Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 16:58:48
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1186508 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1245 Gepost op: 21 February 2016, 21:49:03 »
Wat van de TODO lijst afgewerkt: transparant opdrogende laten-we-het-verf-noemen in de beek gesmeerd. En Heki asfaltverf op de weg. Morgen eens kijken of bij allebei de eerste laag afdoende is.



Her en der wat kleine struikjes en fruttels bijgeplaatst:



En tot slot een overzichtsfoto van de huidige status:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1246 Gepost op: 21 February 2016, 23:01:03 »
Hallo Reinout
Ziet er  prachtig uit, heeft ook al wat meer diepte met dat licht.
Met al die bomen en struiken leeft het al wat meer  (y)
Volg je met plezier hoe je bezig bent  ;).
groet Ed

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1247 Gepost op: 22 February 2016, 11:34:08 »
Reinout,

Je gaat als een raket man.
Even niet kijken, en er is weer een hele boel aan de baan gedaan.
Volg met plezier je draadje. (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1248 Gepost op: 22 February 2016, 12:07:53 »
Klassewerk!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1249 Gepost op: 22 February 2016, 12:19:42 »
Reinout,

Door dat ene rood/bruine boompje voor dat (sorry, op de foto lijkt dat toch echt zo ;) ) witte vlak daar rechts, zit er meteen wat meer diepte in. Ik vind het er een stuk beter uit zien dan eerst!

Helemaal top! Ga vooral zo door!
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1250 Gepost op: 22 February 2016, 12:32:15 »
Vanochtend strepen op de weg getekent (rembrandt acrylstift 2mm) en vangrail (busch, geloof ik) aangebracht:



Door de loop van de beek zit er een "deuk" in de breedte van de weg waar ik bij het aanbrengen van de middenstreep geen rekening mee heb gehouden. Ach, "dat zullen ze bij de aanleg van de weg wel verkeerd hebben gedaan en daar heeft iemand wel voor op z'n lazer gekregen". Schijf ik wel een verhaaltje over :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1251 Gepost op: 22 February 2016, 13:07:46 »
Verkeersborden erbij; klaar. Alhoewel. Ik zou van de vangrail dan ook een brugrelingachtigs iets van maken.

Doe de gel wel in dunne laagjes, anders wordt het "water" melkachtig. Soms zelfs gelig van kleur.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1252 Gepost op: 22 February 2016, 13:41:02 »
Vangrail is best aardig. Ik vind persoonlijk een laag muurtje beter staan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1253 Gepost op: 22 February 2016, 14:36:45 »
Misschien nog wat scheuren/deuken in het wegdek maken? Dan gaat het wat meer leven.
MiWuLa had daar een mooi filmpje over: https://youtu.be/G9oXux8TwMs
En deel 2, waar de scheuren ontstaan: https://youtu.be/8nrulP4j1NY
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1254 Gepost op: 22 February 2016, 19:35:28 »
Wummeke: ja, die boom rechtsachter helpt flink.

MAGG/Gerard: brugreling of muurtje? Ach, 't is maar een klein ondiep beekje, daar lijkt me een vangrail afdoende. Maar dan ga ik op m'n eigen gevoel af, dus als er tegenvoorbeelden zijn (die er ook nog eens leuk uitzien...) :)

Ik ben ook een beetje afgegaan op het viaduct bij Freilingen aan de lijn Blankenheim-Ahrdorf:



Dit is de modelversie, te zien in Losheim. Ook beschreven in het leuke tijdschrift eine kleine Anlage von A bis Z. Bij de pilaren zie je een vangrail. Net onder de boog waar de beek onderdoor stroomt kan je een steunmuur zien die vanaf de beek toch een meter of 4 à 5 omhoog rijst - met muurtje bovenop ter beveiliging van het wegverkeer:



Daar kan ik het me wel voorstellen. Maar om voor zo'n slootje nou een complete muur + fundering te gaan bouwen... Nu ja, het is daar wel wat krap, dus misschien was het wel standaard,hoor.

Gel in dunne laagjes: oepsie, ik hoop dan maar dat het goed gaat. Het is geen centimeter dik, hoor, maar ik heb wel aardig lopen smeren :)

Verkeersborden: had je een specifieke in gedachte? Zelf dacht ik een "Einde plaatsnaam" bord neer te zetten. Ik denk "Einde Mosbruch, Kelberg x km rechtdoor", maar ik moet nog kijken waar het viadukt precies komt te liggen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1255 Gepost op: 24 February 2016, 20:10:09 »
Knap hoor Reinout, maar zo'n vang, waren die toendertijd al in gebruik?
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1256 Gepost op: 24 February 2016, 21:29:35 »
Citaat
Maar om voor zo'n slootje nou een complete muur + fundering te gaan bouwen...

Vergis je niet in dat soort "slootjes". In een periode met weinig neerslag was het misschien niet zo spectaculair, maar owee als er een tijdlang nogal wat regen viel.

"Vroeger", toen ik nog in D woonde, liep er langs waar ik woonde ook zo'n "slootje". Het water kwam van de heuvelrug die een halve kilometer verderop lag. In de 'droge tijd' liep er niet veel meer water door dan wat er uit een vol geopende kraan komt, maar in de herfst en zeker in het voorjaar was het toch echt een serieuze beek.
Ik kan me zomaar voorstellen dat dat slootje op jouw module de potentie in zich bergt uit te groeien tot een stroom die in staat is de fundering (of hoe zoiets ook maar heet) van de weg ernaast weg te slaan.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1257 Gepost op: 24 February 2016, 21:30:00 »
Ha Reinoud,

je viaduct en je bomen daarbij vind ik werkelijk prachtig.  (y)

Ik las dat je telegraafmasten wil gaan plaatsen en dat je ze in de tunnel op wil gaan nemen.
Voor mijn België-diorama was ik dat een beetje aan het onderzoeken en toen vond ik, voor België, deze pagina met oude foto's.. Daar laten ze de telegraafdraden juist bovenlangs gaan, ondanks de tunnel.
met de groeten van Maarten

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1258 Gepost op: 24 February 2016, 21:52:47 »
Olivier: goede vraag, of vangrails in 1970 al in gebruik waren! Dat zijn van die dingen die ik voor waar aanneem, maar die helemaal niet zo hoeven te zijn. Volgens wikipedia werden ze in Duitsland vanaf begin jaren 60 in ieder geval op snelwegen gebruikt.

Citaat
Die Einführung von Leitplanken an den westdeutschen Bundesautobahnen begann Anfang der 1960er Jahre.

Dan moet het bij zo'n duidelijk gevaarpunt in 1970 op een secundaire weg ook wel kunnen. Maar 't is al een beetje krap, onverwachts!

Jan: ik heb met dit beekje eigenlijk wat gesjoemeld. Eigenlijk had ik er meer ruimte voor moeten nemen. Viadukt aan de onderkant van wat bescherming voorzien, muurtje bij de weg, enz. Ik ga er maar van uit dat wat ik nu heb weergegeven qua water dat dat het max ook wel is. Misschien probeer ik nog wat beton te suggereren onderaan bij het viadukt.

Dit zijn wel van die dingen die ik onthoud voor het geval ik nog eens zoiets ga doen. Ervaring :)

Maarten: leuke foto's! Wat ik ga doen is nog wat eenvoudiger, kijk maar naar de tweede foto op deze pagina. Dat heb ik, nu ik weet waar ik moet kijken, op een paar foto's van de Eifelquerbahn ook gezien. De telefoondraden worden via een grijzige koker naar beneden aan de mast geleid en vanaf daar lopen ze onder de grond. Kijk, da's lekker makkelijk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1259 Gepost op: 25 February 2016, 23:21:09 »
Vanavond wat telefoonpalen (van Busch) in elkaar gezet. En gezorgd dat het inrijsein op de module aangebracht kan worden (=gat gemaakt in het houdertje dat ik in het gat op de baan heb gemaakt). Het sein moet ik nog electrisch aansluiten (=beetje arduino programmeren).

Enfin: sein + telefoonpaal:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)