Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Spoor WEG museum Utrecht  (gelezen 17980 keer)

Afgelopen

• Offline Offline
Spoor WEG museum Utrecht
« Gepost op: 01 October 2014, 09:25:10 »
Op 30 september met 60 scholieren naar het Spoorweg Museum in Utrecht. Wat een sof.  ???  De grote hal was gevuld met witte stoelen, een groot podium en luidsprekers voor het Boekenweek gala, om ruimte te maken waren de loks maar even onzichtbaar in het depot gezet. :'(   Buiten stonden enkele exemplaren schaamteloos weggemoffeld achter een hek. We hebben 3 loks kunnen ontdekken die "normaal" bekeken konden worden, voor de rest moet je met een tijdmachine naar De Arend of in een soort achtbaan, niet echt een succes. ::)   Ook de "vuurproef" waarbij je een stoomlocomotief zelf kan besturen slaat helemaal nergens op, eerst een veel te lang filmpje met Opa Ruther Hauer en een nogal kinderachtig meisje en van het zelf besturen komt helemaal niets, want de 3D film reageert nergens op,  >:(   gas geven door de machinist, remmen door de remmer en de druk verlagen of verhogen door de stoker, het maakt niets uit in alle 4 de cabines draait dezelfde film in hetzelfde tempo, leuk dat wel maar dus geen sprake van "zelf besturen".  :o  Wat vooral veel ergernis gaf was het gebrek aan tentoongestelde treinen en dat er bij de ingang geen vermelding was over een beperkte tentoonstelling en dat er wel de volle mep aan entree betaald moest worden,  >:(  best te begrijpen dat ze geld willen verdienen door ruimte te verhuren, maar laat dat niet ten koste gaan van je publiek.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
Re: Spoor WEG museum Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2014, 09:31:45 »
Als je dat van plan bent, check je toch eerst ff of er niet een evenement is? Je eigen tekortkoming moet je niet op een ander afschuiven...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2014, 09:41:02 »
Dat ben ik niet met je eens. Het is de verantwoordelijkheid van het nsm om de bezoeker erop te wijzen dat een half product geleverd gaat worden. Dat kun je als bezoeker niet ruiken.

Tegelijkertijd mis je alleen wat saaie stilstaande oude zooi. De attracties doen het. Het is dus de vraag of het nsm ook vindt dat er wezenlijk minder geleverd wordt.wat ons bij de fundamentele vraag brengt of het nsm een museum of een attractiepark is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2014, 09:41:50 »
Nou Edgar, het is wel een beetje vreemd om als school zonder dergelijke voorbereiding naar een willekeurig museum af te reizen. Als individu doe ik dat niet eens. Alle musea hebben in meer of mindere mate wisseldagen, opbouwweken en speciale manifestaties. Het staat ook allemaal op de website van het NSM en scholen wordt sowieso geadviseerd van te voren contact op te nemen. Dan kan er ook een aparte rondleiding worden geregeld of zoiets.
De tentoonstelling over 175 jaar spoor was net weggehaald neem ik aan. Jammer, die was leuk.

En die attracties worden door kinderen zeer gewaardeerd. Ik kan me niet voorstellen dat dat bij die 60 anders was. De Vuurproef is inderdaad eigenlijk niet meer dan een doorsnee videosimulator met bewegende stoelen en toevallig een treinthema op de schermen. In dat genre wel goed, ik kom er in ieder geval altijd misselijk uit. Mijn dochtertje gaat vervolgens nog een keer of vijf. Dat geleuter over het bedienen is inderdaad flauwekul en wordt door haar al lang genegeerd. De eerste twee fasen zijn onderdeel van de wachttijd. Kinderen snappen dat prima.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 10:17:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

• Online Online
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2014, 10:33:43 »
Henk, ik ben het volledig met je eens. Het is erg dom om zonder goede voorbereiding op pad te gaan, zeker als je met zo'n grote groep kids onderweg bent heb je de verantwoordelijkheid om een goed programma in elkaar te draaien en je niet alleen te verlaten op de faciliteiten van het museum.
RETROBAHN A.G.

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2014, 10:58:19 »
Als je met een groep een dergelijk bezoek doet  is een goeie voorbereiding het halve werk. Dus daar ga je zelf een beetje de mist in. MAAR, ik ben het met je eens dat de volle mep word gerekend als je nog niet eens de helft van de collectie kan zien omdat er een evenement is wat ook verder niets met de spoorweghistorie te maken heeft. Dit had inderdaad ook bij de ingang kenbaar gemaakt mogen worden. Dus in dat opzicht begrijp ik je telleurstelling wel.

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2014, 11:35:44 »
Alle musea hebben in meer of mindere mate wisseldagen, opbouwweken en speciale manifestaties. Het staat ook allemaal op de website van het NSM

Help me eens. Waar staat op de NSM website wanneer de ombouw/wisseldagen zijn?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 October 2014, 12:10:45 »
Ik snap de teleurstelling wel. Als je met een school weggaat dan wordt dat vaak al ver van te voren geregeld. Staan op die moment all de gegevens al op de site? betwijfel het. Als ze op een later stadium via zo iets als nog extra kunnen verdienen zullen ze dat niet weigeren omdat ze dat niet op tijd in de agenda gezet konden hebben.

Vraag blijft natuurlijk als, ze het bij de ingang aangegeven hadden, was je dan met de kinderen nog ergens anders naartoe gegaan? Wel zou het netjes zijn vanuit het museum om op zulke dagen de prijs aan te passen. De naam geeft aan dat het hier gaat om een museum, dus als je dan het grootste deel van je collectie niet zichtbaar hebt moet je op z'n minste dat aangeven. Als toerist kijk je lang niet altijd op de site wat er wel en niet aanwezig is. Heb nu een paar keer met Ontrax mogen helpen, en ook dan komen er mensen met kinderen die niet op de hoogte waren van de modelwereld die er die dagen ook aanwezig is.

En dan is het wel erg makkelijk reageren om te zeggen dat een bezoeker eerst de site maar even in de gaten moest houden. Vanuit een school of met opa en oma mee maakt daarbij helemaal niets uit.

Roelco

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #8 Gepost op: 01 October 2014, 12:19:26 »
Zonder extra inkomsten gaat het museum gewoon dicht. Zo simpel is het.

maar als ik van Rotterdam naar Amersfoort moet informeer ik ook eerst op van a naar beter.nl en bekijk ik de files en buienradar. Zo ook als ik morgen naar de Hermitage wil.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2014, 12:22:55 »
De opening van de Kinderboekenweek gisteren in het museum is echt al maanden geleden aangekondigd Roelco. Dat organiseren ze niet op het laatste moment. Dat uitgerekend een school dat niet weet is werkelijk een gotspe. Iedere manifestatie en speciale tentoonstelling wordt lang van te voren aangekondigd en dan weet je ook wanneer gewisseld wordt, net ervoor en net erna. Bedrijfsuitjes en zo zijn niet tijdens reguliere openingstijden als daarvoor de toegang voor derden moet worden beperkt.

Maar de kern vind ik hier gewoon dat ik het eigenlijk ondenkbaar vindt dat een school kennelijk niet even contact opneemt met het reisdoel voordat ze 60 kinderen in een bus stoppen en op weg gaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #10 Gepost op: 01 October 2014, 12:23:38 »
Dat zal ie als buschauffeur wel hebben gedaan  ;) Vraag me af wie zich ergerde, die 60 scholieren of die ene chauffeur.. ???

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #11 Gepost op: 01 October 2014, 12:33:51 »
Raar inderdaad dat de buschauffeur hier gaat klagen en niet op het buschauffeursforum. Sinds wanneer mag de buschauffeur mee naar binnen trouwens? In mijn tijd moest de chauffeur bij de bus blijven.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2014, 12:53:23 »
Ik snap het wel, er was idd erg weinig te zien. Had gisteren Aussies bij me die er graag heen wilden. Daar aangekomen bleek het toch wel erg leeg... Beter voor het spoorwegmuseum is een evenementenzaal voor niet spoorgerelateerde evenementen.  Voor de ambiance even de 3737 inmetselen en die is dan alleen zichtbaar voor select publiek, iedereen blij. Hoe dan ook, de info stond wel keurig op de site...
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 12:57:19 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2014, 12:55:59 »
Precies.... eerst lezen, dan had dat gedram ook niet gehoeven hier ;)

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2014, 13:00:03 »
Ik ben er zelf gisteren niet geweest, maar was het spul langs het perron in de hal dan ook weggehaald?
In de rest van de hal staat op "gewone" dagen ook niet zo heel veel. Het is niet zo dat die sporen dan helemaal vol staan.
Daarvan wordt bij dit soort activiteiten dan ook nog een deel buiten gezet. Als er een treinstel en misschien twee of drie locs minder te zien zijn, is het waarschijnlijk al veel.

Huub