Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179794 keer)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #810 Gepost op: 25 October 2015, 08:24:49 »
Hoe moet je dit soort poppetjes trouwens schilderen? Moet er nog grondverf op? Ik meende gelezen te hebben dat je bij de huidskleur begint en dan de kleren laag voor laag af gaat werken, maar dat moet ik nazoeken.
Ik schilder de poppetjes met Tamiya verf, lekker op water basis en dekt over het algemeen toch voldoende in één keer.
Inderdaad eerst de huidskleur, kleur XF15 en verder de jasjes, broeken enz.. Allemaal wel in matte kleuren, want veel hoogglans kleding zie ik niet vaak.  ;D
Het schilderen, met uitzondering van het haar gebeurt allemaal aan de gietmallen. Als ik klaar ben haal ik de poppetjes pas los van de gietmal en werk ik het haar af.

En de triplex plaat waar ik het dorp op ga schilderen is wit:
Een schilder voor het dorp, had je toch ingehuurd? Dit zou je dochter toch gaan maken, niet stiekem overnemen hé.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 25 October 2015, 08:27:03 door Christoph. Reden: klein stukje bijgevoegd »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #811 Gepost op: 25 October 2015, 14:12:01 »
Michael: vooral die tweede foto van die Schwarzwald-pagina is een mooi voorbeeld van het flauwer worden naar achteren.

Christoph: de herfstvakantie is voorbij en er kwam onverwachts een orgelcursus tussendoor dus ze is de hele week aan het oefenen geweest, zucht :) Ze gaat nu de kerk + twee huizen doen. Als het nòg minder wordt krijgt ze geen eten meer :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #812 Gepost op: 25 October 2015, 14:21:41 »
Bij het schilderen van Preiserpoppetjes houd ik altijd dezelfde volgorde aan als bij het aankleden: eerst het overhemd, dan de strik, dan het jasje; eerst het slipje, dan het jurkje. Natuurlijk wel eerst alles wat bloot blijft in een mooie teint verven.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #813 Gepost op: 25 October 2015, 17:04:21 »
Zo, de achtergrond is gecorrigeerd, maar nog niet definitief. De veraf gelegen bergen zijn nu vager/lichter/blauwiger. Degene in het midden achteraan heeft me nog een te onbestemd kleurtje. Ik bedoel, het is niet de NS in z'n turquiose periode :) Nou heb trouwens bij het zien van deze foto wel het idee dat de ledverlichting in combi met m'n camera de kleuren wat verandert. Daar moet ik mee oppassen. Het ziet er onbestemd groeniger uit op de foto dan in de werkelijkheid.

Plaatje:

Ook moet ik nog goed naar foto's die ik heb van de Eifel-in-november kijken. Hoe groen is het nog? Je hebt naaldbomen en gras, da's groen. Loofbomen zijn veel meer geel of bladloos. Ja, goed idee Reinout, ik ga zo eens naar foto's kijken voordat ik nog meer doe.

Buiten fietsen is ook een vorm van kijken. En zo in der herfst is dat een feest van kleuren. Zie hier het mooie Nieuwegein:

Ik moet niet vergeten af en toe de warmwitte leds goed aan te zetten om heerlijke mooie diepe herfstkleuren te krijgen. (Dat is het makkelijke deel: het onbestemde grijzige licht is lastiger, ook met RGB. Ik ga misschien nog experimenteren met een "cold white" of "natural white" ernaast.)

Van onderstaande foto krijg ik pas echt de bibbers. Komt dat er uiteindelijk goed uit te zien? Dit wordt Monreal...

Het witte vlak, daar komen de huizen (vooral daken). Het wormvormig aanhangsel in het midden is het beekje (de Elzbach). De goudbruine rand op de rechter helft is de rij bomen (in herfsttooi) langs de weg. Links en rechts komen er struiken en bomen voor. Ook komt de kerk er nog voorlangs. Zodra het droog is ga ik poging 1 doen qua huizen schilderen. En dan eens kijken hoe het er uit ziet als ik het op z'n plekkie zet.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #814 Gepost op: 25 October 2015, 17:32:31 »
Even wat sfeerplaatjes uit november van twee jaar geleden:

Een lapje gras geeft best een groene indruk. Heuvel op de achtergrond is donkergroen door de naaldbomen. Vage blauwe waas erover van de afstand.

Opvallend beige/vaal, die bomen! Duidelijk groene vlakken van de naaldbomen en een paar gouden bomen. Lariksen ofzo?

Kan de Eifel glorierijker zijn? Een mooi vulkaanmeer met herfstkleuren?

Het gras aan de overkant is deels opvallend groen, deels olijfgroen/beige.

Dof groen, depressief grijze lucht, vaalgroene en dof beige bomen: bingo als ik dit sfeertje weet te halen!  ;D

Mooie combinatie tussen donkere lucht en wie-heeft-de-bouwlamp-aangedaan felheid.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #815 Gepost op: 25 October 2015, 20:04:51 »
... en nog wat sfeerplaatjes van schilderatelier Van Rees B.V.

Een basislaagje verdunde donkergrijze verf over het tunnelportaal gedaan. De plekken waar er wat houtlijm op gekomen is zie je wel, daar hecht de verdunde verf niet. Komt wel goed met wat groenspul. Sowieso moeten er op twee plekken nog een stuk karton op als imitatie van de afsluitende stenenrij die bovenop ligt.

Dit gaat allemaal nog lichter worden, zeker de burcht bovenaan. Dat wordt meer gelig.

Ik heb wat daken aangegeven met dezelfde donkergrijze verf als ik verdund had voor het tunnelportaal. Nu niet verdund, maar "aangelengd" met witte verf. Door zoveel mogelijk dezelfde verf als basis te gebruiken hoop ik een mate van eenheid te krijgen op m'n baan.

De plaat met het dorp komt overigens nog 5 cm lager te hangen. Ik moest het nu provisorisch even balanceren op de rand van de module.

De kerk komt ervoor. Op deze manier komt 'ie lekker boven het dorp uit. Hij ligt namelijk vlak bij de spoorlijn en het dorp ligt "erachter". Zie de foto hieronder (ietwat vertekend, het is oorspronkelijk een panoramafoto):

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #816 Gepost op: 28 October 2015, 00:42:28 »
Ik ben in mijn nopjes! Een paar zaken zijn vandaag op z'n plek gevallen en dat is een pak van mijn hart.

Als openingszet maar iets eenvoudigs. Ik ben eindelijk begonnen met het schilderen van preisertjes. Ik denk dat ik nog een betere/dunnere kwast moet kopen. Beter dan de beunhazen-Action-versie. Maar in ieder geval dunner. Detailwerk is lastig. Maar 't is wel leuk werk!

Lastig is het kiezen van kleuren voor de verschillende kledingstukken. Ik meng nu maar een beetje de kleuren die ik toevallig heb en kijk waar het past:

Pak van mijn hart is het uiterlijk van de gipsen tunnelingang. Ik had 'em donkergrijs (flink verdund) ingesmeerd en dat was toch wel erg donkergrijs. Vandaag ben ik er met lichtgrijs krijt overheen gegaan. En ook een beetje groen, geel en rood. Ik moet nog wat lijmvlekken wegwerken en wat details fixen, en bij de tunnelingang een gelige waas wegwerken, maar met onderstaande foto ben ik Best Wel Blij:

Op zijn plaats gevallen is het gebruik van een paar basiskleuren krijt. Uit het bouwdraadje van Martin Welberg heb ik onder andere gedestilleerd dat je een enorm eind komt door een beperkt pallet aan kleuren te gebruiken. Het donkergrijs van de basislaag van het tunnelportaal? Dat komt uit één van de drie grote potten latexverf die ik bij de karwei heb laten mengen. Ik gebruik het op veel plekken. De zes krijtjes die ik heb heb ik met die drie kleuren in m'n achterhoofd uitgezocht. Plus een paar extra kleuren. Maar die krijtjes gebruik ik nu dus om het tunnelportaal onder handen te nemen, maar ik gebruik ze ook om m'n materieel te verweren (tot nu toe 1 lokje :) ) en om vervuiling/verwering op m'n landschap aan te brengen. Eenheid van kleur!

Op zijn plaats gevallen is überhaupt het gebruik van krijt. Vreselijk makkelijk. Dat kleur-geven van het tunnelportaal was binnen twee minuten gebeurd! Ik heb vrouwlief even gevraagd me te filmen bij het kleur-geven van een tunnelwand:

Da's toch gewoon valsspelen, zo makkelijk alsof je een leuk resultaat krijgt? Deze kleuren kloppen wel met een muurtje na een paar forse regenbuien. Bij de Philippsburg wil ik de stenen in eerste instantie gelig/grijzig schilderen om een lichter uiterlijk en vooral lichtere voegen te krijgen. Ik moet hier nog naar kijken wat me het beste lijkt. Maar als je überhaupt maar verschil hebt tussen je stenen en je voegen is het al heel snel goed qua algemene indruk, volgens mij.

Pak van mijn hart is dat de achtergrond van Monreal afdoende lijkt te lukken. Ik heb twee blokjes hout aan de achtergrond gelijmd waardoor ik hem achter de module kan zetten. In de foto hieronder zie je linksonder zo'n blokje. Die werk ik wel weer weg. Belangrijker is dat ik met krijt de achtergrond verder heb ingevuld. Hints aangebracht qua vakwerk. Her en der daken gearceerd met zwart danwel lichtgrijs om het diverser te maken. Wat groen her en der. Een weggetje tussen de huizen. Enz. Zie onderstaande foto. Het is duidelijk schematisch, maar dat is niet verkeerd voor een achtergrond:

De overgang tussen achtergrond en dorps-achtergrond-plaats is nog wat hard. 10 minuten vrutten met krijt later:

Hier werd ik blij van! Die aansluiting was niet echt mooi. En met even wat krijtstrepen en wat uitvegen later is het opeens wèl goed genoeg!

De achtergrond met vage heuvels heb ik ook nog met krijt bewerkt. Paar strepen zetten en dan uitvegen. Her en der wat kleur toevoegen: geel/oranjerood, want het is herfst, of donkergroen/donkerbruin, want je hebt ook donkere delen en schaduwen. Sommige elementen bevallen me nog niet helemaal, er is bijvoorbeeld nog een heuvel die te steile zijkanten heeft. Maar dat komt nog wel.

Om dit te vieren heb ik nog lekker een half uur gereden en gerangeerd. En uiteraard een video ervan gemaakt, maar dat komt later op woensdag in m'n verhalendraadje :)

Reinout

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #817 Gepost op: 28 October 2015, 01:11:53 »
Ik gebruik voor het schilderen van Preisertjes en hun families of vage kennissen een kwastje 0 of 00. Het zijn penselen die niet meer geschikt zijn voor mijn vrouw haar schilderwerk maar nog prima voor mijn geklieder. Maar het zijn wel penselen van kwaliteit en blijven ook langer goed. Als het moet zou ik ze zelf ook kopen. Kwastjes van de Action en dergelijke zijn leuk voor één projectje maar daarna kun je ze weggooien.

Kleuren kiezen vind ik ook soms lastig. Ik heb wel wat foto's van mijn tijdperk bekeken (stadsbeelden (tramfanaten zijn een goede bron)). Ik zag dat ik wat meer zachtere kleuren moest gebruiken. Voor die tijd, midden jaren tachtig. En wat behoudener voor oudere mensen.
Je kunt variëren met kleuren op tassen en dergelijke. Of een logo van een winkel op een plastic tasje aangeven.
Strepen op een rug van bepaalde jassen helpt ook met de variatie.
En natuurlijk veel mengen. Niet alle bruine jassen hetzelfde bruin. Maar een keer iets rood of geel er door om een net iets ander tint te krijgen.
En jij zit in de herfst. Dan hebben veel mensen de vrolijke kleren al weer in de kast hangen. ;)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #818 Gepost op: 28 October 2015, 08:25:51 »
De volgorde van het Preiser-schilderwerk is belangrijk. Werk van onder naar boven, dus eerst de huid en als laatste de jas. Ik zal een voorbeeld geven van een heer met hoed en openhangende jas.

Ik begin altijd met huidskleur voor hoofd, hals en handen. Met deze tint kun je variëren door het te mengen met een vleugje bruin. Dan volgt het overhemd. Ook zijn kapsel, dat onder de hoed uitkomt, krijgt een kleur. Nu kan de riem van zijn broek een kleurtje krijgen. Dan volgt meneers pantalon en schoeisel. Vervolgens krijgen jas en hoed de gewenste kleur. Als laatste worden details aangebracht, zoals knopen van de jas. Die breng ik aan met de punt van een tandenstoker.

Soms wijk ik af van de volgorde ‘van onder naar boven’. Bijvoorbeeld bij het schilderen van een stropdas. Deze is zo dun, dat ik die meestal eerst in de verf zet en pas daarna de bloes er omheen schilder.

Met deze methode bereik je een acceptabel resultaat en kan verbeterd worden door hierna de kleding met verdunde verf, poeder of krijt in lichte of donkere tinten te bewerken, zodat er een klein effect van schaduwwerking ontstaat. Ook het gezicht kan met sterk verdunde bruine verf behandeld worden, waardoor bijvoorbeeld de oogkassen iets donkerder worden. Bij H0-poppetjes laat ik deze nabehandeling meestal achterwege. Zeker als ze in een voertuig verdwijnen.

Het schilderen van één figuur kost veel tijd, doordat de verschillende lagen verf tussendoor moeten drogen. Het is daarom handiger Preiserlein per dozijn te behandelen.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 08:29:41 door Basilicum. Reden: stropdas toegevoegd. »

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #819 Gepost op: 28 October 2015, 09:23:56 »
Het begint een echte Eifelbahn te worden. De achtergrond wordt mooi. en de steunmuren met tunnelingang worden ook lekker natuurlijk. Misschien nog een beetje drybrush over de stenen maar dat moet jezelf mooi vinden.
Groet Harry.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #820 Gepost op: 28 October 2015, 09:54:18 »
Drybrush... Ja, da's een prima idee. Ik ga eerst de lijmvlekken wegwerken en daarna staat het op m'n lijstje!

Reinout

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #821 Gepost op: 28 October 2015, 10:20:17 »
Wel eerst je pastel fixeren dan..

Paulus1201

• Offline Offline
« Reactie #822 Gepost op: 28 October 2015, 10:38:10 »
Wel eerst je pastel fixeren dan..

hoe fixeer je dit dan het beste?

Railroader

• Offline Offline
  • Trona Railway - Mojave Desert
« Reactie #823 Gepost op: 28 October 2015, 10:59:19 »
Fixeren doe je met mat vernis !

Grt Jack
Grt Jacq

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #824 Gepost op: 28 October 2015, 12:05:42 »
Goed dat je dat fixeren noemt, redelijke kans dat ik dat was vergeten. "Ik kom er toch nauwelijks met m'n vingers aan dus hoef ik het niet te fixeren".... Dan is een verfkwastje met drybrushen redelijk desastreus ja :)

Ik spuit er wel wat matte lak overheen.

Leuke manier om collega's heel dubieus en ietwat voorzichtig naar jou en je nieuwe aanwinsten te laten kijken trouwens: scalpels bestellen  ;D

Handle 3 en 4 en mesjes 11 en 24. In totaal 200 mesjes voor 40 Euro inclusief verzendkosten. Afhankelijk van wie je gelooft kan ik daar jaren danwel decennia mee voort.

Reinout
« Laatst bewerkt op: 28 October 2015, 12:10:09 door Reinout van Rees »