Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1063226 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #495 Gepost op: 20 april 2015, 00:23:37 »
Geen goed gelukt plaatje (ik moet nog betere verlichting regelen), maar ik wil het toch plaatsen:



De losweg nu de lijm gedroogd is. Ik vind het er niet verkeerd uitzien. Wat ik nog wel moet oplossen zijn een paar te grote overgangen tussen de platen. De eerste twee aan de rechterkant van de foto. In werkelijkheid MOET daar zand liggen. Of MOETEN daar plantjes groeien. Enfin, dat zijn kleine zaken om te verbeteren. De algemene indruk lijkt me prima.

Misschien is het zelfs wat aan de vervallen kant. Een indruk die me goed uitkomt. Het ziet er in ieder geval niet uit alsof ik rechtstreeks een bouwpakketje erop heb gesmeten.

Wat ik leuk vind: dit is dus 3mm blauwe plaat (gamma, praxis, karwei, enz). Een paar stukken die ik toch overhad van het rails-aanleggen. Kosten: effectief 0. Beetje betonverf. Potje van 8 Euro. Ik ga het niet heel veel gebruiken, dus laat ik 3 Euro rekenen. 30 cent aan Action acrylverf ofzo. 20 cent aan een snifje hier en daar uit een zakje groenspul. Nou, dan heb ik voor 3 Euro 50 een complete losweg!

Dan is het viadukt aan de rechterkant stukken duurder omdat ik daar twee plastic pakketjes natuursteen van Auhagen voor heb gekocht. Hoeveel is dat? 8 Euro per stuk ofzo? 16 Euro... Daar kan ik ruim vier loswegen voor aanleggen :) Toch maar eens oefenen met zelf steentjes maken in blauwe plaat. Ach, een beetje wat uitgeven kan her en der ook geen kwaad. Die Auhagen natuursteen plaatjes werken prima.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #496 Gepost op: 20 april 2015, 18:16:49 »
Top. Dat is het leuke met beperkte middelen maximaal resultaat proberen te behalen. Bij Anita decor verkopen ze landweg zand ideaal om je naadjes op te vullen. Of gewoon wat fijn grond uit de omgeving zeven.

Groet Harry.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #497 Gepost op: 20 april 2015, 21:10:38 »
Anita decor spul is vaak mooi. Ik zal de volgende keer dat ik in Houten ben eens rustig kijken. Ik zit er aan te denken aanstaande zaterdag even langs te gaan. Kan ik gelijk kijken bij lokdepot, daar heb ik een zeven-set gezien. Ik ben nu met een theezeefje in de marge aan het mieren.

Vanavond heb ik lekker gekliederd. Als eerste met houtlijm en zilverzand de bodem van de beek vormgegeven. Dit akelige wit ga ik nog beigegeel schilderen:



Daarna een eerste experiment gedaan met carpet underfelt. Een beetje de methode die Iain Rice aangeeft: carpet underfelt in stukjes knippen en vermengen met grasvezeltjes en wat turf (=gemalen schuimrubber). Ik wil het talud bij het viaduct voornamelijk als gelig gras weergeven, dus ik een ander mengsel gemaakt van carpet underfelt, gelig dun turf, klein beetje gras en wat fijne bruine ballast dat goed als grond of gevallen bladeren kan dienen, leek me. Tja, ik heb gewoon een mengseltje gemaakt van wat ik had :) Houtlijm en vrutten maar:



Oh ja, er zit ook nog wat heki bomenloof in herfstkleur door.

Enfin, nu eerst een tweetal kinderen in bed stoppen en daarna typ ik wel verder :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #498 Gepost op: 20 april 2015, 21:31:30 »
Reinout, dat laad en losspoor ziet er goed uit! Bekend ook  ;D Ik heb op Nordhafen de te grote kieren gedicht met zilverzand, ik gebruik het bijna voor alles, daarna gewoon indruppelen.

Je zou nog kunnen overwegen, het is tenslotte een verweerd laadplatform, om de randen iets af te  brokkelen en om wat breuklijnen in te snijden en deze te accentueren met een potlood. Verder wat olie en bandensporen en dan is het helemaal af.

Groet, Gert-Jan

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #499 Gepost op: 21 april 2015, 11:25:55 »
Das een zeer geslaagde losweg.

Wat Gert-Jan al zegt de ruimte tussen de platen opvullen met zand en wat gebruiksporen accentueren en het is af.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #500 Gepost op: 21 april 2015, 11:51:20 »
Gert-Jan, Nordhafen was wel de inspiratiebron om ook met betonnen platen te gaan werken :) Jij had ze van gips gemaakt, toch?

Nog verder verweren? Oei, ik vind het er al uitzien alsof het arme ding het liefst van pure ellende m'n afvalbak in zou willen springen. Hoewel het "afbrokkelen van de randen" wel een goed idee is om de paar randen die me teveel opvallen wat af te zwakken. Daar ga ik naar kijken. Zilverzand heb ik ook, maar dan moet ik weer wat gaan verven. Ik waag eerst nog een poging met wat grind, groen, afbrokkelen of wat schilfertjes hout.

Over afbrokkelen gesproken: gisteravond heb ik een greep gedaan in de bak met afgebrokkeld hoge-sterkte-plamuur om geschikte steentjes te krijgen voor de beek bij het viadukt. (Hmmm... Volgens mij schrijf ik af en toe viaduct en af en toe viadukt...) Deze heb ik daarna met verdunde donkergrijze verf geschilderd, dan zie ik daarna wel verder.



Nog een slachtoffer van de grote pot met donkergrijze Karwei latexverf: de stenen rand bovenop de steunmuur van het viaduct:



Hier moeten later nog verwering en wat kleurnuances op aangebracht worden.

Bevalt me prima, drie van die grote potten latex als standaardkleur. Ik gebruik donkergrijs en donkerbruin nu het meest. Het is wel donker: dat komt omdat ik de kleuren heb afgekeken van eigen foto's uit een natte november in de Eifel. Er zit echt een wereld van verschil tussen droog en nat weer qua kleuren! Als ik naar foto's en films van die baan Vierheim (google maar op youtube) kijk is het eerder lichtgrijs. Ook een leuk effect. Benieuwd hoe het eruit komt te zien als ik zelf klaar ben.

Kwestie ook van ervaring opdoen simpelweg door het te doen, uiteraard. (En veel gebruik maken van de tips en ervaringen hier op het forum en in boeken/tijdschriften).

Terug naar de grote pot latex. Hecht goed genoeg op plastic. Wel lijkt het me een wat dikke laag te vormen waardoor details wegvallen. Voor detailwerk is andere verf nodig, maar zolang ik het hier mee red vind ik het wel makkelijk, goedkoop en prima.

Straks komen er nog meer foto's, maar dan van het begroenen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 11:52:56 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #501 Gepost op: 21 april 2015, 12:51:25 »
Nadat ik voor het proefstukje met carpet underfelt een mengsel-methode had gebruikt leek me dat ook bruikbaar voor andere materialen. Gewoon een stuk landschap met houtlijm insmeren en een mengseltje eroverheen. En dan het mengsel bijvullen, waardoor er een andere verhouding ontstaat, en het volgende stuk landschap doen. Hierdoor krijg je variatie

Ik bedoel het als basislaag. Afhankelijk van hoe goed het zou lukken kan ik er zo iets anders overheen vrutten. En misschien zou het wel gewoon goed zijn. Her en der kan er dan een stukje van zo'n groen 'foliage' matje over. Of wat gras met de theezeef-die-ik-nog-moet-verbouwen. Enz. Maar eerst experimenteren!

Hieronder een foto van het toetjesbakje waar ik het in meng:



Ingrediënten zijn onder andere fijn bruinig ballast van Woodland Scenics dat ik nog had liggen. Kan er wel mee door als zand/bodem. Donkergroene korte grasvezeltjes van Heki. Divers loof (schuimrubber vlokjes) van Heki in herfstkleuren. Beetje gelig 'turf' van woodland scenics.

Het ene stukje heb ik er dus meer gras door gemengd, een ander stuk meer fijn ballast. Enz.

De boel insmeren met houtlijm en opstrooien met een lepel:



In bovenstaand plaatje overheerst het ballast en de donkergroene grasvezels. Hieronder is het meer het herfstloof:



Toen het meeste was aangebracht zag het er zo uit:



Wat een volgorde, he? :) Nadat het meeste was aangebracht heb ik de beekbedding beige-gelig geschilderd :) De kleur klopt op zich aardig als basislaag, vergeleken met foto's. Maar er moet dan duidelijk wel veel met kleurnuances gewerkt worden. Daar heb ik nog werk aan.

Uiteindelijk heb ik ook het groenspul met water ingespoten en er voorstrijk over gedruppeld (ahem: "gegoten met de lepel"). Dan zit het tenminste goed vast. Misschien had ik ook alleen op de houtlijm kunnen vertrouwen en het overtollige groenspul eraf kunnen halen. Enfin, dat moet ik ook ergens maar eens uittesten. Scheelt wel materiaal. Maar omdat ik wel tevreden was met sommige stukken heb ik het maar allemaal vastgezet.

En als we toch aan het kliederen zijn: gele basis voor de beek elders op zolder:



Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 13:23:09 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #502 Gepost op: 21 april 2015, 13:54:24 »
Als kleurillustratie twee foto's uit november 2013. Als eerste de donkere kleuren als het nat is. Toegegeven, er is ook wat lichtgrijs van net-opgedroogde stenen, dus dat is iets om als kleurnuance aan te brengen. Da's dus een lichte kleurnuance op een overwegend donkere basislaag.



En beige-gelig:



Ik heb een wat fletse, heldere gelige tint uit een vergelijkbare foto gehaald. In ging er van uit dat ik dan verwering met donkerder kleurtjes zou gaan doen en dat het dan een mooi effect zou geven.

Het fietspad op bovenstaande foto was trouwens vroeger de dubbelsporige(!) lijn Ahrdorf-Hillesheim.

Belichting maakt veel uit. Een foto van dezelfde plek, maar dan met iets ander zonlicht of iets andere automatische (iphone) belichtingsinstellingen. Ziet er al veel valer uit:



En een shot vanaf bovenstaande locatie naar de plek beneden van de eerste foto:



Vanaf een afstandje ziet het bruin-met-lichtgrijs van de eerste foto er nu dus egaal donkergrijs uit! Voor mezelf beginnen dit soort verschillen me naar de volgende conclusie te trekken: je kan het niet verkeerd doen. Binnen marges natuurlijk. Zolang het geheel maar een goede indruk maakt. Maar de marges zijn dus best groot! Zorg voor een beetje eenheid van kleur (=koop drie grote potten latex bij de Karwei) en meng ze ook her en der.

Waar ik nog mee zit: de kleuren van de diverse strooisels. Het herfstloof dat ik gebruikt heb bij de ondergrond van het viadukt bijvoorbeeld. Dat valt niet echt lekker samen qua kleur. Het is te fel. Mijn huidige plan is om het wat af te zwakken door er zwaar verdunde donkergrijze verf over heen te druppen. Dat maakt het valer en minder fel. En trekt het qua kleur richting de rest van de baan. En/of zwaar verdunde bruine verf, uiteraard. Vraag: zou dat helpen? Zijn er andere tips? Bespuiten met matte lak, helpt dat ook al?

Tot bijna-slot nog een panoramafoto met een onderdoorgang in hetzelfde spoorlijntje als in de andere foto's. Donker!



Tot slot inzoomen op één stukje van die foto:



Zo'n smeerboel zou er in model toch uitzien alsof iemand met verf had geknoeid??? Waarschijnlijk is het een klei/leem-achtige substantie die door scheuren in de steunmuur sijpelt. Durf het maar eens in model te doen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 16:19:53 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #503 Gepost op: 21 april 2015, 22:35:09 »
Men neme een stuk engels ondertapijt ("carpet felt") en knippe er repen van ongeveer een centimeter vanaf:



Men pluize het helemaal uit en bekijke het resultaat alsof je een konijn in de blender hebt gestopt:



Men vrutte een een karrevracht houtlijm op het talud en duwe het harige spul erin:



En men wachtte kennelijk een dag tot het hele zwikkie goed gedroogd is en trekke dan de plukken er af en knippe het ook nog wat bij.

En bij deze ga ik maar weer over op normaal taalgebruik :) In ieder geval, bovenstaande methode hoort een mooie verwilderde verdorde grasrand op te leveren. Bijkleuren kan, maar ik denk dat het naturel kleurtje me wel bevalt. Misschien een beetje her en der nog wat vervuilen en her en der juist wat helderder maken.

Tijd voor nòg een experiment. In Railmagazine werd regelmatig de "turbo methode" aangeprezen: met haarlak spuiten en door die straal grasvezels laten vallen. Ze zouden dan statisch worden en redelijk netjes rechtop blijven staan. Kennelijk kan je dan in een mum van tijd een modelbaan van gras voorzien. Wel moet je eerst een basislaag hebben: een geverfde ondergrond met daarop 'turf', gemalen schuimrubber.

De hema haarlak schijnt goed te plakken, dus heb ik op een stuk onschuldig talud wat geëxperimenteerd:



Verhip, het lijkt nog redelijk te werken ook! Ik vond het opvallend goed omhoog staan!

De haarlak en wat grasvezels heb ik ook gelijk maar op een paar plekken op de viadukt-module gespoten:



Hier is het effect minder. Het komt denk ik ook omdat ik langere tijd heb gespoten en volgens mij werkt het beter als je het korter doet. Overdreven gezegd wordt het wat sompig en begint het wat samen te klonteren. Maar dan nog, best grappig.

De foto hieronder zie je ook dat ik het geel van de beek wat heb lopen bijwerken met meerdere lagen inwassen met vuile verf. Eerst vrij donkergelig, daarna wat bruiniger en aan het eind wat groener. Even de egaal bleke gele kleur wat breken.



Ditzelfde heb ik ook bij het viadukt gedaan aan de randen van het toekomstige beekje:



De randen van de beek heb ik vervolgens met een ballast/grasvezel/turf/groenspul mengsel bestrooid. Omdat het dicht bij het water zit heb ik het mengsel groener gehouden dan op de rest van dit gedeelte. Vervolgens heb ik her en der een stuk Heki foliage mat met houtlijm opgeplak, vooral aan de waterrand.



Dit geeft wat volume aan het landschap. Later komen er nog hogere struiken en bomen bij. En natuurlijk moet de lijm en voorstrijk nog drogen, er is nu op de foto nog te veel wittige drap te zien :) Morgen zal ik een betere foto maken.

Ondertussen ben ik aan het piekeren over het water van het beekje. Ik heb jachtlak, wat goed werkt. Maar vooral voor gladde oppervlakken. En dit is een beekje dat grillig naar beneden loopt. Niet dat ik watervallen enzo wil weergeven, hoor, het gaat me er vooral om dat ik toch een beetje diepte wil. Volgens mij haal ik niet zoveel diepte met een paar lagen jachtlak. Aan der andere kant.... gewoon proberen, lijkt me. Ik kan wel een duur pakje kunstmatig water kopen en het erin gieten, maar dan zit ik weer met het probleem dat het wel in de bedding moet blijven en het zich niet gelijk op het laagste punt van de module moet verzamelen. Het beekje heeft wel wat hoogteverschil. Nou ja, hier ga ik nog wel ervaring opdoen. Eerst maar eens kijken hoe het er met jachtlak uitziet, vooral in combinatie met de huidige bodem.

Best leuk, dat experimenteren. Vooral als er wat werkt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #504 Gepost op: 21 april 2015, 22:52:52 »
Wauw,

Wat gaat het snel hier.

Heldere beschrijving van hoe het gedaan wordt. (y) ik heb zelf nog filter-achtig spul liggen voor dit soort doeleinden alleen was het nog niet aan een goed resultaat gekomen.
Voor mijn baan wil ik het gebruiken om ruig begroeide spoordijkjes en bermen te maken en ik ga er zeker nog eens mee experimenteren.

Wat betreft de foto's van het grote voorbeeld. Erg mooie streek. Heb zelf ook een bepaalde uitstraling in gedachten bij mijn baan.
Maar het hoeft niet te perfect. Die losweg is geslaagd. Je moet het gewoon maken zoals het komt en zo dicht mogelijk benaderen zoals je het wilt hebben.

Ga zo door.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #505 Gepost op: 21 april 2015, 23:14:13 »
Koen, het filter-achtige spul, ga je proberen daar zoiets als dat konijnenvachtje van mij mee te doen? Of gaat dat meer richting struikjes?

Ik vraag het omdat engels ondertapijt nou niet bepaald een gangbaar artikel is, ahem. Ik heb via-via (dank!) een proefpakket gekregen met dat spul erin. Heel handig, omdat ik nu lekker kan experimenteren met wat je ermee kunt doen. Mijn doel is, uit sympatie voor de engelse school van modelbouw, drieledig:

  • Doorkrijgen hoe die engelse methodes werken en zien of de resultaten me voor mijn doel bevredigen.
  • Kijken of er alternatieve materialen zijn die in Nederland enigszins regulier te verkrijgen zijn die hetzelfde resultaat opleveren.
  • En dan ook nog eens goedkoop.

Ik las laatst met interesse een overzichtje van Martin in zijn 'geknoei met groen' draadje over diverse materialen. Later kwam er een vraag naar het filter-achtige "wooly" spul. Dat bleek zoiets als dit te zijn.

Hé, vroeg ik me af, zou dat niet verwerkbaar zijn zoals engels ondertapijt? Geen idee. Het lijkt me wat "gekrulder" en wat gladder. Maar vastplakken in dikke houtlijm, wat trekken en wat afknippen, zou dat er niet bruikbaar uitzien? Ik heb het dan over spoordijken zoals dit:



(Credits: uitsnede van een screenshot van een video van Efbevideo)

Dus geen mooi wuivend rechtopstaand gras waar je een grasmaster&co voor nodig hebt, maar gewoon een verdorde rommelige spoordijk.

Koen, Daarom vroeg ik me af wat je met jouw filterspul wilde doen :) Heb je misschien foto's van je niet-gelukte resultaten? Leren van andermans experimenten zou me wel uitkomen :) Alle input is welkom. (Als je een foto hebt: plaats hem gerust hier in dit draadje, hoor!)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 23:17:19 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #506 Gepost op: 21 april 2015, 23:21:26 »
Zal morgen bij daglicht wel een foto maken en plaatsen. Ik had de methode ook ooit gelezen bij een Engelse baan, hoe kan het ook anders :D.
Die Britten waren toen vindingrijk.

Het is spul wat je uitelkaar kan trekken wat dan langere enigzins platliggende vezels maakt.
Nabehandelen met verf en strooisels, lijkt me.

Ik vond het ooit in een afvalcontainer toen ik bij de Sita meeliep, dat gelukkig of jammergenoeg( ???) niet meer.
Nu chauffeur ik in de distributie en ik vindt af en toe nog wel iets bruikbaars en gratis 8).

Zo is er bijvoorbeeld inpakschuim op een rol van vijftig meter, ideaal voor onder je rails ;D.

Toch iets gevonden...



En nog een:



Je trek het spul vanelkaar af en je hebt in feite al je gewenste grasvezel en bedekking nu de kleur nog.

Ik heb het hier bespoten met een donkergroene verf uit de spuitbus(DHZ) en daarna bestrooit met grasvezels, ik denk dat fijne turf beter is voor de structuur.

Dit is overigens van mijn oude Midlandbaantje ergens nog wel terug te lezen in het nieuwe Midland.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2015, 09:27:34 door KoenF.. Reden: tekst & foto »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #507 Gepost op: 22 april 2015, 08:59:01 »
Ondertussen ben ik aan het piekeren over het water van het beekje.
Is dit misschien iets?
Dat experimenteren bij jou is leuk om te volgen. Voor het wat wildere gras ben ik met eens met make-up schijfjes aan de gang gegaan, maar dat werd niets. De watten zijn toch nog te pluizerig. Daarnaast liet de vallejoverf niet de juiste kleur achter, sommige pigmenten werden wel opgenomen andere niet, waardoor geel bruinig werd en groen gifgroen/geel. Ik ben dus ook benieuwd naar de resultaten met de vijvervezels.

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #508 Gepost op: 22 april 2015, 10:22:42 »
Een beekje maken met transparante kit? Oei, daar is het wel een erg smal beekje voor, dat wordt teveel een geknoei en valt niet te verwerken. Het voorbeeld dat je aanhaalt is toch een centimeter of 10 breed, dan kan je redelijk lekker kliederen met kit. Dat ding van mij is 2cm breed en ondieper dan een normaal "wurmpje" kit zoals ik het uit m'n spuit krijg.

Mijn oog viel in dat draadje wel op een tip van Martin om acrylmedium gel te gebruiken (hij noemt het "pasta", maar met googlen vind ik de term "gel"). Het heeft kennelijk de consistentie van reguliere acrylverf (afhankelijk van de dikte van de gel) en dat lijkt me ideaal qua verwerkbaarheid. Straks maar eens bij de Pippoos om de hoek (nou ja, twee hoeken) kijken.

Michel, je noemt vijvervezels en het kleuren ervan. In het "knoeien met groen" draadje werd specifiek iets dat "wooly" heet genoemd omdat het op vijvervezels lijkt maar al wel een bruikbare basiskleur (groen, bruin) heeft. Geen "aargh, mijn braamstruikje is buitenaards fel blauw" problemen meer, kennelijk.

Vanochtend heb ik nog snel wat van het "konijnenvachtje" eraf getrokken. Ik moet dus met een klein schaartje nog wat kortwieken, die stap heb ik nog niet gedaan. Al wel een voorlopige foto:



Vanavond wat knippen en ik denk dat ik wel blij wordt van het resultaat.

Nog over die wooly vezels: ik heb een zakje donkergroen "polyfiber" of hoe het ook heet van Anita decor. Gekocht aan de hand van een tip van een mitropa-bomenbouwer bij ontraxs. Boom insmeren, vezels erop, tadaaaah. Hoe zou het effect zijn als ik het (op een paar plekken) gebruik zoals ik nu het ondertapijt heb gebruikt? Experimenteren :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #509 Gepost op: 22 april 2015, 10:34:12 »
Ik denk dat Martin zoiets als Heavy Gel (of Extra Heavy Gel) bedoelt. Die drogen transparant op bij niet te dikke lagen. Het is te koop bij winkels voor kunstenaarsbenodigdheden. Ik denk niet bij Pippo's.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.