Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:00:52
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Arjan6511
Vandaag om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
  

Auteur Topic: Tijdperk inzet VAM kantelwagens  (gelezen 10617 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Gepost op: 08 September 2007, 19:38:09 »
Hoe vaak er ook over de VAM-kantelwagens (die dus nu in een setje van drie door Roco op de markt zijn gezet) geschreven is, vreemd genoeg kan ik opdeze site niet vinden wanneer ze voor het eerst op de baan kwamen. Op de pagina van de STAR staat 1970. Klopt dat, of zou het ook een jaartje eerder of later kunnen zijn?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2007, 19:48:23 »
Het bouwjaar van de Takklss is inderdaad 1970. Ik heb hierover contact gehad met Essent Milieu.

Naast de bekende groene VAM wagens hebben er ook andere kleurstellingen gefigureerd bij de VAM. Op basis van de uitgebrachte nummers van bijvoorbeeld VAM Recycling kan Roco nog 1 exemplaar uit laten brengen. Van de VAM Potgrond uitvoering zijn nog 2 nummervarianten mogelijk. De blauwe VAM 60 jaar kan onder een ander nummer ook nog worden uitgebracht.

Gelet op het aantal mogelijkheden dat er nog openstaat verwacht binnen redelijke termijn nog een aantal kleurvarianten. Immers de 2400 is onlosmakelijk verbonden met de VAM wagens.

Greetz,

Willem

grog

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • Ut vivat Cresceat et Floreat
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2007, 19:51:11 »
Misschien heb je hier ook nog iets aan

http://www.rolandrail.net/special/special016.htm

Greetz
Geert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2007, 20:29:11 »

Gelet op het aantal mogelijkheden dat er nog openstaat verwacht binnen redelijke termijn nog een aantal kleurvarianten. Immers de 2400 is onlosmakelijk verbonden met de VAM wagens.

Greetz,

Willem

Zo is het maar net, zie mijn webalbum voor enig bewijsmateriaal ;D
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/BuurtgoederentreinenInFriesland19861997

Tot 1984 hebben de Takkls 1970 en de voorgaande generatie gemixt gereden overigens.

Wagen ....046 heeft tot het einde de remtekens op de kopwanden behouden en was daarmee een unicum onder de groene VAM-wagens. Je ziet ze duidelijk zitten op deze foto http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/BuurtgoederentreinenInFriesland19861997/...
Dat kan dus ook nog een variant zijn, en daarna had je nog de groene bakken met het mega-VAM opschrift, stickers GFT, kortom Roco kan weer een mooie tijd vooruit!

groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 13:41:03 door Peter Korsten. Reden: Link ingekort. »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #4 Gepost op: 08 September 2007, 21:55:54 »
Gek genoeg kan ik me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de Roco VAM wagens in vergelijking met de 1:1 wagens op de foto's een te donkere kleur groen hebben. De wat lichtergroene wagens met het grote 'VAM' opschrift en de GFT-variant (die van nature sowieso ook al een lichtere kleur hebben) lijken beter getroffen met de realiteit. Maar goed, schijn kan bedriegen.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1553
    • sleutelspoor
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #5 Gepost op: 08 September 2007, 23:33:39 »
Wie heeft ooit een schone VAM wagen gezien? Een donkere kleur wordt altijd lichter als hij vuil is.

Gr. Gerco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #6 Gepost op: 08 September 2007, 23:43:46 »
Oké, dank jullie wel. Nu rest de vraag (aan mezelf) of ik mijn tijdperk 3 (dat gesitueerd is in 1969) uit zou willen breiden. Immers, ik wil ook de oude kleuren (Berlijns blauw, grasgroen, dieselrood, bruin) met vishaak aanhouden, dus dan wordt het al gauw schipperen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #7 Gepost op: 09 September 2007, 10:27:39 »
Voor die gene die echt schone VAM wagens willen aanschouwen, bij de vuilverbrander in Wijster staan er nog 2 in superschone staat, op een sokkel  ;D

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2007, 10:56:30 »

10 jaar geleden  ;D

Mvg, Johan.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 13:41:20 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2007, 21:47:59 »

Wagen ....046 heeft tot het einde de remtekens op de kopwanden behouden en was daarmee een unicum onder de groene VAM-wagens.

Sinds wanneer was de rest die kwijt? In een boekje/foldertje 'TREINEN' uit ongeveer 1984 staat deze foto:



http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Scannen0001.jpg

De locomotor in de verte vind ik nog interessanter. heeft iemand daar duidelijke (kleuren-)foto's van? En tot wanneer heeft deze dienst gedaan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2007, 22:20:52 »
De VAM had in de jaren zeventig de beschikking over een 'oersik' voor het rangeerwerk op het terrein, ik weet zo niet precies tot welk jaar.  In Op de Rails van mei 1980 staat het ongetwijfeld; daar stond een uitgebreid artikel over de VAM in. Kan 'm zo snel niet vinden, maar ik ga het opzoeken.

De remtekens op de wagenzijkanten hielden het in tijdperk 4 nog vol tot begin jaren '80. De door "Overlast" gescande foto zal van eerder datum zijn.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2007, 22:48:23 »
OOk in OdR 1979/7 stond het nodige over het VAM-spoorvervoer. Ik heb inmiddels uit beide bladen een paar feiten niet over de oersik (wordt geen woord over gerept), maar over een ander rangeerlocje, in Wijster bekend als de gele Moyse;

Deze tweeassige dieselloc van het Franse merk Moyse, bouwjaar 1976 kwam per 8 februari 1977 in dienst en heeft toen dus mogelijk de oersik vervangen. Het was een locje met kettingaandrijving en Vmax. 30 km/h. Helaas bleek ze te licht om met volledige treinen te rangeren; daar werd de hulp van een NS 2400  of 2200 voor ingeroepen.

Verder worden in de artikelen de oude generatie én de nieuwere kantelbakwagens (model Roco) behandeld. De eerste serie (70 wagens) van de nieuwere wagens werd in 1968/'70 nog gebouwd door Werkspoor Amsterdam-Utrecht. De 97 anderen van deze series kwamen tussen 1972/1979 uit Joegoslavië, bij FVK vandaan, Fabrika Vagona Kraljevo.

De verschillende series (en nu maar met loupe naar de wagennummers van de Roco-modellen loeren ;D );

20 84 0578032 - 8114  Werkspoor   1968/'70  aantal: 70 (in 1974 zes gesloopt na ongeluk in 't Harde).
20 84 0578115 - 8144  FVK               1972/'73  aantal: 30
20 84 0578145 - 8173  FVK               1975        aantal: 27
20 84 0578174 - 8194  FVK               1979        aantal: 20 (juni 1979 afgeleverd, ten tijde van artikel)
??                      -    ??   FVK               1979        aantal: 20 (in bestelling 1979)
« Laatst bewerkt op: 06 October 2007, 22:50:11 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #12 Gepost op: 06 October 2007, 23:03:56 »
Kijk eens aan. Dus die zijn met goed fatsoen in 1969 in te zetten, mits je niet met je neus op het ding de nummers gaat controleren.

Dankjewel!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #13 Gepost op: 06 October 2007, 23:41:49 »
Dat is zeker mogelijk Peter (maar breng wel even remtekens aan dan op de wagenhoeken 8) ). Je imiteert dan een Werkspoorwagen uit 1968 zullen we maar denken, hoewel  Roco het model naar ik meen van de FVK-bouwseries heeft afgeleid. Peanuts, modelspoor is compromissen sluiten ;D .
Deze VAM-bakken kwamen gelijk in de groene VAM-huisstijl in dienst. In 1969 werden trouwens de VAM-wagens van de oudere generatie voor het eerst groen gespoten en voorzien van VAM Compost opschrift. Voordien reden ze uitsluitend in het lichtgrijs.

Het voorbeeld van de Roco-modellen kwam als Tads 057 in dienst; mocht dus in goederentreinen max. 100 km/h. rijden. Het oudere type (helaas nog nooit in model verschenen; Kleinspoor waar wácht je op...) had de aanduiding Tad 056 en mocht max. 80 km/h. rijden. Toen zij rond 1984 uit de VAM-treinen waren verdwenen kon het dus eindelijk allemaal wat sneller. De oudjes deden 2 dagen over een wagenomloop (zo waren de VAM-stations Zandvoort en Harlingen in de omloop aan elkaar gekoppeld en reed een wagen op dag 1 beladen van Hlg naar Vam, lossen, leeg naar Zandvoort en dag 2 Zandvoort- VAM). De nieuwere wagens reden in een ééndaagse omloop. Hoe de loop van de VAM-treinen was, valt buiten het kader van dit topic. Maar je kunt dus zowel een 2400 met 2 of 3 wagens laten rijden (Harlingen of Zandvoort), als een 1100 met zo'n 25 wagens in een bloktrein (combi VAM-treinen uit Apeldoorn en Deventer).
Er is genoeg mogelijk en alle types NS-loc hebben met de VAMmetjes gereden.

groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 06 October 2007, 23:44:25 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Tijdperk inzet VAM kantelwagens
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2007, 01:47:03 »
Heb toch nog een vraagje hierover. Roco maakt toch deze:



Terwijl in 1969 deze z'n rondjes reed:





Dit zijn toch 2 verschillende wagentypen. Maar de roco variant (eerste foto) reed dus ook al in 1969? Zijn de wagens op de zwart-wit foto's ook ergens te krijgen?

Met dank aan Nico Spilt voor de foto's!