Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 3D creaties van Olaf  (gelezen 8617 keer)

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
3D creaties van Olaf
« Gepost op: 30 september 2014, 10:52:11 »
Hallo

Na mijn eerste 3D print test wil ik verder gaan met 3D printen van modellen.



Mijn eerste test: http://bouwwerkenvanolaf.blogspot.nl/2014/09/eerste-3d-print.html

Ik ben nu in sketchup bezig met een eanos wagon. Het is de bedoeling dat het een volledig model wordt wat in principe rijklaar is. Dus inclusief koppelingen en draaistellen met wielen.


Mijn doel / reden voor 3D printen is dingen maken die er nog niet zijn, dingen maken die ik niet met de hand kan maken, mijn 3D teken kunsten ook ergens anders (niet alleen voor Trainz simulator) voor nuttig maken en in sommige gevallen ook kostenbesparing. Verder is het gewoon leuk om zelf objecten te maken en niet iets kant en klaar te kopen.

Ik teken al 7 jaar met Gmax (gratis versie met beperkingen t.o.v 3dsMax). Gmax kan dus niet rechtstreeks exporteren naar STL en daarvoor werd er een zoektocht in gezet naar een ander programma. Autodesk 123D, FreeCad en Blender geprobeerd en uiteindelijk bij Sketchup uitgekomen. Is allemaal veel uitzoekwerk hoe iets moet in de desbetreffende programma's maar uiteindelijk ben ik toch aardig op weg dacht ik zo. Ik blijf er wel bij dat Gmax toch makkelijker is.  ;D

Tijdens het tekenen toch het besef dat er toch wat dingen aangepast moeten worden voor printen / modelspoor. Dikkere randen en details. En een stel dikke velgen...... ;D Verder nog rekening houden met de mechanische dingen zoals de ophanging van de wielstellen en de koppelingen.

Ideeën, tips en opmerkingen zijn natuurlijk welkom. 

Olaf

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2014, 23:14:42 »
Hallo

Tussenstand tot nu toe:



Olaf

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2014, 23:40:34 »
Leuk hoor, Olaf. Je schrijft dat je dingen wilt maken die er nog niet zijn, maar die wagens die je laat zien, die zijn commercieel toch wel verkrijgbaar. Niet dat dat de pret hoeft te drukken, maar er zijn uniekere treinen (of liever trams!) te maken.

Heb je thuis een 3D printer staan? De kwaliteit van de print is niet geweldig. Laat 'm een keertje bij Shapeways printen, dan zul je zien dat je dan pas echt een model krijgt die het goed doet op de baan.

Succes, ik ga het volgen!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2014, 15:10:09 »
Hallo

Dank je Sven.

Ja ik weet dat deze er al is. Dit model was gewoon een eerste test model die ik heb gemaakt in sketchup. Het model in de winkel blijkt ook redelijk goedkoop te zijn...... kwam ik gisteren achter. Omdat ik toch al bezig was ben ik er mee verder gegaan.
Dat andere model ( die een collega voor mij geprint heeft met zijn Ultimaker printer) is niet mooi genoeg. Het doel is ook om toekomstige modellen te laten printen bij bijvoorbeeld Shapeways.

Ik zag ook net dat Shapeways de prijzen drastisch gaat veranderen waardoor het laten printen eigenlijk niet meer gunstig is. Ik had een model geüpload en die zou $9.65 kosten en volgende week kost hij $34.97 waardoor het weer niet waard is om het überhaupt te gaan printen......   >:(

Ik ga nu bezig met onderzoeken hoe ik goedkoper kan printen. Misschien iets met opdelen van onderdelen of zo.

Olaf

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2014, 15:17:00 »
Ze zijn echt goed bezig bij scheepwees...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2014, 19:28:12 »
Let wel: op dit moment wordt alleen de prijs van SWF aangepast, NIET die van FUD. De meeste 3Ders bieden hun modellen in FUD aan. Dit is wat Sjeepweejs er zelf over zegt:

"New Prices Coming October 7th

We're excited to announce that at noon Eastern time on October 7th, we'll be improving pricing on our most popular materials: all our Strong & Flexible Plastics and Steels.

The price of printing most models will be going down: 85% of what we've printed this year in Steel and 75% of what we've printed in White Strong & Flexible will become less expensive, making these items more affordable for designers and more viable as commercial products in the marketplace. We're making this happen with a new pricing structure that more accurately reflects what we've learned about 3D printing costs. We've spent the last nine months analyzing the millions of designs uploaded and 3D printed with Shapeways to improve our prices for the vast majority of our community. In short, models will now be priced based on the key components that drive production costs: labor, material, and machine space—a big change from the strict 'volume of material used' pricing we've used thus far.

Because this is a change in our pricing structure, every model and material is impacted differently. It means that unfortunately, some designs will become more expensive in certain materials..."

Blijven 3Den!  (y)

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2014, 19:47:31 »
en anders is er ook nog 3d hubs, daarbij kan je vaak ook bij je in de buurt laten printen.. kwaliteit hangt weer van de locatie af waar je laat printen.. geen ervaring mee, maar zou een uitkomst kunnen zijn ;D
groeten,
Auke

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2014, 19:13:19 »
Hallo

Het lijkt al beter te gaan. Ik heb een verbinding gemaakt tussen de onderdelen en nu wordt het als 1 object gezien.  (y)
Nu is het $11.59 en het wordt $12.06 valt nog mee dus.  ;D Blijkbaar is het nog wel zonder BTW las ik in een "buur topic" . In Frosted Ultra Detail is het trouwens  $30.16

Eens geklikt op de "thin wall" link en het model ziet er niet al te best uit.....


Het resultaat in Sketchup:


Olaf

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #8 Gepost op: 02 oktober 2014, 19:55:33 »

Wat is het nut van meeprinten van wielen en koppelingen?

Zeker wielen printen in de kwaliteit zoals de wagen die je liet zien is nutteloos omdat het nooit fatsoenlijk zal rijden als je wielen zo'n ribbelstructuur meekrijgen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2014, 08:30:49 »
Je moet wel de ontwerpeisen volgen van het materiaal. Ik zie al zo'n losstaand stangetje aan de zijkant dat niet geprint kan worden in WSF. Je moet daarvoor in de plaats gewoon een lang strookje van minimaal 0.8 mm dik op de zijkant zetten, dus niet losstaand. Ook in FUD zou ik 'm niet losstaand maken, dat gaat afbreken, dat is te kwetsbaar.

Hoe breed en dik zijn die geel gemerkte strookjes aan de zijkant?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #10 Gepost op: 03 oktober 2014, 19:42:50 »
Hallo

@Sven, ja dit had ik zo veel mogelijk gedaan. Ik heb het model aangepast en het werd al veel beter. Het is wel zo dat de tool de details ziet als "muren". Hij keurt alles op die 0.7mm heb ik het idee.

@Sander1985, Het nut is dat het goedkoper zou zijn. Tevens is de set dan compleet. En de foto uit de eerste post laat een model zien die geprint is in een PLA printer. Deze is niet geschikt voor modellen als dit. Maar mijn collega bood hem aan om te printen dus waarom niet hè.  ;D
Het doel is / was om hem te printen met een SLS printer die professionele bedrijven alleen hebben. Die printers zijn al veel beter.

Van Shapeways een mailtje terug gehad. :D

Citaat
Hello Olaf,

The thin wall view is not an accurate representation of your model or its projected print. It is rather a tool to help show you thin walls in your model that may not print properly, and may result in our engineers canceling the part if you order it. You can try updating your model file to thicken these areas to avoid the thin walls from being a concern.

But just to assure you, the thin wall render is not showing you what your model will look like if it prints. It is simple a preview mode meant to help illustrate potential thin walls, as highlighted in yellow.

Regards,

Garrett
Customer Service Agent
www.shapeways.com

Nog een andere test:


Ik heb voor de test een standaard vrachtwagen met trailer gemaakt. Ik heb hem niet volledig in model gemaakt maar het komt aardig in de buurt. Het gaat mij om de printkosten te bepalen. De prijs is dan $13.61 en dit wordt dan vanaf 7 Okttober  $12.03.   
Frosted Ultra Detail  = $35.19  Frosted Detail $25.67
 
De kosten voor het model: $12.03 = €9.54 + €2 BTW = €11.54

Een kant en klaar model in de winkel met ook meer details kost iets van €13.7.

Mijn geüpdatet  Eanos model zou zelfs $12.37 = €9.77 + €2.05 BTW = €11.82 gaan kosten.....  Het is een veel complexer model dus de verhouding is eigenlijk wel zoek. Als je puur naar het model zelf kijkt natuurlijk.
Een kant en klaar model in de winkel met ook meer details kost €13.

De conclusie is dat het te duur is om te printen.   >:(
Volgens mij heeft 3D printen alleen nut als je unieke modellen wilt hebben. 

Ik ga dus nog een tijd door brainstormen om te bepalen of ik nog wat wil printen.   :)

Olaf

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #11 Gepost op: 04 oktober 2014, 01:48:30 »
Leuk Olaf, maar probeer AUB niet op nieuw het wiel uit te vinden,,

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #12 Gepost op: 04 oktober 2014, 09:11:23 »
Moah, soms is het opnieuw uitvinden van het wiel wel eens goed heeft de praktijk
al meerdere malen bewezen..... het is ook onderdeel van een leerproces, dus vooral
blijven doen wat je niet laten kunt!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #13 Gepost op: 04 oktober 2014, 09:28:51 »
De conclusie is dat het te duur is om te printen.   >:(
Volgens mij heeft 3D printen alleen nut als je unieke modellen wilt hebben. 

Ik ga dus nog een tijd door brainstormen om te bepalen of ik nog wat wil printen.   :)
Je niet door de tactloze woorden van Milocomarty laten ontmoedigen, Olaf! Het aller-belangrijkste is dat je doet wat je leuk vindt. Al zijn er 100 modellen op de markt van een bepaald prototype, als jij het leuk vindt om er ook zo eentje te ontwerpen, gewoon doen! Het ontwerpen van een 3D model had mij die wijsheid (na 40 (!) jaar) eindelijk bijgebracht. In het geval van je Eanos zie ik persoonlijk niet zo het nut ervan om er een 3D print van te maken als je het alleen ontwerpt om goedkoper uit te zijn, daar het een behoorlijk saaie wagon is en een rijdend model printen altijd duurder gaat worden (draaistellen, wielen, koppeling) dan een kant en klaar model. Maar als leerproject is het juist goed gekozen. Het is niet gelijk een gecompliceerd model, zodat je ook niet gelijk ontmoedigd wordt. Je zult aan het einde ook zien dat je de rest van je leven trots gaat zijn op wat je zelf hebt gefabriceerd. Bij mij is het zelfs zo ver gegaan dat ik 75% van mijn modeltreinen verkocht heb, omdat ik wel elke dag van mijn zelf ontworpen en geschilderde trams kan genieten en er trots op kan zijn. Als je tot het inzicht bent gekomen dat kopen maar een tijdelijk, zeer korte bevrediging geeft, maar het zelf maken jarenlang plezier kan geven, kijk je niet meer naar de prijs. Mijn eerste tram heeft mijn honderden Euro's gekost (proefprints, testen van verschillende onderdelen om tot een fijne aandrijving te komen etc), maar het is elke Euro waard geweest!

Overigens zijn modeltreinen in FUD gewoon zoveel mooier en kun je veel meer details weergeven. Ik gebruik WSF alleen voor mijn spoor nul Backer & Rueb trams. FUD wordt voor deze schaal gewoon te duur, maar het model wordt is ook sterker.

Ben heel benieuwd naar het vervolg.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: 3D creaties van Olaf
« Reactie #14 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:30:18 »
Hallo

Dank jullie wel.  (y)

Het is inderdaad vooral een leerproces geweest. Ik kan nu tenminste aardig tekenen met Sketchup.  ;D
Later zal er wel iets komen wat ik ga 3D printen denk ik. Voor nu staat het allemaal op een laag pitje. De dingen die ik zou willen hebben kan ik wel kopen in de winkel.

Ik kan wel nog vertellen dat er ander nieuw avontuur komt. Ik heb net daarvoor een bestelling geplaatst. Ik houd jullie nog in spanning.  ;D

Olaf