen en dan met een kroonsteentje ofzo de fijnafstelling kunnen doen.

Enfin... Stap 1: vierkante houten latjes bij de treinenwinkel gehaald. 2 Euro voor voldoende materiaal om m'n hele baan te doen :)

Latje van ongeveer 15 cm met dwars er doorheen een klein vertikaal gaatje geboord om later de pin richting de stelbak van de wissel in te kunnen steken. Vier korte stukjes met houtlijm op hun plek gelijmd als zijdelijke beperking.

Beetje bijgeschaafd om het soepel te laten lopen. Maar niet teveel speling. (Later bleek dat ik het beter net iets ruimer had kunnen doen). Cocktailprikker erbovenop als afsluiting aan de bovenkant.

Pinnetje (verenstaal) erdoor en aan beide kanten vastlijmen met het lijmpistool. Vervolgens in het (inmiddels geboorde) horizontale gaatje aan één van de uiteindes een stukje verenstaal erdoor gestoken en met een knik (=speling/vering) via een kroonsteentje naar het verenstaal dat aan de servo vast zit geleid. Servo zit ook met lijmpistool vast.

Proefopstelling gemaakt en ja, het werkt. Niet 100% soepel, maar da's OK, de wissel licht toch uit het zicht. Zodra ik de servo goed heb afgesteld (die moet een nog wat grotere slag maken) ga ik kijken of ik nog wat "versoepelende" maatregelen moet treffen of dat het zo wel goed is.

Hopelijk lukt het om morgenavond de tweede wissel ook te verbouwen en alle draden aan te sluiten. Van het weekend komt er wat familie langs en die wil ik idealiter een demonstratie geven. Maar ik weet niet of dat gaat lukken. Vrijdag ga ik een praatje houden op een conferentie (http://www.pygrunn.org/) en daar wil ik m'n presentatie nog wat extra voor oefenen, bijvoorbeeld.

Maar... ik heb wel een goed gevoel over deze manier van wissel-aandrijven. Misschien ga ik nog een poging wagen met een vierkante plastic of metalen koker: het verschil in materialen (ten opzichte van het hout dat de omhulling vormt) zorgt denk ik voor minder wrijving. Experimenteren!

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #1514 Gepost op: 13 May 2016, 12:43:59 »
Zeker stap voor stap, maar of het simpel is.
Gewoon servo onder het wissel:

Gat is veel te groot, maar dat heeft te maken met de plaats van het wissel. Deze was niet zo nauwkeurig bekend op het moment van boren.
Monteren:
- Servo in de middenstand.
- Arm monteren met verenstaal.
- Staal door gat in wissel steken (van onder naar boven)
- Voet vast schroeven (Globaal loodrecht op as spoor).
(Ik denk dat dubbelzijdig plakband of een klodder lijm ook voldoet.)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.